A
náci vezetők számára Berlinben készült bunkerről van szó, amely
egyrészt „harcálláspontot” jelentett a második
világháború végső szakaszában, másrészt „menedéket”
nyújtott a Harmadik Birodalom legfelsőbb vezetői hozzátartozóinak és
a maradék adminisztrációnak is. Hugh Thomas „Adolf Hitler
halálának rejtélye” című könyvének tizedik fejezete részletesen
bemutatja, hogy a túlélő bunkerlakók, hogyan és milyen körülmények
között próbálták az utolsó pillanatokban a „bőrüket”
menteni
A szovjetek már Berlinben vannak
Menekülési
utak és egyéb lehetőségek
„A
háború befejeződése után a Nyugatra szököttek és a szovjetek
fogságába kerültek szájából számos olyan tanúvallomás került
nyilvánosságra, mely szerint a bunker őrségének és személyzetének
parancsnoka, Mohnke1 tábornok vezetésével sor került a
bunkerből való kitörésre.
A
tanúvallomások zöme rendkívül ellentmondásos, különösen azokban az
esetekben, ha azt akarjuk megállapítani, hogy az adott személy az
adott időpontban hol tartózkodott. Egy-egy csoport kihallgatása során
- jellemző módon - az ellentmondások akkor merültek fel, ha bizonyos
részletek iránt érdeklődött a kérdező. Az igazán alapos gyanút
viszont a túlzottan is egybehangzó beszámolók ébresztették.
Miközben
a szovjetek Berlinben
előrenyomultak,
mozgásukat
nem korlátozták a főútvonalakra, hanem átvágtak az üres tereken,
kerteken, előretörésük során átfésülték a házakat, háztömböket és
megtisztították a környéket az orvlövészektől. Ez meglehetősen nagy
áldozatokat követelt tőlük, de a Varsóhoz hasonló városokban szerzett
tapasztalataik alapján az így átfésült városrészek később jóval
kevesebb veszélyt rejtettek számukra, mintha másképpen jártak volna
el. Ennek ellenére néhányan a menekülők közül később arról számoltak
be, hogy az előrenyomuló gyűrű mögött még három - igaz, nem teljesen
zárt - gyűrű húzódott, melyeknek az volt a feladatuk, hogy
tartoztassák fel a menekülőket, és akadályozzanak meg minden
szervezett kitörési kísérletet. Ezek a >gyűrűk< többnyire
csupán útelzárások voltak a főközlekedési útvonalakon. A szovjetek
mesterlövészeket is elhelyeztek az utcák mindkét oldalán lévő
épületekben.
Berlin
polgári lakossága
szinte
mindenütt rettegve húzta meg magát a pincékben, az U-Bahn állomásain
és az óvóhelyeken, menedéket keresve a szünet nélkül záporozó
tűzérségi lövedékek elől. Néhány óvóhelyen az ott lévők ellenállással
is megpróbálkoztak, ezért a szovjetek meglehetős óvatossággal
közelítették meg a lejáratokat. Csupán elvétve kísérelték meg, hogy
az U-Bahn rendszerén keresztül próbáljanak behatolni a
városközpontba, mert attól tartottak, hogy a berlinieknek sikerült az
egész rendszert aláaknázniuk. Megítélésük szerint az a veszély is
fenyegetett, hogy a németek a Spree vagy a Landwehr-csatorna
eltérítésével elárasztják az egész U-Bahn rend-szert, s a támadók
akkor menthetetlenül hullámsírban lelik halálukat. Ez a meggondolás a
menekülni szándékozók jelentős részét is arra késztette, hogy más
útvonalat keressen.
Az
U-Bahn alagútrendszerével
kapcsolatban
a szovjetek a szovjetek azt a taktikát választották, hogy lezárták a
megszállásuk alatt lévő területeken a kijáratokat, és ott meleg
fogadtatásban részesítették mindazokat, akik a menekvésnek ezt a
módját választották. A számos szellőzőnyílással és szervizúttal
ellátott, nagy kiterjedésű rendszer ennek ellenére az egyik
legfontosabb menekülési útvonal maradt. Ma is több mint húszezer
menekvést keresőt borít örök sötétség a rendszer maradványaiban.
Berlin
legelegánsabb szállójának,
az
Adlonnak csaknem luxuskivitelű légvédelmi óvóhelyei voltak mélyen a
föld alatt. Talán túlságosan is mélyen, hiszen Berlin ostromának
utolsó napjaiban teljesen elárasztotta az óvóhelyeket a víz. A város
előkelőségei fényűző körülmények között húzták meg magukat ezekben a
napokban. Berlin leghíresebb borpincéje is itt kapott helyet, s az
óvóhely lakói a kéznél lévő üvegekből öntötték magukba a lelkierőt,
míg a szovjetek rá nem tették a kezüket a készletre. Az általánosan
eluralkodott hangulatot kiválóan érzékelő igazgatóság abba is hagyta
a számlázást a szolgáltatásokért, amikor értesült az Odera védelmi
vonal elestéről. A bunker lakói közül számosan nem tudtak ellenállni
az elegáns hotel csábításának, és kitörésüket ott szakították meg,
mielőtt valójában elkezdték volna.
A
menekülni szándékozók jelentős része
tartott a
városi lakosság haragjától is, melyet még csak tápláltak és fokoztak
Robert Ley2 Nachtausgabe című, nagy példányszámú
lapjának, Hitler szent küldetését dicsőítő vezércikkei, melyek az
utolsó pillanatig eljutottak az emberekhez. A berliniek pedig látták
azon férfiak, nők, sőt gyermekek lámpaoszlopokról lelógó,
meggyalázott tetemeit, akiket, az április 17-től Berlin utcáin
církáló mozgó haditörvényszékek végeztettek ki, hogy megmutassák, így
jár minden áruló.
Csodálatra
méltó kitartással a Gestapo egészen április 23-ig hasonló szellemben
folytatta Berlinben a telefonlehallgatásokat is. Azon az éjszakán -
egy fiatal szemtanú, Fritz Leidke későbbi beszámolója szerint - az
utolsó napok vérengzéseiben és kivégzéseiben részt vett Gestapósok
kibújtak egyenruhájukból, s a továbbiakban az alatta lévő civil ruhát
viselték. Mikor a jelenet polgári szemtanúi ezt felháborodva szóvá
tették, akkor csak gúnyos nevetés volt rá a válasz.
Berlin
külvárosaiban már szervezettebb volt
a
lakosság ellenállása. Wedding munkásnegyedében a lakósság sokkal
gyakorlatiasabban fejezte ki ellenérzéseit, mert megkövezte az SS és
a hadsereg katonáit. Konyev3 marsall is arról írt
visszaemlékezéseiben, hogy a város déli részein a lakosság
megakadályozta a Hitlerjugend tagjait csapatai megtámadásában. A
tűzszünet kihirdetése után a menekülni szándékozó katonai egységek
inkább a lakosság ellenséges magatartásával, semmint támogatásával
számolhattak.”
Melyek
voltak azok a menekülési kísérletek,
amelyeket
tényekkel lehet bizonyítani?
„Április
29-én Arnulf Pritzsch őrnagynak az állatkerti U-Bahn állomásról
sikerült a Theodor Heuss Platzra, majd onnan a már szovjetek kezén
lévő Kaiserdamm és Heerstrasse alatt, az Olimpiai Stadion mellett
lévő, Ruhleben állomásra eljutnia. Déltől, még ugyanezen a napon, nem
kevesebb, mint hét futárt indítottak útnak. Az elindulás sorrendjében
ezek a következők voltak: Freytag von Loringhoven őrnagy (Krebs
segédtisztje): Weiss alezredes (Burgdorf segédtisztje): Wílli
Johannmeier (Hitler segédtisztje, akit tiszti szolgája, Hummerich
őrmester is elkisért); Gerhard Boldt százados (Loringhoven
segédtisztje); Wilhelm Zander SS ezredes (Bormann segédtisztje);
H
amikor
még hivatalosan azt tartották, hogy nyitva áll előttük a menekülés
útja. Őrültséggel határos megbízatásokat kaptak. Johannmeier Hitler
utolsó testamentumát vitte magával, hogy megpróbálja átadni a Berlin
nyugati részében még mindig harcoló Ferdinand Schörner tábornagynak4.
Lorenz vette magához ugyanennek az iratnak a másod-, Zander pedig a
harmadpéldányát a Hitler5 és Éva6 házasságát
bizonyító okmánnyal együtt, melyeket a dán határ melletti Flesburgban
tartózkodó Dönitz7 tengernagynak kellett átadnia.
A
karrierre éhes, hiú Dönitz
Hitler
utódjaként hirtelen a dicsőség fényében kezdett sütkérezni, s most
valószínűleg kinevezése hivatalos megerősítését várta. Mikor
Krebstől8 értesült, hogy egy futár már úton van az annyira
várt papírokkal, rendkívül türelmetlenné vált, és egy hidroplánt
indított útnak, hogy a Havel folyónál, az ellenség orra előtt a
fedélzetére vegye a futárokat. A vállalkozás eleve bukásra volt
ítélve. A futárok eljutottak a Havel keleti partjánál lévő Páva
szigetre, de onnan semmiképpen sem lehetett biztonságban kihozni
őket. A gépet ugyan csodával határos módon teljes sötétségben
sikerült letenni a folyóra, de aztán hirtelen a szovjetek figyelmének
középpontjába került, és sürgősen távozott. A futárok kénytelenek
voltak más eszközök igénybevételével folytatni menekülésüket.
Érdemes
felidézni,
hogy
április 26-án éjszaka Hanna Reitsch9, a híres
berepülőpilóta és Robert Ritter von Greim tábornok, hasonlóan vakmerő
vállalkozás során, egy Focke-Wulf 190-essel csak azért szállt fel
Rechlinből, s számos kísérő vadászuk feláldozásával azért kísérelt
meg leszállást a berlini Gatow repülőtéren, hogy a Führer iránti
hűségét bizonyítsa. Mikor a gatowi repülőtérre értek rájöttek, hogy
az utakon már túlságosan is veszélyes lenne a közlekedés, ezért
átültek egy iskolagépbe, hogy azon tegyék meg a városközponttól
elválasztó néhány kilométert. Mire a Kancellária mellett leszálltak,
sikerült elveszíteni a gép aljának és von Greim lábának egy jókora
darabját. Gatow még ugyanezen a napon a szovjetek kezébe került.
Koller, a Luftwaffe tábornoka ezután már határozott nemmel válaszolt
arra a kérdésre, meg lehet-e Berlint légi úton közelíteni.
Reitsch
és von Greim
április
29-én ugyanilyen vakmerő vállalkozással kísérelték meg a kijutást
Berlinből, és ismét óriási szerencséjük volt. Ám kivehető menekülési
módszerként az ilyen vállalkozások már nem jöhettek szóba.
A száraz földön
folytatott
próbálkozások
továbbra
sem maradtak abba. Május 1-jén egy 300 katonából álló csoport az
U-Bahn állatkerti megállójától a föld alatt eljutott az Adolf Hitler
Platzon keresztül egészen a Heerstrasséig. Ott a menekülők
elkanyarodtak a Ruhleben felé, s a végén Spandaunál kerültek a
szovjetek fogságába. Mielőtt elkapták volna őket, vállalkozásukkal
bebizonyították, hogy nyugat felé még mindig nyitva a menekülés útja.
Az 1.
légvédelmi hadosztály parancsnoka, Sydow, a Luftwaffe tábornoka
szintén az állatkert körzetéből szervezett kitörést a Kantstrasse,
majd a Reichstrasse felé, és sikerült is kijutnia az Olimpiai
Stadionnál, aztán onnan tovább mennie egészen Ruhlebenig. Több száz
gyalogos több száz civil társaságában az U-Bahn alagútjain keresztül
tette meg a stadionig vezető, nyolc kilométeres utat, majd onnan a
még újabb négy kilométert a spandaui hidakig. Ők is bizonyították,
hogy egészen az utolsó pillanatig voltak folytonossági hiányok a
szovjetek acélgyűrűjén.
A
sikeresen megmenekültek beszámolói és a szovjet katonai levéltárakban
található adatok szerint más helyen is voltak rések a támadás
vonalában.
Ahol
az U-Bahn alagútjai
az
Alexanderplatzról egyenesen északra folytatódtak, május 1-jén, kora
hajnalban százaknak sikerült átjutnia a szovjetek 12. és 7.
gárdahadtestei között. Ugyanebben az irányban, a föld felett viszonyt
a 2. gárdahadsereg különösebb nehézségek nélkül hiúsította meg a
német páncélosok kitörési kisérletét.
A 3.
hadsereg három különálló
hadtestte
egymástól
szinte teljesen elszigetelten vívta csatáit és nyomult előre úgy,
hogy rések keletkeztek a szovjet vonalakban. A 79. hadtestet a
Schiffert-csatorna választotta el a hadsereg többi részétől, majd
újabb rések keletkeztek a 7. és 12. gárdahadtest között, amint az
Alexanderplatz környékén, a Chaussée Strasse tengelyében folytatták
az előrenyomulást.
Visszatekintve
ma már megállapítható, hogy egészen az utolsó pillanatokig két
útvonal volt nyitva a menekülni szándékozók előtt: az egyik
közvetlenül nyugati irányba, a másik pedig először észak, majd
északnyugat felé vezetett.
Felmerül
a kérdés, hogy miért
halogatták
az utolsó
pillanatig a kitörési kísérleteket, s miért csökkentették ezzel a
siker esélyét?
Erre a
legkézenfekvőbb válasz, hogy a késlekedést a megadásról szóló
folyamatban lévő tárgyalások indokolják. Ezekre a tárgyalásokra
Goebbels11 ösztönzésére került sor, aki utasította az
oroszul folyékonyan beszélő Krebset, hogy az ő nevében kezdeményezzen
párbeszédet a szovjetekkel. Ezek a próbálkozások nem kaptak
széleskörű nyilvánosságot, s azóta is csak a levéltárakban lehet
nyomukra bukkanni.
Április 30-án, nem
sokkal éjfél után
Mohnke
tábornok Siebert ezredes védelmi körzetének harcálláspontjára vezette
Krebset, ahonnan az ezredes megszervezte Krebsék biztonságos
átjutását a szovjet vonalakig. Krebs egyik segédtisztje (Theodor von
Dufwing), a Berlin védelmét irányító Weidling tábornok törzsfőnöke és
egy tolmács kíséretében a 3. gárdahadosztály 102. gyalogezredének
támadási vonalában jutott el a szovjetekhez, ahonnan azonnal
Csujkov12 főhadiszállására kísérték őket, ahová hajnali
3.50-kor meg is érkeztek. Csujkov törzstisztjei és három haditudósító
- az író Visnyevszkíj, a költő Dolmatovszkíj és a zeneszerző Blantek
- társaságában fogadta őket, így meglehetősen hosszú idő telt el
addig, amíg Krebs rájött, hogy ki is a főnök a jelenlévők között. A
Krebs által hozott dokumentumokat eljuttatták Zsukov marsallhoz, aki
azonnal felhívta Sztálint Moszkvában. Von Dufwinget egy szovjet
hiradós őrnaggyal visszaküldték, hogy fektessenek le közvetlen
vonalat a bunkerig.
A
vállalkozás azzal ért véget, hogy a szovjet őrnagyot lelőtték,
Dufwinget pedig letartóztatták, majd szabadon engedték az SS-ek, de
közben az is kiderült, hogy a kábel amúgy is túlságosan rövid volt,
és nem ért volna el a bunkerig, és nem ért volna el a bunkerig.
Dufwing elkeseredve jelentette Goebbelsnek és Bormann-nak13,
hogy a szovjetek feltétel nélküli megadást követel-nek. Goebbels és
Bormann ezután utasította, hogy térjen vissza a szovjetekhez, s
valamilyen ürüggyel próbálja visszahozni Krebset.
Mikor
Dufwing délelőtt 11 órakor
ismét
útnak indult,
valahogy
sikerült telefonon keresztül kapcsolatba lépnie Krebsszel, aki
utasította, hogy egy rövidebb útvonalon sürgősen próbáljanak meg
ismét telefonkábelt lefektetni a szovjetek főhadiszállásáig, mert
azok fontos telefont várnak Moszkvából. Dufwingnek ezt sikerült is
megcsinálnia, de amint elkészült a nek kis nehézséggel járó
művelettel, egy tűzérségi lövedék kettészakította a kábelt. Mikor
visszatért, és a vonalat megjavította, akkor értesült a szovjetektől,
hogy Krebset időközben már elengedték, így ő is elindult vissza.
Goebbelsnek
és Bormannak
nem ez
volt a saját bőrük megmentésére irányuló egyedüli kísérlete. Abban
reménykedtek, hogy hivatalos békekövetként ismerik el őket, s
megengedik nekik, hogy a számukra biztonságot jelentő Flensburg
körzetébe repüljenek azzal az indokkal, hogy Dönitzet mint Hitler
utódját rávegyék Berlin megadására. A szovjetek azonnal átláttak a
szitán, bár Antonov ezredes, az 5. csapásmérő hadsereg
301.hadosztályának parancsnoka - miközben május 1-jén reggel éppen
támadást intézett a Wilhelmsplatz irányába - fogadott egy német
ezredes által vezetett négyfős csoportot. Elöljáróinak jelentette is
a németek megérkezését, de azt a parancsot kapta, hogy folytassa
tovább a Birodalmi kancellária ágyúzását, és ne bocsátkozzon
semmiféle tárgyalásba. Antonov megengedte az ezredesnek, hogy egyik
tisztje társaságában visszatérjen, de a másik kettőt magánál
tartotta. Ez az epizód négy órán keresztül tartott, közben az ő
szektorában állt a támadás.
Alkonyatkor
Antonov éppen
rohamot
akart intézni
a
Kancellária ellen, amikor fehér zászlóval a kezében megjelent egy
német tiszt, és Goebbels már meghalt, és Hitler örökébe hivatalosan
is Dönitz tengernagy lépett. Antonov további utasításokat kért, és ez
újabb késedelemmel járt. A kitörés közben zavaratalanul
folytatódhatott.
Azt nagy
biztonsággal meg lehet állapítani - mivel ezt Mohnke és a Birodalmi
Kancellária épületében lévő és a >kitörésben< részt vett
csoport több tagja, tehát a Führer társaságának és őrségének tagjai
is állították -, hogy a kitörést eredetileg április 30-án késő estére
tervezték.
Ez egyben
azt is feltételezi, hogy a csoport vezetése már előre tudta: a Führer
még ez előtt > öngyilkosságot< követ el, mert lehetőségként az
fel sem merült, hogy akkora csoporttal kíséreljék meg a kitörést,
melynek a Führer is tagja lehet.
A
kitörést aligha lehet komolyabb
katonai
akciónak nevezni.
A
bunkerkomplexumot megközelítőleg 700 SS-őr és mintegy 80 biztonsági
ember védte, és halvány esélyük sem volt arra, hogy áttörhetik a
Berlint szorongató páncélos gyűrűt. Az is elképzelhetetlen volt, hogy
egyesítsék erőiket a szétszórtan harcoló többi egységgel, melyek csak
elszigetelt csoportocskákban folytatták az ellenállást az előretörő
szovjet csapatokkal szemben. Mohnke főhadiszállása és a német
hadsereg Berlinben és Berlinen kívül harcoló alakulatai között
meglehetősen rapszódikus volt az összeköttetés, vagy pedig egyáltalán
nem is létezett. Lényegében Mohnke számára az egyetlen megbízható és
használható kapcsolatot Weidling tábornok mintegy másfél
kilométernyire, a Bendlerstrasssén lévő főhadsiszállása jelentette.
Közvetlen
környezete kivételével
Mohnke
még a szovjet csapatok elhelyezésével sem volt tisztában, és a közeli
Unter den Linden felől hallatszó erős ágyúzás ellenére sem volt
fogalma arról, hogyan alakul a helyzet Északon. Gustav Krugenberg
tábornok később a következőket jelentette:> Míg Mohnke
tábornoknak halvány elképzelése sem volt a szovjet csapatok
hollétéről, én azzal teljesen tisztában voltam, hiszen az Unter den
Lindenen lévő Staatsoprnél korábban lévő parancsnoki
harcálláspontomat a Stadtmitte földalatti állomásra voltam kénytelen
áthelyezni.<
Kezdett
lábra kapni a legenda,
mely
szerint a hősies kitörés célja a nyugaton még harcoló Steiner
tábornok hadseregcsoportjával való egyesülés. Ez már egy katonákból
és harckocsikból álló katonai formációt jelentett volna, ami
elkerülhetetlennül magára vonta volna a szovjet csapatok kellemetlen
és megkülönböztetett figyelmét. Mohnke azzal tisztában volt, hogy a
Weddingben lévő tizenkét emeletes légvédelmi torony környékén volt
egy húsz harckocsiból álló páncélosegység, de ismeretei ennél tovább
már nem terjedtek. Érdekes felidézni, hogy Mohnke tábornok miképpen
igazította el tisztjeit:
>Weidling
tábornok azt az utasítást adta, hogy az aktív pozicíóharcot pontosan
este 11.00 órakor be kell szüntetni, és az összes harcoló egységnek
fel kell készülnie arra, hogy megkísérelje áttörni a szovjetek Berlin
körül bezáruló gyűrűjét. Ezt kisebb harcoló csoportokra szétválva
kell megkísérelni, s úgy kell kitapogatni az ellenség gyenge
pontjait. Az általános irányvonalat az északnyugati irányban lévő
Neuruppin jelenti. Ha odáig sikerül eljutni, folytatni kell az
előrehaladást. Ez általános parancs, különösebb részletezés nélkül.
Semmiféle utóvédet nem szabad hagyni. Mi vagyunk az utóvéd.<
Hitler
szűkebb értelembe vett környezete ekkorra mintegy húsz főre apadt, s
majdnem mindegyikük a kitörés mellett döntött.
Május
1-jének délutánját
Mohnke
helyettesének, Klingermeier alezredesnek a társaságában a kitörés
terveinek elkészítésével töltötte. Meghatározták az útvonalat, tíz
különálló csoportot alakítottak ki, és megbeszélték a menekülés
időpontját. Mohnke vezette az első csoportot, Rattenhuber a
másodikat, Werner Nauman, Bormann személyi titkára vette át a
harmadik csoport parancsnokságát, mellyel állítólag Bormann is útra
kelt. Azon az éjszakán 10.30 és 11.00 óra között tervezték az
indulást. A cél az volt, hogy hajnalra megpróbálnak keresztülvergődni
a várost körülvevő barikádokon.
A
csoportok létszámának csökkentésével Mohnke lényegében mindenkinek
szabad kezet adott. Kimondhatatlan alapelvként érvényesült, hogy a
katonai eljárási szabályoknak már semmi értelme, és az egyedüli cél a
menekvés és a túlélés. Ezt azért kell hangsúlyoznom, mert számos
tanúvallomás szerint a csoportok tagjai katonai egyenruhát viseltek,
még a titkárnők is csizmát és sisakot húztak, s megfelelő fegyvert
vettek magukhoz. Bár az ugyancsak a legendát gazdagítaná, de ezek a
csoportok tarkabarka, szedett-vedett társaságot alkottak.
A
Birodalmi Kancellária épületében
a
sebtében berendezett kórházat vezető Schenk professzor beszámolója
hitelt ad annak a látszólag nyilvánvaló ténynek, hogy szégyen lett
volna egy civil számára, ha azért lövik agyon, mert katonának adja ki
magát. Következő beszámolója arra az időszakra vonatkozik, amikor
megpróbált eljutni a kitöréshez megadott gyülekezőhelyre, arra a
folyosóra, mely a Kancellária földalatti garázsába vezetett:
>Ezután
elindultam a folyosón, s ezúttal utoljára eljutottam abba a
pincehelyiségbe, ahol már legalább egy tucatnyi náci fejes
tartózkodott. Azt hiszem, mindnyájan a berlini Gauleitungból
érkeztek. Ekkorra már megszabadultak barna egyenruháiktól, díszes
öveiktől és horogkeresztes karszalagjaiktól. Néhányan elég részegek
is voltak. Számosan még mindig a legkülönbözőbb, zsákmányolt holmikat
tartalmazó csomagok biztonságba helyezésével voltak elfoglalva,
melyeket nyilvánvalóan nem vihettek magukkal.<
Mohnke
ezután megkérte Weidlinget,
hogy
május 2-án reggelig halassza el a kapitulációs okmány aláírását, és
ezzel tegye lehetővé a Kancellária épületében lévő csoportok számára
a városból való kijutást. Krebs visszatérése után Mohnke húsz perc
alatt eligazította saját csoportját, majd pontosan meghatározta a
kitörés kezdetének időpontját. Erről ismét Schenk professzor
beszámolója a legreálisabb:
>A
sötét folyosóról egymás után, folyamatosan jöttek a csoportok: az
épület környékén harcoló kisebb egységek is beérkeztek, majd utánuk
megjelentek a Birodalmi Kancellária épületében lévő tisztek és az ott
dolgozó civil férfiak. A katonák, akik közt számos nagyon fiatal is
volt, már utcai harcokban tapasztalatokat szerzett veteránnak
számítottak. Füsttel és korommal lepett arcukat több napos borosta
fedte, átizzadt, csukaszürke egyenruhájuk legalább két hete még
éjszakára sem került le róluk. A >>Führerről, a Népről, és
a Hazáról<< nagyon kevés szó esett. A német katonák már csak
saját túlélési esélyeiket latolgatták. Ami a fegyelmet illeti, talán
ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor a tengeren elhangzik a
vezényszó: mindenki szálljon mentőcsónakokba.<
Mohnke
számára az okozta a legnagyobb problémát, hogyan tud átjutni a Spree
folyón, s hogyan fordul majd először északnak, majd északnyugatnak.
Ám kicsiny csoportjának tagjait a bunkerből előbb el kellett valahogy
jutnia a Kaiserhof U-Bahn állomásra. Ez egy alig 100 méteres vágtát
jelentett csupán, de a környező épületek maradványait már megszállták
a szovjetek. A menekülők így kényelmes célpontként szolgáltak volna a
szovjetek céllövöldéjében, ha idő előtt felfedezik őket. Azt az
útvonalat, melyet Mohnke csoportjának a romokon és törmelékkupacokon
keresztül kellett haladnia, a környező tüzek csak gyengén
világították meg, és a terjengő füst legalább eltakarta őket, amikor
négyes csoportokban rohanva bevetették magukat a golyó szaggatta
megállóhely épületének bejáratán.
Mohnke
úgy tervezte,
hogy az
U-Bahn alagútján keresztül jut el a következő, a Stadtmitte
állomásig, majd ott a Friedrichstrasse felé fordulva, amíg csak tud,
északi irányba halad, s megpróbál Wedding környékén kijutni.
Feltételezhetően abban bízott, hogy ott csatlakozhat Erich
Barenfanger vezérőrnagy csapataihoz. Elvileg az összes csoportnak a
Weddingben lévő légvédelmi toronynál kellett találkozni, hogy ott
együttesen megtervezzék további útvonalukat északnyugati irányba.
Ennél a pontnál a vallomások már annyira eltérnek egymástól, mint a
különböző csoportok útvonalai.
Bár
Mohnke szerint a terv a saját elképzelése volt, de ez nem jelenti
azt, hogy mindenki egyhangúan el is fogadta, a végrehajtásról már nem
is beszélve. Néhányan Axmannt is beleértve, azt állították: semmit
sem tudtak a Wedding felé vezető irányról s az ottani találkozóról.
Állítólag csak annyit tudtak, hogy a Friedrichstrasse állomás felé
kell tartaniuk. Ezzel is az lehet a helyzet, mint a katonai
stratégiák kellemetlenül nagy többségével: az egész tervet csak az
események lezajlása után készítették el, de akkor három példányban.
Igazából
minden csoport
megtartotta
saját kis megbeszélését, mielőtt mindnyájan összegyűltek volna a
Kancellária garázsában, ahonnan aztán egymás után elindultak. A
csoportok tízperces időközönként történő indulása volt az első dolog,
ami felborította a terveket, hiszen így, mielőtt nekindultak volna a
Kaiserhof bejáratáig tartó végzetes vágtának, mindegyik csoport
tanúja lehetett az előtte induló sikerének. Az indulási időközök
hamarosan néhány percre rövidültek, és alig fél óra elteltével mind a
tíz csoport sikeresen túl volt a dolgon. Számosan úgy döntöttek, hogy
nem hagyják magukat elfogni az U-Bahn alagútjaiban, hanem a
Stadtmitte állomásánál, amilyen gyorsan csak tudnak, ismét felmennek
a felszínre, és saját szemükkel győződnek meg a környéken uralkodó
állapotokról.
Nem áll
szándékomban minden csoportnak a nyomába szegődni, mert egyedüli
célom a 3. csoport útjának követése, melynek Martin Bormann is tagja
volt,” - írja a szerző. „A 3. csoport útvonala viszont a
menekülés kezdeti szakaszában nagyon hasonlított az első csoport
részletesen dokumentált útvonalához. Mohnke csoportjának nyomon
követése egyben lehetővé teszi azt is, hogy megismerkedjünk azokkal a
körülményekkel, amelyekkel a többi csoportnak is meg kellett
küzdenie” - teszi hozzá.
Mohnke
csoportját húsz férfi és nő alkotta.
Ezzel
indult útnak Günsche őrnagy, Hewel nagykövet, Voss ellentengernagy,
Hitler szakácsa, két titkárnője, valamint Bormann titkárnője, Else
Krüger is. A csoport túlélő tagjaitől kapott beszámolók szinte a
legapróbb részletekig összhangban állnak Mohnke részletes
vallomásával. Ezzel szemben a 3. csoport túlélőinek vallomásai nem
csupán hiányosak és felületesek, hanem nyugtalanítóan következetlenek
is.
A 3.
csoportban volt Hitler pilótája Baur, a másodpilóta Beetz, Günther
Schwagermann százados, Goebbels sofőrje, valamint Stumpfegger, a
sátáni orvos is. Utánuk következett a félkarú Hitlerjugend vezető,
Artur Axmann14, aki elszakadt az általa vezetett 4.
csoporttól, de később állítólag utolérte a 3. csoportot, s a háború
után éppen ennek a csoportnak vált legfőbb szószólójává.
Az első
néhány csoport nagyjából azonos körülmények között, azonos
nehézségekkel küszködve indult el a Stadtmitte állomás irányába.
A
Stadtmitténél nagyobb rend uralkodott, mint a Kaiserhofon, s ott még
egy magányosan veszteglő, sárga földalatti vasúti kocsiban
szükségkórházat is sikerült kialakítani, ahol gyertyafény és gázláng
mellett néhány halálosan kimerült orvos most is szünet nélkül
operált. Az első csoport a Friedrichstrassénél kénytelen volt a
felszínre menni. Mohnke ezzel kapcsolatos beszámolója kitünően
szemlélteti azt a teuton merevséget, melyért drágán meg kellett
fizetni:
>Alig
hagytuk el százméternyire a Friedrichstrasse állomás peronját, amikor
egy hatalmas, acélból készült ajtó zárta le utunkat. A vízzáró ajtó
azon a ponton volt elhelyezve, ahol a földalatti alagútja a Spree alá
bukik, és ott halad tovább.
Itt -
magam sem akartam hinni a szememnek - az U-Bahn őrségének két jól
megtermett tagjába botlottunk. Az éjjeliőrökhöz hasonlóan mindketten
kézilámpát tartottak a kezükben. Feldühödött civilek vették körül
őket, követelték nyissák ki a vasajtót. Ők mereven visszautasították
a kérést. Egyikük jókora kulcsot tartott a kezében. Mikor láttam ezt
a nevetséges helyzetet, megparancsoltam nekik, hogy csoportom tagjai
és a civilek előtt azonnal nyissák ki az ajtót. Az őrök a szolgálati
szabályzat megfelelő pontjait szóról szóra idézve kategorikusan
visszautasították a parancsot.
Ezek a
makacs öszvérek nem csupán szó szerint betartották az utasításokat,
hanem mindketten még elő is húzták a szolgálati szabályzatot
tartalmazó zsebkönyvet, s felolvasást kezdtek belőle tartani. Az
1923-ban jóváhagyott szolgálati szabályzat valóban azt az egyértelmű
utasítást tartalmazza, hogy a vasajtót minden este, az utolsó vonat
elhaladása után be kell zárni. Nekik már évek óta az volt a
feladatuk, hogy ennek megtörténtéről gondoskodjanak. Nem kaptam
levegőt. Már több mint egy hete egyetlen szerelvény sem haladt át
azon az állomáson, de ez a két kötelességtudó alak akkor is
betartotta az utasításokat, s részükről az ügy ezzel be is volt
fejezve.
Természetesen
fel voltunk fegyverkezve, náluk pedig semmiféle fegyver nem volt. Úgy
érzem, szökési kísérletünk sikerrel járt volna, ha ragaszkodom
eredeti terveimhez. A szovjetek fogságában töltött hosszú évek alatt
csendesen átkoztam magam, hogy ebben a kritkus pillanatban ennyire
határozatlan voltam.<
A
telefonközpontos
Misch
őrmester szerint, aki - miután > elszakadt< csoportjától -
egyedül folytatta útját, ez az akadály egy óra elteltével már nem
volt a helyén, s ő már színét sem látta sem a két őrnek, sem a
tiltakozó csődületnek, s a nyitott vasajtón keresztül minden nehézség
nélkül sikerült is átjutnia. Mindez feltételezhetően a 3. csoport
áthaladása után történhetett.
A
csoportoknak
mindvégig
tartaniuk kellett volna egymással a kapcsolatot, különösen abban az
időszakban, amikor az alagútban haladtak, de ezt könnyebb volt
mondani, mint végrehajtani, mert az egyes csoportok is kisebb, négy
főből álló egységekre bomlottak. Ezeknek százméteres távolságra
kellett volna egymástól haladniuk, nehogy rajtaütés esetén mindnyájan
egyszerre kerüljenek fogságba. Valójában ezeket a kisebb csoportokat
alig választotta el egymástól 10-20 méter.
A
Friedrichstrasse állomáson
felszínre
kényszerült 1. csoportt látta, hogy a Spree folyón átívelő, közeli
Weidendamm hídharckocsi akadályokkal van elzárva. Nyilvánvaló volt,
hogy ezen a ponton nem tudnak átjutni a folyó túlsó oldalára, hiszen
a harcok még továbbra is folytatódtak. Ezért a közeli vasúti híd
talpfáin voltak kénytelenek keresztülbukdácsolni. A csoport ekkorra
már mindössze tizenkét főre zsugorodott. Eljutottak a
Schiffbauerdammig, ahol a berlini hajógyári munkások éltek és
dolgoztak, s ott kifújták magukat egy elhagyott pincében. Az idő
éjszaka két óra körül járhatott
A
Friedrichstrassén már lehetetlen volt tovább folytatni az utat északi
irányba, de akkor a valaha Albrechtstrassénak nevezett romhalmazban
felfedeztek egy keskeny ösvényt, amely pincéken, bérházak udvarán, a
közelmúlt utcai harcaiban a műszaki alakulatok által felrobbantott
falmaradványok között kanyargott. Az Invalidenstrasse Charité Kórház
felőli oldalán jutottak ki, melyről úgy tudták, hogy már a szovjetek
kezére került. Rémült civilek egy csoportjától megtudták, hogy a
szovjetek már átfésülték ezt a városrészt, de a környék most
biztonságosnak mondható.
A
Természettudományi Múzeum mellett
az
Invalidenstrassén haladva sikerült eljutniuk a Chaussée Strasséig, s
észak felé folytaták útjukat, míg végre eljutottak a Weddingben lévő
légvédelmi toronyig. A toronynál friss és kipihent, fegyvereiket
csillogtató katonákkal megrakott Tigris harckocsik, páncélozott
szállító járművek között sikerült megtalálnom Barenfanger
vezérőrnagyot.
Április
23-án,
már
eszelősen kapkodva Hitler Barenfangert nevezte ki >Berlin
parancsnokává<, s a vezérőrnagy tizenegy órán keresztül büszkén
viselte ezt a hangzatos címet. Mereven elzárkózott attól, hogy
bármilyen parancsot elfogadjon, ami nem magától Hitlertől érkezik, s
így sikerült épségben megőriznie csapatait, miközben körülötte teljes
erővel zajlott a mészárlás. Mohnke szerint:> a látvány olyan
képtelen volt, mintha csak a végzet játszadozott volna” velük.
Mohnke
eltökéltsége, hogy a Führer üzenetét eljuttatja rendeltetési helyére,
a reggeli párával együtt már nyomtalanul eltűnt. Az üzenetet különben
gondosan egy vízhatlan vászonzacskóba csomagolták, az állítólag
>Hitlertől örökölt< gyémántokat tartalmazó bőrzacskóval
egyetemben, melyet Mohnke azért célszerűnek látott magával cipelni a
hosszú útra. Semmi kedve nem volt tovább hurcolni Hitler utolsó
testamentumát, s biztosan azt a parancsot sem vette jó néven, hogy
jelenjen meg nála alacsonyabb rendfokozatú és beosztású
Barenfangernél tartott tanácskozáson.
Mikor
május 2-án tíz órakor
elhangzott
Weidling kapitulációs parancsa, akkor Mohnke, Krunkerberg és
Barenfanger kiadta a parancsot a harckocsik megrongálására, a
fegyverek használhatatlanná tételére, a lőszerek, gránátátok
felrobbantására, majd erőltetett menetben megkezdték a visszavonulást
a mintegy húsz perc járásra lévő Schulteiss-Patzenhofer sörgyár
irányába. A háború folyamán minden bizonnyal ez volt a legésszerűbb
döntés, bár valamelyest ezt is beárnyékolta a nosztalgia felhője,
mely a sörgyár pincéjéből kavargott elő, ahol Hewel nagykövet
Hitlerről szóló tündérmesékkel szórakoztatta őket.
Évekkel később
Mohnke bevallotta,
hogy
néhányan nem maradtak ott ezen a rögtöntött kis összejövetelen, sőt
még ő is ösztönözte csoportja tagjait, hogy igyekezzenek minél előbb
biztonságos helyre jutni.>Azt tanácsoltam nekik, hogy ha mód és
alkalom kínálkozik rá, akkor mindenáron próbálják elkerülni a
fogságot. Még azon az áron is, hogy civil ruhába öltöznek.<
Mohnke
ugyanakkor nem adta ki a határozott parancsot a szétszóródásra, ezért
az általa vezetett csoport 150-200 főre duzzadt fel. Ekkor útnak
indították Clausent, a Wehrmacht ezredesét, hogy kutassa fel a
szovjeteket, és szervezze meg a továbbhaladást.
A
bunkerben lévő húsz nő közül csupán egy - Hitler osztrák származású
szakácsnője, Kontanze Manzialy - nem szerepel az életben maradottak
listáján. Őt utoljára az Invalidenstrasse környékén, a Stettiner
vasútállomás közelében látták.
Az 1.
csoport példájából láttuk,
hogy az
Invalidenstrassén keresztül is nyitva állt a menekvés útja a
szovjetek gyűrűjén túlra, s néhányan éltek is ezzel a lehetőséggel.
Azt is tudjuk, hogy ugyanez az U-Bahn alagútján keresztül Mischnek is
sikerült. Ideje számba venni azokat az akadályokat, melyekkel a 3.
csoportnak kellett megküzdenie, ahová állítólag Martin Bormann is
tartozott.
Ez a
csoport a sötétben a Friedrichstrasse állomás felé vezető út felénél
állítólag elmulasztotta a balra fordulást. Emiatt voltak kénytelenek
úgy dönteni, hogy a Stadtmitte állomásnál kijönnek az alagútból. A
Gendarmenmarkton jutottak a felszínre, ott, ahol a Max Reinhardt
Színház néz a két székesegyházzal szembe. De amint ismét szabad
levegőn voltak, azonnal felismerték, hogy további előrehaladásuk
komoly nehézségekbe ütközne. Ezért visszarohantak az állomásra, és a
Friedrichstrasse megállónál akartak ismét feljönni az alagútból. A
Weidendamm hídhoz érve ők is látták az 1. csoport beszámolójából már
ismeretes harckocsiakadályokat.
Ettől
kezdve a 3. csoport tagjainak
beszámolója
számottevően
eltér mások vallomásától, a különbségek annyira szembetűnőek, hogy
ezek után a szokásosnál is gyakrabban használom az >állítólag<
szót, amikor megkísérlem meghatározni Martin Bormann tartózkodásának
feltételezett helyszíneit - írja a szerző.
Amikor
Hugh trevor-Roper 1945-ben először vizsgálta meg a Weidendamm híd
környéki eseményeket, akkor több tanút is talált, akik azt állítólag,
hogy Bormann-nal még együtt voltak a hídnál. Szemtanúk látták, amint
ott vesztette életét, amikor egy német harckocsit, melyre
felkéredzkedett, páncélököl találat ért.
A
helyzetet még jobban bonyolította,
hogy
Trevor-Roper három tanúra is rábukkant, akik azt állították, hogy a
harckocsi Weidendamm hídon történt megsemmisülése után is együtt
voltak Bormannal. Ezek egyike volt Artúr Axmann is, akinek Berlinből
sikerült megszöknie a bajor Alpokba, ahol hat hónapon keresztül a
Hitlerjugend hívei körében rejtőzködött, amíg 1945 decemberében
titkos náci szervezkedésért le nem tartóztatták. Axmann vallomása
azért rendkívüli fontosságú, mert jelentős mértékben különbözik a
többiek beszámolójától. Ahol a legnagyobbak a különbségek, azokat az
eseteket külön megvizsgáljuk, de először érdemes kicsit alaposabban
szemügyre venni a harckocsival a híd környékén lezajlott eseményeket
- jegyzi meg a szerző Harry Mengerhausen vallomása szerint Bormann
valóban a harckocsin ült, amikor a hídon megpillantotta, de ez nem az
a harckocsi volt, amely később telitalálatot kapott.
Kempka
történetét
még
Krukenberg tábornok beszámolója is megkérdőjelezi, mely szerint a
parancsnoksága alatt lévő Nordland-hadosztály öt harckocsija a
Weidendamm hídon lévő akadály áttörésére szánta rá magát, ami éjszaka
két órakor meg is történt, majd ezután már feljebb, a
Friedrichstrassén folytatták tovább a harcot. Se Bormann, se más nem
ült tehát ezeken a harckocsikon.
Ennek
a harckocsicsatának
a másik
állítólagos szemtanúja Hitler pilótája, Hans Baur volt. Érdemes az ő
vallomását is alaposabban megvizsgálni. Baur magával vitte Hitler
Nagy Frigyesről készült, kedvenc festményét, melyet állítása szerint
maga a Führer hagyományozott rá. A vásznat kivágta keretéből
összecsavarta, és hátizsákjához erősítette. Baur azt állítja, hogy
szándékosan a német hadsereg harc közben viselt egyenruháját öltötte
magára. Azt állította, hogy 1945.április 29-én este két parancsot is
kapott Hitlertől.
Ezek
közül az első a következőképpen hangzott:
>Maga
a felelős azért, hogy a saját és feleségem holtteste megfelelően el
legyen égetve, és az ellenség ne követhesse el velem is azt a
gyalázatot, amelyet Mussolinivel elkövetett.<
A második
parancs a következő tájékoztatást és utasítást tartalmazta:
>Bormann-nal
több üzenetet is küldök Dönitznek. Gondoskodjon arról, hogy a
Rechlinben lévő repülőgéppel Bormann Berlinből eljusson Dönitzhez.<
Az első
parancs meglehetősen figyelemre méltó, különös tekintettel arra, hogy
a Mussolini haláláról szóló első hírek csak április 30-án érkeztek
meg a bunkerbe.
A második
állítólagos parancsot is jókora adag kétkedéssel kell fogadnunk, mert
bizonyára az olvasó is emlékszik még arra, hogy a szovjetek
fogságából visszatért Baur azt állította: tanúja volt annak, amikor
Hitler pisztollyal elkövette az öngyilkosságot, majd később azt
mondta, hogy az öngyilkosság megtörténtekor és az azt követő
események lezajlásakor nem is volt a környéken.
Hugh
Trevor-Roper az említett tanúvallomások alapján arra a
következtetésre jutott, hogy a csoport tagjai a vasúti sínek mentén
haladtak aLehrter vasútállomás felé, ahol elváltak útjaik, s Bormann
Stumpfeggerrel az Invaliden strassén kelet felé, a Stettiner állomás
felé indult, míg a többiek - Rach, Naumann, Schwagermann, Axmann és
Baur - az Alt Maabit felé, nyugatnak tartottak.
A
szovjet dokumentumokból ismeretes,
hogy Baur
még mielőtt eljutott volna a Lehrter állomásig, a Humboldt-öböl
fölött átvezető vasúti hídról leugrott a híd alatt vezető útra, és
közben mindkét lábán, mellén és karján is megsebesült. A
sebesültszállítók csak órákkal később bukkantak rá. Ő tehát azok közé
tartozott, akik biztosan nem mentek végig az Invalidenstrassén.
Schwagermann-nak Naumannak és Rachnak viszont sikerült megszöknie,
Schwagermann később amerikai őrizetbe került.
Baurnak
Bormann hollétével kapcsolatos utolsó emléke az volt, hogy állítólag
a Reichstaggal szemben, mintegy nyolcszáz méternyire a
vasútállomástól, a síneken haladtak előre. A Schiffbauerdammon lévő
menedéküket a hajnal beköszönte előtt egy órával hagyták el, s
mindnyájan külön-külön kerestek fedezéket a Reichstag környékén
tevékenykedő szovjet mesterlövészek golyóitól.
Baur
azt állítja,
hogy a
vasúti sineken egyedül látta meg a hajnal első sugarait. Akkor az idő
hajnali négy óra körül járhatott, de 3.45-nél semmiképpen sem
lehetett korábban. Még ha Bormann sikeresen folytatta volna is útját
a Lehrter állomáson és az Invalidenstrassén keresztül, akkor is
előtte állt volna a vasúti sín mentén vezető 800 méteres út, melyet
semmiképpen sem lehetett gyorsan megtenni.
Axmann
ellenben azt állította,
hogy
csoportja tagjaival és Weltzin őrnaggyal a Baur és Schwagermann által
ismertetett útvonalon - a vasút mentén, a Lehrter állomás felé -
haladt, és nem találkozott a Baur által említett nehézségekkel.
>A
Humboldt-öböltől valamivel északra, a Friedrich-List-Ufernél értük el
a Lehrter Bahnhof U-Bahn megállójához vezető hidat. Néhányan
leugrottunk a hídról, és a legnagyobb csalódásunkra hirtelen az
alatta megpihenő orosz gyalogos szakasz kellős közepén találtuk
magunkat. Azonnal körbevettek bennünket. Csodálkozásunkra és
örömünkre lelkes kórusban egyre csak azt ismételgették:>>Kaputt,
Krieg aus!<<
Ezután
tört német nyelven kellemesen elbeszélgettek velünk. Mindnyájan
észrevehetően megcsodálták műkaromat, amit úgy mutogattam nekik,
mintha valamelyik játékgyár legújabb terméke volna. Ezután
nagylelkűen papírszopókás cigarettával kínálgattak bennünket.
Nyilvánvalóan egyszerű Volkssturm-embereknek hittek bennünket, akik
egy hosszú és fárasztó este után a frontvonalról térnek vissza.
A
barátkozás hangulatát egy kicsit megrontotta a még ekkor is italos
Bormann és Stumpfegger lélektanilag nem megfelelő viselkedése.
Először csak félrehúzódtak, majd egyszerre csak rohanni kezdtek. Az
oroszok ettől hirtelen gyanút fogtak, de nekem azért Weltzinnel
együtt sikerült feltűnés nélkül távoznom.<
Ez az
állítólagos epizód is
bizonyos
időt vett igénybe, s ezután Axmannék még öt háztömbnyit haladt előre
az Invalidenstrasszén, amikor heves lövöldözésbe futottak bele. Ekkor
Weltzinnel együtt fedezéket keresett a romok között, majd utána
visszatért az utcára. Eközben szintén telt az idő. Ezután - állítása
szerint - keleti irányba haladva, a híd mögött, az Invalidenstrasse
és a vasúti sinek kereszteződésénél bukkant rá Bormann és Stumpfegger
holttestére.
Első
vallomásában azt állította,
hogy
mindketten széttárt karokkal hevertek a földön, s a holdfény
megvilágította arcukat. Egy pillanatra megállva, meggyőződött arról,
hogy egyikükben sincs már élet, de a szovjetek lövöldözése miatt nem
volt lehetősége a hosszadalmas vizusgálódásra. Ennek ellenére azt meg
tudta állapítani, hogy nincs rajtuk feltűnő seb, és közeli robbanás
nyomait sem látta. Feltételezése szerint hátulról kapták a lövéseket.
>Akkor
hirtelen Martin Borbann és dr.Stumpfegger szorosan egymás mellett
fekvő holttestét pillantottuk meg. Feléjük hajoltam, s láttam az
arcukon játszadozó holdfényt. Nem látszott rajtuk, hogy lelőtték
volna őket, vagy repesz végzett volna velük. Először olyannak
látszottak, mintha eszméletüket vesztették vagy aludtak volna, de
egyikük sem lélegzett. Akkor arra gondoltam - és ma is ez a
meggyőződésem -, hogy talán mindketten mérget vettek be. Sem Weltzin,
sem én nem néztem meg a pulzusokat. Életveszélyben voltunk, s nem
túlságosan érdekeltek bennünket a történelmi pillanatok. Folytattuk
utunkat kelet felé. Már világos volt, amikor megérkeztünk Weddingbe.<
Axmann
tehát azt állította, hogy hajnali 2 óra előtt talált rá a
holttestekre.
Abban
az időben,
amikor
Axmann látta Bormannt és Stumpfeggert, azoknak a Schiffbauerdammon, a
vasúti töltés felé kellett haladniuk; tehát a történet során említett
időpontok nyilvánvalóan ellentmondanak egymásnak. Érdemes felfigyelni
a Baur és Axmann vallomásai között fellelhető két-három órás
időkülönbségre. Ha hitelt adunk Baur vallomásának, akkor Axmann jóval
azelőtt bukkant rá Bormann és Stumpfegger holttestére, mielőtt
meghaltak volna.
Axmann
vallomását
mindezeken
túl még a holttestek általa elképzelt helyzete miatt is nehéz
elhinni. Ráadásul az is nehezen hihető, hogy egy olyan megveszekedett
náci, mit Axmann, aki tudta, hogy Bormann a Führer utolsó
testamentumát és számos, Dönitznek szóló fontos iratot visz magával,
nem vette volna magához ezeket a papirokat, hanem hagyta, hogy a
szovjetek kezére kerüljenek.
Bormann
öltözéke állandó gondot okozott a vallomásokban, hiszen a koronatanúk
szerint egyszer teljes SS Obergruppenführeri, mások szerint jelzések
nélküli barna egyenruhát viselt, de annak, akik azt állítják, hogy
csukaszürke katonaruhába öltözött.
Ezek a
vallomások akár igazak, akár nem, mindenképpen ködfelhőbe burkolják
az igazságot.”
Felhasznált
irodalom:
Hugh
Thomas
Adolf
Hitler halálának rejtélye
Victoria
Kiadó 1995
Szövegmagyarázat:
1.
Wilhelm Mohnke
(1911-2001) SS-vezérőrnagy. Mohnke 1931-ben belépett a náci pártba és
az SS-be. 1933-ban a berlini őrcsapat tagja. 1939-ben részt vett a
lengyelországi harcokban. Még ebben az évben vaskereszttel tüntették
ki, ezt követően a nyugati fronton harcolt. 1941-1944 között több
fronton teljesített szolgálatot, 1945-ben Berlin védelmének vezetője.
A háború végén szovjet fogságba került, ahonnan 1955-ben tért vissza
hazájába. Hazatérve Hamburgban autóeladóként dolgozott.
2.
Robert Ley (1890-1945)
a náci Németországban a „Munkafront” vezetője. Háborús
bűnös, aki ellen a müncheni Nemzetközi Katonai Törvényszék emelt
vádat. Ley cellájában lett öngyilkos.
3.
Iván Sztyepanovics Konyev
(1897-1973) a Szovjetunió marsallja. A második világháború idején
több front parancsnoka. 1944-ben részt vett Ukrajna, Lengyelország
Csehország területén folyó harcokban. 1944 végére csapatai elérték a
Visztulát, 1945 elején elfoglalta Krakkót, majd Zsukov marsallal
Berlin elfoglalására vették az irányt. A háború után kinevezték a
megszállt kelet-német és az ausztriai területek főparancsnokának.
Később (1956) a Varsói Szerződés (VSZ) főparancsnoka. Ebben a
minőségben személyesen irányította az 1956-os magyar forradalom
leverését.
4.
Ferdinand Schörner
(1892-1973) hivatásos katona, német tábornagy, a második világháború
végén rövid ideig a Wehrmacht főparancsnoka.
5.
Adolf Hitler
(1889-1945) osztrák származású német politikus, vezér és kancellár,
Németország elnöke. Életével a www.historiamozaik.blogspot.com
c. honlsp több szerkesztése részletesebben is foglalkozik.
6. Éva Braun (1912-1945) Hitler barátnője, majd 36 órán át haláláig a felesége.
7.
Karl Dönitz
(1891-1980) német tengernagy. A második világháború idején a
haditengerészet főparancsnoka, a tengeralattjáró háború lelkes híve.
Adolf Hitler halála után 23 napig Németország elnöke. A háború után
háborús bűnökkel vádolták Nürnbergben, ahol 10 évi fegyházra ítélték,
1956-ban szabadult. Szabadulása után egy Hamburg melletti kis faluban
telepedett le, ahol két önéletrajzi témájú könyvet is írt. 1980
karácsonyán szívinfarktusban halt meg.
8.
Hans Krebs (1898-1945)
német hivatásos tiszt, a háború előtt Moszkvában katonai attasé. A
háború végén a Wehrmacht utolsó vezérkari főnöke.
9.
Hanna Reitsch
(1912-1979) a 20. század legismertebb és legsikeresebb német
pilótája. Több mint 40 rekordot ért el különféle próbarepülések
során. Reitsch a világ első repülő kapitánya volt. Tevékenységét
kockázatvállalás és halált megvető bátorság jellemezte. A háború után
- miután nem volt tagja a náci pártnak - még Kennedy amerikai elnök
is fogadta.
10.
Robert Ritter von Greim
(1892-1945) német repülő tábornagy, pilóta, a német légierő utolsó
jelentős parancsnoka, 1945. április 26-tól a Luftwaffe főparancsnoka.
A háború utolsó napjaiban Hitler kérésére rendkívüli körülmények
között szálltak le Berlinben, illetve hagyták el a fővárost Hanna
Reitschsel.
11.
dr. Paul Joseph Goebbels
(1897-1945) Hitler „sírig tartó” követője, sikeres
propaganda miniszter. Életével a www.historiamozaik.blogspot.com
c. honlap több szerkesztése részletesen is foglalkozik.
12.
Vaszilij Ivanovics Csujkov
(1900-1982) hivatásos szovjet katona. A polgárháború kezdetén beállt
a Vörös hadseregbe.1926-1937 között a kínai Csang-kaj-sek tárbornagy
tanácsadója. 1939-ben részt vett Lengyelország egy részének
megszállásában, majd a szovjet-finn háborúban. A Honvédő Háború
kezdetén a Honvédelmi Minisztériumban dolgozott, majd Sztálingrád
védőjeként szerzett érdemeket. A berlini harcok vége felé ő tárgyalt
Hans Krebs német tábornokkal. 1946-tól a németországi szovjet
megszálló erők parancsnoka. 1955-óta a Szovjetunió marsallja,
1960-tól a szárazföldi erők főparancsnoka, később honvédelmi
miniszterhelyettes.
13.
Martin Bormann
(1900-1945) az NSDAP (náci párt) Kancelláriájának vezetője Rudolf
Hess után miniszteri rangban. Életével a
www.historiamozaik.blogspot.com
c. honlap „Variációk Martin Bormann halálára” c.
szerkesztés részletesen is foglalkozik.
14.
Artur Axmann
(1913-1996) Baldur von Sirach után a Hitlerjugend első számú
vezetője. A háború végén a berlini bunker egyik lakója. Axmann,
Bormann, Stumpfegger és dr. Naumann volt az négy személy, akik szinte
az utolsó pillanatban hagyták el földalatti „lakóhelyüket”
1945. május 2-án.
Szerkesztette:
Dr. Temesvári Tibor
c. főiskolai docens
2013.
május
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!