A Rubicon
történelmi magazin 2015/4 számában érdeklődéssel olvastam
Zinner Tibor történész „Népbíráskodás Magyarországon
1945-1950” c. tanulmányát. Úgy gondoltam, hogy a szerző írását
közreadom olvasóimnak. „A később győztessé váló
szövetségesek már az 1942. január 13-án Londonban kibocsátott
Szövetségi Nyilatkozatban kinyilvánították,
hogy nem fognak napirendre térni a háborús bűnök felett. Az
1943. október 19-30. között Moszkvában megtartott
külügyminiszteri értekezleten azt is kijelentették, hogy >a
fasiszta vezetőket és más, háborús bűnösként ismert vagy
gyanúsított személyeket le kell tartóztatni és az
igazságszolgáltatásnak átadni.<
Pártok
a számonkérésről
A hazai
illegális kommunisták 1944.szeptember 1-jei kiáltványukban
követelték a magyar Gestapo azonnali megszüntetését, tagjainak
és vezetőinek letartóztatását és bíróság elé állítását.
A Kállai Gyula1
és Rajk László2
által megfogalmazott, 1944.október 2-i akcióprogram szerint az
egyik legfőbb feladat >a háborús
felelősök letartóztatása, vagyonuk elkobzása és nép-ítélet
elé állítása<. Ugyanebben az időben
Moszkvában is készült egy akcióprogram. 1944. szeptember 28-i
tanácskozásukon a magyar emigráns kommunisták azt tervezték,
hogy >a hazaárulók és háborús bűnösök
feletti ítélkezésre külön bíróságokat kell szervezni,<
továbbá >a háborús bűnösöket és
hazaárulókat le kell tartóztatni, köztük a kormányzót, az
1941. április 6 óta hivatalban volt kormányok összes minisztereit
és politikai államtitkárait.< A vita
során egyfelől javasolták a háborús bűnösök vagyonának
elkobzását, másfelől felmerült, hogy ne kössék a felelősségre
vonás időpontját 1941 áprilisához.
A
magyar kommunisták
elképzeléseit
azonban a moszkvai birodalom vezetői számos helyen módosították.
A jövőbeli Quislingek elképzelései nem térhettek el Sztálin3
világbirodalom teremtő vágyaitól. A Magyar Nemzeti Függetlenségi
Front szegedi programjából már kimaradt Horthy Miklós
felelősségre vonása, új elem volt viszont a háborús bűnösök
vagyonának elkobzása.
A
Szovjetunió Állami Honvédelmi Bizottsága 1944. október 27-én
határozott a magyarországi hadműveletek alatti s utáni „katonai”
és „politikai” feladatokról. Ez a>
háborús és népellenes bűnözők felelősségre vonását
államhatalmi feladatnak< minősítette. A
Vörös Hadsereggel együtt „érkező” szovjet Állambiztonsági
Népbiztosság munkatársai azonnal megkezdték a szervezőmunkát,
hogy megteremtsék az új magyar tisztogató, megtorló,
megfélemlítő, elnyomó szervezet felállításának feltételeit.
Az MKP így szerezhette meg a rendőrségi és politikai rendőrségi
pozíciók zömét, tagjai ezért játszhattak a kezdetektől
meghatározó szerepet az erőszak-apparátusban. Gyakorta
előfordult, hogy a koalíciós pártok képviselőiként váltak
ismertté a közvélemény előtt, miközben titokban a kommunista
párt tagjai voltak. Közéjük tartozott például >nemzeti
parasztpárti< belügyminiszter Erdei Ferenc és a >kisgazdapárti<
budapesti rendőrfőkapitány, Sólyom László.
1945
nyarán a belügyi testületek
95%-a
kommunistákból állt. Zömmel >szervezett munkások< alkották
az új gárdát, ők, mint >ellenállók<, illetve
>megbízhatónak tűnő< egyének lettek az állomány tagjai.
Mindemellett Rákosi Mátyás4
- miként erről 1945 február 19-én Dimitrovot5
tájékoztatta - új veszélyt látott azokban a zsidókban >akik
korábban munkásszázadokban voltak és most hazatérnek
(…)sejtelmük sincs a kommunizmusról, viszont intelligensek;
ügyesek és a falvakban és kisvárosokban, valamint a rendőrségnél
hamarosan vezető befolyásra tesznek szert. Északnyugat
Magyarországon - valamint Budapesten - a pártot erősen
elzsidósodottnak tekintik: E volt munkaszolgálatosok jelentős
része korrupt karrieristának bizonyul, és nagy károkat okoz
pártunk tekintélyének. Harcolunk e veszély ellen, s ezért néhány
városban szinte máris antiszemitának tekintenek bennünket.<
A
térfoglalást
nem
sikerült megakadályozni, mert azok is bekerültek a titkos
rendőrség soraiba, akiket kizárólag >bosszúvágy<, a
>kapzsi kereseti lehetőség, szadisztikus
ösztönöknek és hajlamoknak a kielégítése indított arra <
hogy itt helyezkedjenek el. Mi több >sokan
a múlt rendszer bűnösei közül is< itt
kerestek >menedéket<.
Minderről a főállamügyész-helyettes népügyész tájékoztatta
a Szövetséges Ellenőrző Bizottság (SZEB) Pest megyei
kirendeltségét 1945 szeptemberében.
A
népbíróságok felállítása
A tételes
jog rendszerében két tendencia érvényesült a második világégés
után. Egyrészt a hagyományos, formalizált jog alkalmazása a
szokott magánjogi, peres és közbűntényes esetekben. Másrészt a
politikai ítélkezés új körülményeknek megfelelő
felhasználása. Kezdetben még ez utóbbi esetben is nagymértékben
támaszkodtak az előző évtizedekben és a világháború idején
keletkezett >tételes< jogszabályokra. Az Ideiglenes
Nemzetgyűlés elvi felhatalmazására ugyanakkor külön
rendelkezéseket, törvényerejű miniszterelnöki rendeleteket
léptettek életbe olyan tettek szankcionálására, amelyekről
korábban jogszabály nem rendelkezett. A nemzetiszocializmus felett
diadalt aratott nagykoalíció politikai büntetőkoncepciójával
azonos elvek érvényesültek a második világháború utáni
magyarországi jogpolitikában, de azt megelőzve! Így nem csupán a
kivételes, hanem a tömeges politikai büntetőpolitikai koncepció
napi jogszabályainak hatálya alá estek.
Ez a
kettősség követhető nyomon
a
joggyakorlat személyi, szervezeti és intézményi feltételeiben. A
korábbi bírói kart lépésről lépésre eltávolították, s
ezzel párhuzamosan laikus >megbízható< - eufemisztikusan
népinek nevezett - elemeket vontak be az ítélkezésbe. A régi
törvényszéki szervezet mellett új, különbírósági,
népbírósági rendszert vezettek be. A szovjet- angolszász
felelősségre vonási elképzelések gyakorlati megvalósítása a
Vörös Hadsereg által megszállt országokban a korabeli sztálini
eljárási módokkal egyezett meg: mérlegelés nélkül,
megfellebbezhetetlen >ukázoknak megfelelően születtek az
ítéletek. A különleges helyzetben kiadott jogszabályok
keret-rendeletek voltak, és ezek széles lehetőséget biztosítottak
a különbíróságok számára, beleértve a megtorló jellegű,
kivételesen súlyos ítéleteket is. A pártpolitikai küzdelmekről
befolyásolt bíráskodás számos klasszikus jogelvet sértett meg.
Szegeden
a helyi nemzeti bizottság
már
1944. december 13-án határozott a népbíróság felállításáról,
de a rendelet kidolgozása és közzététele elhúzódott 1945.
január 9-ig. A z utolsó népbíróság a tiszaparti nagyvárosban
1950. április 1-jével fejezte be működését. Ez volt a
népbíráskodás első, 1944-1950 közötti időszaka
Magyarországon. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány 1945. január 26-án
fogadta el a népbíróságok felállítására vonatkozó első
jogszabályt, a 81/1945 M.E.sz. rendeletet, amelyet a Magyar
Közlönyben február 5-én tettek közzé.
Az Ideiglenes Nemzetgyűlés 1945. szeptember 11-én emelte
törvényerőre a népbíráskodásról szóló addig született négy
miniszterelnöki rendeletet (1945.évi VII. törvénycikk.)
A
fővárosban
A
Budapesti Nemzeti Bizottság 1945. január 27-én döntött - a
kommunista párti Vas Zoltán előterjesztése alapján - a helyi
népbíróság felállításáról. Az elfogadott határozat
tartalmazta a sürgősséget is. Ennek alapján az első végre is
hajtott ítéletet a Budapesti Néptörvényszék 1945.február 3-án
hirdette ki, de még nem a miniszterelnöki rendeletet, hanem a hadra
kelt seregbeli eljárást alkalmazva. Másnap a három halálra
ítéletből kettőt - Rotyis Péter főtörzsőrmestert és Szívós
Sándor szakaszvezetőt - azok Oktogonon felakasztották, a távol
lévő Haynal Alajos vezérőrnagy soha nem állt bírái elé.
1945.július
22-én
Révai
József6 az írta
a Szabad Népben, hogy
„reakciós az, aki antikommunista”.
A régi Magyarországon meghatározó erővel bíró politikai
tényezőket egyre kevésbé differenciáltan értékelték, s a
korábbi időszakot „fasiszta” minősítéssel ítélték. Révai
írásából kitetszett, hogy aki pártja vezetésének vagy a
hatályos moszkvai vonalnak politikai céljait keresztezi - avagy
feltehető, hogy keresztezni meri, netán egyáltalán akarja -, az
mind reakciós, a „demokrácia” és a „nép ellensége” ezért
úgy is kell bánni vele. Ennek alapján mosták össze a ténylegesen
a ténylegesen háborús vagy népellenes bűnöket elkövetőket
azokkal, akiket a kommunisták ellenfélnek tekintettek. Az MKP
mindennapi politizálásában a demokrácia-reakció fogalompárra
szűkült az érdekek tagoltsága. Révai Szabad
Népben megjelent írása érzékeltette,
hogy a megfélemlítő apparátus számára potenciálisan milliókra
tágul az üldözendő „ellenség” köre. Ekképp vált
parttalanná a múltban történteket nemes egyszerűséggel
„fasizmusnak” tituláló haraggal és részrehajlással megtorló
közigazgatási és bírói gyakorlat.
Politikai
fegyver
Hol
helyezkednek el a népbíróságok a honi igazságszolgáltatás
történetében, miként értékelhetjük a magyar népbíróságok
szerepét és tevékenységét.
A
népbírósági tanácsok
megfélemlítését
s a közvélemény esetleges kritikájának megakadályozását
célozták a korábbi periódus igazságügyi vezetőivel, bíráival
szemben indított büntetőeljárások. Ezek kiegészítették a
létszámcsökkenést eredményező igazolási és „B” listás
eljárásokat, az internálásokat. A politikai rendőrség
népügyészeket, államügyészeket, bírákat is letartóztatott,
majdnem megbénítva a népbíráskodást. 1946. november 7-én az
igazságügyi tárca államtitkára már arra hívta fel a
jogszolgáltatók figyelmét, hogy „kilencmillió
magyarnak ítélkeznek”. A bírói és
ügyészi testület azonban nem maradt távol a politikai élet
hullámveréseitől.
A
munkáspárti politikusok
az új
ellenségkép kialakítása során nem csupán az ún. horthysta és
Szálasi-féle periódus állami berendezkedésének politikai és
erőszak-szervezeti vezető rétegeire koncentráltak, törekvésük
messze túlmutatott a különböző ún. antifasiszta rendeletekben
célba vett csoportosulások tagjainak felelősségre vonásán.
Ennek távolabbi hátterében az állt, hogy 1946-tól mind
nyilvánvalóbb lett a konfrontáció a győztes hatalmak
viszonyában. Magyarországon a különbíróságok különböző
pártérdekeket kifejezésre juttató tanácsainak létrejöttében
az igazságszolgáltatás olyan politikai fegyverré vált, amely nem
csupán az elkövetett cselekmények számonkérését szolgálta,
hanem alapvetően a politikai érdekeknek rendeződött alá. A
belügyi és katonai nyomozó szerveket az MKP kisajátította, ami
eleve ellentétes volt az állam védelmével. Ennek függvényében
torzult el és vált pártérdekké a bírói eljárás.
Ebben
a kontextusban bontakozott ki
- a kor
publicisztikai megfogalmazása szerint - a”fasisztamentes
Magyarország” megteremtését célzó
komplex „számonkérési „rendszer. részeként egy problémákkal
teli, már annak idején is súlyos kritikákat kiváltó ítélkezés
gyakorlat. A „fasiszta maradványok
felszámolásának” folyamatában nem
csupán azokat vonták (vonhatták) különböző közigazgatási és
bírósági el-járások hatálya alá, akik az 1944-1945-ös
változásokat megelőző politikai szisztémákban bizonyíthatóan
torz, emberiesség ellenes politikát valósítottak meg és
bűntetteket követtek el, hanem azokat is, akik a következetes
forradalmi átalakulás megvalósításának esetleges vagy vélt
ellenzői lehettek, így háborús és népellenes bűnössé
minősítésük törvénytelen, elítélésük, maghurcolásuk
jogtalan volt.
A
titkos rendőrség,
valamint
a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztálya 1945
februárjától-márciusától tartóztatta le azokat a személyeket,
akiket - ha büntetőügyükben vádemelésre okot adó
cselekményeket találtak átadtak a népügyészségeknek. A
„fasiszta maradványok felszámolásának
„népügyészségi és népbírósági
szakaszában népügyészek és népbírák vettek részt. A
népbíráskodás - az igazságügyi tárca első embere, dr. Ries
istván6 szerint -
„a nemzet pere megrontóival szemben
voltaképpen egy per, mely technikai szempontból bomlik különböző
perekre,”
Bosszúvágy
és bűnösmentés
A
népbírósági tanácsok a rájuk rótt feladatokat hajtották végre
a „fasiszta maradványok felszámolásának”
folyamatában. Ám nem hagyható figyelmen
kívül az sem, hogy e büntetőperek elítéltjeivel szemben a
büntetőeljárás különböző szakaszaiban számos
törvénytelenséget is elkövettek. Fizikai és lelki erőszakkal
csikartak ki beismerő vallomásokat - például „beismerem,
hogy fasiszta beállítottságú voltam” - és
hamis vallomásokat. Ismertek az alaptalan vádaskodásokat
tartalmazó feljelentések, a meg nem történt - vagy másképp,
esetleg mások által elkövetett - eseményeket tartalmazó
vádiratok, a büntetőperek vádlottjait a „katonás”
tárgyalásvezetéssel megfélemlítő tanácselnökök, a történelmi
tények szabados kezelése, majd a sajátos interpretáció okozta
problémák a tényállásokban, a valótlanságoknak helyt adó első
és másodfokon kihirdetett határozatok stb.
A
budapesti politikai rendőrség feladata,
vezetőjének
1945. február 20-i feljegyzése szerint -„
a nyilasok, fasiszták, lefogása, néptörvényszék elé állítása
a demokratikus Magyarországgal szembenálló mindennemű
szervezkedés és mozgalom likvidálása” volt.
Eseteinek 60%-a a társadalom közreműködése (feljelentések,
besúgások), 40%-a saját kezdeményezés (nyomozás) útján
keletkezett. Péter Gábor7
szerint a „feljelentések nagy része
alaptalan és bosszú műve volt.” Mindez
azonban érdektelen volt, mert az ártatlanokat utóbb megvádolták
és bíróság elé állították. Ha pedig valakit felmentettek,
akkor vissza kellett kísérni a politikai rendőrséghez - ahol
folytatva a korábban kialakított törvényellenes gyakorlatot -
internálhatták, erőteljes kommunista kritikáját adva a
népbíráskodásnak. Már 1945 őszétől, egyfajta „harmadfokként”…
A
politikai rendőrségen
az
elfogult tanuk, hamis felismerők és fel nem ismerők, gyanús
mentővallomásokat tevők, gyanúsítottak ártatlanságát
hangoztatók és akasztását követelők között gyakorta voltak
zsidók is, akik - miként Bibó István8
is utal rá - magatartásukkal gerjesztették az antiszemitizmust.
Mindez jelentősen befolyásolta az ún. tömegperekben ítélkező
népbírósági tanácsokról a társadalomban kialakult képet.
Mivel az erőszakszervezetekbe bekerült egykori deportáltak és
munkaszolgálatosok gyakorta fizikai erőszakkal megszerzett
nyomozati eredménye a büntetőeljárásban számos esetben zsidó
származású népügyész vagy népbíró elé került, sokan vélték
úgy, hogy 1945-ig a zsidók felett a magyarok, most a magyarok
felett a zsidók ítélkeztek. A vagyonjogi vitákkal csak tovább
éleződött a helyzet.
A megaláztatásokból,
meghurcolásokból
visszatértek közel sem következetes antifasizmusának
érvényesülésekor nem mindig a korábbi jogi képzettségből
fakadó tudás volt a meghatározó. Az egykori diszkrimináltak
közül sokan a hatályos jogszabály szellemével, tartalmával
ellentétesen vádoltak, ítélkeztek. S a feljelentők, valamint a
vád és a védelem tanúi körében sokszor a valóságot is torzító
bosszúvágy volt érzékelhető.
A
problémákat fokozták
az
első-és másodfokú népbíráskodás fórumai közötti
konfliktusok. A Népbíróságok Országos Tanácsa (NOT) bírái
kizárólag szakképzett jogászok voltak, és tudásuk alapján
joggal minősíthetők az objektivitás mércéjének a
„pártbíróságként” aposztrofált elsőfokú népbíróságokkal
szemben. Ries István mégis úgy jellemezte a másodfokú
bíráskodást, hogy ott” nem ítélkezés
nem megtorlás, hanem nagyon szép formában
való háborús és népellenes bűnös mentés folyik.”
Elfogadhatatlan elmarasztaló álláspontja a
korabeli ellentmondásos jogszabályokból következett. Amíg a
laikus népbírák és tanácselnökük ítélete a „fasizmus
felett aratott győzelemnek” számított
addig a NOT enyhítő határozatai miatt a „hivatásos
fasisztamentők gyülekezőhelye” címkét
kapta. A másodfokú ítélkező fórum bírálata azért is
megalapozatlan, mert bírái csak minden második népbírósági
büntetőügyben jártak el. A büntetőperek alapján rögzíthető,
hogy a pártpolitikai döntések által behatárolt elsőfokú
népbírósági radikalizmussal szemben a NOT - sokszor még a SZEB
kényszerítő jellegű beavatkozási kísérletei ellenére is -
körülményekhez képest a törvénykezés tisztaságát igyekezz
védeni.
A
HÁBORÚS FŐBŰNÖSÖK
1945
októberétől kezdve szállították Magyarországra Nyugatról az
ún. háborús főbűnösöket. Miként dr. Sulyok Dezső ügyvéd9,
korának jeles polgári politikusa is megállapította közülük
kettő, dr. Bárdossy László10
és dr. Imrédy Béla11,
a két miniszterelnök volt jelentős személyiség. Halálra ítélték
és 1946.január 10-én, illetve február 28-án végezték ki őket.
A deportáltató „trió” - a két belügyi államtitkár, Baky
László és dr. Endre László, valamint miniszterük, Jaross Andor
- büntetőügyében szintén halálbüntetést szabott ki a
népbíróság. Az államtitkárok sorsa 1946. március 29-én, a
miniszterüké április 11-én teljesedett be.
Az
1946.március 1-jén
halálra ítélt
Szálasi Ferenc és társai bűnügyében elhangzott ítéleteket
követően, március 12-én és 19-én voltak az akasztások: a
nemzetvezetőt, Beregffy Károlyt, Gera Józsefet, és Vajna Gábort,
illetve Csia Sándort, br. Kemény Gábort és Szöllősi Jenőt
ekkor kísérték bitó alá. A Sztójai Döme12 vezette
ún. Quisling - kabinet tagjai közül 1946. augusztus 24-én
végezték ki a volt kormányfőt, Reményi-Schneller Lajost és
Szász Lajost. A 2. magyar hadsereg tragédiája miatt bűnössé
kikiáltott Jány Gusztáv ítéletét 1947. november 28-án
Budapesten hajtották végre (felmentette a vádak alól a Legfelsőbb
Bíróság 1993. október 4-én).
A szövetséges
hatalmak
1946. augusztus
elejéig a kikért 546, háborús bűncselekmény elkövetésével
gyanúsított személy közül 312 főt adta át a magyar
hatóságoknak. 1948. április 28-án a kikért, de ki nem adott
személyek száma már 518 volt. A magyar kommunisták ugyan terve
vették a kormányzó büntetőjogi felelősségre vonását, de
Sztálin 1946.április 16-án Moszkvában tudatta a Nagy Ferenc
miniszterelnök vezette delegációval, hogy „Horthyt nem kell
bíróság elé állítani.” Molotov ehhez még hozzáfűzte a
kormányzó „azzal, hogy fegyverszünetet kért, részben
jóvátette bűneit.” A taktikus moszkvai diktátorral és
vezetőtársával szemben van olyan magyar történész, aki úgy
vélekedik napjainkban, hogy a kormányzó „bűnrészes volt 437
ezer magyar vidéki zsidó totális jogfosztásában, kirablásában
és deportálásában”, és kormányzóságának utolsó
hónapjaiban kb. 350 ezer vesztette életét.
A jugoszláv és a
román kiadatási kéréseknek ugyanakkor a magyar szervek eleget
tettek. Sőt néha szóban előadott kérelmeket is teljesítettek. A
szovjet megszálló hatóságok nem terjesztettek elő kiadatási
kérelmeket, maguk intézkedtek, rövid úton…Ezekben az
országokban Jugoszláviában, Romániában és a Szovjetunióban -
sokszor még a magyar népbíróságok korábban hozott ítéleteinél
is súlyosabb megtorlásban részesültek a kiadottak , és
halálbüntetést szenvedtek. Az újvidéki vérengzésért is
felelős Grassy Józsefet és Zöldy Mártont 1946. január 11-én
ítélték halálra Budapesten, kiadatásuk után. 1946 őszén
Jugoszláviában végezték ki őket, miként Feketehalmy-Czeydner
Ferenc tábornokot is. A Magyar Királyi Honvéd Vezérkar főnökét,
az előbbieket évekkel korábban felelősségre vonni kívánó
Szombathelyi Ferencet is az idő tájt végezték ki, hasonlóképp
Jugoszláviában. Őt azonban a Legfelsőbb Bíróság utólag, 1994.
március 16-án felmentette a vádak alól. Ennek hatály azonban nem
vonatkozik a jugoszláviai ítéletre.
Miképp
értékelhető?
A honi
népbíróságok ítélkező tevékenysége jogerős ítéleteik
ismeretében nem ítélhető „véreskezűnek”. Nyilvánvaló,
hogy főként a törvénytelen kivégzésekkel zárult büntetőügyeket
már akkor és utóbb is okkal bírálták, és nem meglepő számos
jogerős ítéletük későbbi hatályon kívül helyezése. Mások,
a viszontagságokat túlélők és a honi holokauszt vérzivatarának
összefüggéseit feltárók viszont keveslik a felelősségre vonás
nagyságát és mértékét, főképp a népellenes cselekedetek
kitervelőinél, hatályba léptetőinél és a végrehajtóknál.
Azért, mert, egyrészt a korabeli közigazgatásban tevékenykedőkkel
szemben főképp adminisztratív eljárásokat foganatosítottak
annak idején, és nem vették igénybe a népi
igazság-szolgáltatást, másrészt a világháborúk közötti
magyarországi, utóbb szélsőjobboldali és fasiszta
szerveződéseknek minősített politikai erők - korabeli és később
ismertté vált - létszámadataihoz viszonyítva a népbíróságok
kb. minden 15-17 személyt büntették meg.
A
valóság valahol e két álláspont között húzódik.
A
népbíróságok a második világégés utolsó hónapjaitól rájuk
rótt feladatot nem szabotálták el, az állandóan változó,
fokozatosan radikalizálódó politikai mozgástérben
végrehajtották, mi több, gyakorta inkább túlteljesítették. Nem
kis mértékben azért, mert a politikai erőtényezők a csenevész
magyar náciellenes erők helyett rájuk oktrojálták olyan
feladatok elvégzését is, amelyeket a világháború során másutt
másképp „oldottak meg”. A népbírósági tanácsokba
delegáltak pártjuk álláspontját képviselték. Ezért vált
politikai csatározások színterévé a népbíráskodás, hol a
koalíción belüli baloldali radikalizmus, hol az ezzel ellentétes
„mentőakciók” érhetők tetten. A megszálló erők siettette
baloldali fordulat fokozatosan rányomtat bélyegét a
népbíráskodásra. A ’45-ös voksolások után a munkáspártok -
elsősorban - a kommunisták és hasonlóképp az igazságügyi
területet felügyelő szociáldemokraták, főként az igazságügyi
tárcát vezető dr. Ries István és köre közreműködésével - a
„fasiszta maradványok” elleni harc mellé az ún. népi
demokratikus forradalom győzelméért folytatott küzdelmet is
betelepítették a népbírósági tárgyaló termekbe, ahová így a
múlt bűneinek felszámolása mellé egyre gyakrabban a mindennapos
politikai harc is beszüremkedett. Az antifasizmust cégéről
felhasználva igyekeztek lehetőséget keresni – s találtak is-
egyfelől a „gyüjtőpártnak” tekintett kisgazdapárt és a
mögötte meghúzódó politikai erők „leszalámizására”,
másfelől a baloldali térnyerésre.
Így következhetett
be,
hogy a
törvénysértő büntetőeljárások szinte a kezdetektől jelen
voltak. A koalíciós alapon hozott ítéletek lehetőséget
teremtettek a pártatlan „pártharcokon felüli” népbíróság
csalfa nimbuszának kialakulásához, és elterelték a figyelmet
azokról a folyamatos törvényszegésekről, amelyek jelei mind a
nyomozati, mind a népügyészi fázisban mindvégig tetten érhetők
voltak. Mindez egyúttal gátja lett annak, hogy a népbíróságok
azt a tevékenységet folytassák, amiért létrehozták őket. A
hibáik, torzulásaik, törvénysértéseik nem választhatók el a
működésüket meghatározó korszak belső és külső
összetevőitől. A népbíróságok kihirdetett ítéleteikben teret
engedtek az igazságszolgáltatást befolyásoló politikai
akaratnak, és figyelmen kívül hagyták azokat a milliókat,
akiknek nevében ítélkeztek.”
Forrás:
„Rubicon történelmi magazin 2015/4 szám
Szövegmagyarázat:
1.
Kállai Gyula (1910-1996) kommunista
politikus, országgyűlési képviselő, miniszter, miniszterelnök.
2.
Rajk László (1909-1949) baloldali,
kommunista politikus, országgyűlési képviselő, 1946-1948 között
belügyminiszter.1949.május 30-án koholt vádak alapján
letartóztatták, halálra ítélték és kivégezték. 1955-ben
rehabilitálták.
4.
Rákosi (eredetileg Rosenfeld) Mátyás
1892-1971) 1945-1956 között az MKP, az MDP
főtitkára, 1952-1953 között a Minisztertanács elnöke, az ún.
„Rákosi-korszak” és a személyi kultusz magyarországi
meghonosítója.
5.
Georgi Dimitrov (1882-1949) bolgár
kommunista párt főtitkár, 1935-től a Kommunista Internacionálé
vezetője. 1945-től haláláig Bulgária első számú vezetője.
6.
Révai (1916-ig Léderer: 1898-1959) József
kommunista politikus, író a „Rákosi-korszak” meghatározó
kultúrpolitikusa és ideológusa. A teljhatalmú „négyesfogat”
(Rákosi, Gerő, Révai Farkas) tagja.
7.
Péter Gábor (eredetileg: Eisenberger
Benjamin: 1906-1993) kommunista politikus, az ÁVO (Államvédelmi
Osztály), majd az ÁVH (Államvédelmi Hivatal) vezetője 1945-1952
között. Főszerepet játszott az ún. koncepciós perek
kiagyalásában és végrehajtásában, amelyeknek maga is áldozata
lett.
8.
Bibó István (1911-1979) jogász, egyetemi
tanár, az MTA levelező tagja (1946-1949), könyvtáros (1947-1948),
az ELTE könyvtárosa (1951-1957), politikai fogoly (1957-1963), majd
a KSH alkalmazottja (1963-1971).
11.
Imrédy Béla (1891-1946) gazdasági
szakember, politikus, országgyűlési képviselő, pénzügyminiszter,
miniszterelnök.
12.
Sztójai (Sztojakovics) Döme
(1883-1946) szerb származású magyar
politikus, diplomata, altábornagy, rövid ideig miniszterelnök és
külügyminiszter.
Szerkesztette:
dr. Temesvári Tibor
2015.
április
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!