Egy
nagyon érdekes és értékes könyvhöz jutottam hozzá Dr. Petőházi
Szilveszter, igen jó barátom jóvoltából. Helmut Schmidt
„Nyugállományban” c. könyvéhez. „Helmut Schmidt 1974 és
1982 között volt a Német Szövetségi Köztársaság kancellárja,
sokak szerint talán a legkiválóbb e poszton.” Huszonöt évvel
azután, hogy leköszönt hivataláról, mérleget vont pályájáról
„és tőle megszokott világos stílusban fejtegeti korunk
kulcskérdéseit, kontinensünk jövőben kilátásait.” Engem a
„legsúlyosabb teher” c. fejezet ragadta meg leginkább a
figyelmemet, amit most szívesen osztok meg olvasóimmal.
„A
legsúlyosabb teher
Minden
normalitás mellett is,
amelyre
a németek annyi tévelygés után a 20.század második felében
végre rátaláltak, nemzetünkre súlyos teher nehezedik, amely alól
egyetlen német sem bújhat ki többé: az európai zsidók
millióinak meggyilkolása. A holokauszt nem csak a zsidósághoz és
Izrael Államhoz fűződő viszonyunkat fogja hosszú nemzedékekre
meghatározni; a holokauszt a szomszédos államok és Németország
viszonyát is beárnyékolja, mivel szinte nincs európai állam,
melyet a nácik vérengző zsidóüldözései kíméltek volna.
A
németség mai helye
az
Európai Unióban magától értetődően tetszhet, de nem szabad
elfelejtenünk, hogy a második világháború nem >szokványos
háború< volt. Az elmúlt évszázadok alatt az európai nemzetek
rengeteg háborút vívtak egymás ellen, számos hódító háborút
is, melyek célja a területszerzés volt. A holokauszt azonban nem
egy meghatározott nemzet ellen irányult, hanem a zsidóság
megsemmisítését célzó háború volt; nem államok közötti
fegyveres összecsapás történt, hanem milliók aljas
meggyilkolása.
Iskolás
koromban, a húszas és kora harmincas években azért sem tudtam,
kik azok a zsidók. A zsidó osztálytársainkra ugyanúgy
tekintettünk, mit a többi gyerekre. Csak 1945 után tudtam meg egy
iskolai barátomról, Helmuth Gersonról, hogy zsidó. Hitler és a
nácik, azzal, hogy kirekesztették a társadalomból zsidó
polgártársainkat, ki is emelték őket. Fritz Stern barátom, aki
1926-ban, Breslaui polgári családba született és polgári
neveltetésben részesült, egyszer a maga sajátos iróniájával
kijelentette:> Engem a Führer avatott zsidóvá.<
1980
júliusában
Amszterdamban
ünnepelte 85. születésnapját kedves barátom, Nahum Goldman, aki
ez alkalomból a zsidók és a németek viszonyáról beszélt, és
megemlítette, hogy a cionizmus klasszikusai, Herzl, Nordau és Hess
műveiket valamennyien németül írták. A következő néhány
mondatáról még most is összeszorul a szívem. A World Jewish
Congress elnöke ugyanis azt mondta: > Ötévesen kerültem
Németországba. A nyelvem a kultúrám elsősorban német. Ha
szeretek, németül szeretek. Ha gyűlölök, németül gyűlölök.
Álmodni is németül álmodom.< Szavai mélyen megráztak, és
magamban azt gondoltam:> Istenem, miért engedted, hogy
megtörténjen a holokauszt?<
Isten
igazságos, szokták mondani,
habár
én ezt sohasem tudtam teljesen elfogadni. Ahhoz túl sok és túl
súlyos gaztett miatt hunyt már szemet. Az igazságosság ugyan a
kardinális erények egyikének számít, és az emberek többsége
törekszik is az igazságosságra, és mi, szociáldemokraták is a
három legfontosabb alapérték egyikeként tartjuk számon, akárcsak
a szabadságot és a szolidaritást, ám az emberiség eddigi
történelme során nem jelentkezett az igazságosságban. A német
történelemben a zsidóság 1933 utáni kirekesztése és
jogfosztása volt az igazság parancsának legdurvább megsértése –
amellett, hogy ezzel a németek az embertársaikkal szembeni
szolidaritás parancsát is megszegték.
A
holokauszt irtózatos szégyenfoltjával
a
háború után született német nemzedékek is kénytelenek együtt
élni. Ugyanakkor egyre nehezebben érthetjük majd meg, hogyan
kerülhetett sor erre a döbbenetes gaztettre. Erre azok a
németek is csak részben tudnak választ adni, akik még
emlékezhetnek a náci diktatúra éveire. Azóta ugyan már jól
ismerjük a szinte egész Európát megfertőző antiszemitizmus
történetét, beleértve a katolikus egyház kárhozatos szerepét
is. A kérdéssel foglalkozó könyvtárnyi szakirodalom minden
lehetséges minden lehetséges nézőpontból megvizsgálta már az
antiszemitizmus előtörténetét, és érdeklődve követjük a
történészek gyakori nyilvános vitáit. De igazából most is az a
kérdés foglalkoztat bennünket, hogy a német kulturális örökség
tartalmaz-e vajon olyan sajátos jegyeket (Anlagen), amelyek más
nemzeteknél nem lelhetők fel, ám előkészítették a talajt
ahhoz, hogy német SS-ek, Gestapo hivatalnokok, katonák és állami
funkcionáriusok tízezrei válhassanak gyilkosokká és
bűnsegédekké.
Egyértelmű
vagy akár egyszerű
válasz
nem adható a kérdésre. Ámbár a vita az utóbbi években egyre
tárgyilagosabb. A hetvenes-nyolcvanas évek ideológiától
túlfűtött hisztériája érezhetően alábbhagyott, ahogyan
másfelől a tüntető bornírtság megnyilvánulásai is ritkultak.
A németség egészének >kollektív bűnösségét< valló és
az egész Wehrmachtot bűnbandának beállító elméleteket mindig
is meggyőződéssel utasítottam el; de azzal sem tudtam
egyetérteni, ha valaki a német katonák > tisztességéről<
beszélt, vagy minden felelősség alól felmentette a Wehmachtot. A
náci korszakban élő németek többsége egyéni bűnösségétől
függetlenül részese volt a borzalomnak. Sok millióan veszítették
el apjukat, fivérüket, édesanyjukat, lánytestvérüket, összes
javaikról nem is szólva.
De
az utódok közül
ki
élhetné át újra nemzedékünk lelkiállapotát, azét a
nemzedékét, amelynek a háborús években egyvalamiből jutott ki
igazán: a rettegésből? Rettegett a szőnyegbombázástól, a
súlyos sebesüléstől, a szovjet fogságtól, de éppúgy a
Gestapótól, az SS-től, a hadbíróságtól és a náci
parancsnokoktól is. A „Harmadik Birodalom” lehengerlő
propagandája fokozta a közönyt Ehhez járult még, hogy egyre
érzéketlenebbül viszonyultunk az ellenséghez, ez a háborúval
mindenkor együtt jár. A végén a nemzedékek óta belénk vert
engedelmességnek is fontos szerepe volt. E tényezőket nem azért
sorolom fel, hogy felmentsem a németeket, hanem, hogy rámutassak,
milyen hallatlanul nehéz végérvényes ítéletet mondani.
Nekünk,
németeknek
semmi
jogunk arra,hogy megbocsátásra szólítsuk fel a világ zsidóságát.
Soha nem felejtem el Martin Buber szavait, melyeket egy 1953-as
hamburgi nyilvános előadása alkalmával mondott: > Ki vagyok
én, hogy bárkinek is megmerészeljek >>bocsátani<<.
Majd még hozzátette: > Az emberi gyengeséget ismerő szívem
vonakodik elátkozni felebarátomat csak mert nem volt elég erős a
vértanúsághoz.< Buber e szavai mind a mai napig vigaszt
jelentenek számomra.
Mivel
a németek felelősek
mindazért, amit 1939 és 1945 között az európai
zsidóság elszenvedett, Izraellel mindig is más lesz a viszonyunk,
mint a többi állammal. A puszta jószomszédi viszony kialakítása,
amely nekünk, németeknek kötelességünk, a zsidó állam
vonatkozásában kevés; Izraelhez fűződő viszonyunk sokkal
kényesebb és összetettebb, mint bármely más szűkebb vagy tágabb
értelemben vett szomszédság. A régi és az újraegyesített
Szövetségi Köztársaság kormányai helyesen tették, hogy
felléptek az antiszemitizmus, a rasszizmus és az idegengyűlölet
ellen, és síkraszálltak Izrael Állam létéért. És ennek a
továbbiakban is így kell lennie.
Izrael
általam csodált
és
nagyra becsült politikai vezetői - Golda Meir1, Mose
Dajan2, Teddy Kollek3 vagy Jichak Rabin4
- sohasem vetették szememre, hogy német vagyok. Ugyanakkor az
izraeli politikusok egy része minden németet mélységes
gyanakvással fogadott, illetve fogad, sőt néhányan még azzal is
meggyanúsítják Németországot, hogy összejátszik Izrael arab
ellenségeivel.
Ebben
az összefüggésben szeretném országunk politikai vezetőit óva
inteni attól, hogy beavatkozzanak az Izrael és arab szomszédai
között hatvan éve mindenféle eredmény nélkül zajló kiegyezési
folyamatokba. Ennek még a látszatát is kerülni kell. Egyrészt
nincs olyan eszköz a kezünkben, amellyel a sajátos közel- és
közép-keleti hatalmi viszonyok között hathatnánk a
békefolyamatokra. Szavahihetőségünket ugyanakkor mindkét fél
erősen megkérdőjelezi: sok palesztin és általában az arabok nem
a pártatlan közvetítőt látják bennünk; úgy vélik, hogy mi
már a kezdetektől fogva Izrael oldalán állunk. Az izraeliek egy
része viszont abból indul ki, hogy a holokauszt miatt kötelességünk
Izrael támogatása. Így mindkét oldalnak csak csalódást
okozhatunk. A Közép-Kelet bonyolult problémáinak megoldásában
még maga az Európai Unió sem igazán tud segíteni. És nem is
lenne helyénvaló, ha ilyen hatalmi-politikai célokat tűzne maga
elé.
De
hiba lenne azt hinni,
hogy
ha tüntetőleg Izrael mellé állunk, tartósan megoldhatjuk a
zsidók és németek viszonyát akár csak Németországon belül is.
A világon 15 millió zsidó él - több mint egyharmaduk Izraelben-,
és az európai, izraeli és amerikai zsidók többsége gyanakodva
és kritikusan figyeli a németországi fejleményeket. Sokan
elhiszik ugyan, hogy felelősségünk tudatában gondoskodunk róla,
hogy Németországban semmiféle antiszemitizmus és atavizmus ne
üthesse fel a fejét. Ám ebben még mi magunk sem lehetünk
biztosak - és itt egy további dilemma is felmerül.
Az
esetlegesen fellépő tömegpszichózis
és
hisztéria ellen egyetlen nép sincs felvértezve .mi, németek pedig
különösen nem. A hetvenes évek gyilkos RAF-terrorizmusa
megmutatta, hogy gyűlölet nemcsak szociális nyomorból és
elnyomásból fakadhat, hanem ideológiai elvakultságból is. Ez már
a harmincas években is így volt. A folyamat a bűnbakképzéssel
kezdődött, a könyvégetéssel folytatódott, amely röviddel
később javak, majd emberek elleni erőszakká hatalmasodott,
melynek milliók legyilkolása lett a vége. A gyilkosságok
láncolata Liebknecht5, Luxemburg6, Erzberger7
és Rathenau8 megölésével kezdődött. Az én időmben
azután ismét elindult egy ilyen gyilkos folyamat, amely néhány
egyetemi tüntetéssel kezdődött és néhány év alatt a
Baader-Meinhof csoport ideológiailag motivált gyilkosságaiba
torkollott. Néhányan titokban még szimpatizáltak is velük.
Minél
inkább a náci korszakra,
a
weimari demokratikus kísérelet kudarcára, a Hitler9
által kirobbantott második világháborúra és annak
katasztrofális következményeire, a holokausztra és a náci
korszak egyéb gaztetteire szűkül történeti tudatunk, annál
idegesebben és annál nagyobb félelemmel reagálunk a változásukra.
A németek többsége még az ötvenes években is lelkesen támogatta
az atomenergia alkalmazását; néhány évtizeddel később
Németország már azon kevés államok egyike volt, amelyek az
atomenergiától félve úgymond >beszálltak a kiszállásba<
és ehhez még most is ragaszkodnak, habár időközben ésszerű -
ökonómiai és ökológiai - okokból a világ minden táján sorra
építik az atomerőműveket. Amikor a hatvanas évek végén az
Egyesült Államokban egyetemisták tömegei tüntettek a vietnami
háború ellen, akkor a >fasizmus visszatérésétől< rettegő
német fiatalok is tüntetni kezdtek. Amikor a hetvenes években
a>Club of Rome< két jelentésével meghirdette meglehetősen
irracionális elképzeléseit a >növekedés végéről <, a
pánik sehol sem terjedt gyorsabban, mint nálunk, Németországban.
A nyolcvanas években kétszer is németek százezrei vonultak az
utcákra, hogy tiltakozzanak a NATO brüsszeli kettős határozata
ellen.
A
jövőben sem zárható ki,
hogy
a tartós tömeges munkanélküliség, amelyet a törvényhozók
ésszerű, de népszerűtlen munaerőpiaci és szociálpolitikai
intézkedésekkel próbálnak kezelni, ismét táptalajul szolgál
majd az ilyen pszichotikus reakcióknak, mint ahogy azt Schrőder10
kancellár kifejezetten észszerű és szükséges >Agenda 2010<
programjának 2003-as elutasítása is jól példázta.
Szerintem
nem helyes
és
nem is célravezető, hogy az iskolai és egyetemi történelem
oktatásban a náci korszakra helyezik a fő hangsúlyt; sőt a
felvilágosítás e módja szerintem inkább ártalmas. A tizenkét
évig tartó náci diktatúra kiemelése a német történelem más
korszakainak elhanyagolását vonja maga után. És a fiatalokban
akarva-akaratlanul az a képzet alakulhat ki, hogy a nácik előtt és
után Németországban minden a legnagyobb rendben volt, holott a
nemzeti szocializmus alapjait már jóval 1933 előtt lerakták.
Nemzedékeken át nem volt foganatja a nevelésnek, mármint az egyén
méltóságra, szabadságra emberségre és demokráciára
nevelésének.
Ma,
amikor oly sok szó esik
oktatási-képzési
rendszerünk reformjáról, a nevelés ezen szempontjának, a saját
kritikus ítélet megfogalmazására nevelésnek sokkal inkább
előtérbe kellene kerülnie. Nem elegendő, ha a felnövő
nemzedékeknek szakmát adunk a kezébe, amellyel műhelyekben,
gyárakban vagy irodákban dolgozhatnak, vagy angol tanárnak,
gépészmérnöknek, orvosnak, közgazdásznak képezzük ki őket.
Sokkal inkább az oktatóknak, tanároknak és professzoroknak
kellene - szakterületüktől függetlenül - folyamatosan példát
mutatni arról, hogy a szabadság egy nyitott társadalomban minden
egyén számára lehetőséget teremt a személyes ítéletek
kialakításához és a cselekvéshez, és hogy ez mindenkinek a
saját felelőssége, és hogy ugyanakkor minden egyén és minden
csoport számára léteznek bizonyos erkölcsi és törvényi
határok, amelyeket nem szabad áthágni.”
Felhasznált
irodalom:
Helmut Schmidt
Nyugállományban Számvetés
Európa Könyvkiadó Bp 2011
Szövegmagyarázat:
1. Golda Meir (1898-2004) Izrael miniszterelnöke. Eredeti neve: Goldie Mobowitsch, aki Ukrajnai zsidó családban született. Szüleivel 1906-ban kivándoroltak az Egyesült Államokba. 1948-ban Izrael első nagykövete lett Moszkvában. 1956-1966 között külügyminiszter, 1969-ben a parlament egyhangúlag -immár a hetvenéves Golda Meirt - az ország miniszterelnökének választotta, posztjáról 1974-ben mondott le.
2. Mose Daján (1915-1981) jellegzetes szemkötésével hivatásos katona, tábornok, hadügyminiszter. Jelentős szerepet játszott az 1956-os, 1967-es, 1973-as közel-keleti arab-izraeli háborúban. 1969-1974 között hadügyminiszter volt, 1977-1979 között külügyminiszter, kiemelkedő szerepe volt a Camp-David-i külön megállapodás, az izraeli-egyiptomi békeszerződés létrehozásában.
4. Jichak Rabin (1922-2007) izraeli politikus, miniszterelnök, Nobel-békedíjas, aki politikai gyilkosság áldozata lett.
5. Karl Liebknecht (1871-1919) zsidó származású, német ügyvéd, baloldali szociáldemokrata, antimilitarista politikus, marxista forradalmár. A Német Kommunista Párt egyik alapítója.
6. Rosa Luxemburg (1871-1919) lengyel zsidó származású marxista forradalmár. Németországba költözése után Karl Liebknechttel együtt alapította meg a „Spartacus Szövetséget”, amely előfutára volt a Német Kommunista Pártnak.
7. Matthias Erzberger (1875-1921) német politikus, a Német Római Katolikus Középpárt balszárnyának vezetője. Az első világháborút lezáró compiéne-i fegyverszünet német részről történő aláírója.
8. Walther Rathenau (1867-1922) németországi zsidó nagyiparos és politikus, a szovjetbarát politika támogatója, német külügyminiszter, aki 1922-ben politikai gyilkosság áldozatává vált.
9. Adolf Hitler (1889-1945) a Német náci Párt elsőszámú vezetője Vezér (Führer) és kancellár. Életével a historiamozaik.blogspot.com c honlap több szerkesztése részletesen is foglalkozik.
10. Gerhardt Schrőder (1944- ) Német
szociáldemokrata politikus, 1998-2005 között Németország
kancellárja.
Szerkesztette: Dr.Temesvári Tibor
2013.
október
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!