Rudolf Hess1az első világháború után azokhoz a volt
katona fiatalokhoz tartozott, akik az ország vezetőinek nem tudták megbocsátani
a háború elvesztését, Németország megalázását. Keresték a kapcsolatokat olyan
csoportosulásokkal, politikai tényezőkkel, akik revansot sürgettek, leszámolást
azokkal, akik - szerintük - az összeomlásért felelősek voltak. Ílyen politikai
és gazdasági helyzetben „talált rá” Hess Hitlerre és elvbarátaira.
A revansra vágyók - kihasználva
az ingatag politikai helyzetet - elérkezettnek látták az időt, hogy átvegyék a
hatalmat és harcba szálljanak legalább egy „független” Bajorországért. München
egyik sörözőjében 1923. november 8-án 9-re virradóra foglyul ejtették a
tartományi miniszterelnököt. A helységben lévő minisztereket. Hess tartotta
sakkba, mások Ernst Röhm2, Hermann Göring3 és társai „gondjaira voltak bízva.”
Hitlerék akciója „sörpuccsként”
vált ismertté. A bajor kormány emberei azonban meghiúsították az akciót. A
puccsot szervezőket letartóztatták Őt magát öt évi várfogságra itélték, a
többiek - köztük Hess is - kisebb-nagyobb büntetéssel megúszták.
A landsbergi börtönben írta
Hitler - vagy inkább Hessnek lediktálta - elhíresült könyvét a „Mein Kampf”-ot.
Hess egyébként úgy került Landsbergbe, hogy ausztriai száműzetésében hírét
vette Hitler letartóztatásának. Nyomban elhatározta, hogy önként jelentkezik a
hatóságoknál. A bíróság 1924. április közepén másfél évi börtönre ítélte. Így
került Hitler mellé. A valósághoz közelebb áll, hogy a fejezetek egy részét
Hess gépelte. „De ennél sokkal többet is tett bizonyos mértékig rendezte Hitler
gondolatainak áradatát, tanácsokkal látta el, átdolgozta és saját gondolatait
is belevette.” Ezzel mintegy társszerzőjévé vált a „Mein Kampfnak.”
A húszas években Hess - Goebbels4szavaival – „illemtudó, nyugodt,
barátságos okos, tartózkodó, igazi magántitkár volt.” Persze Hitler
magántitkára.
A nácik hatalomra jutása után néhány
hónap múlva (1933. április 21-én) Hitler egyik rendelete az „NSDAP Führerének
helyettesévé” nevezte ki Hesst. Az év utolsó hónapjától helyettesként a kormány
tárca nélküli minisztere lett. Ő képviselte a pártot (Német Nemzeti Szocialista
Munkáspárt) a kormányban.
Hess a képzelt beteg?
Magántitkárát már a harmincas
években Hitler gyakran gúnyolta „mert mindig orvoshoz járt,
természetgyógyászokhoz és szemészekhez, mert kipróbálta a biológiai energiában
gazdag ételeket.” Kiderült, hogy szervi megbetegedése nem volt. A korabeli
orvosi vizsgálatok ezt támasztották alá. Erős betegség tudata végig kísérte
egész életét a harmincas évek elejétől a berlini spandaui börtönben töltött
utolsó évekig. Mind ezeken túl 1933. óta bizonyos időközönként gyomor,
epegörcs, vese és anginás fájdalmak, kínzó álmatlanság „gyakori emésztési
problémák gyötörték.” Az orvosokkal, általában az orvostudománnyal szemben
bizalmatlan volt és több esetben természetgyógyászokkal konzultált.
Hitlert „második apjának”
tekintette, a landsbergi börtönben - mint annak magán titkára közel került
főnökéhez. A hatalomátvétel után azonban mindez elmúlt. Azt kellett
tapasztalnia „hogy kapcsolatuk hűvösebbé vált” a főnök már „nem avatta be”
minden tervébe. Megkezdődött Hess belső elmagányosodása. Egyre inkább
betegségekbe menekült.
Komolyan vette az asztrológiát,
az álomfejtést „jóslást és a varázslatot éppen olyan érdeklődéssel
tanulmányozta, mint az antropozófiát, vagy a teozófiát.”
Állítólag attól sem riadt vissza
„hogy a birodalmi kancelláriába Hitler asztalához magával vigye saját kosztját.
Goebbels sosem tudott betelni azzal, hogy Hesst gúnyolja és nevetségessé tegye.
Kedvenc története szerint Hess impotens volt és egyáltalán nem lehetett
gyereke. Igy tehát nem is tőle származik a fia.”- mondta többször a propaganda
miniszter.
A repülés megszállottja
Már 1918. januárjában - mielőtt a
háború befejeződött volna - sikerrel túlesett a légierőhöz kapcsolható orvosi
és alkalmassági vizsgákon. Majd ennek az évnek a tavaszán repülőiskolai
hallgatóként elvégzett egy alaptanfolyamot is. Rendszerint kétüléses
repülőgépen gyakorolt. Legelső önálló repülése során azonban lezuhant vele. Ezt
követően a vadászrepülők 1. sz. iskolájába került, ahol haladó kiképzésbe
részesült. Harcban azonban nem tudta próbára tenni képességeit.
A háborút követően repülőszázadát
feloszlatták, a repülőgépeket, és a felszerelést pedig különböző a
szövetségesek által ellenőrzött gyűjtőtelepekre szállították.
Érdeklődése a húszas évek végén
aztán ismét a repülés irányába fordult. Charles Lindbergh amerikai pilóta 1927.
május 20-án és 21-én együléses, egymotoros Ryan NYP gépén elsőként repülte át -
harminchat óra alatt - leszállás nélkül az Atlanti Óceánt. Lindbergh a Long
Island-i Roosvelt Field és a Párizs környéki Le Bourget között tette meg ezt az
utat.
Hess szerette volna túlszárnyalni
Lindbergh teljesítményét, amely abban az időben óriási visszhangot váltott ki a
világban. Még hozzá oly módon, hogy a másik irányba, az uralkodó széljárással
szemben tette volna meg ezt az utat.
Vállalkozására - közel egy éven
át-készült, miközben nagy ipari cégek támogatását kereste terve
megvalósításához. Az anyagi nehézségek miatt, azonban „le kellett mondania
tervéről.”
Bár idejét lefoglalta a politika,
a repülés iránti lelkesedése nem csökkent. 1929. áprilisában megszerezte első
magánrepülői engedélyét. Oktatója egy olyan személy lett, aki később Willy
Messerschmidt tervező és repülőgépgyáros közeli munkatársa lett.
Hess kétüléses monoplánjával - amelynek
ezekben az években tulajdonosa lett - előszeretettel körözött - méghozzá
alacsony magasságban - a politikai ellenfelek gyűlései fölött. A harmincas évek
elején egy BFW M23c típusú repülőgéphez jutott. Gépével igen sok órát töltött a
levegőben és nagy gyakorlatot szerzett a könnyű, egymotoros gépek irányítása
területén.
Az első hazai légi versenyt 1934.
februárjában rendezték, ahol ő is indult volna, de ezt a versenyt a rossz
időjárás miatt márciusra kellett halasztani. A magasba emelkedő tizenkét gép
közül elsőnek kerülte meg a 95 kilométerre magasodó Zugspitze ormát. „Hess egy
BWF M35-ös pilótafülkéjében 29 perc alatt,” lett első. Második versenyén - amelyre
a következő év elején kerűlt sor - Müller álnéven indult. Itt nem került a
dobogósok közé.
Egy ízben, 1936-ban egy
Messerschmitt Bf108 Taifun túragépen szállt fel a berlini Staaken repülőtéren.
Egyik manővert a másik után hajtotta végre. Gépe közben meghibásodott, amiről
csak utólag értesült.
A második világháború idején -
röviddel a Lengyelország elleni támadás idején „Hess azzal a kívánsággal
fordult Hitlerhez, engedélyezze számára, hogy a Luftwafféhoz csatlakozzon és
részt vegyen a légi hadműveletekben.”
Helyettesének kérését
természetesen Hitler megtagadta. „Sőt a háború idejére még a repüléstől is
eltiltotta. Ő pedig tartotta magát Führere döntéséhez, de arra kérte őt, csökkentse
egy évre a tilalmat. Hitler egészen váratlanul
ehhez hozzájárult. Hess motivációit befolyásolhatta, hogy Hitler - halála
esetére - Hermann Göringet a Luftwaffe főparancsnokát jelölte meg utódjának.
Majd Martin Bormannt5tette meg
személyi titkárának. Hess 1939. szeptember 3. - 1940. június 25-e között,
amikoris bekövetkezett Franciaország összeomlása, véget ért a sikeres nyugati villámháború, egyre inkább a perifériára
szorult.
Valószínűleg ilyen helyzetben fogant meg benne a gondolat, hogy
béketárgyalásokat kellene kezdeni Angliával.
Az elképzelés nem ördögtől való
volt, hiszen Lord Halifax brit külügyminiszter naplója szerint a brit politikusokkal
való találkozást már Göring is szorgalmazta.
Az angliai út
előkészületei
„1940. szeptemberére Hess már komolyan
és valószínűleg Hitler tudtával foglalkozott a Nagy-Britanniával folytatandó
béketárgyalások gondolatával, ezért Albrecht Haushofer tanácsát kérte olyan
lehetséges személyekről, akikkel felvehetné a kapcsolatot az ellenséges
országban.” A választás - több jelölt közül -„a mit sem sejtő Hamilton hercegre
esett, akivel Albrecht baráti viszonyba került a háborút megelőző
nagy-britanniai látogatásai során.
Hess a Haushofer családdal jó
kapcsolatokat ápolt. Bár a család nem volt teljesen árja származású.
A fiatal Hess Albrecht6 apjának, Karl Haushofer professzor
előadásait hallgatta az élettér elméletéről a müncheni egyetemen.
Időközben figyelme ismét a repülés
felé fordult arra törekedett, hogy a legújabb német harci gépeken
gyakorolhasson. 1940. szeptemberének közepén a Berlin-Templehof repülőtéren
meglátogatta Ernst Udet vezérezredest „az ünnepelt pilótát”, a német légierő
legfőbb technikai szakértőjét. Állítólag a vezérezredes figyelmeztette őt
Hitlernek tett ígéretére,de Hess azt válaszolta, hogy az csupán egy évre szólt.
Végülis Udet elutasította
kérését. Ezt követően meglátogatott néhány gyárat, ahol egymotoros Messzerschmitt
Bf109-es repülőket szereltek össze. Egy alkalommal a németek olyan megnövelt
hatósugarú angol Spitfire gépet fogtak el, amely különleges üzemanyagtartályokkal
rendelkezett és kiválóan alkalmas volt arra, hogy a németek kevés módosítással
megkonstruáljanak egy olyan gépet, amely leszállás nélkül alkalmas elérni a
skóciai területeket.
Nem adta fel a reményt, tett még
egy kísérletet: „Augsburgba utazott, hogy meglátogassa régi barátját, Willy
Messerschmittet, akibe utolsó reményét vetette. Itt állították elő az első
Bf108-as túrarepülőket és a Bf109-es harci gépeket, de a nyár folyamán a két
egymotoros gyártását Messerschmitt regensburgi üzemegységébe helyezték át. A
kétmotoros Bf110-esek összeszerelése továbbra is Augsburgban folyt, tesztelésük
az Augsburg-Haunstetteni repülőtéren történt. Akkora már tisztában volt azzal,
hogy a bonyolult Bf109-essel való repülésről szó sem lehet, így a Bf110-es
kipróbálása iránt puhatolózott.”
Legnagyobb meglepetésére barátja nem ellenkezett. Ennek legfőbb oka
lehetett, hogy jól ismerte Hess
repülési teljesítményeit, tudta,: felkészült pilótával van dolga, akinek a
nehezebb kétmotoros gépekre való átállás nem okoz majd nagyobb nehézséget. A
kétüléses Bf110-es ilyen repülőgép volt. Ráadásul a kezdeti repülésekre
oktató is elkísérheti. 1940. októberében egy Willi Stoer nevű berepülőpilóta
irányításával meg is kezdte a gyakorlást. Ő, mint megfigyelő először a
repülőgép hátsó ülésén foglalt helyet. Későbbi gyakorlásait már Helmut Káden
berepülő pilóta segítette. A szombat reggeleket rendszerint repüléssel, az
ilyen típusú gépek alapos tanulmányozásával töltötte
Minden jel arra mutatott már 1940. novemberében, hogy erősen elszánta
magát egy angliai repülésre.
„Egy másik reptéri látogatása
alkalmából arra lett figyelmes, hogy Kaden egy ledobható üzemanyagtartályokkal
kiegészített Bf110-essel készül felszállni. A két egyenként 900 literes tartály
mérete meghaladta azokét, amelyeket korábban látott. Nyilvánvalóan megértette, hogy
segítségükkel elérhetné Dungavel Houset, ezért azt kérte, hogy saját gépét is
lássák el hasonlókkal.”
Légi útjai során gyakran repült Augsburgból Kiel irányába és a
közép-németországi Türingiai erdő 600-900 méteres magaslatai felé. Ugyanis ez a
terep nagyon emlékeztetett a Northumberland és Skócia határvidékéhez.
„Amikor repülőgépébe később
rádióiránytűt is beépítettek, Hess feltétlenül tudni akarta, veszi-e a
berendezés a skóciai célpontjával azonos szélességi körön található dániai
Kalund-Borg átjátszó állomásának jeleit.”
1941. januárjában - amikor a Bf110-es szinte készen állt a startra, két
lepecsételt levelet adott át Karlheinz Pintsch hadnagynak, aki szárnysegédje
volt. Pintsch minden alkalommal elkísérte főnökét Augsburgba és repülései
alatt megvárta őt. Az egyik levél Hitlernek, a másik a szárnysegédnek szólt. Hess a levelek átadása során úgy rendelkezett,
hogy amennyiben négy órán belül nem térne vissza Pintsch bontsa fel a neki
szóló levelet, a másikat pedig vigye el Hitlernek. Helmut Kaden időközben
repüléseket végzett Hess gépén. A törzsre erősített négy oxigénpalackot úgy
kötötték össze, hogy azokat a pilóta használhassa. Egyéb technikai változtatás is történt. Az utolsó próbarepülésre 1941.
május 6.-án került sor.
Hitler helyettesét több hónapon át az időjárás isfoglalkoztatta Titkárnője
már 1940. őszétől rendszeres telefonüzeneteket kapott. „A vonal másik
végén egy hang három X-szel, Y-nal és
Z-vel jelölt pozíció légköri viszonyait adta meg.” Hess titkárnőjének sohasem
árulta el a betűkhöz tartozó földrajzi neveket.
Az egyik meteorológus erre így
emlékezett: „Minden nap de. 10.00 óra körül telefonhívást kaptunk (a ZWG-ben)
Rudolf Hess titkárnőjétől, aki az Oslo-Kiel-Edinburgh (Oslo=X,Kiel=Y,Edinburgh=
Z) háromszög időjárási viszonyait tudakolta. „A titkárnő jelentkezése több
hónapon át tartott. A meteorológus az időjárási viszonyokról összefoglalót
készített. Egy napon a hang a telefonba
ezt mondta: „Nagyon köszönöm uraim, holnaptól kezdve a főnököm nem tart igényt
a tájékoztatásukra.”
A meteorológiai jelentésekből képet lehetett alkotni az Északi-tenger
felett uralkodó légköri viszonyokról. Miután Hess a nácik legfelsőbb köreihez
tartozott a kért adatokat minden további nélkül megkaphatta.
Aztán az útra összegyűjtött néhány személyes holmit Bank jegyeket vett
magához ,,valamint a két Haushofer ( fiú és apja) Albrecht és Karl névjegyeit,
azzal, hogy ez utóbbiakat átadja majd Hamilton hercegnek. Becsomagolt még
elemlámpát, fényképezőgépet, borotvát, továbbá különböző gyógyszereket, de
még egy alkoholban sterilizált injekciós fecskendőt is.
Utolsó politikai fellépésére 1941. május 1-jén került sor az augsburgi
Messzershmitt Művekben, ahol Hitler helyett mondott ünnepi beszédet.
Az utolsó órák
Igen szép idő volt Münchenben
1941. május 10-én. A reggeli órákban 5-6 fok volt, délben meleg lett, majd
kevés felhősödés zavarta meg a napot. Családja - jó módban - München
Harlachingban egy villában. Feleségének feltűnt, hogy férje a szokásosnál több
időt töltött a fiával. Fiuk Wolf Rüdiger még csak három és féléves volt. Legközelebb
1969. december 24-én láthatta viszont apját a spandaui börtönben. A gyerekkel
délben ért haza, vendéget várt ebédre, Alfréd Rosenberget, a párt ideológusát.
Rosenberg kb. egy óra múlva távozott tőle Néhány szerző szerint a vendég a
Berghofba Hitler tartózkodási helyére történő távozása arra adott alapot, hogy
Hess esetleg tájékoztatta vendégét készülő útjáról. Ezt a fetételezést azonban
eddig semmi nem támasztotta alá. A vendég távozása után Hess pihent egy
keveset, majd feleségével teázott. Aztán - felesége meglepetésére - a kék ing
felvétele a sötétkék nyakkendője felkötése után, felöltötte kapitányi - rangjelzéssel
ellátott - kékesszürke Luftwaffe - egyenruháját és felhúzta magas szárú
csizmáját.
Közölte feleségével, hogy
Berlinbe rendelték, de előbb Augsburgba kell kitérőt tennie. Valószínűbb
azonban, hogy Hess telefonhívása a haunstetteni repülőtér személyzetének szólt,
hogy gépét helyezzék készenléti állapotba
Feleségének arra a kérdésére, hogy mikor jön haza: „Nem tudom - lehet,
hogy már holnap, de legkésőbb hétfő este. „Hess elbúcsúzott és 15.30 körül
sietve távozott. A felszállás idejéhez képest korán érkezett Haunstetten
közelébe. Állítólag kiszállt a járműből és segédtisztjével még egy sétát
tett a bajor hegyi tájak egyikén. Majd gépkocsija a repülőtér elé állt. Mercedesze
a kifutón - teli tankkal és ledobható üzemanyagtartályokkal - várakozó Bf110-eshez
gurult, ahol Hesst a reptér igazgatója és Kaden rangidős berepülő pilóta
fogadta. Ezt követően segédtisztjével az öltözőbe vonult, magára öltötte a
fekete bőrből készült repülőruhát és a gyapjú béléses csizmát. Kezében
oxigénmaszkkal és egy sötétbarna, gyapjúval bélelt sisakkal jött ki az
öltözőből, Pitsch pedig ejtőernyőjét vitte utána. Miután a gépen mindent
rendben talált megnyomta a baloldali motor indítógombját, amely erős
dübörgéssel beindult
Mindkét motort „1000
fordulat/percre pörgette fel, miközben ellenőrizte a gyújtómágneseket. Majd
leállította a motorokat és kiadta a - Féktuskókat elvenni - kézjelet. A
szerelők meghúzták a köteleket és a nehéz tartó ékek kidőltek a kerekek elől. A
két Daimler-BenzDB601N motor hirtelen lökésére a Bf110 legördült a beton
hangárkifutóról.”
Ezután a fedélzeti rádión az irányítótornyot hívta, ahonnan azonnali
felszállásra kapott engedélyt. „Hess német nyári idő szerint pontosan 17.45-kor
szállt fel.”
Irány Skócia
Miután gépe simán felszállt a
Lech folyótól keletre nagy ívű fordulatot tett, majd 320 fokos szögben Bonn felé vette az irányt. Az elején
nem talált tereptárgyat helyzete meghatározásához, egy vasúti csomópont révén
meggyőződött róla, hogy jó irányba halad. A következő tájékozódási pont Darmstadt
városa volt. Majd feltűnt neki a Rajna, kisvártatva a Siebengebirge hegyvonulata
és a vesztfáliai Bad Godesberg. Bonntól a repülési irányt 335 fokra változtatva
a német-holland határ közelében fekvő Haldern városa fölé ért. „Elrepült Arnhem
és az Ijssel-tó felett, ahol a Nyugat-Friz-szigeteki Bookmens-szoros két
oldalán elhelyezkedő Vieland és Terschelling valószínűleg kitűnő tájékozódási
pontoknak bizonyultak.”
Majd fordított a kormányon és 23 percen át kelet felé vette útját. Erre
valószínű azért kerített sort, hogy elkerülje a brit radarrendszert. Újabb
kanyar után 335 fokos irányban megkezdte hosszú átkelését az Északi tenger felett. Német időszámítás szerint
20.10-kor két német U-boot útját keresztezte, amelyek először merülésbe
kezdtek, és csak akkor tértek vissza a felszínre, amikor azonosították gépének
felség jelét. Nem sokkal ezután 5000 méteres magasságba emelkedett, ahol a
külső hőmérséklet mínusz 26 fok volt. A brit radarok nem érzékelték, a dániai
német radarok hatóköréből azonban még nem került ki.
Irányváltoztatás nélkül haladt
tovább, amíg 20 óra 58 perc körül 245 fokos irányba tartva egy part menti
kisváros Bamburg felé nem fordult. Húsz percen keresztül repült tovább 245
fokos irányban. A nap már lemenőben volt, még mindig jól világított azonban
ahhoz, hogy a skót partvidék biztonsággal megközelíthető legyen. Valószínű
alábecsülte a naplemente időtartamát. Ezért
40 percen keresztül 065 és 245 fokos irányban repült tovább a sötétre várva. Az
időhúzó manőver után ismét nyugat felé tartott. Közben a póttartályokból
kiürült az üzemanyag. Ezért azokat a tengerbe ejtette. Gépe könnyebbé vált.
A Királyi Légierő (RAF)
észleli a gépet…
A RAF most már észlelte az idegen
gépet. Az angliai partok mentén huszonkét radarállomás működött. A katódsugaras
képernyőkön az ellenségre utaló villogó jeleket sikeresen megkülönböztették a
RAF gépekétől. Ez utóbbiakat ugyanis az angolok „barát/ellenség”
azonosító-berendezéssel szerelték fel. Az
első észlelésre 22.08-kor nem sokkal napnyugta után került sor. Hess korabeli
feljegyzései szerint „Bf110-esét 16 perccel azután ismerték fel, hogy
befejezte az oda-vissza repkedést és megkezdte útja utolsó Northumberland partjai
felé vezető szakaszát. „Az első észlelést hamarosan újabbak követték. Ezek
pontosan jelezték, hogy mindössze egyetlen gépről van szó.”
Néhány perccel az első észlelés után a 13. vadászszázad oustoni
parancsnoksága uasítást kapott az idegen behatoló megtámadására. Az
Acklingtonban állomásozó 72. vadászraj volt abban a helyzetben, hogy
beavatkozzon „ebben a gyengén biztosított körzetben”. A Farne-szigetek
közelében járőröző két gépüket az ellenség felé irányították.
„Időközben Hess, aki szerencsésen
elkerülte az utána küldött vadászokat, a parthoz közeledve megpillantotta a
távolban a Cheviot 802
méter magas csúcsát. Navigációja kitűnően sikerült, figyelemre méltóan precíz volt, hiszen három órán át
tájékozódási pontok nélkül vezette gépét a tenger felett. „A korai alkonyatban,
a Holy Island közelében kisebb hajókat, valamint két brit rombolót észlelt,
amelyek ferde szögben keresztezték útját. A légelhárító rakéták elkerülése érdekében
útirány-módosítást hajtott végre a Cheviot irányában, miközben a lassan ködbe
burkolózó partot figyelte.” Hess az 5000 méteres magasságból és a sebesség
növelésével mélyrepülésbe fogott. Manőverével kikerült két járőröző hajó és egy
vadászgép látóköréből. Hess két motorosát 22.23-kor - hang és bemérés alapján -
a Royal Observer Corps (R.O.C.) is észlelte. A R.O.C a teljes országot lefedő
apró őrhelyekből álló hálózat volt.
Gépe a cheviot keleti oldala fölé
repült, majd a nyugati oldalon leereszkedett Skóciába. Ezután 280 fokos irányt
vett fel, majd folytatta útját Skócia déli felvidékén. Még látta a földeken
dolgozó emberek kontúrjait. Állítólag a fák csúcsának magasságából vidáman
integetett nekik. Útvonalát végig
pontosan követték a R.O.C.-őrhelyek, amelyek továbbra is Me110-esként
azonosították a gépet. Az általuk mért sebesség meghaladta a 480km/órát. Kisebb
iránymódosításokkal 22.45-kor igen közel haladt el Dungavel House-hoz,
mintegy 25 kilóméterre Glasgow központjától.
22.35-kor William A.Cuddie a
141.vadászraj pilótája Hodge őrmesterrel a lövészfülkében „egy T 4040-es
sorozatszámú Boulton Paul Defianttel szállt fel az ayri támaszpontról”, hogy
elfogják Hess gépét. Eközben a gép 22.55-kor a nyugati part fölé érkezett, ahol
„meredek hegyekkel ékeskedő szigetek körvonalai rajzolódtak ki a holdfényben.”
Ezután ismét a szárazföld felé fordult, miközben
Cuddie pilóta mindvégig a nyomában volt. Üzemanyag tartálya gyakorlatilag
kiürült, ezért elhatározta, hogy kiugrik.” 1800 méter
magasra emelkedett, kikapcsolta a motort, zászlóba állította a propellert… Kinyitotta
a katapult nélküli pilótafülke tetejét, a két oldalablakot is kioldotta, így
azok körülbelül 20 fokos szögben támaszkodtak a törzs mellett. Ezen a típuson
csak a navigátor/ágyús ülése volt katapultálható, olyan karok segítségével,
amelyeket Hess a pilótaülésről nem érhetett el. Az idő 23 óra 6 perc körül járhatott: több mint öt óra telt el,
amióta felszállt Augsburgból.”
Megkísérelt kikászálódni a
pilótafülkéből, de nagy meglepetésére a repülő még túl gyorsan haladt. Ez nagy
csalódást okozott neki. Igen komoly veszélyben volt, hiszen a Bf110-es sebesen
közeledett a föld felé.” Hirtelen felötlött benne egy eset, amikor valakinek
úgy sikerült elhagynia a gépet, hogy a levegőben hátára fordította azt. ”Pánik
vett erőt rajta, hátrahúzta a kormányt,” hogy fél bukfencet hajtson végre egy
fél orsó helyett, de a centrifugális erő hatására minden vér kiment a fejéből
és elájult.” Magához térve látta, hogy a gép függőlegesen, a sebességvesztés
küszöbén szinte állt a levegőben. Egy erőteljes mozdulattal elrugaszkodott és
háttal kirepült a gépből.” A következő pillanatban a repülő átbukott és látta, amint
a föld felé zuhan.” Meghúzta a kioldó zsinórt, ekkor23.09 perc volt.
Ejtőernyője kinyílt, miközben gépe a földhöz csapódott és lángba borult. Néhány
másodperccel később ő is a földhöz csapódott, Másodszor is elvesztve
eszméletét.
A repülőút véget ért.
Hess első benyomásait Skóciában a
fiához még júniusban írt levele foglalta össze:
„Egy Németországra emlékeztető
réten tértem magamhoz. Először nem tudtam, hol vagyok és mi történik velem, de
amikor megpillantottam a mellettem heverő ejtőernyőmet, megértettem, hogy
Skóciába érkeztem nagy tervem első állomására. Tíz méternyire feküdhettem egy
skót kecskepásztor kunyhójának ajtajától. Az égő repülő látványától megrémült
emberek futottak felém. Szánalommal tekintettek rám.”
Egy Floors Farm nevű faluban ért földet, „amely Eagleshamtól nyugatra
kitűzött célpontjától, Dungavel Houste-tól, mintegy 18 kilóméternyire feküdt.”
Hogy ezt követően, mi történt
Hitler helyettesével, útjának milyen következményei lettek Angliában és
Németországban az már egy másik történet.
Forrás:
Roy Conyers Nesbit
Georges Van Acker
Rudolf Hess- Mítosz és valóság
Gulliver Könyvkiadó Bp. 1999
Wulf Schwarzwaller
Rudolf Hess A helyettes
Merényi Kiadó Bp.1995
Szövegmagyarázatok:
1.
Rudolf Hess
(1887- 1934) német politikus. 1920-tól Hitler személyi titkára. A pártban
később Hitler helyettese. A második világháború végén a nürnbergi perben életfogytiglani
börtönre ítélték. A spandaui börtön már egyedüli lakójaként 1987-ben halt meg.
2. Ernst Röhm (1887-1934). Kezdetben Hitler bizalmasa
az SA (Sturmabteilung) vezére. Az ún. „második forradalom” híve. Hitler általa
veszélyeztetve látja hatalmát. Bizonyos német körökben homoszexualitása ismert
volt. A „hosszú kések éjszakáján” 1934. június 30-án Hitlerék kivégző
osztagainak áldozatává vált.
3. Hermann
Göring (1893-1946) a német birodalom marsallja, a légierő főnöke. Hitler később
utódjává nevezi.
A háború végén már 1945. tavaszán Hitler megtagadja
tőle ezt a címet. Kereste a kapcsolatokat az amerikai csapatok vezetőihez.
Fiatal kora óta a kábítószer rabja volt. Nem vetette meg a pompát és a
gazdagságot.
A nürnbergi perben - mint elfogott legmagasabb nácit -
halálra ítélték. Öngyilkossággal vetett véget életének.
A végsőkig kitartott Hitler mellett. A kancellária
bunkerében vetett véget életének.
5. Martin Bormann (1900-1945) a 20-sa években még „szürke
eminenciás”. Csillagzata Hess angliai távozása után emelkedett. A
pártkancellária vezetőjeként Hitler bizalmasa. A végsőkig kitartott Hitler
mellett, de az öngyilkosságot nem vállalta. 1945. május elején Berlinben tűnt
el. Később a hetvenes években azonosították csontjait.
6. Albrecht Georg Haushofer (1903- 1945). Dr. Karl
Haushofer (1869-1946) professzor fia. Apja geopolitikai nézeteit humanizálta.
Rudolf Hess a müncheni egyetemen figyelt fel Karl Haushofer professzor geopolitikai
előadásaira. A professzor nézetei alapozták meg a nácik ún „élettér” elméletét.
Szerkesztette:
Dr. Temesvári
Tibor
Kelt, 2009. március
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!