Érdekes és izgalmas
tanulmányt olvastam a Rubicon 2015/11 számában Pomogáts Béla
tollából Ady Endréről és Tisza Istvánról. A cikket szeretném
megosztani olvasóimmal.
„ Az ország a
szóban forgó évtizedekben kétségtelenül igen nagy civilizációs
fejlődésen ment keresztül, és az Osztrák-Magyar Monarchia
keretében – Nagy-Britannia és Franciaország, a Német Birodalom
és a cári Oroszország mellett- európai tekintetben nagyhatalmi
státust töltött be, ez Mátyás király kora óta soha korábban
nem volt így. Kétségtelen,hogy ebben az emelkedésben, minden
elfogultsága és tévedése ellenére, Tisza Istvánnak nagy szerepe
volt, és ha 1918 őszén nem válik orgyilkos merénylők
áldozatává, talán az ország története is másképp alakul.
Legalábbis abban a tekintetben, hogy a szomszédos országok
területszerző mohóságával szemben, Tisza erős személyisége-
talán létre tudta volna hozni a kellő ellenálló erőt. (Hiszen
ebben az időben nagyjából egy milliós haderő állott fegyverben
Magyarország délnyugati határánál, ám ez a haderő sajnos
demoralizált állapotban feloszlott, még mielőtt bevethető lett
volna a kisantant hadseregeivel szemben.)
Két kultúra –két
magatartás
Annak az ellenérésnek,
amely Adynak Tisza Istvánnal szemben tapasztalható hozzáállását
meghatározta és számos irodalmi művét jellemezte, hosszú és
összetett története van. Szerepet játszott ebben a nem kellő
tájékozottság (mind a két fél részéről), a két történelmi
személyiség közéleti orientációját nagy részben meghatározó
kulturális, illetve politikai környezet, és természetesen a
személyes indulatok is. (amelyek a magyar történelem alakulása
során nem egy alkalommal szorították háttérbe a józan
megfontolásokat!)
Az a két kultúra,
amelyet egyfelől Ady, másfelől Tisza képviselt- túl a közöttük
eleve meglévő és a későbbiek során mindinkább kibontakozó
ellenszenven- nem volt egymással összeegyeztethető. Mondhatnám
történelmünk szomorú tanulsága, hogy –eltérően, mondjuk
nyugat-európai kultúra (például az angol vagy skandináv)
hagyományaitól nálunk egymással szemben kibontakozó kulturális
értékválasztások szinte mindig meggátolták, hogy az egymással
vitában álló felek legalább a nemzet és az ország sorsdöntő
kérdéseire közös választ találjanak. A kölcsönös
méltányosság követelményeit is figyelmen kívül hagyó
doktriner magatartás nem egyszer tette lehetetlenné, hogy nehéz
helyzetekben az irodalmi –és kivált a politikai- egymástól
eltérő, egymással vitában álló mozgalmai, csoportjai
összefogjanak és közösen lépjenek fel a nemzeti identitást és
kultúrát veszélyeztető tényezőkkel szemben.
Tisza István nem
ismerte behatóan Ady Endre költészetét, legfeljebb azokat az
–ellenfelei által természetesen ellenséges érzülettel idézett
– verseit, amelyeknek politikai üzenete vagy erotikája eleve
megbotránkoztatta. Egy alkalommal némi elégedettséggel beszélt
,ar-ról,hogy Arany Jánost már csak azért is nagyra becsüli,
mert költészetéből hiányzik a szerel-mi szál. Mindez nemcsak
konzervatív neveltetésének volt a következménye, hanem erősen
puritán egyéniségének is (amely következtében eléggé élesen
kivált a huszadik századi hazai
politikusok közül.)
Tisza erkölcsi indíttatások –vagy félreértések-következtében
ítélte meg kedvezőtlenül Ady Endre személyiségét és ennek
következtében költői munkásságát.
Mint Zsigmond Ferencnek
az 1928-ban Debrecenben napvilágot látott Tisza-emlékkönyvben
Tisza István és az irodalom című
tanulmányában olvasható, mindennek nemcsak az államférfi
személyisége volt a magyarázata, hanem neveltetése is. Nevelője
Géresi Kálmán >puritán jellemének és
nevelő módszerének, aki tanítványa előtt következetes
szigorúsággal járatta le a frázisos, dagályos, cikornyás
stílus tekintélyét. Ahogy a testén nem tűrt Tisza semmiféle
felesleget, semmi kövérséget, semmi puhaságot, hanem
kérlelhetetlen sportmunkával csigáz-ta úgyszólván csonttá és
izommá a szervezetét oly tudatos szigorúsággal faragott le
stílusáról is minden cicomát, hogy így a hatás előidézésében
semmi egyéb tényező a számításba, csak a tartalom eszmei
ereje.Minél többre becsülte a szívében minél áhítatosabb tiszteletben részesítette az emberi lélek nagy érzéseit,
szóbeli megnyilatkozásaik iránt annál bizalmatlanabb volt Mily
jellemző ránézve, hogy egy zászlóavatási ünnepélyen , mikor ő
is szöget vert a zászlórúdba, ezt a Vörösmarty idézetet
választotta mottóul”>Szeresd a hazádat, és -ne
mondd!…<
A miniszterelnök tehát
eleve idegenkedett Ady Endre költészetétől –nem biztos, hogy
személyes tapasztalatok nyomán, minthogy inkább Ady
publicisztikáját ismerte, mitsem költészetét-, ennek egyik
nevezetes írásában meglehetősen szigorúan és elutasító
modorban hangot is adott. Az általa alapított és támogatott (és
az ő politikai eszméinek elkötelezett)
Magyar Figyelő című folyóirat 1911.évi
IV. évfolyamában Levél a szerkesztőhöz
címmel és >Rusticus<
aláírással – Tisza többnyire ezzel a
sokatmondó álnévvel jegyezte saját véleményét kifejező
írásait –közölt cikkében igen elítélően nyilatkozott Ady
költészetéről, amely szinte nem illeszkedett a nemzeti irodalom
hagyományaihoz, gondolkodásához és értékrendjéhez.
A nagyhatalmú cikkíró
Vörösmarty Mihály költészetével összehasonlítva ítélte meg
igen hátrányosan Ady költészetét, s nemcsak Adyét, hanem
általában a nyugatosokét.>Hogy lehet-
olvassuk Tisza szövegét- egy kalap alá
venni a >Merengőhöz< szerzőjének líráját az Ady
állítólagos költészetével? Hát szemet hunyhatunk az előtt a
tény előtt, hogy Vörösmarty-ék választékos, virágos, olykor
talán dagályos nyelve egy kiforrott, szigorú etikai alapon álló
világnézet világos, logikus gondolatkörének tiszta, nemes
előkelő érzelmi világának díszes köntöse volt-emezek
értelmetlen bombasztja pedig a lelki anarchiának , az ész és a
szív ürességének kócos takarója? És hogyan lehet olyat
állítani Nyugatékról, hogy irodalmuk legmesterkéltebb
arisztokrataság, amely csak kényeskedő ízlésű kevesekre
számíthat! Édes Istenem, mekkora rágalom! Hiszen az ő irodalmuk
a pöffeszkedő parvenük üres feltűnés hajhászása, amely
joggal számít a félművelt tömeg ízléstelenségére.<
A Tisza ellen írott
versek
Adyt,aki
eszmei-politikai meggyőződéséből következően már korábban is
igen indulatosan állott szembe Tisza Istvánnal, ez a támadás még
inkább felingerelte, és ettől kezdve több
alkalommal és szinte
módszeresen adott hangot Tisza István-ellenes indulatainak, nemcsak
az államférfi politikai nézeteit és működését utasítva
el,hanem emberi karakterét is. Még nagyváradi újságíró
korában a Szabadság című
lapban, amely Ady Lajosnak, a költő testvérének szavai szerint a
>Tisza család házi újságja volt<,
nemegyszer támadta
azt a politikát, amelyet Tisza István
parlamenti házelnökként, illetve miniszterelnökként képviselt.
A politikus liberális meggyőződését mutatja, hogy az őt támadó
publicistát emiatt nem érték retorziók. Ez persze a kor szellemet
is minősíti, a dualizmus korának magyar közélete általában
megkövetelte a személyes meggyőződés tiszteletben tartását és
minden bosszúvágy megfékezését, ebben a tekintetben a későbbi
fejlemények alig hasonlíthatók össze a Tiszák szabadelvű
politikájával, annak toleranciájával. Ady még személyes
kihallgatáson is jár Tiszánál, igaz nem sokat változott sem a
költő éles kritikai magatartásán, sem a miniszterelnök
ellenszenvén.
Mindenesetre Ady,
amikor csak tehette
publicisztikai írásaiban, személyes megnyilvánulásaiban, mi több
költészetében is elítélő módon, valljuk meg nem egy
alkalommal igaztalanul bírálta és sértegette Tiszát. Ezeket a
sértéseket azonban a miniszterelnök nem torolta meg. Talán
elegendő, ha csupán néhány Ady-versre utalok. Ilyen például a
Tisza Istvánnak ajánlott Rengj csak lélek,
amely az >úr-Hunnia< >dőzsölését< ítélte el, vagy
ilyen Ady költészetének egyik közismert antológiadarabja, a
Rohanunk a forradalomba, amely
valóban igen erős szavakkal mond ítéletet Tisza István személye
és államférfiúi tevékenysége felett. E verse miatt a költő és
a Magyar Köztársaság című
lap ellen ( a Világ című
napilap mellett ez is közreadta a költeményt) izgatás címén
vádat emelt az ügyészség, az eljárást azonban igen hamar
megszűntették. De lássuk a verset:
Minden a Sorsé
szeressétek,
Őt is, a vad geszti
bolondot,
A gyújtogató,
csóvás embert,
Úrnak,magyarnak
egyként rongyot.
Mert ő is az Idők
kiküldöttje
S gyújtogat, hogy
hadd hamvadjon össze
Hunnia úri
trágyadombja
Ez a világnak nem
közösse.
Az 1914 elején
írott, Enyhe újévi átok című ugyancsak
igen ellenséges hangú költeményt teljes terjedelmében idézem,
minthogy a kevésbé ismert Ady veresek közé tartozik:
Hogy ragya verjen,
marjon mindenütt,
Hogy jöjjön a
döghullák varja Hogy tébolyodva lelje meg
eszét
Mindenkire, aki vén,
savanyú, Hogy lásson egy rövidke órát,
Akaratát most
piszkosan akarja Melyben halkulnak a gondolatok,
Lelkünkön és a
szennyes Hunnián De hozzák már a vétkek
megszabóját:
Fráter,
gyermekeidben bűnhődöl.
Kilángol-e a
sokszor lecsöpült
Ország: vegyes, vad
bánatával Hogy fussanak rá minden nyavalyák,
És hogyha volna
Isten, számító Hogy a törés jó kedvel törje,
Ki kicsiny bosszút
állani nem átall, Akarásunkat durván az, aki
Latrainkra tűzzel
lesújtana Bánatokig és átkokig gyötörte:
Ez a gazember még
lakolni fog.
Ady publicisztikája
A fenti versek
olvasóját bizonyára nem fogják meglepni a Tisza István
politikájáról készített publicisztikai írások sem, Ady ezekben
is igen ellenségesen és indulatosan ítélte meg korának talán
leginkább nagyszabású államférfiját, illetve ennek parlamenti,
majd miniszterelnöki tevékenységét. Csupán néhányat idézek
fel a szinte egész kötetre való publicisztikai írás közül
Kezdetben még váradi újságíró éveiben a költő kétségtelen
respektussal beszél a politikusról. >Tisza
István gróf – írja a nagyváradi
Szabadság című
napilapban közölt, Hétről hétre című
sorozatának 1901.február 2-i darabjában- olyan
tartalmas, nagystílű egyéniség, kinek minden lépése figyelmet
keltő, hát amelyikről pláne még ő akarja,hogy figyelmet
keltsen.<
Nem sokkal ezután már
arról beszél, hogy Tisza István igazi nagy tehetség, ám szinte
minden-kit eltaszít magától. A Nagyváradi
Napló 1903. február 20-i számában
közreadott, Gróf Tisza István alakja című
írásában a következők olvashatók:>Gróf
Tisza István tehát-a legkisebb gúny nélkül- nagy férfiú (…)
És rettenetes módon népszerűtlen. Gróf Tisza István nagy
tudású, tiszta szemű ember, igazi europeer. Határozott
egyéniség. Ám mintha nem volna semmi forróbb vágya, mint hogy
lehűtsön, eltaszítson mindenkit. Hidegség, gőg, vagy
modortalanság ez? Vagy mindhárom? Gróf Tisza István familiáris
tradíciónak fogja föl, s maga is ekként gyakorolja…<És
mindehhez ugyanebben az írásában még hozzáteszi:
Tisza István minden állásfoglalása provokáló.<
Tulajdonképpen annak
ellenére,hogy a maga baloldali-liberális meggyőződése szemben
állt Tisza Istvánnal, ennek személyiségéről, legalábbis
eleinte –imént idézett későbbi verseivel szöges ellentétben-
kimondottan megbecsüléssel nyilatkozott. Talán érdemes felidézni
a Nagyváradi Napló 1903.június 20.-i
számában közreadott, Tisza
István tragédiája című írását, amely
az államférfi időleges visszavonulásához fűzött kommentárt:
Tisza-írja Ady->a jövő embere volt
sokáig s, immár alighanem a múlté. Vége. Nagy kár,hogy így
esett. Szomorú tragédia a Tisza tragédiája. Lám Valaki okos,
erős, hideg, büszke, nyugodt, számító és dús. Mégis tragikus
alak lesz belőle. És a Tisza tragédiája nagyon súlyos tragédia.
Tiszában mérhetetlen ambíció van. Csak titkolta mindig. Az
okossága,ereje, hidegsége, büszkesége, nyugalma, számítása
mind beleveszett e tragédiába. Tisza most már csak dús ember
lesz. Talán még dúsabb. Önimádása egyetlen útra szorult.
Tiszát elvesztette az ország, és ez nagy veszteség. Jaj be
szűkében vagyunk a kiválóaknak.<
Később azután
mindinkább fogyatkoztak az elismerő megállapítások, és egy
évtized múltán Ady már igen erősen támadta a miniszterelnököt.
Mindezek ellenére a költő 1915.január 26-án –igaz sorsának
egy nehéz órájában, midőn arra készült, hogy feleségül veszi
Csinszkát, azaz Boncza Bertát, és ezt a lány nagyhatalmú apja,
Boncza Miklós mindenáron meg akarta akadályozni – mégis Tisza
Istvánhoz fordult segítséget kérő levelével. Idézem a levél
szövegének egy részletét:> egy szörnyű
világválságon kívül el kellett jönnie az én nagy emberi
válságomnak is, hogy tudjam, érezzem nekem is Tisza Istvánhoz
kell fordulnom. Száz okból is vakmerőség ezt nekem tennem, de
megteszem, mert örülök, hogy van még egy utolsó bizodalmam
akkor, amikor a mindenki ügye és a magamé vetélkedve fenyegetnek
egy nagy katasztrófával.(…) Annyira rettegek,hogy véletlen is
kérésem félremagyarázása adhat okot ,hogy mégis csak így
utólag, de jelentem: házasságom még vajúdó tervéről van szó,
melyben tiszta helyzetet csakis Tisza Istvánnak szava és tekintélye
teremthet.<
A közös igazság
Ady Endre és Tisza
István viszonyát azonban nem lehet leegyszerűsíteni arra néhány
valóban indulatos és igaztalan költeményre, amelyben a költő
megtámadta a politikust. Huszadik századi történelmünk szomorú
tragédiái között kell számon tartanunk Ady és Tisza küzdelmét,
belátva,hogy valójában, hogy mindketten az ország üdvét
kívánták, és valójában találkozniuk kellett volna, különösen
azokban a tragikus időkben, midőn Magyarország az első
világháborúval megindult a lejtőn. Az utókor képviselői közül
nem kevesen fogalmazták meg ezt a véleményt, hivatkozhatok például
Hegedűs Lórántra, aki mindig a két szellemi örökség: Ady és a
Tisza-örökség összebékítésének ügyét képviselte. A
konzervatív oldalán talán ő mutatott igazán megértést a költő
személyisége és irodalmi munkássága iránt.
Ady és Tisza című,
1940-ben megjelent munkájában arra törekedett, hogy összebékítse
a két, ádáz ellenségének elkönyvelt történelmi személyiség
emlékét. Ady és Tisza az ő meggyőződése értelmében
összetartoznak, egyszersmind elkülönülnek koruk más
szereplőitől:> ketten külön állnak,
mert ők mind a ketten Egyedül valók. Ezért az egyedülvalóságukért
érdemes velük foglalkozni (…)Ady és Tisza félreismerhetetlenül
összetartoznak.< Majd valamivel később
ezt találjuk Hegedűs könyvében: >Ady
Endre igaz nagyságának fölismerése egyenes és józan úton
kell,hogy haladjon a végleges igazság felé. Biztos vagyok abban ,
hogy ezen az úton találkozunk a másik naggyal, magyar
hatalmassággal, Tisza Istvánnal.
De hivatkozhatom
másokra is, így Ignotusra, leginkább pedig Szekfű Gyulára, aki
Három nemzedék és ami utána következik
című, 1934-ben megjelent munkájában közös fejezetben adott
képet a költő és az államférfi személyiségéről és
munkásságának küzdelméről, azzal a konklúzióval, hogy a két
életsors milyen tragikus módon összetartozik, mintha együttesen
mutatná a rövidesen bekövetkezett tragédiát: >Mindketten
a hanyatló kor szülöttei s ennél-fogva törekvéseikben és
tetteikben mindketten alávetnék a kor beteges befolyásainak. Az
egyik inkább, egészen, saját közreműködésével is, a másik
kevésbé, öntudatlanul , folyton harcolva a hanyatlás erői ellen.
De a különbség köztük mégsem oly kiegyenlíthetetlen , mint
Zenith és Nadír; jó és rossz princípiuma közt. Már sorsuk is
feltűnő közösséget mutat. Az egyik, az államférfiú, alkotni
képtelen politikusok lángoló gyűlöletét és félrevezetett
sokaság buta rettenetét tapasztalta magával szemben, s tűrte
egész életen át, a másik a költő, értelmetlen tömeg
nevetségének, tehetetlenek üldözésének tárgya volt, és senki
nem vette számításba, hogy mindkettő magyar vér, melynek tehát
bármit követ is el, joga van egy kis elnézésre, egy meleg zugra
a magyar szívekben, hol a nagy hajszában kilihegje magát (…)
mind-kettő magyar élet, meddő magyar sors egy tévelygő
korszakban.<
Ennek a tudósi
véleménynek a tanulságait mindenképpen fontolóra kell vennünk,
kivált, ha nemzeti történelmünk egymástól eltérő
hagyományaira, egymással szemben álló nevezetes szereplőire
gondolunk. Meggyőződésem,hogy az Ady Endre és Tisza István
között kibontakozó szellemi-politikai küzdelemben nem az egyik
vagy másik igazsága mellett kell felsorakoznunk, hanem az
ellentétek fölött kialakítható közös igazságot kell felszínre
hoznunk.”
Forrás: Rubicon
történelmi magazin 2015/11
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!