Közvetlen a második világháború végén Csombor György
nagyapám Pécsről egy lovas szekéren vitt bennünket az akkor még
poros, sáros faluba Márokra. A kocsin ott ült Édesanyám két
testvérem: Ildikó húgom és Csaba öcsém. Édesapámat előzőleg-1944.
december végén - már „elvitték” az oroszok és csak
1949-ben jöhetett haza a „paradicsomból”. Pécsről
délelőtt indultunk és valamikor este értünk a faluba. Petróleumlámpák
fénye fogadott bennünket, puliszkát vacsoráztunk, nagyapám
„juttatott” házban éltünk, jó magam 1953-ig, amikor is
nagy nehezen felvettek a Pécsi Nagy Lajos Gimnáziumba. Szüleim a
halálukig ennek a háznak voltak a lakói. Annak idején lovaskocsin
tartózkodott még édesapám mostohaanyja Temesvári Ignácné is. Az új
otthonunkban fogadott bennünket anyai nagyanyám: a mi „Csombor
mamánk”.
Márok
a „zsákfalu”….
A
község Baranya megye délkeleti részén található, Pécstől való
távolsága kb. 40 km. Ha Villány „Virágos” nevű
külvárosából túljutunk a virágosi templomot balról elkerülő
országúton és jobbra felívelő pincesoron túl jutva, már látható a
falu temploma 37 m magas tornyával. Ahogy a falukutató Széna Béla
írja: „Az új kegyúri templom 1793-ban készült barokk
stílusban.” Most a több mint 500 főt számláló „zsák”
faluban töltött néhány évem rövid történetét mesélem el olvasóimnak.
A
templomhoz fűződő élményeim:
Gyakran
vendége voltam a plébánián - szinte napi rendszerességgel - Ferencz
József esperes - plébánosnak, aki harmóniumon kitűnően játszott és
szívesen mesélte római emlékeit. Krúg Péter káplán már zárkózottabb
ember hírében állott. Kezét, ha szükség volt rá gyakran emelte ránk,
gyerekekre. Őt váltotta Lendvai István nevű fiatal káplán, aki igen
hatásosan tudott prédikálni. Megfigyeltem sem az esperes plébános,
sem a két káplán nem a „szószékről”, hanem közvetlen az
oltár mellől mondta el a híveknek szóló mondanivalóját.
Emlékezetesek
voltak a karácsonyi ünnepek előtti reggeli misék az ún. „roráték”.
A misék hajnali hat órakor kezdődtek, de öt órakor már Óbert bácsi a
templom szolga már „elsőt” harangozott, jelezve,
hamarosan mise kezdődik, ahol rendszeresen ministráltam. Nagy
élmények közé tartozik a harangozás és a „toronymászás.”,
no meg a „fujtatás”, ez utóbbi nélkül nem szólt volna a
templom orgonája. Egy Tímár nevű káplánunk szinte „kézzel-lábbal”
működtette a sípokat a „fújtatók” nagy bánatára.
Harangozásaink a „kis” és „nagy”
haranggal ugyancsak élményszámba mentek. A harangoktól a kórusra is
leérő kötelek szinte magával rántottak bennünket, amit nagyon
élveztünk. Többször veszélyes és már nem éppen új létrákon jutottunk
fel a haragokhoz miközben repdeső denevérek pásztázták utunkat.
Emlékezetesek voltak a bérmálások is. Virág
Ferenc1
pécsi püspököt Villány felől lovaskocsival sáros földúton hozták be a
faluba. A püspök kíséretével a „paplakot” elhagyva a
templomhoz vonult, mi hívők térdre ereszkedtünk, amit a paplakkal
szemben lakó Sásdi Sándor író2,
kiabálva, szitkozódva tett szóvá.
Máig
emlékem marad Zadravecz István volt tábori püspök, a nagy hitszónok
bérmálása a faluban.
Zadravecz
István (1884-1965) ferences szerzetes, tábori
püspök. A zágrábi teológián filozófiát hallgatott, majd Rómában
dogmatikából és szónoklattanból doktorált. Pappá szentelése után
hosszabb időt töltött a Szeged-Alsóvárosi ferences plébánián. Az első
világháború alatt a szegedi menetszázadok és a kórház betegeinek
lelki gondozását végezte. A városban alakult ki hosszú időre Horthy
Miklóssal való baráti kapcsolata, aki felkérte a tábori püspökség
megszervezésére. 1920-ban szentelték püspökké. Akaratán kívül
1927-ben az ún. „frankhamisítási” ügybe keveredett, mert
- anélkül, hogy tudott volna róla - a hamisított bankjegyeket egy
ládába a budai ferences rendházba helyezték el. A háború végén az új
kurzus két évi börtönre ítélte. 1947-1950 között a mária-gyűdi
ferences rendház kolostorába élt, innen hozták át bérmálni Márokra. A
püspököt 1951-ben kitelepítették majd a zsámbéki plébánián talált
menedéket, itt is halt meg 1965-ben. Zadravecz István „Titkos
naplója” annak idején megragadta a figyelmemet, a könyvet
valaki elkérte olvasásra és soha nem kaptam vissza.
Ő
sem ment fel a „szószékre”, az oltár baloldalán a hívők
felé fordulva emlékezetes módon prédikált. Nagy robosztus, testes
ember volt, hevesen gesztikulálva fejezte ki gondolatait. Egy
mondatára emlékszem: „Izrael földjét megfogom és mindjárt vérré
változik…” - mondta. Annak idején még nagy volt a
templom és a szentmisék látogatottsága. Vasárnap délutánonként ún.
„litániát” tartottak, ezt a szertartást már kevesebben
látogatták. A litánia végén a férfiak útja a templom mögötti kocsmába
vezetett, ahol az esti órákig nagy kártyacsaták voltak. Szívesen
emlékszem „Matafán bácsi” és Id.Kósa Zsigmond
kocsmárosokra. Felejthetetlenek maradnak a valódi jégbe hűtött sörök
és egyéb italok, no meg az a mérhetetlen „füstfelhő”, ami
akkor „körülvett” bennünket.
Számomra
nagy hatást gyakoroltak a húsvéti ünnepek előtti „passió
játékok.” Ezeket a jó hangtechnikával megáldott nők és férfiak
adták elő. Nagyhét csütörtöki napján, amikor a „harangok Rómába
mentek” a feltámadásról szóló szentmiséig négyen-öten
„kerepeléssel” hívtuk a hívőket a szertartásokra.
Egyszerű dallamos hangsúllyal mondtuk: „a templomba először, a
templomba másodszor….a templomba harmadszor..”
szövegeket. Többször felnőttekkel összefogva tisztítottuk a bel és
kültéri szobrokat, tettük rendbe a templomkertet. Rendszeresen
ministráltam ennek elismeréséül oklevelet is kaptam, amit sokáig
őriztem. Szerettem a német nyelvű szentmiséket. A „sváb”
asszonyok is férfiak ilyenkor csodálatosan énekeltek. Az „éjféli”
misék ugyancsak emlékezetesek maradnak. Ezek közül kiemelkedik az a
szentmise is, ahol 1946/1947-ben ?, egy esős tavaszi napon (hiszen
gólya állt a sártenger közepén), azokat a németeket (svábokat)
búcsúztatták, akiknek el kellett hagyniuk otthonaikat, hogy aztán
további életüket már Németországban élhessék. Másokat viszont saját
házukból „kitessékelve” a falu pincesorára irányítottak,
illetve más településre (Pócsa, Borjád) küldték őket.
A
szentmisék között említésre méltóak azok a szertartások, amelyeket a
kilencvenes évek elejétől az „elszármazottakért”
tartottak. Egy ilyen szentmisén jómagam is részt vettem.
Iskolába
járok, a szüneteket nyári munkák töltötték ki….
Iskolai
tanulmányaimat még Baján 1944-ben a III. Béla Általános Iskola és
Gimnáziumban kezdtem. Itt rövid ideig tanultam. Úgy emlékszem papok
tanítottak bennünket, szorongtunk az iskolában, mert akinek nem volt
rendbe a „szénája”, arra botütés, azaz „körmös”
várt.
Miért
éppen Baján?
Ennek
az a magyarázata, hogy engem atyai nagyszüleim vettek gondozásba,
akik Baja „Csávoly” nevű külvárosában éltek. Apai
nagyapám - aki aztán 1944 decemberében Édesapám elhurcolásának láttán
infarktusban halt meg - igen bátor ember volt. Ugyanis amikor az
angolok a bajai dunai hidat bombázták kiment az udvarra, és nem jött
le velünk az óvóhelyre. Nagyszüleimmel innen kerültem először
Harkányba, majd a fürdőhely szőnyegbombázása után először Pécsre, és
mostoha nagyanyámmal később Márokra. Bajai tanulmányaim nem voltak
elegendőek a folytatásra, így aztán „év vesztes” lettem.
Márokon minden kezdhettem elölről.
Az
első négy osztályt Márokon végeztem. Együtt jártunk, ugyan abban a
teremben a felsőbb osztályokban tanulókkal. Ruzicska László tanító úr
„keményen” számon kérte a tanulnivalókat. Ha nem tudtuk a
„leckét” jött az ún. „bezárás”, azaz nem
mehettünk haza az órák végén az iskolából, vagy jött „az első
padra dőlés, ütés a mogyorófa pálcával.” Annak idején tanított
még: Leidecker falubéli kötélgyártó, Gyula nevű testvére, Blum
Lőrinc, illetve a felvidékről származó „hegedűvirtuóz”
Farkas Antal. Ez utóbbinak az volt a szokása - ha valamit nem az
elvárt módon tudtunk - a „pajeszünknél” fogva
megráncigálta a fülünket egy a „kákás csípjen meg”
megjegyzéssel. Az ötödik osztályt már Villányban ún. „ugratósan”
- a hatodik osztállyal együtt - egy iskolai évben elvégezve
folytattam.
Jó
szívvel gondolok ma is rajztanáromra: Virányi Endrére, matematika
tanáromra: Szabó tanár úrra, és orosz tanáromra Milla Ferencre.
Igazgatóm Nagy Béla volt, aki eléggé „vonalas” pedagógus
hírében állott, úgy emlékszem alkotmánytant tanított. A nyolcadik
osztályt eredményesen befejezve kerültem aztán Pécsre a Nagy Lajos
Gimnáziumba, először „bejáró” voltam, majd később
kollégista. Gimnáziumba kerülésemet Nagy Imre miniszterelnök
„enyhülési” politikájának köszönhettem (akkor 1953 nyarát
írtuk). Csak megjegyzem, hogy gimnáziumi tanulmányaim normális
elkezdésében az akkori falubéli „tanácselnökök” - ma így
mondanánk - „kaszáltak el”.
A
nyári munkák „kemények” voltak…
Amig
nagyapám 15 kh. földjét nem „adta be „a TSZ-be a
szünetekben a földjeinken dolgoztunk. Aratás cséplés, kapálás
„iglizés” (a lovak vezetése) várt ránk. Nagy esemény volt
a cséplés, a szérű előkészítése, a kicsépelt termény padlásra való
felhordása. Ősszel kukorica behordás, krumpliszedés voltak a
„legérdekesebb” munkák. A TSZCs (termelőszövetkezeti
csoport) létrejöttével, főleg a környékbeli állami gazdaságokban
dolgoztunk (Károlymajor, Idamajor Márok puszta, Marianna puszta stb.)
Édesapánk fogságból való visszatérése után (1949) pedig öcsémmel
„vízhordók” voltunk az említett gazdaságokban. Emlékszem
kapáltuk, no meg szedtük a gyapotot Károlymajorban még „télvíz”
idején is. Nagy „élményeim” közé tartozik a selyemhernyó
tenyésztés. A Magyarbóly és Lippó felé vezető utak menti eperfákról
rengeteg levelet le kellett szedni ahhoz, hogy a padláson lévő
selyemhernyók végre „begubózzanak.”
A
hét tagú családunk….
Tornácos
- úgy mondták - „szappanos” elejű házban laktunk, most
már Édesapámmal kiegészülve (1949).
A
nagyszülők (Csombor papa és Csombor mama) a földeken, meg az
istállóban állattartással foglalkoztak. Nagyapámnak legszebb lovai
voltak a faluban. Máig emlékszem az „almás deres” Szedres
nevű lóra, akit aztán, dohányszállításból Pécsről hazafelé tartva a
Villánykövesdi vasútállomás közelében ütött el a vonat. Nagyapám a
balesetet épp bőrrel megúszta. Csombor mama „szófukar”,
de igen dolgos parasztasszony volt. Tett-vett a ház végében lévő
kertben, ellátta a jószágokat, etette a disznókat. Hetente egy
alkalommal dagasztotta a kenyérnekvaló tésztát, befűtötte a kemencét
és kisütötte a kenyereket, amit előzőleg „szakajtóba”
szaggatott. Izletes volt a lepény is, ezért gyakran szaladtunk haza a
szünetekben az iskolából. Atyai nagyanyám feladata pedig a főzés
volt. Télen a ház konyhájában, nyáron az ún. „kiskonyhában”
tette a dolgát.
Édesanyámra
hárult a sütés, meg a szobák takarítása. Édesapámnak nem volt „igazi”
munkája. Ősszel, téli időkben kijártunk vele a „töttösi erdőbe”
fát gyűjteni (a falutól kb. 4 km.). „Szabadszájú” lévén
politikailag a hatóság (ÁVH) nem tartotta megbízhatónak, még rendőri
felügyelet alatt is volt. Ez abból állt, hogy időnként a rendőrség
„házhoz” jött látogatóba, hogy otthon van-e? Más
alkalommal meg neki kellett Magyarbólyban az Őrsön jelentkezni.
Emlékezetes marad a magyarbólyi téglagyári „kirándulásunk”,
azaz a téglagyárban egy nyáron át végzett munkánk. Itt láttam először
poloskát a szálláshelyünkön, és megtanultuk, hogy kell a sárból
elkészíteni először a nyers téglát. Ennek a „tudományát”
egy ott dolgozó olasz családtól tanultuk el nagy nehezen. Húgom
Ildikó mindennap kerékpáron jött Márokról hozzánk a téglagyárba és
hozta magával a finom ebédet, mi Édesapánkkal csak hétvégén jártunk
haza.
Miért
„zsákfalu” Márok?
Honnan
a település neve?
Eredetileg
Németmároknak nevezték, hiszen a falut, elsősorban németekkel
telepítették be a XVII.század első éveiben. Az első telepesek bajor
frankok voltak, a mainzi és würzburgi választó fejedelem alattvalói.
Amikor Németmárokra települtünk mindössze 104 házban éltek emberek.
Széna Béla falumbéli kutató szerint: „Márok neve 1328-ban
bukkan fel az írott forrásokban. A név az egyik nézet szerint a
Maróthy családtól származik. A pápai tizedeket akkoriban olasz
jegyzők írták össze, és abban fordul elő egy Péter nevű pap >Morod<
plébánián. Elképzelhető, hogy a bemondáskor a Maróthy név az olasz
jegyzőnek Marodnak hangzott. Morodról /Marótfalváról/ írásos emlék
1296-ból van. A helységet egy időben Marótnak hívták. Elképzelhető,
hogy ebből alakult ki a Márok név (Marót, Márót, Márok).”
Márok
falu Németmárok és Hercegszentmárton (ez utóbbi németül Pajland)
1952. évi egyesítéséből jött létre. A település a Duna és a Karasica
medencében fekszik 123 méter magasan a tengerszínt felett. A két
település közötti útról jól látható a villányi hegység, amely egy
bálnához hasonlítva üli meg a vidéket. A hercegszentmártoni templom
1901-ben épült, és Szent Márton tiszteletére szentelték fel.
A
települést sokáig csak poros, sáros, döcögős földutakon lehetett
megközelíteni. A Pécs-Mohácsi vasútvonalat csak 1856-ban építették a
német tulajdonban álló Duna-Gőzhajózási Társaság jóvoltából. A vasút
építői csehek és morvák voltak, volt köztük néhány olasz is.
Elektromos áramot 1927-ben kapott a falu.
Falu
végén a „világ vége…?”
A
falu végén nem „kurta kocsma”, hanem az 1889-ben emelt
Szentháromságszobor áll. Ettől balra egy földesút vezet az ún.
„pincesorra.” A Szentháromság szobor arról is híressé
válthogy a kövesút csak idáig tart. Folytatásában az ötvenes években
egy csodálatos eperfás út vezetett Lippóra. Ezen az úton sokat
jártunk nagyapám földjeire, no meg a Károlymajori Államigazdaságba
dolgozni. A szobor - amelyet Karl Piacsek pécsi kőfaragó épített - és
amely egyébként 9 méter magas, Alexandró Gianone mester által
készített kovácsoltvas kerítése övezi. Édesapám posztumusz
díszpolgári ünnepségén 2012 augusztusában a falu lakói előtt arra
kértem Krizics zsanett polgármestert, kövessen el mindent annak
érdekében, hogy a kövesútnak Lippó felé legyen folytatása és szűnjön
meg a település „zsákfalú” jellege.
„Vitézek
mi lehet e széles föld felett
szebb
dolog a végeknél?”
A
település 14 vitézt adott a hazának. Ők elsősorban első világháborús
érdemeikért kapták a címet és hozzá a földet. Legtöbbjük a falu és
Magyarbóly község közötti ún. „vitézi pusztán” élt. Csak
a háború után települtek be Márokra. Érdemesnek tartom név szerint is
megemlíteni őket: Csombor György, Csiki György, Harcos Miklós,
Horányi József, Kobzos András, Id.Lévai Gyula, Lengyel István, Makai
Gyula, Mózes Dénes Mijin Márk, Nagy Lajos, Regényi Miklós, Takács
József, Vitényi György. Tagjai voltak a „Vitézi Rendnek”.
Nagyapám sokáig a sublótban „mentegette” vitézségi érmét
és az egyéb tartozékokat.
Néhány
emlékem van róluk:
Csiki
bácsinak volt egy fordson traktorja, ami rendszeresen meghíbásodott.
Akárhányszor az udvarukban jártam Csiki bácsi állandóan „szerelte”
a traktort. Sokszor egy „félkosár” csavar is kimaradt
összeszerelésekor, mégis így akarta indítani a traktort az öreg.
Harcos Miklós bácsi a „tanácsrendszer” létrejöttéig
(1950) községi bíró is volt és gazdag ember.Csaba öcsémmel rendszeren
mentünk hozzá „új évet” és „karácsonyt”
köszönteni, már akkor 10 Ft jutalom „ütötte” a markunkat.
Horányi József bácsi „kamáslit” viselt. Kobzos András
„peckes” ember hírében állott. Szeretett kötekedni,
időnként még verekedésbe is keveredett. Id.LévaiGyula - miután közel
laktunk egymáshoz - rendszeresen látogatta nagyapámat. Szinte
„csüngtek a Szabad Európa rádió adásain. Szállóigévé vált
mondása volt:” Meglátod Gyura, ha jönnek a böjti szelek, jönnek
majd az amerikaiak.” Mózes Dénes bácsiék Budapestről kerültek
Márokra. Szép lányai voltak az „öregnek”. Udvarukban egy
már használhatatlan gőzgép állt, ami még az előző folksbundista
háztulajdonosé lehetett. Vitényiék a falu „alján” laktak,
„szívós” szorgalmas sváb emberek voltak.
Iparosok
voltak a faluban az én időmben….
- Armbruszt György -cipész, Kovács János –cipész,
- Baranyai György – asztalos, Leidecker Mátyás -kötélgyártó
- Brunn Sebestyén –fodrász, Merkler József –asztalos,
- Folcz József -szíjgyártó, Mutzhaus Ádám – szabó,
- Gettó Vendel –bádogos, Schmidt János -bognár
- Hamar Imre –pék, Székely Frigyes -kovács
- Kósa Zsigmond –kocsmáros Matafán bácsi….kocsmáros,
Ismertem
őket:
Armbruszt
György: ahogy mondta annak idején részt vett
a tanácsköztársaság harcaiban, sokszor voltunk a lakásán működő kis
műhelyében. Jól tudott papucsokat szegecselni, no meg cipőket
talpalni. Kovács János cipész
és családja a Felvidékről érkezett a faluba. Mi csak „Kovács
suszternek” hívtuk őt egymás között. Baranyai
György jól működő asztalos volt, közvetlen
mellette - néhány házzal odébb - élt és dolgozott Merkler
József ugyancsak asztalosként. Arra már nem
emlékszem, milyen is volt kettejük viszonya, csak arra, hogy
mindketten „templomba járók” voltak és a templom
jobboldali oldalsó szárnyában, elkülönülve a többiektől vettek részt
a szertartásokon. Leidecker Mátyás
kötélgyártó az ún. „templomköz” utca vége felé élt és
dolgozott családjával. Brunn Sebestyén
fodrászként szintén a „templom-közben” lakott, ahol
fodrász műhelye is volt. Egyébként rendszeresen házakhoz is járt,
többek között Édesapámhoz is. Emlékszem Pasztyánnak szólították.
Felesége több évig volt szovjet hadifogságban. Fiaival: Józseffel
(akiből évek múlva az újpetrei tsz. elnöke, majd a Húsipari V.
igazgatója lett) és Ferivel (aki naponta Pécsre járva ott volt
fodrász) sokat játszottunk és segítettük egymást a tanulásban.
Mutzhaus Ádám szintén
a „templom-közben” annak is az utolsó házában élt
családjával. Szüleim többször varattak nála, jól dolgozó iparos ember
volt. Gettó Vendel ugyancsak
a „templom-köz” egyik házában lakott családjával.
„Templomba járó” ember volt. Szakmáját - az igazat
megvallva -nem láttam gyakorolni, vagy már nem emlékszem rá. Schmidt
János bognár mestert jól ismertem, hiszen a
Brunn gyerekek (Jóska és Feri) nagyapja volt. Akárhányszor voltam
náluk az „öreget” mindig a műhelyében láttam dolgozni.
János bácsi - emlékeim szerint - süket volt, csak kézzel lábbal
magyarázva értettem meg magam vele. Az asztalos és bognár szakma jól
elkülöníthető egymástól. A bognár szekereket, kocsikereket készít, az
asztalos bútorkészítéssel foglalkozik. Hamar
Imre pékmestert nem ismertem, annál inkább
Székely Frigyes
kovács-mestert. Rendszeresen jártunk a műhelyébe, ő is a
„templom-köz”-ben élt és dolgozott. Láttuk, munkáját,
azt, hogy mit csinál. A lovak patkolását - emlékeim szerint - a háza
előtt az utcán végezte. Érdekes volt az is, ahogy a kocsikerekeket
„megsingelte”, illetve a kocsikat „felvasalta”.
Többször fujtattunk” nála, azaz, levegőt pumpálva hoztuk
izzásba, a kialudni látszó tüzet, amellyel a vasakat tágította,
illetve izzította. Székely bácsi gyakran járt nálunk. Ugyanis volt
egy többször meghíbásodó szivattyús kutunk, amit rendszeresen
„bőröztetni” kellett. Ilyenkor Frigyes bácsi
leereszkedett a mélybe a - helyenként veszélyesen kilógó kövek, és
téglák árnyékában, ami félelmetes látványt nyújtott. Frigyes bácsi
nagy „futball-drukker” hírében is állott. Minden meccsen
ott volt és szívvel-lélekkel drukkolt a csapatnak. Kósa
Zsigmond a falu egyik
kocsmárosa volt. Felvidéki származású, aki tette a dolgát.
A
falu egyik „színes” egyénisége Matafán
bácsi volt (sajnos keresztnevére nem emlékszem) a híres kocsmáros és
Rozi néni (azt sem tudom, hogy Matafán bácsi felesége volt-e?), aki
különböző étel különlegességeivel „kápráztatta” el a
vendégeit. Matafán bácsi zömök, testes emberként, sokszor különböző
tréfálkozások tárgya lett főleg a fiatalok között. Egy még nála annak
idején vendéglátásban részesülő vadász barátom szerint élvezetesek
voltak az ún. „vadász szilveszterek”, amikor
nyúlpörköltet szolgált fel a vadászoknak Rozi néni. Emlékszem a
magyarbólyi téglagyárból öcsémmel hazafelé tartottunk, amikor az
„Öreg” kétkerekű „laptikájával” egyszercsak
előttünk termett. Mélyem meghajolva köszöntünk neki, de köszöntésünk
„nem volt rá hatással”, nem vett fel bennünket a
„szekerére”.
Templomi
búcsúk és egyéb népszokások….
„Simon
és Judás”a templom védőszentjei napján (Simon napja okt. 28.),
illetve ahhoz közel eső vasárnapon tartották, és ma is tartják a
búcsút. Emlékszem ebben az időben volt még verőfényes, meleg napsütés
is, de legtöbbször esett az eső, némelykor meg hódara hullott. A falu
lakói, így szüleim is készültek erre a jeles napra. Meszelték,
„pingálták” az utcafrontot, takarossá váltak a porták.
Megjelentek a búcsúk szokásos figurái és kellékei. Volt céllövölde,
ringlispil, a mézeskalácsosok közvetlenül a templom előterében
árulták portékáikat. Délelőtt szentmise volt, majd onnan hazatérve
kaptuk a finom több fogásos ebédet. Ebéd közben aztán évről-évre
„meglátogatott” bennünket az alsószentmártoni
tamburazenekar, hogy eljátszák Édesapám kedvenc „kólóit.”
A jó hangulat táncra „perdítette” Édesapámat, amit mi
gyerekek az ebédet felfüggesztve „lélegzet visszafojtva”
figyeltünk.
Karácsonyi
és húsvéti ünnepek…
Ahogy
Széna Béla írja: „általános szokás volt a német és magyar
katolikus családoknál a kántálás (éneklés). A gyerekek, - így mi is,-
házról-házra jártak, szép karácsonyi dalokat énekeltek. Bekopogtak az
ajtón, majd kezükben lévő kis csengővel csengettek és megkérdezték:
>Jöhet-e a Jézuska?< Amennyiben igent mondtak a háziak, akkor
bent elénekelték a kis karácsonyi dalt, amiért különféle ajándékokat
kaptak, aszalt gyümölcsöt, cukorkát, süteményt.” Sokáig hittünk
benne, hogy az ajándékokat a „jézuska” hozza. Aztán mi
gyerekek egyszercsak rájöttünk, hogy a „jézuska” nem más,
mint „Csombor papánk.” Közvetlen a háború után még nem
volt szaloncukor a karácsonyfán. Édesanyánk a kristálycukrot
megpörkölte, majd kis formákba öntve, azokat kihülése után,
felaggatta a fára. Az ajándékok nagyon szerények voltak. Néha
gumilabdával is, meglepett bennünket a „jézuska”.
Édesanyám rendszeresen járt misére. Anyai nagyszüleim olykor-olykor
látogatták a szertartásokat. Apai nagyanyámat egyszer sem láttam
misére menni. Ő főzött ránk és mire hazajöttünk a templomból már kész
volt a finom ebéd. Édesapám karácsonykor, meg húsvétkor vett részt a
szertartásokon. Mi gyerekek szinte minden alkalommal jártunk misére,
és a már említett reggeli „rorátékra.” Éjféli misére nem
járt a család, legalábbis erre nem emlékszem.
Színesek
és emlékezetesek maradnak a húsvéti ünnepek is. Részt vettünk a
templomkertben a „stációk” előtti szertartásokon, majd az
esti „feltámadás” templomi eseményein. Ahogy hazatértünk
már vártak bennünket a húsvéti ajándékok: a piros tojás, cukorka, az
ajándékok között néha még vadgalamb fiókák is voltak.
Esküvők,
lakodalmak…
Jó
szívvel emlékszem vissza az esküvőkre. A németeknél a menyasszony
szép fekete bőszoknyát hordott és színes „pártát” viselt
fején. A vőlegény fekete ruhát hordott. A lakodalmas vendégeket a
vőfély hívta meg személyesen. „Kabátján kokárda, kis szalaggal,
rozmaringgal /a baloldalon/ Kalapján pántlikát hordott, kezében
„vőfélybottal” járta a falut. Az ún „polgári
esküvő” a Tanácsházán zajlott, ezt követően került sor a
templomi szertartásra. A „sváb lakodalmak” ételben,
italban igen gazdagok voltak, megtartásukra az „Olvasókörben”
került sor. Kitűnőek voltak az „előételek” a torma és
paradicsommártások a főtt húsokkal emlékezetesek maradnak. A
húslevesek metélt tésztával, majd a rántott szeletek, töltött
káposzták nagyon finomak voltak. Aztán „jöttek” a torták
és a különböző rétesfajták. Jól lakottan „tértünk” haza.
Az ételeket a lakodalmas családhoz közel álló asszonyok és lányok
üstökben főzték az udvarokon. A sütemények már előző nap elkészültek.
A zenét rendszerint fúvós zenekar szolgáltatta, ahol jómagam
„kottatartóként” működtem közre. A Kelbert, a Czugfill,
és a Kibler lakodalmakra szívesen gondolok vissza. Máig emlékszem a
Czugfill Miklós esküvőjére, már csak azért is, mert a falu egyik
„fenegyereke” Borbás Pali részeg fejjel a sáros útban
gázolva egyedül akarta a lakodalmas menetet megakadályozni abban,
hogy a templomhoz érjenek. Mi gyerekek voltunk olyan magyar
lakodalmakban is, ahol az esti órákban kénytelenek voltunk haza
szaladni, hogy együnk valamit, mert éhesek maradtunk.
Disznóvágások,
maszkába járás…
Nekünk
gyerekeknek egyik legnagyobb élményt a disznóvágások jelentették.
Kora reggel már ébren vártuk Folcz Józsi bácsit, később majd a fiát
Ödönt, akik a család „házi böllérjei” voltak.
Nagyszüleink kívánságára mi gyerekek is részt vettünk a disznók
lefogásában. Emlékszem az „állandó” segítői közé
tartozott szomszédunk Burai Tibor és a „szembe szomszéd”
Darányiék.
Két
disznóvágásra nagyon is emlékszem. Az egyik, amikor Folcz Józsi bácsi
a legalább három mázsás mangolicára „rávetette” magát,
hogy aztán az „elítéltet” kifullasztva” kést tegyen
a torkára. Amikor a disznót sikerült „leteperni”és
„torkon ragadni” Édesanyám hozta a lábast, hogy
„felfogja” a vért, amit a finom sültvérhez és sültmájhoz
reggelihez, és menetközben a véreshurkához használtak fel. A disznó
„kergetése” és lefogása előtt mi gyerekek felnőttek
módján kóstolgattuk a finom házipálinkát, napközben pedig nagyapám
noha borát. A másik emlékem az 1956-os eseményekhez kapcsolódik. A
család, de különösen nagyapám „fenyegetve érezve” magát
arra az elhatározásra jutott, hogy a hizlalásra „befogott”
sertéseinket „mielőtt az oroszok elvinnék” őket mielőbb
le kell vágni. Az egyik napon több disznót is levágtunk, úgy
emlékszem, hármat, vagy négyet? 1956 október, november első napjaiban
jártunk. Böllérek voltak: Krémer Antal, Folcz Ödön, és Bohonya József
hentesek. Akkoriban ez nagy eseménynek számított, hiszen mindössze
egy nap alatt kellett a sertéseket feldolgozni, belüket kitisztítani,
kimosni és minden más ezzel járó munkát elvégezni. Ilyenkor az ebédek
szerényebbek voltak, de a vacsorák annál „gazdagabbak.”
Töltött káposzta, sült hurka, sült kolbász, finom sütemények, fánkok
„vártak ránk.” Tudták ezt jól a „maszkábajáró”
szomszédok is. Maszkába járók azok voltak, akik - ahogy a szó
tartalma jelzi - „estére kelve”, vacsora idején
megjelentek a „disznótoros” vacsorát fogyasztó
családoknál, így eljöttek hozzánk is. Jól emlékszem Macsi bácsira,
aki miután „maszkja” mögé bújva megjelent barátaival
otthonunkban és rigmusokat skandálva, minden jót kívánt nekünk.
Mindezekért finom sültekkel, fánkkal, borral, pálinkával lettek
megkínálva.
Betelepülők….
azok
a személyek és családok voltak, akik önként vagy kényszerből
Németországba távozott sváb családok helyére költöztek.
1945-1946
között Délvidékről, Budapestről,
Székesfehérvárról, a vitézi pusztáról, Ivándárdáról, a Felvidékről,
Lippóról, Szentmártonpusztáról 15 család költözött a faluba. 1946-ban
Józsáról (Debrecen mellől) 18 család jött a településre. Köztük volt
néhány olyan személy, akik „híresek” voltak kocsmai
verekedéseikről, garázda magatartásukról. Szabolcs-Szatmár megyéből
11 család költözött Márokra. Nagyobb mértékű volt a bevándorlás a
Felvidék a mai Szlovákia - különböző falvaiból 1948-ban.
(Nyékvárkony: 7 család, Zalaba: 3 család, Ipolypásztó 12 család,
Lekér: 4 család, Felsőpatony: 1 család, Lőgérpatony: 2 család, Bény:
1 család, Csata: 5 család, Ógelle: 1 család, Padány: 2 család).
Szívesen
emlékszem Bognár Lajosra, aki több könyvével is megismertetett. Nála
olvastam illetve csak „beleolvastam” Adolf Hitler: „Mein
Kampfjába. (10-12 éves lehettem). Rendszeresen jártunk Csaba öcsémmel
Diósiékhoz, Tóth Máté bácsiékhoz (ők egy család voltak), Tóth
Gyulához és Lászlóhoz Máté bácsi fiaihoz. Méri Sándor és Méri József
bácsi „csodálatos” tarlókat hagytak a földeken (szinte
tőben aratták a kalászosokat.) Szívesen jártunk Pereszlényi Gyula
bácsiékhoz is. Két fiúkkal, Lászlóval és Gyulával sokat voltunk
együtt. Gyula bácsi jól harmóniumozott, - ha jól emlékszem - neki is
volt fordson traktorja. Hojkáéknak volt cséplőgépe is. Fiúk Jóska jól
futballozott. Farkas Antal tanító, és Juhász Gyuláék méhészkedtek is.
Itt láttam először méz „pörgetést.” Szívesen emlékezem
Keserű János bácsira is. Tehenei igencsak sza....osak voltak, járomba
hajtva fejüket húzták a szekeret „csigalassú”
sebességgel. Keserű bácsi széles karimájú zsíros kalapja jellegzetes
volt. Nagy Laci bácsiék a „Templomközben” éltek, csinos
lányai voltak. Ili, Gerti (a harmadik lány keresztnevére nem
emlékszem). A tehenes fogattal rendelkezők általában „felvidékiek”
voltak.
„A
betelepülő felvidéki magyarság között is voltak jómódú gazdák,
akiknek már az 1940-es években kis traktora /amerikai fordson/ kis
cséplőgépe, vetőgépe volt /Pereszlényi Gyula, Zalabai Zsigmond, Tóth
Zsigmond, Méri Sándor, Hojka József, Bognár Lajos/. Ezek nagy részét
ott kellett hagyni, Tóth Zsigmond kiváló zöldségtermesztő volt.
Zalabai Béla ügyes kezű ezermester, akinek az elsők között volt
rádiója, melyet alkatrészekből maga rakott össze. Közülük többen
méhészettel foglalkoztak. Farkas Antal tanítónak kis cukorrépa
feldolgozó gépe is volt” (Forrás: Széna Béla „Márok
monográfiája” 2000), de volt petróleummal működő két ütemű -
nem önjáró motoros gépe is.
A
labdarúgó keret tagjai, amikor még otthon éltem:
Biczó
József,………………………Jutasi
Károly,
Biczó
Béla,……………….………
Merkler Ádám,
Burai
Béla,………………..………Mim
István,
Hegedűs
János,……………..…….Róth
Nándor,
Hojka
József,………………..……Schubert
László, Tibor,
Horváth
István,………………..….Szemes
Ferenc,
Temesvári
Tibor
Wunderlich
Alajos (Lojzi)
Hetedikes
v. nyolcadikos lehettem, amikor az a megtiszteltetés ért, hogy
bekerültem a football keretbe. Esténként „autodidakta”
módon edzettünk, trénerünk ugyanis nem volt. Időnként Hojka Jóska
szervezte a késő délutáni összejöveteleinket. Apai nagyanyám nem
egyszer jött értem a „kertek alatt”, hogy minél előbb
menjek haza, mert, ahogy mondta: „Apátok már vár…”
Ez persze „fenyegetést” jelentett.
A
csapatban, rám, mint kapusra számítottak. A feladatot nagyon komolyan
vettem. A meccsek előtt órákkal már otthon beöltöztem. A „csukát”
(stoplis cipőt) kibokszoltam, felvettem a zöld, fehér csíkos mezt,
meg a vatelinos nadrágot. Otthonról indultam szinte „vonultam”:
először a kocsmába, majd a futballpályára. Legnagyobb „kritikusom”
Csaba öcsém volt, aki mindig a kapu mögött állt. Egy-egy védhetetlen
gól után a „kertek alatt” hazaszaladva hangosan jelezte
Édesanyánknak,hogy „A Tibi már megint gólt kapott..”
Aztán magához vette a süteményeket és ismét kiszaladt hozzám a
pályára.
Néhány
érdekes adat
Állatállomány
alakulása
1950- 1970-2012
tehén 38 2
bika 17 -
birka 19 -
disznó 180 9
liba 160 26
ló 19 2
kacsa 210 68
tyúk 730 330
2012.
évben a kertek 50%-át nem művelték, a pajták istállók 60%-a összedőlt
Forrás: Széna Béla
Márok
monográfiája
M.K.Pécs
2000
Kisbírók
a faluban
Ma
már az egyre fiatalabb generációk nem sokat tudnak a „kisbírók”
szerepéről és jelentőségükről. Feladatuk - mielőtt a hangos híradások
„beléptek” volna - egyfajta - mai szóhasználattal -
kommunikáció volt a lakossággal. Emlékszem Óbert Gyuri bácsira, aki
évekig volt a település „kisbírója”, majd őt Konrád János
hercegszentmártoni lakos követte. A kisbíró dobszó mellett
„kihirdette” a falu közösségét érintő főbb híreket. A
falu alsó végén a pincesoron kezdte ténykedését, majd a Fő utcán úgy
50-100 méterenként a dobot „megpörgetve” haladt
tovább…..előttünk is megállt. Eközben az emberek kijöttek az
utcára, hogy meghallgassák, melyek azok az események, hírek, amelyek
„közhírré téteknek…”
Szövegmagyarázat:
- Virág Ferenc (1869-1958) pécsi megyés püspök. Eredetileg (1893-ig) Blum Ferenc néven volt ismert. A gimnáziumot és a teológiát Pécsett végezte. 1892. június 25-én szentelték pappá. Kezdetben Német-bólyban káplán, 1896-tól a szekszárdi gimnázium hittanára. 1897-től Pécsett székesegyházi karkáplán és a katolikus Legényegylet elnöke, majd 1901-től a szeminárium spirituálisa és a tanítóképző hittanára. 1912-től Pakson, majd 1922-től Szekszárdon plébános. 1915-ben pápai kamarás. 1923-ban koroncói apát címét nyerte el. 1926. március 27-én nevezték ki pécsi megyés püspökké. Május 6-án Pécsett szentelték püspökké. 1927-1944 között a felsőház tagja volt. Püspöksége alatt közel harminc templom épült az egyházmegyében. (pl. a Pécs Gyárvárosi, a Pálosok, a Bártfa utcai, a Pécs Kertvárosi templomok, valamint a Pécs temetői kápolna.)
2.
Sásdi Sándor (1898-1992) író, újságíró. Zsidó családban
született, a „népi írók” nagy nemzedékének kortársa volt.
Elemi iskoláit Sásdon végezte. Később családjával a Sásdhoz közeli
Vargán lakott, ahol apja kocsmáros volt. Középiskolába Pécsett járt.
Tanulmányai befejezése után Budapesten újságíróként tevékenykedett.
1923-tól a „Pécs Napló” munkatársa lett, 1928-tól a lap
főszerkesztő helyettesévé nevezték ki. Ezt megelőzően az „Új
Írások” c. irodalmi folyóiratot is szerkesztette. Sásdi Sándor
több mint húsz regény szerzője, közülük kiemelkedik a „Nyolc
hold föld” című regénye. 1943-ban származása miatt a „Pécs
Naplótól” elbocsájtották. 1944. november 4-én a dachaui
koncentrációs táborba deportálták. Magyarországra 1945 júniusában
tért vissza. 1955-ben „Ruzsinka” című regényével lett
„József Attila” díjas. Sásdi Sándor Németmárok (a mai
Márok) községben is élt feleségével, a jelenlegi Önkormányzati
Hivatal épületében. Nála láttam először a koncentrációs táborok
hulláiról felvételeket.
Írta:
Dr. Temesvári Tibor
2013. május
7 megjegyzés:
Szia Tibor !
fantasztikusan jol megfogalmazott a chronilogiaban perfekt lefutassal szerkeszett oldal .
en 14 eves koromban kerültem el a falubol 1974-ben es mar 1986 ota -27 eve nemetorszagban elek . igaz joval fiatalabb vagyok (60-as) de majdnem minden itt van elöttem. nagyon szivesen olvastam az anekdotakat - es a falusi fiu-elet nalam is majdnem hasonlon zajlott le .
üdvöztlettel
burai tibor ( tejcsarnoktol balra szomszed)
Kedves Barátom!
Köszönöm az írásommal kapcsolatos jó szándékú véleményét. Ismertem egy Burai Tibort, aki nálunk ( a tejcsarnoktól jobbra)rendszeresen segített a disznók lefogásában, úgy emlékszem írásomban a nevét is megemlíttem.
Szepjonapot !
igen olvastam - en a fia vagyok
( es elezest a szia-ert )
Kedves Barátom!
Mindezt "borítékoltam" volna, hiszen "tiszta apja"....Megjegyzését ezúton is köszönöm. Apám fotói is fenn vannak a honlapon klikkeljen rá....
Tisztelt Dr. Temesvári Tibor,
Nagy élvezettel olvastam a bejegyzést.
A "Pereszlényi ház" új lakójaként mindig keresem az újkori gyökereimet.
Tisztelettel:
Ildikó (Kossuth u. 26.)
Nagyon tetszett a visszaemlékezés.
Szia Tibi!
Remélem jól vagy!
Jó a cikk. Engem a Dr Úr öccséről neveztek el Csabának, apád unokatestvéréről meg Burainak.
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!