Érdeklődéssel
olvastam a Rubicon történelmi magazin 2015/5-6. számában Kovács
Bálint írását Szálasiról. Ahogy a szerző írja: „Szálasi
örmény származásáról az 1930-as évek végén komoly vita
alakult ki. Az egyik álláspont szerint apai ágon az erdélyi
erzsébetvárosi örmény „Szalosján” családból származik; a
másik szerint az anyakönyvi adatok utólagos hamisítások. A
kérdéshez a képviselőházban Sulyok Dezső Erzsébetvárosba is
leutazott, hogy ott a helyi örmény katolikus pappal lefordíttassa
Szálasi édesapjának keresztlevelét.
„Bár
Szálasi állítólagos örmény származásáról
közeli
ismerősei, párttársai egymás között beszéltek, politikai
bombaként robbant, amikor Sulyok Dezső parlamenti képviselő 1938
áprilisában felolvasta Szálasi Ferenc édesapjának örmény
anyakönyvi kivonatát a képviselőházban Sulyok - aki először a
Nemzeti Egység Párt tagja volt, majd 1937-ben belépett a független
kisgazdapártba - ilyen jellegű felszólalása nem az első eset
volt: Imrédy Béla zsidó származását már korábban szóba
hozta, ami miatt a miniszterelnök lemondásra kényszerült Az
Összetartás című
politikai lap szerkesztője a Szálasi származását szóba hozó
Sulyok ellen pert indított és azt meg is nyerte: erről azonban a
sajtó már alig számolt be.
Ami
bizonyos,
Szálasi
Ferenc Kassán született 1897.január 6-án. Az anyai nagyszülők
szlovák és ruszin származásúak voltak. A különböző eredetű
felmenők ellenére a Szálasi család anyanyelve a magyar, második
nyelve pedig a német volt, szlovákul („tótul”), illetve
ruszinul egyáltalán nem tudtak. Szálasi apja római katolikus,
anyja görög katolikus volt, a későbbi nemzetvezetőt a korban
szokásos módon édesapja után római katolikusnak keresztelték. A
nemzetvezető saját véleménye szerint a Szálasi név perzsa
eredetű és pásztort jelent. A Perzsiából Arméniába költöző
ősök elörményesedtek, majd hosszú évszázadok vándorlása
során Erdélybe kerültek, ahol az Apafi család Küküllő-parti,
ebesfalvi uradalmán, a későbbi Erzsébetvárosban telepedtek le,
majd itt elmagyarosodtak, bár megtartottá örmény származás
narratíváját. Másik lehetőség szerint Szálasi magyar családból
származott, azonban a család a 19. században örmény hatást
kapott.
Az
örmény családnevek
A
politikai vita mögött elsősorban névtani érv, a Szálasi
családnév állítólagos örmény eredete szerepelt. Kardasjan,
Hovanneszjan, Avetiszjan, Matevoszjan - folytathatnánk az örmény
családnevek sorát. Az Óörmény nyelvből származó „-jan”
képző ugyanis a család felmenőire utal és egyértelműen jelzi
az örmény származást. (Mivel az örmény ábécé karaktereinek
latin betűs átírására többféle lehetőség alakult ki, a
„-jan” végződés lehet „-ian”, „-ean” és „yan”
is.)
Nem
kell hozzá ma sem útlevél:
az
amerikai, orosz, francia állampolgárságú, örmény származású
személyeknek a neve elég arra, hogy bizonyítsa származásukat és
ezáltal - legyenek politikusok, művészek, újságírók, sportolók
stb. - ne kapjanak vízumot Azerbajdzsánba vagy visszafordítsák
őket napjainkban a bakui reptérről. Az örmény vezetéknév tehát
igazoló erővel bír ma is, és ezt a szerepet töltötte be
korábban a magyar történelemben is.
A
diaszpórában
élő
örmények a többségi társadalomba való integrációjuk során -
ha nem is minden esetben - gyakran nevet változtattak. Galíciában
az örmények „lengyelesítették” neveiket: az abgarjanból így
lett Abgarowicz, az Isahakjanból Isakowicz, a Manugjanból
Manugiewicz. Erdélybe településük után a magyar társadalomba
történő integrációjuk egyik első állomásaként a 18.
században nemesi címet szereztek, amely együtt járt a családnév
megváltozásával. Erdélyben így lett a Szongotjanból Szongott,
az Avetisijanból Ávedik, a Govrikeanból Govrik, míg egyes
esetekben megtartották a Moldvában már ragadványnévként rajtuk
maradt neveket (ilyenek például az örmény Kapdebo vagy Patrubány
családnevek.)
Örmény
származás - egyházközségi tagság
Magyarországon
a katolikus vallás keretein belül nemcsak a latin, de a görög,
illetve örmény rítusú katolikus hívek is éltek. Trianon után
az örmény rítusú templomok (Szamosújvár, Erzsébetváros,
Gyergyószentmiklós, és Szépvíz) kivétel nélkül Romániához
kerültek, ám az ezekhez tartozó hívek nagy számban telepedtek át
a világháború után Magyarországra - elsősorban Budapestre. Bár
először semmilyen szervezetük nem volt, a húszas években - a
népirtás elöl Magyarországra menekülő örményekkel együtt -
megalapították a budapesti örmény katolikus lelkészséget, s
Magyarországi Örmények Egyesülete néven civilszervezetet is
létrehoztak. Az alapításban és tagtoborzásban elsősorban az
erdélyi örmények vállaltak szerepet, jóllehet nagy számban
fogadtak be a népirtás elől Magyarországra menekült örményeket,
így a két társadalmi csoport közösen alkotta a húszas,
harmincas években a magyarországi örménységet.
A
budapesti örmény katolikus lelkészség
ún.
„személyi plébánia” volt, ami azt jelentette, hogy nem egy
adott egyházi közigazgatási területen (pl. falu, budapesti
kerület) élő híveket gyűjtött össze, hanem mindenkit, aki
Budapesten, illetve bizonyos esetekben az ország területén örmény
származású volt. Megalapításának időszakában minden örmény
származású személy, család örömmel csatlakozott az
egyházközséghez. Serédi Jusztinián bíboros 1937 márciusában
kiadott utasítása alapján minden örmény rítusú katolikus
hívőnek csatlakoznia kellett a személyi alapon szerveződő
egyházközséghez. A rendelkezés szerint az örmény
egyházközséghez tartoznak mindazok, az örmény származású
katolikusok, akik „jog szerint - tehát az
apai származás alapján - örmény szertartásúak.”
A rendelkezés
következményeként
az
örményeket kizárták a lakóhelyük szerinti latin rítusú
katolikus egyházközségből, és átigazolták őket az örmény
katolikusokhoz. A zsidótörvények elfogadása után ez a tendencia
nem csak megállt, de egyenesen megfordult: a magukat addig büszkén
örmény származásúnak, magyar örménynek valló, Magyarországon
élő személyek azonnali törlésüket kérték az egyházközségi
névjegyzékből.
ELÁRULTAK
BENNÜNKET!
A fajvédő
ideológiát képviselő nyilaskeresztes párt vezetőjének örmény
származása nagy meglepetésként érte a magyarországi
közvéleményt. A budapesti örmény katolikus egyházközség arra
kérte a Szálasi családot, hogy az örmény katolikus
egyházközséghez tartozását vegye tudomásul, és ismerje el
annak joghatóságát minden egyházi kérdésben.
Szálasi
édesapja,
id.
Szálasi Ferenc felkereste az örmény egyházközség irodáját és
értetlenkedve magyarázta, hogy ők nem örmények és nem örmény
vallásúak. A római katolikus vallás azonban számos rítust
foglal magába, amelyek teológiailag és egyház-szervezetileg
teljes mértékben a római katolikus vallás keretén belül vannak,
pusztán liturgiai szempontból jelentkeznek különbségek. Ilyen az
örmény rítus is. Szálasi édesapja - aki ekkor nyugalmazott
főtiszt volt - németül értékelte az eseményt: „Wir
sind verraten!” (elárultak bennünket!)
A
vitában
Szálasi
örmény származását igazolók szerint dr. Pungutz Antal örmény
katolikus szerzetes, a budapesti örmény katolikus egyházközség
lelkésze bekérette az erdélyi erzsébetvárosi örmény
egyházközség levéltárából azokat az okmányokat, amelyek
bizonyítják, hogy Szálasi Ferenc családja onnan származik és
felmenőit örmény rítus szerint ott keresztelték.
Sulyok
Dezső 1938. április 26-án
a
képviselőházban történeti dokumentumokkal próbálta
bizonyítani, hogy a 18. században Moldvából „örmény cigány”
családok vándoroltak be Erdély területére, és Szálasi ősei is
közöttük keresendők. Sulyok anyakönyvi adatokra hivatkozva
igyekezett igazolni, hogy 1825. augusztus 28-án Erzsébetvárosban a
moldvai örmény születésű Szálosján Ferenc összeházasodott a
moldvai örmény családból származó, ám már az erdélyi
Erzsébetvárosban lakó Hripszime Mechitarennel. Gyermekük nevét
azonban már magyarosították, a „-jan” képzőt leválasztva
lett belőle Szálasi (Kajetán) Antal, a későbbi nemzetvezető
nagyapja.
A vita során
Ember
Sándor; a Nemzeti Egység Pártjának jobbszárnyához tartozó
ügyvéd szintén örmény származásúnak vallotta magát, jóllehet
ő is tiltakozott az egyházi hovatartozás megváltoztatása miatt.
Az örmény származás természetesen nem jelentett a korszakban
kizárólagos jobboldali politikai irányultságot, erre példa
Temesváry Imre, aki a NEP centrumához tartozott. A vita aztán
messzire vezetett: Török András, a Szálasihoz korábban közel
álló, majd ellenséggé váló politikus levonta a következtetést:
véleménye szerint Szálasiban az örmény, cigány, német és tót
vér nagy arányban keveredik - ugyanakkor egy csepp magyar vére
sincs. Horthy Miklós enyhébb volt, szerinte Szálasi örmény,
szlovák, német felmenőktől származott és negyedrészben volt
magyar.
Ha
örmény, akkor árja
A
„vérkeveredés” problematikája végig kísérte Szálasi
életét, ám ő a későbbi fogságában is kitartott fajelméleti
elképzelései mellett. Véleménye szerint az öt törzsfajtán
(árja, gondváni, előázsiai, néger és indián) belül lehetséges
a fajtakeveredés, míg a törzsfajták közötti vérkeveredés
kártékony, káros, fajtarontó, az ilyen egyedek fajtaképe
diszharmonikus. Az örményeket - indoeurópai eredetükre hivatkozva
- árjáknak tekintették. Az Oszmán Birodalomból, illetve a
kemalista Törökországból Magyarországra érkező örményeknek
kiállított letelepedési dokumentumokon rendszerint szerepelt az az
érvelés, hogy „örmény - tehát árja”.
Az érvelés elfogadott volt annak ellenére, hogy az ugyanabban a
korszakban divatos összehasonlító jellegű antropológiai
elemzések az örményekről az árja faj tulajdonságaival
ellentétes jelzőket mutatták ki. A Néprajzi Múzeum állományában
hozzáférhető az a képsorozat, amely a magyarországi
népcsoportok, így az örmények antropológiai tulajdonságait is
igyekezett külső ismertetőjegyek alapján meghatározni. Ez
alapján „az örmény faj élénk szemű,
hajlított, húsos orrú, sűrű - többnyire összenőtt -
szemöldökű”.
A vita
egyes történeti fórumokon
azóta is
lángra kap. Karsai László a Szálasi Ferencről akadémiai doktori
értekezésében (2012) gazdagon dokumentálja a Szálasi
származásával kapcsolatos elmélet hátterének adatait.”
Forrás:
Rubicon történelmi magazin 2015/5-6
Szövegmagyarázat:
Szálasi
Ferenc (1897-1946) nyilas pártvezér, 1944
októbere és 1945 márciusa között Magyarország „Nemzetvezetője”.
2015.
május
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!