A
„Rubicon” történelmi magazin 2015/2. száma Papp István
tollából „A népiek és a radikalizmus a Horthy korszakban”
címmel hosszabb tanulmányt közöl. Az írás
nem teljes terjedelemben a korabeli
radikalizmusok közül a népit mutatja be, „kitérve arra is,
hogyan hatott a reformok iránt nyitott keresztény-konzervatív
középosztályra, s milyen pontokon érintkezett a korabeli
szélsőjobboldallal, illetve az illegális kommunista mozgalommal.”
„Az
1939 májusában tartott >pünkösdi választásokon<
éppen
azok a politikai erők szorultak - nem is csekély mértékben -
vissza, amelyek megfontoltabb, mérsékeltebb politikai programot
hirdettek: többek között a szociáldemokrata párt, a független
kisgazdapárt vagy éppen azok a konzervatív-liberális csoportok,
amelyek a változó kormánypárton belül Bethlen István egyre
fogyatkozó táborát erősítették. Velük szemben nem csupán a
hivatalosan is a szélsőjobboldal részét képező pártok
gyarapodtak, köztük az éppen börtönben lévő és mártíriumát
szorgalmasan építő Szálasi Ferenc pártja, a Nyilaskeresztes
Párt, hanem a kormányoldalon is komoly radikalizálódás ment
végbe. Az ekkor már Magyar Élet Pártja néven működő politikai
alakulaton belül is számos egyértelműen a jobboldali radikalizmus
felé kacsingató képviselő foglalt helyet, közülük is Imrédy
Béla1 és
szimpatizánsai jelentették a legmarkánsabb irányzatot. De még
Teleki Pál2
miniszterelnök sem idegenkedett a határozott társadalompolitikai
lépésektől. A konzervatív gondolatkör megújítását a
korporatív államberendezkedés jegyében képzelte el, s bizonyos
területeken, így a zsidó kérdés kapcsán igen radikális
lépésektől sem riadt vissza.
MIÉRT
PONT A RADIKALIZMUS?
Joggal
vethető fel a kérdés, hogy miért szökött ilyen magasra a
radikalizmus hőfoka az 1930-as évtized végére Magyarországon. A
radikalizmus térnyerését kül- és belpolitikai okokkal egyaránt
magyarázhatjuk. Elég csupán arra gondolnunk, hogy az Európát
sokáig meghatározó versailles-i békerendszer már a világháború
kitörése előtt komoly sebeket kapott. A béke-mű komoly
revízióját éppen Németország tudta elérni, ahol viharos
gyorsasággal épült ki a náci diktatúra, és sok kortárs
szemlélő úgy érzékelte, ez stabilitást hozott a weimari
köztársaság gazdasági és politikai zűrzavarai után. Bár
lassabb ütemben, de mégis az egész társadalmat átjáró
változásokat vitt végbe Mussolini3
Olaszországban, nem is szólva a sztálini Szovjet-unióról,
amelyet sok kortárs baloldali nyugati értelmiségi azért is
irigyelt, mert elkerülte a nagy gazdasági válság okozta
felfordulást.
S még
a hagyományos polgári demokráciák
egyik
legfőbb bástyája, az Amerikai Egyesült Államok is a gazdaságba
történő állami beavatkozás eladdig szokatlan mértékét
tapasztalta meg a Franklin D.Roosevelt4
elnöksége idején végrehajtott New Deal keretében. Röviden
összefoglalva: Európa-szerte sokaknak tűnt úgy, hogy a
válságjelenségek hatékony, módon nem lassú, megfontolt,
kiérlelt, parlamenti vitákban kialkudott reformokkal, hanem gyors,
hatékony, a végrehajtó hatalmat előtérbe állító
változtatásokkal küzdhetők le.
Magyarországon
belül
a
radikális szemlélet térnyerését nem csupán a kontinentális
hatások erősítették,hanem speciális honi jellemzők is. A
Bethlen István által megteremtett politikai rendszer - amelynek
lényege a szűkített választó jog és a nyílt szavazás
segítségével megteremtett stabil kormánytöbbség, a
közigazgatást uraló kormányzat, a jobbra nyitott, de a szélső
jobbot inkább pacifikáló, a baloldalt viszont korlátozó
autoriter parlamentarizmus - egy fontos jellemvonásában folytatta
az 1918 előtti honi gyakorlatot. Az ellenzék a választásokon nem
szerezhetett többséget, nem kerülhetett kormányra, így nem
valósíthatta meg elképzeléseit, vagyis lényegében passzivitásra
terméketlen parlamenti szereplésre volt kárhoztatva. Az idő
múltával ez a szerep egyre jobban kiürült, s mivel az
ellenzékiség mindinkább a rendszer, nem pedig a kormányzat
opponálása felé hajlott, újabb és újabb eszközökre volt
szükség a kormánytöbbség biztosításához, a nem kívánt
politikai változások megakadályozásához. A felsőház
létrehozása vagy a kormányzói jogkörök bővítése egyaránt a
konzervatív állagmegőrzés eszközének számított.
Az
1930-as évtized végére
mégis
komoly támogatással rendelkezett a radikális társadalmi reform
gondolata a kormánypárton belül és kívül is. A szélsőjobboldali
térfoglalásról, pozíciószerzésről már sok szó esett, viszont
arról, hogy a népi radikalizmus is hatott a keresztény
középosztályra, kevesebbet beszélünk.
SZABÓ
DEZSŐ AZ ALAPÍTÓ
A népi
mozgalom ősatyáinak Ady Endrét, Móricz Zsigmondot, és Szabó
Dezsőt szokás tekinteni. A magyar-francia szakos középiskolai
tanár 1919-ben a Tanácsköztársaság idején kiadott regényével,
Az elsodort faluval szerzett
országos hírnevet. A műben megfogalmazódott az az alapgondolat,
amely végső soron a népi mozgalom egészének politikai
hitvallásává vált: >a parasztba építem
be magamat, mint egy bevehetetlen várba. Mert a parasztban van a
magyarság, az egyetlen menedék, az egyetlen jövő. Az
arisztokrácia és a középosztály akár ma jobblétre
szenderülhetne. Akkor kezdhetnénk mindent alulról.<
Szabó
Dezső radikális jobboldali korszakában,
amely
nagyjából 1922-23-ig tartott, elsősorban a hagyományos társadalmi
rétegek kíméletlen kritikáját fogalmazta meg. A kulcsszó nála
az idegen: német eredetű arisztokrácia és a zsidó eredetű
polgárság, amely a Habsburg-dinasztia legfőbb támaszát
jelentette, tekinthető a történelmi Magyarország első számú
sírásójának. Kevésbé szokás említeni, de fontos, hogy az
etnikailag magyar eredetű, vagyis az író szerint a magyar fajhoz
tartozó középosztály képviselői - így Az
elsodort faluban Adyról mintázott Farkas
Miklós költő és Farczádi Jenő református lelkész kevésbé
ellenszenves alakok. Inkább tunyaságuk, határozatlanságuk,
gyengeségük okán bírálta őket Szabó Dezső. Ez pedig
kulcsmomentum, mivel ez a megközelítés lehetővé tette a regény
befogadását és népszerűségét a keresztény középosztály
tagjai körében.
A falukutató
mozgalom
Azok a
fiatal, részben középosztálybeli családból származó fiatal
értelmiségiek, akik az ún. népi szociográfiák szerzői voltak,
szinte kivétel nélkül Szabó Dezső hívei közül kerültek ki,
nem egy közülük együtt is dolgozott a Mesterrel, már amennyire
ez lehetséges volt az író nehéz természete miatt. Ugyan a
húszas-harmincas években is születtek a parasztság sorsával
foglalkozó könyvek, így például Kis Géza Ormányság
vagy Nagy Lajos Kiskunhalom című kötetei,
de ezúttal másról volt szó. A kor levegője kezdett parázslani,
s ebben elévülhetetlen érdemük volt a népi mozgalom tagjainak,
akik szociográfiák révén érzelmileg is átélhetővé tették
mindazt, amit korábban a parasztság nyomoráról, sőt tágabban a
magyar társadalom egészének komoly problémáiról már sokan
leírtak.
A
szociográfiák hozták meg
a végső
áttörést a népi mozgalom számára. Ezek az írások immár
visszavonhatatlanul tudatosították minden, a közállapotokkal
elégedetlen ember számára azt, hogy a parasztság millióinak
élete nem folyhat tovább a régi mederben, radikális reformokra
van szükség. Illyés Gyula Puszták népe,
Veres Péter Az Alföld
parasztsága, Szabó Zoltán A
tardi helyzet, Féja Géza Viharsarok,
Kovács Imre Néma forradalom és
Erdei Ferenc Futóhomok című
munkája - hogy csupán a legismertebb alkotásokat említsük -
konkrét emberi helyzetek bemutatásával a falvak és tanyák
népének hangját szólaltatta meg. Paradox módon ezek a művek nem
a népnek, hanem a népről szóltak, de főként a középosztályt
célozták meg, számos emberben komoly lelkiismeret-furdalást
keltve…
Irányzatokra
bomló népiség
A
népiségen belül legalább négy, igaz nem egyforma súlyú és a
személyes érintkezést tekintve egymással nem feltétlenül rossz
viszonyban lévő áramlatok különböztethetünk meg. A vezető
népi írók közül Illyés Gyula, Kovács Imre és Szabó Zoltán a
Magyar Nemzet és a
Magyar Csillag szellemi
holdudvarának tagjaként mutatott a legtöbb megértést és
rokonszenvet a polgári demokrácia értékei iránt, és a
németellenes antifasizmus jegyében hajlandó volt együttműködni
akár a korábban komoly vitapartnernek számító urbánus, nem egy
esetben zsidó származású értelmiségiekkel is. Létszámában
alighanem ez volt a legkisebb csoport a népieken belül.
Egy másik irányzat,
amelyet
többek között Erdélyi József, Sértő Kálmán és Kádár Lajos
neve fémjelzett, a magyar szélső jobboldal részévé vált, s
élete bizonyos szakaszában majdnem végigment ezen az úton Sinka
István vagy veres Péter is. A baloldali radikalizmus, magyarán az
illegális kommunista párt, pontosabban a marxizmus jegyében
alakult át Erdei Ferenc, Darvas József, s ha meglepőnek hangzik
is, de 1943-tól Veres Péter gondolkodása is. Végül a népi
mozgalom számban legerősebb és bizonyos tekintetben ma is tovább
élő centrumát jelentette az az irányzat, amelyet Németh László
1940-es esszéje nyomán magyar radikalizmusként írhatunk le.
Képviselői a >nagybirtok, klerikalizmus, és zsidó nagytőke<
elleni fellépés jegyében s a fenti sorrendhez ragaszkodva
képzelték el a magyar társadalom átformálását. A radikális
irányzathoz tartozott a népi irodalom két legfontosabb folyóirata,
a Magyar Út és a
Magyar élet s olyan
fontos írók, mint Féja Géza, Kodolányi János, Gombos Gyula és
a tagadhatatlan vezér Németh László.
Népi
tehetséggondozás
A dán
mintára Magyarországon is meghonosodó népfőiskolai mozgalom a
parasztság műveltségi szintjének emelését, a gazdasági
ismeretek bővítését a közösségi érzés erősítését tűzte
ki célul. A többnyire néhány hónapos bentlakásos iskolákat
működtető mozgalom iránt az 1930-as évek második felétől a
kormányzat is érdeklődni kezdett. Teleki Pál közeli bizalmasa,
Magyary Zoltán jogászprofesszor patronálta a tatai népfőiskolát,
ahol az ideális közigazgatást szerették volna egy mintajárás
keretében megteremteni. A sárospataki népfőiskola a leendő
református lelkészeknek a paraszti társadalommal való mélyebb
összefonódását, a falusi közösségekben végzett szolgálatot
kívánta elősegíteni.
Ennek
nyomán több a kormányzattal jó viszonyt ápoló ifjúsági
szervezet, így a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos
Tanácsa (KALOT), a Keresztyén Ifjúsági Egyesület (KIE) vagy az
ugyancsak református Soli Deo Glória (SDG) is megalapította saját
népfőiskolai hálózatát. Nagy feltűnést keltett, hogy 1940
őszén a KALOT első népfőiskolását Érden éppen Teleki Pál
nyitotta meg. 1941-ben megalakult az Országos Népfőiskolai Tanács,
amelynek egyebek mellett a népfőiskolai törvény kidolgozása lett
volna a feladata, de ez végül az előkészítő fázisban megakadt.
1937-ben
Hóman Bálint5
vallás és közoktatásügyi miniszter
a>szegény
sorsú magyar családból származó tehetséges és szorgalmas
ifjak középiskolai és főiskolai tanulmányainak rendszeres
támogatása céljából< megalapította a
Horthy Miklós Ösztöndíjalapot. A 300 ezer pengős költségvetéssel
működő alapot maga a miniszter felügyelte. A többször
módosított rendelet értelmében három nagyobb csoportot céloztak
meg: a középiskolák diákságát, a kor szóhasználatával élve
a főiskolai hallgatókat, illetve az egyetemek és a Nemzeti Múzeum
intézeteinek gyakornokait. Nem csupán az általában jeles, hanem
az egy-egy szakterületen kiemelkedő tehetséget mutató diákok is
pályázhattak. A rendelet preferencia-sorrendet állapított meg,
előnyben részesültek például a hadi árvák és hadirokkantak
gyermekei, a nagycsaládból származók, illetve az őstermelők és
kisiparosok fiai. Az ösztöndíjrendelet utolsó, 1942-es módosítása
értelmében a középiskolás diákok évente 200, az egyetemisták
és főiskolások 400, a díjtalan gyakornokok pedig 800 pengőben
részesülhettek.
Népi kollégiumok
1945 előtt
Az
1945-öt követő tömeges mobilitási hullám létét - magyarán a
paraszt és munkáscsaládokból származó fiatalok közép- és
felsőfokú oktatási intézményekbe történt nagyszámú
felvételét s az ennek nyomán bekövetkező elitcserét - nem
szokás vitatni. Ha tünetértékűen szeretnénk a folyamatot
ábrázolni, akkor leggyakrabban a népi kollégiumi mozgalomra s
leginkább az innen indult művészekre hivatkozhatunk. Ha
kézzelfogható példát szeretnénk felmutatni, akkor leginkább az
1945 előtti népi kollégiumokat, a Bólyai, de még inkább a
Győrffy István kollégiumot emelhetjük ki. A Bólyai Kollégiumot
kezdetben a két világháború közötti korszak legnagyobb ifjúsági
szervezete, a Turul Szövetség finanszírozta. Ennek hátterében a
Turulon belül bekövetkező fordulat állt: 1932-33-tól egyre
jobban megerősödött a népi írókkal rokonszenvező szárny,
amely a korábbi zsidóverések, duhaj táborozások és üres
tivornyázások helyett határozottan németellenes éllel a
parasztság segítését, egyebek mellett az egyetemre eljutó
paraszt fiatalok gyámolítását tűzte ki célul.
Szélső
jobboldali gravitáció
A népi
mozgalom eszméi nem alkottak szigorúan zárt rendszert…. A népiek
gondolkodását általában úgy jellemezhetjük, hogy a radikális
reformnak azt az irányzatát képviselték, amely - többek között
a politikai szabadság jogok (gyülekezési, szólás-, szervezkedési
és sajtószabadság) kiterjesztése mellett - a népnek a
politikában való nagyobb aktív részvételével szerette volna a
földreformot, az oktatás demokratizálását, a közigazgatás
átalakítását megvalósítani. Egyéni szinten lehettek olyan népi
értelmiségiek, akik szélső jobbra vagy szélsőbalra mozdultak el
a mozgalom fő áramától, de zömük 1945 előtt hű maradt az
eredeti népi eszményekhez. A népi írók közül Erdélyi
Józsefet, Sértő Kálmánt és Kádár Lajost sorolhatjuk teljesen
egyértelműen a szélsőjobboldal táborába.
Erdélyi
József 1937-ben megjelent, Solymosi Eszter
vére című, a tiszaeszlári vérvád
gondolatát felelevenítő versével lépett be a nyilas táborba. A
következő években szinte minden népi íróval összeveszett,
nemegyszer alpári hangon támadta őket. Sértő Kálmán -
egyébként Erdélyi Józsefhez hasonlóan - éppen annak a mecénási
körnek a segítségével kezdte pályafutását, amelyik a Nyugatot
fenntartotta és a Baumgarten-alapítvány
vonzási körében létezett. 1933-ban még Hatvany Lajos
mecenatúrájának köszönhette első kötete (Falusi
pillanat) megjelenését, ám öt évvel
később látványosan csatlakozott a Nyilaskeresztes Párthoz.
Amikor 1941-ben meghalt, már a nyilasok ünnepelt költőjeként
búcsúztatták.
Megkísértések
A magyar
népi mozgalom ideológiai, politikai szempontú értékelése és a
sokáig ennek nyomában járó történészi állásfoglalások nem
egy esetben komoly aránytévesztésről tesznek tanúbizonyságot.
Elég csupán a népi írók és Gömbös Gyula6
miniszterelnök közötti 1935-ös találkozóra és az ennek nyomán
a kormánylap Magyarország hasábjain
jelentkező Új Szellemi Front kísérletére utalni. Más
nézőpontból a kommunista párt szövetségkereső politikájának
előképeként esett szó az 1937-ben zászlót bontó Márciusi
Frontról. A március idusán a Nemzeti Múzeum előtt tartott
gyűlésen megalapított szervezet, amelynek meghatározó vezetői
Zilahy Lajos, Kovács Imre és Donáth Ferenc voltak, kétségkívül
több joggal érdemelte ki az utókor figyelmét, mint Gömbös és a
népiek érintkezése. Utólag már nem lehet egyértelműen
megállapítani, hogy a népiek vagy az illegális kommunisták
játszottak-e nagyobb szerepet a Márciusi Frontban, nem is szólva
azokról a fiatalokról, akik a Turul Szövetség valamelyik bajtársi
egyesületének képviseletében jelentették be a fronthoz való
csatlakozásukat, de az együttműködés és a kölcsönhatás ténye
nem tagadható. A Márciusi Front keretében indult többek között
Donáth Ferenc, Zöld Sándor, Losonczy Géza és Vásárhelyi Miklós
politikai pályafutása, s a náluk valamivel idősebb Kállai Gyula
is ekkor vált a népfront gondolat hívévé.
Kommunista
taktika
Azonban
megtévesztő lenne az a beállítás is, hogy Moszkvában élő
kommunista emigránsok szemben álltak a népi mozgalommal, míg az
itthoniak a radikalizmus jegyében együtt tudtak velük működni.
1938-ban jelent meg a kintiek vezető ideológusának, Révai
Józsefnek Marxizmus és népiesség címet
viselő munkája, amely hosszú időre meghatározta a két irányzat
viszonyát. Révai munkája két nagy részre osztható. Elsőként a
népi mozgalom agrárkérdésről vallott álláspontját mutatta be,
s úgy vélte, hogy ezen a téren a kommunistáknak van mit tanulniuk
a népiektől. Elsősorban azt, hogy előbb földosztásra van
szükség, s meg kell hagyni a kis- és középparasztság
életlehetőségeit… Amennyire engedékenynek látszott Révai a
földkérdésben, olyan kérlelhetetlen szigorral csapott le a népi
mozgalom társadalompolitikai elképzeléseire.
Révai
József7 éles
szemmel vette észre, hogy az a fajta radikalizmus, amelyet a
Horthy-rendszer elutasítása váltott ki a népiekből, nem csupán
a szélsőjobboldal számára is kitűnően kiaknázható. Egyebek
mellett ez volt az oka, hogy nem egy népi gondolkodó hol jobbra,
hol pedig balra tért el a fősodortól, hiszen Féja Géza8
vagy Veres Péter9
elsősorban szociális forradalmat akart, a húszas évek elején
konszolidálódott rendszer >felborítását<, s ez tette
eszméiket és életútjukat nem kevés ellentmondással terheltté.”
Forrás:
Rubicon történelmi magazin 2015/2
Szövegmagyarázat:
1.
Imrédy Béla (1891-1946) gazdasági
szakember, politikus, pénzügyminiszter. Az Imrédy kormány
(1938.V.14-1939.febr.16) működése kezdetén fogadta el az első
zsidótörvényt.
3.
Benito Mussolíni (1883-1945) olasz
politikus, eredetileg tanító, később katona, majd újságíró a
húszas évektől Olaszország diktátora. 1945 ápr.-ban partizánok
barátnőjével együtt kivégezték.
4.
Franklin D. Roosevelt (1882-1945) amerikai
politikus az USA 32. elnöke, aki 1933-1945 között volt az USA
elnöke, a XX. sz. egyik meghatározó alakja.
6.
Gömbös Gyula (1886-1936) vezérkari tiszt,
gyalogsági tábornok, politikus, o.gy. képviselő honvédelmi
miniszter, miniszterelnök.
7.
Révai József (1898-1959) író, kommunista
politikus, a Rákosi-Korszak meghatározó kultúrpolitikusa és
ideológusa.
Szerkesztette: Dr.
Temesvári Tibor
Kelt: Pécs 2015.
április
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!