DR. KAZÁR
LAJOS (Australian National University, Canberra):
Kérdések a román történészekhez
1. Feltételezve, hogy az oláhok/románok
állandó lakosai voltak azon földnek, melyet ma Erdélynek hívnak, s ahonnét a
római telepeseket és légiókat Kr. u. 270 körül kivonták, és tekintve, hogy a
rómaiakat ott követő népek: a gótok, hunok, gepidák, avarok, bolgárok mind
elsöprődtek a népvándorlás sodrában, miközben - a dákó-román elmélet követői
szerint - az oláhok/románok "dákó- román" elei ugyanott "barlangokban
élve" megmaradtak, jó lenne tudni, pontosan mely barlangokban élték túl
észrevétlenül a háborúkkal teli hat évszázadot a magyar honfoglalásig? És hol
vannak az idevágó régészeti bizonyítékok: hálófülkék, edénytöredékek és egyéb
háztartási eszközök, szemétdombok és más leletek, amelyek tanúsítják a
"dákó-román" tömegeknek ilyen barlangokban folytatott állandó életét?
(U.i. ilyen leleteket még nem talált senki).
2. Minthogy a dákó-román elmélet követői
azt állítják, hogy az oláhok/románok a IV. vagy V. században vették fel a
kereszténységet a ma Erdélyként ismert földön, tudni szeretnénk az
oláhok/románok "dákó-román" őseinek olyan lehető alkotásairól,
amelyek jól rejtett barlangokban fennmaradhattak volna, például -
- vallásos alkotások az állítólagos megkeresztelkedés
előtti időszakból;
- vallásos alkotások a megkeresztelkedés
és az oláhoknak/románoknak a Magyar Királyság okmányaiban a 13. század elején
először történt említése között. Különösen érdekelnének bennünket feliratok
(akár dák, akár latin nyelven az első időszakból és latin vagy új-latin nyelven
a másodikból) barlangtemplomok falain, sírköveken vagy egyéb kultikus
tárgyakon?
U.i. a római civilizáció ilyen tanújelei
nem hiányoznak más területeken, amelyek valaha a rómaiak birtokai voltak.
3. Mi a magyarázat arra, hogy az
oláhok/románok nyelvében Erdélynek sem a dákoktól származó neve (ha ilyen
egyáltalán volt), sem a tartomány római neve (Provincia Dacia) nem maradt meg?
Miért volt szükséges az oláhok/románok őseinek az ómagyar Erdei nevet
kölcsönözniük, amit némi hangtorzítással mindmáig Ardeal-nak neveznek?
4. A 19. században élt Alexandra de
Cihac román nyelvész elemzése szerint (Dictionnaire étymologique de la langue
roumainé) a román nyelv szókincse akkor a következő összetételű volt:
45,7% szláv
31,4% latin
8,4% török
7,0% görög
6,0% magyar
0,6% albán -
és valamelyes ismeretlen eredetű, de dák
eredetű egy sem. Hol vannak a dák maradékok?
5. Mivel lehet magyarázni, hogy számos,
feltűnően közös vonás van az albán és a román nyelvben? A történettudomány nem
tud arról, hogy az albánok elei Erdélyből vándoroltak volna a történelmi
Albánia területére, viszont Albánia szomszédsgában már a 10. században nagy
terjedelmű oláh (vlach) szállásterületek léteztek. Arumun és Megleni románok ma
is élnek ott jelentős számban.
6. Miért volt az oláhok/románok
liturgiája (egyházi szertartási nyelve) Erdélyben még a 19. században is szláv
(tehát sem latin, sem görög, de még oláh/román sem), és miért volt az
oláh/román papság olyan sok tagja évszázadokon át szerb vagy bolgár eredetű?
7. Mi a magyarázat arra, hogy a rómaiak
állítólagos leszármazottai között még a papok is nem a latin írást, hanem a
cirillt használták még a 19. században is? Ha az oláhok/románok dákó-román ősei
a tőlük elvárható latin betűket később cserélték fel a cirillel -amely csere
nem történhetett a 9. század közepe előtt (mert korábban cirill írás nem
létezett) -, akkor miért történt ez a csere Erdélyben, a Magyar Királyság
területén, ahol semmilyen más népcsoport nem használt cirill írást a törökök
elől menedéket kérő szerbekés oláhok előtt? Mi értelme lett volna egy ilyen
cserének Magyarországon?
8. A Regestrum Varadiense (Váradi regesztrum)
nagyváradi püspökségnek isten ítéleteki pere egész Kelet-Magyarországra
kiterjedő illetékességi területén 1205 és 1238 között lefolyt perekre vonatkozó
hivatalos feljegyzéseit tartalmazza, melyekből kb. 600 helységnevet és kb.
2.500 személynevet gyűjtöttek ki. Egyik lista sem tartalmaz egyetlen olyan
nevet sem, mely oláh/román eredetű volna. Mi ennek a magyarázata?
9. Mi a magyarázata annak, hogy az
állítólag dák és római ősöktől származó oláhok/románok -jóllehet a dákoknak
voltak megerősített városaik, a rómaiak pedig messze földön íresek voltak
nagyszerű városok építéséről - egyetlen város nem létesítettek Erdélyben, sem a
magyar honfoglalás előtt, sem azután? Mi több: az oláh/román nyelvben az órás
(város) szó az ómagyar waras kölcsönzése?
10.Erdély településtörténete azt
mutatja, hogy a 13. század végén 511 falunévből csak 3 volt oláh/román eredetű.
Talán csak a 13. században kezdtek az oláhok/románok Erdélybe bevándorolni?
11. Mi az oka annak, hogy Erdélyben
egyetlen folyó vagy nagyobb patak neve sem oláh/román eredetű?
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!