Litván György történész gondolatai
A
történész a Nagy Imre köré szerveződő közéleti szereplőkkel foglalkozó előadása
a Széchenyi Szakkollégium és a Társadalomtudományi Klub által rendezett 1956-os
konferencián 1988. december 4-én hangzott el. Gondolataira az Osiris Kiadó
által 2008-ban - az elhunyt Litván György munkásságának emléket állító - „Magyar
gondolat - Szabad gondolat, Válogatott történeti tanulmányok” címmel
megjelentetett kötetben találtam rá.
A kezdetek
„Nem minden megilletődöttség
nélkül kezdek beszélni olyan kérdésekről, amelyek az elmúlt évtizedekben
jobbára rendőri kihallgatások, illetve - főként nyilvánosság előtt - a
gyalázkodások, az egyoldalú vádaskodások és a rágalmazások tárgyát képezték.
Szimbolikus jelentőségűnek érzem,
hogy ezekről a kérdésekről ma, Budapest egyik legnagyobb egyetemén, annak egyik
legnagyobb előadótermében, egykori harcostársak s még nagyobb tömegben - szerencsére
- fiatal hallgatók előtt beszélhetünk immár nyíltan és tárgyilagosan. Ami az utóbbit
illeti, én magam természetesen sok tekintetben szubjektíven vagyok kénytelen
beszélni ezekről a kérdésekről. Egyrészt szubjektív vagyok és leszek abban az
értelemben, hogy személyes élmények alapján beszélek, másrészt személyes
érdekeltség is fűz ehhez - amennyire ez lehetséges - a kívülálló és a mai
szemlélő kontrolljával vizsgálni a Nagy
Imre-csoport szerepét, egykori tevékenységét, és lehetőleg nem ennek a
tevékenységnek az apológiáját nyújtani.
Mikor és hogyan jött létre
a Nagy Imre-csoport,
amelyet azóta
jobbról és balról annyiféle vádaskodás és támadás ért? 1955 tavaszán, az MDP (Magyar
Dolgozók Pártja – a szerk.) nevezetes márciusi és áprilisi határozatai Nagy
Imrét megfosztották miniszteri tisztségétől, minden közéleti funkciójától, majd
pedig a párt soraiból is kizárták. Egyedül maradt, amivel nem volt hajlandó
önkritikát gyakorolni. Ez a visszautasítás a Rákosiék által, sőt a szovjet párt
által is követelt önkritika megtagadása a
kommunista mozgalom példátlan eseményei közé tartozik. A kizárást, az
eltávolítást követő hetekben, amikor a sajtó és a
pártpropaganda össztüze zúdult Nagy Imrére, és az ország politikai életében
terrorlégkör alakult ki, amikor a korábbi évek - az 1953-1954-es időszak -
legtöbb reformista, pártértelmiségi tagja is hamut hintett a fejére és önkritikát
gyakorolt korábbi tevékenysége felett, akkor akadt néhány ember - főként
újságírók, egy-két író - aki odaállt Nagy Imre mellé; ők alkották a >>
Nagy Imre-csoportot<<. Név szerint először
is Haraszti Sándorról1
és Losonczy Gézáról2 kell
beszélni, akik az előző évben jöttek ki Rákosi börtönéből, megkínozva,
fizikailag és lelkileg meggyötörve, és akik nem haboztak ebben a pillanatban az
általuk helyesnek tartott utat követni. Ott volt a csoportban Jánossy Ferenc3, Nagy Imre veje,
aki mindvégig titkári, amolyan vezérkari funkciót töltött be apósa mellett.
Megingathatatlan tagja volt a csoportnak Szilágyi
József4, aki valamikor az 1945 utáni első években - miután
szintén a debreceni illegalitásból került a pártközpontba - fontos funkciókat
is betöltött, de hajlíthatatlan jelleme és természete egyszerűen lehetetlenné
tette számára, hogy ezekben a pártfunkciókban megmaradjon, és aki már évek óta -
bár párttagként - a periférián, jelentéktelen gazdasági funkciókban
tevékenykedett. Végül a csoport két leginkább >>motorikus<<
tagja Gimes Miklós5 és Vásárhelyi Miklós6 volt,
legalábbis az én utólagos megítélésem szerint. Két nagyon különböző karakterű,
jellemű ember. Gimes Miklós a francia forradalmárok szenvedélyességével,
hevével és az általa korábban elkövetett hibák, tévedések okozta lelkiismeret
furdalás, sőt lelkiismeret mardosás hevességével vetette bele magát a Rákosi
elleni harcba. Vásárhelyi Miklós pedig épp ellenkezőleg, a rá jellemző derűvel,
taktikai érzékkel, kitűnő politikai és időérzékkel, valamint kapcsolódási
készséggel szolgálta ezt az ügyet. Ez a
néhány ember alkotta a Nagy Imre-csoport magját.
Hozzájuk kapcsolódtak
még
igen
szorosan Heltai György7, Újhelyi Szilárd8, Fazekas György9, Lőcsei Pál10, Kende Péter11, és ahogy az
idő haladt, egyre több kommunista író és újságíró csatlakozott. Kezdetben az
írók és költők közül Déry Tibor12,
Aczél Tamás13 és Zelk Zoltán14 tartozott ide,
de fokozatosan - a következő hónapokban és különösen 1956-ban - felzárkózott
melléjük jóformán az egész írószövetségi
pártszervezet, a sztálinistákat és e politika heves ellenzőit kivéve.
1956-ban ahogy tovább bővült a kör,
a
csoporthoz más értelmiségiek is kapcsolódtak, mindenek előtt a népi kollégiumok
egykori tagjai, Kardos László15
vezérletével, majd jöttek a művészek is ,például Szervánszky Endre16 zeneszerző.
Jellege szerint tehát a Nagy
Imre-csoport kifejezetten kommunista, pontosabban reformkommunista
irányzatú volt, túlnyomórészt párttagok, a pártból kizártak és a párthoz közel
állók alkották. Az akkori politikai
helyzetből következett, hogy az egypártrendszer viszonyai között a sztálinista
rendszert, a rákosista struktúrát csakis belülről lehetett felbontani. Nem
is igen merült fel ezekben az években - még 1953 után sem -, hogy más jellegű
nem kommunista politikai erő részéről – kívülről
- érje ezt a rendszert kihívás vagy támadás.
Még néhány szót
a Nagy Imre-csoport összetételéről:
Vásárhelyi Miklós nyomtatásban is
megjelent előadásában nagyon szépen és helyesen fejti ki, hogy ez a
csoportosulás, ez a mozgalom csakis így létezhetett, azaz csakis így lehetett
hatékony. Nagy Imre és a csoport csak együtt érhette el azt, amit elért.
Bármilyen heroikus és történelmileg jelentős is volt Nagy Imre
jellemszilárdsága, amellyel megbélyegeztetését fogadta, és amellyel az ilyenkor
kötelezőnek tartott kommunista önkritikát megtagadta egymagában elszigetelt,
magányos jelenség maradt volna, amit hamarosan elfelejtenek. Másfelől a
csoport, az a néhány újságíró, aki mellé állt, Nagy Imre nélkül jelentéktelen
értelmiségi csoportosulás maradt volna. Igazi politikai jelentőséget,
tevékenységüknek országos visszhangot csakis Nagy Imre neve és az ország népére
gyakorolt karizmatikus hatása adhatott. Így válhatott a csoport azzá, amit úgy
is megmernék határozni, hogy az 1945
utáni évek Kelet-Közép-Európájának első jelentős antisztalinista
mozgalma és csoportosulása volt.”
„Nagy
Imre és a csoport tagjai
között
létezett egy alapvető egyetértés a Rákosi-féle politikával és a sztálinista
struktúrával kapcsolatban, azonban nem tagadható, hogy a csoporton belül is
voltak nem jelentéktelen nézeteltérések, időnként feszültségek is, amelyek
időről időre válsághelyzetekhez vezettek.
Két fő kérdéskör mentén voltak
kitapinthatók ezek a nézeteltérések és feszültségek; az első a demokrácia értelmezése. Amint erről
még beszélni fogok, s ahogy már említettem is ez egy reformkommunista jellegű csoport volt, amely a pártot akarta
demokratizálni, és egy megújított párt lényegében egyeduralmát akarta
fenntartani az országban. Nagy Imrének és a csoport többségének is alapjában ez
volt a felfogása. Ugyanakkor néhányan a csoportból, elsősorban Gimes Miklós,
aki szenvedélyesen tovább és előre gondolkodott, és taktikai okokból sem igen
volt hajlandó lakatot tenni nemcsak a szájára, de az agytekervényeire sem,
igazi értelemben kezdte felfogni a demokráciát, és már ebben az időben
szakított a marxista és különösen a leninista dogmákkal. Egy beszélgetés során
például - amikor Nagy Imre a mindszentyzmus veszélyére
hívta fel a figyelmet - úgy vélekedett, hogy ha a magyar nép Mindszentyt
kívánja, akkor Mindszentyt kell kapnia, illetve legyen joga őt is vezérének
választani. Ebből aztán óriási vita és veszekedés támadt Nagy Imre és Gimes
között. A második és még gyakoribb ütközési pont Nagy Imre és a csoport tagjai
között a pártszerűség kérdése volt.
Nagy Imre ugyanis minden keménysége és határozottsága mellett rendkívül
pártszerű és kommunista - kizártsága ellenére is - akart és tudott maradni, aki
hallatlanul ügyelt arra, hogy ne történjék semmiféle frakciózás.
A csoport pedig - és éppen ebben
állt tevékenységének egyedülálló és eredeti volta - szakított a pártszerűség
sztálinista és rákosista normáival. Ezekből a nézeteltérésekből többször igazi
konfliktushelyzetek alakultak ki. Így például 1956 szeptemberében -
októberében, amikor a Rákosi leváltása utáni új pártvezetés, személy szerint Gerő és Kádár tárgyalni kezdtek Nagy Imrével és ajánlatokat tettek neki a
pártba való visszavételre, azzal az eltéréssel, ha elhatárolja magát az őt körülvevő
és >>rossz irányba<< befolyásoló elvetemült,
pártszerűtlen, ellenséges elemektől. Nagy Imre éppen a pártszerűség bűvöletében
nem volt teljesen immunis az ilyen kívánságokkal, feltételekkel szemben, és
csoportjának tagjai időnként úgy érezték - végül is szerencsére alaptalanul - , hogy cserbenhagyta, eladta őket.
Ilyen volt 1956.október 23. is,
amikor
az addigi kettes-hármas létszámú találkozások után, a csoport aznap délelőtt
teljes létszámban összegyűlt Losonczy Géza lakásán , hogy a már szóban forgó
tüntetés és politikai válság nyomása alatt eldöntse a teendőket. A csoport
kérte Nagy Imrét, hogy ne bocsátkozzon egyszemélyes és egyoldalú tárgyalásokba a
pártvezetéssel. Mint az köztudomású, Nagy Imre épp a legrosszabb megoldást
választotta aznap este, amikor előzetes feltételek nélkül bement a
pártközpontba, és ezzel politikailag foglya lett a Gerő féle pártvezetésnek.
Holott megtehette volna, hogy kívül marad vagy hogy
csak jelentős politikai feltételekkel és komoly személyi változások
megvalósítása után vállalja el a vezetést és a helyzet megmentését.
Végül a harmadik jelentős nézetkülönbség
Megnyilvánulása - amennyire ezt a
Nagy Imre-per tárgyalásán látni lehetett -, amikor Nagy Imre és a csoport más
tagjainak védekezésében és magatartásában megint csak volt bizonyos eltérés.
Nagy Imre a maga heroizmusával teljes
egészében vállalta minden politikai tettét, ugyanakkor határozottan tagadta,
hogy bármilyen párt mögötti, tehát nem a nyilvánosság előtti tárgyalásokat,
megbeszéléseket folytatott volna, amit viszont a csoport egyes tagjai vallottak.
Így amennyire ez a tárgyalás, a jegyzőkönyv ismerete híján az elszórt
tanúvallomásokból ismerhető, ez az egyébként is tragikus per ilyen keserű
pillanatokat is tartalmazott. Ezzel rátérnék arra, hogy ilyen szerepet töltött
be Nagy Imre-csoport az 1954-56-os időszakban, tehát a forradalom előzményének
elemzésére. Igyekszem minél kevesebb közismert tényt mondani, bevezetőül
azonban leszögezném, hogy a Rákosi-féle vezetéssel és politikával szemben,
meggyőződésem szerint, egyedül ez a csoport, mert és tudott nyiltan és
következetesen szembeszegülni. Semmiféle más párton belüli vagy - a politikából
akkor persze kizárt - párton kívüli csoport akkor erre nem volt képes. Voltak
ugyan kis, heroikus - főleg fiatalokból álló - összeesküvő csoportok az
országban, akik megpróbálkoztak Rákosi-ellenes szervezkedéssel, és rettenetesen,
életükkel vagy nagyon sokévi börtönnel lakoltak érte. Politikai értelemben azonban, meggyőződésem szerint, a Nagy
Imre-csoport volt az egyetlen ellenzéki csoportosulás. Tevékenységével
kapcsolatban számos vád és bírálat szokott felmerülni. Ezeket veszem most
sorra, és megpróbálok választ adni rájuk.
Az első vád az volt
- és ezt már a börtönben, rabtársaimtól
is sokat hallottam -, hogy a csoportnak nem
volt megfelelő programja. Ez a vád nem állja meg a helyét, mert a Nagy
Imre-csoport az első igazi reformkommunista
csoportként az eurokommunizmus előfutára volt, amelyben - ha nem is tételesen
kidolgozva - minden lényeges kérdésben igenis volt egyfajta konszenzus, amint
ez Nagy Imre „A magyar nép védelmében” című könyvéből
és különböző más, akkor keletkezett írásokból és dokumentumokból
megállapítható.
Ilyen programpontok voltak
például: a törvényesség helyreállítása, a törvénytelenségek áldozatainak rehabilitálása,
a párton belüli vitaszabadság biztosítása, egy nagyon karakteres
nép-frontpolitika, ami azt jelentette, hogy Nagy Imre igenis tudomást vett a
kommunista párton kívüli erők létezéséről is. (Köztudomású, és vád tárgya is
volt, hogy Losonczy Géza és Haraszti Sándor Kéthly Annával folytattak
megbeszélést Hatvany Lajos lakásán, továbbá folytak puhatolózó jellegű
tárgyalások kisgazda-, parasztpárti és más pártszervekkel is.) Íly módon Nagy
Imre államférfi volt a szónak abban az értelmében is, hogy tudta, Magyarországon
nem csak kommunisták élnek, s a mások képviselőivel is szót kell érteni, amint
ez az elv Erkölcs és etika című
írásában elég világosan meg is mutatkozik. Nem volt tőle idegen továbbá
Magyarország semlegességének gondolata sem.
Végül a csoport egész
tevékenysége - mint ahogy ezt a Petőfi Kör vitái mutatják - egyrészt a művészet
és a tudomány autonómiájának helyreállítását szolgálta, másrészt a
gazdaságpolitika terén az erőszakos kollektivizálás felszámolásával és a
nehézipar egyoldalú fejlesztésének megszűntetésével jelentős, új vonásokat
hozott, illetve hozott volna. Ez tehát
egy eurokommunista programnak tekinthető.
Második fő vádként
újabban
éppen azok, akik hazánkban Nagy Imrét ellenségességgel és felforgató
tevékenységgel vádolták, most lekicsinylően azzal bírálják, hogy itt inkább
személyi ellentétek domináltak Rákosival és klikkjével szemben, tehát inkább
elvtelen frakcióharcról volt szó, mintsem a mai értelemben vett igazi
reformról. Azt hiszem nem egészen igazságos az ötvenes évek derekát és mai,
több mint harminc évvel későbbi korunkat ilyen szempontból összevetni, de ennek
ellenére az alapvető kérdésekben Nagy Imre és csoportja eljutott a mai
reformkoncepcióhoz, persze a gazdaság területén nem olyan mértékben és
értelemben, mint ahogy arról ma szó van. A csoport lényegében az egész
sztálinista pártfelfogást, pártfegyelmet, pártszerűséget, vezetési stílust és a
pártvezető szerepének sztálinista elvét megkérdőjelezte, s ezt ebből a szempontból
joggal hasonlíthatjuk a mai reformkorszakhoz.
Harmadszor
arra a
nem is akárhonnan, hanem Leszek Kolakowski lengyel filozófus és politikai
gondolkodó A marxizmus története című
munkájából származó bírálatra kell válaszolni, amely a lengyel és a magyar
pártellenzék összehasonlítás után megállapítja, hogy a magyar pártellenzék
sokkal jobban tapadt a marxista terminológiához, és ezért nem voltak igazi
tömegkapcsolatai, illetve ezért nem tudta irányítani az eseményeket, és
csúszott ki a gyeplő a kezéből 1956. október 23-án. Kolakowskinak ebben a
megállapításában sok igazság van, véleményem szerint azonban ez szükségszerű
volt, tekintetbe véve, hogy mind a Nagy Imre-csoport, mind pedig az akkori
pártellenzék nem a tömegekhez beszélt. Ezt lehet súlyosan elítélni,
elmarasztalni, de tényként kell kezelni. Ez a csoport előzetesen a
párttagsághoz, a pártvezetéshez beszélt, és figyelmeztette a reform, a megújulás
szükségességére a pártvezetésnek azt a részét, amelyben látott erre némi
hajlandóságot, s a párttagság mindazon elemeit, akikről úgy gondolta, hogy erre
a feladatra mozgósíthatók. A munkásokhoz, illetve parasztokhoz fordulást
egészen a legutolsó hetekig meg sem kísérelte. Érdekes, ám teoretikus vitakérdés,
hogy mennyiben volt történeti szükségszerűség, illetve hiba az akkor még
munkástanácsok nélküli dolgozó réteget figyelmen kívül hagyni. Mindenesetre én
inkább az előbbi mellet érvelnék.
Az általam is nagyra becsült
Hegedűs Andrással szeretnék egy
sokéves vitát felújítani azért, mert ő a
két pártellenzékről szóló nézetét a nemrég megjelent könyvében is
megismételte. Véleménye szerint ugyanis Magyarországon az 1954-1956-os években
két ellenzék volt: a Nagy Imre vezette demokratikus ellenzék és a potenciálisan
Kádár János vezette igazi pártellenzék. Két ponton szeretném ezt a tézist
megtámadni: az egyik, hogy a Nagy Imre-csoport és az általuk vezetett ellenzék
nem volt demokratikus, ezt akár sajnálkozva, akár dicsekedve, de be kell, hogy
ismerjük. Kétségtelen, hogy meg volt a demokratizmus lehetősége és tendenciája,
de a demokrácia megértésének igazi
követelményeitől a csoport még messze volt. Csak később bizonyította a Nagy
Imre-csoport jelentős része, hogy képes
pártellenzékből demokratikus csoportosulássá válni, de akkor ez még marxista pártellenzéknél nem volt
több.
A másik vitapont köztünk az
úgynevezett centrum kérdése. Ez nemcsak, hogy nem csinált önálló politikát, de
a vitában Nagy Imrével szemben a Rákosi-vonal mellett foglalt állást.
Több olyan esetet ismerünk,
amikor Kádár János, Orbán László és mások helytelenítették a Nagy Imre-csoport
pártszerűtlen, pártegységet bomlasztó lépéseit, és arra figyelmeztettek - jaj
de ismerős ez az érv-, hogy ezzel a tevékenységgel csak erődödnek a szektások
és a rákosista reakció (amint az elmúlt években is számtalanszor hallhatták az
ellenzék tagjai, hogy a sztálinisták malmára hajtják a vizet). Ez a csoport
Mező Imre kivételével, nem volt hajlandó kapcsolatot tartani a Nagy Imre- féle
csoporttal, és annak tevékenységét, nemhogy segítette volna, de kifejezetten
gátolta. Biszku Béla, aki ekkor ehhez a centrumhoz tartozott, a Rákosi ellenes
felszólalásom után* – miközben emberileg nagyon tisztességesen viselkedett, és
védeni igykezett a pártfegyelmivel szemben –azt mondta nekem:>>Maga túllőtt a célon<<, és arra akart rávenni,
hogy ezt valahogy helyesbítsem vagy vonjam vissza.
*Litván György az 1956. március 23-án tartott
pártaktíván szinte lemondásra szólította fel a jelenlévő Rákosi Mátyást a
Magyar Dolgozók Pártja első titkárát. Egy életút-interjúban erre így
emlékezett: ”hogy ne ismerős mellé kerüljek egyedül ültem. Szünet után
elkezdődtek a hozzászólások és meglepetésemre - Biszku
Béla volt akkor a kerületi titkár (Bp. XIII. kerületről van szó - a szerk.) -
papírról szólították a felszólalókat….Erőt vettem
magamon, fölírtam és kivittem a nevemet, Biszku Béla elé tettem és perceken
belül szólítottak. Szemben az addigi hozzászólókkal, akik mintha mi sem történt
volna (egyébként Hruscsovnak az 1956 februárjában az SZKP XX. kongresszusán
Sztálinról szóló titkos beszédéről volt szó – a szerk.) úgy verklizték az
akkori szöveget, ami külön dühítő és őrjítő volt. Én egy őszinte hangot ütöttem
meg…..és akkor jött az a mondat: teljes felelősséggel
ki kell jelentenem, hogy ma már sem a nép, sem a párttagság zöme nem bízik
többé a jelenlegi pártvezetésben , és nem bízik személy szerint Rákosi Mátyás
elvtársban…..
Milyen módszerekkel dolgozott
és harcolt a Nagy Imre-csoport?
Az egyik a nyílt kiállások
módszere volt, a másik - ami szintén nem volt gyakori abban az időben - pedig
az egyéntől egyénig menő meggyőzés, felvilágosítás; azzal a szándékkal, hogy a
funkcionáriusokkal, párttagokkal beláttassák: a Rákosi-féle politika végzetes,
és ezzel szemben fel lehet és fel is kell venni a harcot. És végül ott volt az akkor >>Mikipress<<-nek nevezett, a Vásárhelyi
és Gimes Miklós által gyakorolt informális tájékoztatási szolgálat, amelynek
óriási szerepe volt a Rákosi-féle rendszer, a struktúra felbomlasztásában,
kigúnyolásában, nevetségessé tételében és kipellengérezésében. Ők híresztelték
el barátaikon keresztül a többnyire nagyon is helytálló párton belüli
pletykákat, a rákosisták különböző manővereit, amelyek az akkori szegényes
magyar sajtó- és tájékoztatási viszonyok között az igazi információkra éhes
közönség körében nagyon gyorsan talajra találtak és villámgyorsan terjedtek. Egy
ilyen hír két nap alatt járta be az egész budapesti értelmiséget.
Milyen akciókat folytatott
a Nagy Imre-csoport?
A legfontosabb következők voltak:
még a csoport megalakulását megelőzően a Szabad
Nép (abban az időben a párt lapja- a szerk.) párttagsága három napos
viharos taggyűlést tartott, amikor az októberi központi vezetőségi ülés után,
éppen ezek a viszonylag legtájékozottabb kommunista újságírók valóságos
pergőtűz alá vették Horváth Mártont, a lap akkori főszerkesztőjét, és rajta
keresztül Gerő Ernőt, akik nem igen tudtak mással védekezni, mint a lap
törzsgárdájának szétszórásával.
Példaértékű, hogy éppen a Szabad Nép szerkesztőségéből indult ki a
lázadás szelleme. Tulajdonképpen ez volt az első jelentős akció. A másik a
Lapkiadó Vállalat taggyűlése 1955.május végén, amely Hruscsovék belgrádi
Canossa-járását*
Canossa
járásnak nevezzük IV. Henrik német király, későbbi német-római császárvezeklő
zarándoklatát a mai Olaszország területén található Canossa váránál 1077.januárjában,
ahol a császár az épp ott időző VII. Gergely Pápát próbálta meg rávenni
kiátkozásának visszavonására. Henrik vezeklő csuhában mezitláb jelent meg a
téli hidegben a vár falainál és három napon át fedetlen fővel várt a várkapu
előtt, amíg a pápa elé járulhatott.
Az
idézett esetben Nyikita Szergejevics Hruscsov szovjet pártfőtitkár és Nyikolaj Bulganyin szovjet miniszterelnök 1955. 05.26-06.02 között Belgrádban
Joszip Broz Títonál tett látogatásáról van szó. A látogatás célja a Títoval való politikai megbékélés volt.
követte,
és ahol Gimes Miklós megkérdezte a taggyűlés teljes nyilvánossága előtt, hogy
nem kellene-e ezek után felülvizsgálni a Rajk-ügyet. Őt ott Fazekas György és
Vásárhelyi Miklós támogatták, és ezután Gimest ki is zárták a pártból, a másik
kettő pedig szigorú megrovást kapott ezekért a kérdésekért és javaslatokért. A
legjelentősebb kollektív akció az ún. Írómemo-randum
volt. 1955 fagyos őszén, a legerősebb terrorlégkör idején, amikor Gimes,
Vásárhelyi és Losonczy kezdeményezésére egy memorandumot fogalmaztak. A csodálatos mandarin betiltása, Németh
László Széchenyijének be nem mutatása
és más hasonló kulturális anomáliák ellen, amit több mint hatvan kommunista
művész, író és újságíró írt alá. Tudomásom szerint ezt egy igazi politikai
memorandumnak szánták, és Kádárékkal is alá akarták íratni.
Vásárhelyi mesélte el egy
visszaemlékezésen, hogy Kádár János beszélte rá őket, hogy ne politikai, hanem
kultúrpolitikai memorandumot készítsenek inkább, mert arra most alkalmasabb az
idő. Ők ezt az érvelést elfogadták, sem Kállai Gyula sem pedig Lukács György,
aki azt állította, hogy ő majd ír egy külön levelet. Ez volt a pártellenzék
legmesszebb hangzó akciója. A belügyminiszter és a Központi Ellenőrző Bizottság**
persze jól tudta, kik az igazi tettesek, és kik állnak az akció mögött.
**Központi Ellenőrző Bizottság a Magyar Dolgozók Párja
Központi Bizottsága mellett működő a párttagok párt-tisztségviselők fegyelmi
ügyeivel foglalkozó testület volt.
Ezek után a legtöbben a nagyon
erős fenyegetésre, nyomásra, gyúrásra - például Devecseri Gábort, aki akkor a
hadsereg kötelékében szolgált, maga Nógrádi Sándor altábornagy idézte be
többször is - visszavonták aláírásukat. Végül összesen vagy tízen maradtak,
akik nem voltak hajlandók ezt a lépést megtenni, s őket akkor egymás után ki is
zárták a pártból. A Nagy Imre-kör akciói közé sorolhatnám még a Petőfi Kör irányítását, amelynek, - ma
már úgy tudom - nem rendőrségi kérdés, és Vásárhelyi a Bagoly egyik adásában be is vallotta, hogy ők bizony sok
megbeszélést tartottak Tánczos Gáborral - vitáit, ha nem is közvetlenül és minden
részletében, de fő vonalaiban előzetesen Vásárhelyi és rajta keresztül a
csoport határozta meg. Ez elmondható az Irodalmi
Újság akkori, nem kevésbé jelentős tevékenységéről, melynek szerkesztői -
elsősorban Molnár Miklós-ugyancsak ebbe a baráti körbe tartoztak. Sokkal
rövidebben szólnék a
a Nagy Imre-csoport forradalom alatti
és utáni tevékenységéről.
1956.október 23. a csoport szempontjából
egyszerre volt nem várt méretű győzelem és még kevésbé várt kudarc. Reformerek
kerültek e napon egy forradalom vélt vagy kívánt vezérkarába, de ezzel nem
tudtak megfelelően megbírkózni. Reformkommunisták kerültek szembe egy egész
népmegmozdulással, amely már az október 23-i szürkületben, Nagy Imre beszédére
való reagálásával a Kossuth téren is kimutatta, hogy nem elégszik meg többé egy
reformkommunista programmal (Nagy Imre ebben az alig
hallható beszédében az 53-as programra tett utalást). Attól kezdve, hogy >>nincs elvtárs<<, a lehurrogásokig és a
további cselekvésekig ( a Sztálin-szobor ledöntésétől a Rádió ostromáig)
világosan megmutatta a tömeg,hogy nem fogadja el sem az ígérgetéseket, sem Nagy
Imre rossz választását,hogy nevét adta egy omladozó hatalom védelméhez. A
csoport első perctől az őrlődés helyzetében találta magát, őrlődött a
sztálinista politika, illetve a fegyveres hatalom, valamint a felkelt népi erők
között és az első napokban becsülettel igyekezett olyan közvetítő szerepet
betölteni, amelyet csak ez a csoport tölthetett be ebben az időben, nem is a
hatalom és a nép, hanem személy szerint Nagy Imre és a nép, a felkelő csapatok
között. Tulajdonképpen ez volt a későbbi per vádiratának lényege. El kell ismerni, hogy a kádárista hatalom
részéről alapjában igaz volt ez a vád. Donáth
Ferenc és Losonczy Géza nem fogadták el a nekik felkínált helyet a párt
Központi Vezetőségében, hanem attól távol maradva egy külön memorandumot
fogalmaztak.
Eszerint a megoldás
nem a
felkelő csapatok szétlövése, noha a fegyveres harcok kirobbanását ők is
sajnálatos szélsőségnek tekintették, hanem mindenekelőtt politikai megoldásért,
az alapvető népi követelések teljesítéséért szálltak síkra, és csak azután
egyeztek bele az ily módon sem megszelídíthető fegyveres csoportok
megsemmisítésébe. Nagy Imre az első időkben nem akarta őket meghallghatni, s ők
is sokáig távol maradtak a Központi vezetőségtől, amelyből egyedül Horváth
Márton támogatta őket valamennyire. Ők tehát ezzel a gesztusukkal már egy olyan
közvetítő lépést tettek, amelyet később továbbiak követtek, s egyre több
értelmiségi és munkásküldöttség ostromolta Nagy Imrét.
A Nagy Imre-csoport egyes tagjai:
Kopácsi Sándor rendőrkapitány,
Gimes, Fazekas és mások mindvégig közvetítő funkciót töltöttek be Nagy Imre és
a felkelt nép között. Igyekeztek egyrészt Nagy Imrének azt az oldalát
erősíteni, amely őt a népvezéri szerepre predesztinálta, másrészt leválasztani
őt a Gerő-féle, majd később a Gerő nélküli, de még mindig lapjában sztálinista
pártvezetéstől.
Végül ki tudta terjeszteni
befolyását a Nagy Imre-csoport bizonyos felkelőcsoportokra, például a legendás
Angyal István-féle csoportra vagy az egyetemi Forradalmi Diákbizottságra,
amelynek Mérei Ferenc és Pozsár István személyében
tulajdonképpen ugyancsak az ehhez a csoporthoz tartozó vezetői voltak
Igyekezett a csoport elszigetelni
az igazi jobboldalt,
vagyis
összességében mérséklő, konszolidáló szerepet töltött be, amely különösen a
forradalom második hetében, illetve utolsó napjaiban érvényesült, amikor a
pártvezetésben is megszilárdult a reformkommunista
szellem (bár akkor már a reformkommunista szónak sok értelme nem volt), Maléter
Pál, Kopácsi Sándor, Király Béla körül. Ők hozták létre a forradalmi Katonai
Bizottságot, amely már minden bizonnyal elég erős lett volna arra - utólag
persze semmit sem lehet tételesen bizonyítani - hogy szélsőséges, fasiszta és
fasisztoid csoportokkal leszámoljon. Így néhány hónapon belül - meggyőződésem
szerint - a konszolidáció fegyveresen biztosítható lett volna. Később aztán
elég jelentős befolyást gyakorolt a Nagy Imre-csoport a munkástanácsokra is,
sőt e csoport hozta létre az új szocialista pártot, az MSZMP-t is, amelynek
Intéző Bizottságában a következő nevek szerepeltek: Nagy Imre, Kádár János,
Kopácsi Sándor, természetesen Losonczy Géza. Nem véletlen, hogy Kádár
kivételével az egész Intéző Bizottság - beleértve Haraszti Sándort, az akkor
alakult Népszabadság főszerkesztőjét
is - börtönbe vagy politikai száműzetésbe került. Az egész Intézőbizottságból
egyedül Kádár János volt az, aki az új rezsimben szerepet kapott - ráadásul nem
is akármilyet.
Végül november 4. után milyen szerepet
töltött be a Nagy Imre-csoport
a forradalom utóvédharcában?
A csoport november 4-ét követően
válaszút elé került, hiszen Kádárék felkínálták a forradalom megtagadásának és
az új hatalomhoz való csatlakozásnak a lehetőségét, mind Nagy Imre mind pedig a
csoport többi tagja számára. A mátyásföldi tiszti iskolában, amely akkor a KGB
főparancsnoksága volt, és ahova Nagy Imrééket a jugoszláv nagykövetségről való
távozásuk után szállították - miután az autóbuszt, mely őket vitte, eltérítették
-, Münnich Ferenc egyenként tárgyalt a csoport valamennyi tagjával és
felajánlotta nekik a csatlakozás lehetőségét. Ezt a csoport Mátyásföldre, majd
Romániába hurcolt magja határozottan visszautasította.
Tulajdonképpen a november 4-i
második szovjet bevonulás hozta meg azt a pillanatot, amikor a csoport legtöbb
tagja - tragikus, de így van - igazán azonosulni tudott a forradalommal a
kádárista fordulathoz való kapcsolódás helyett, és az addigi fenntartások-a
mindszentysta és szélsőséges erőkkel szemben - egyszerre semmivé váltak. Ez egy
eltiport forradalommá lett, egy olyan
nemzeti üggyé, amellyel azonosulni kellett. Ez pedig nemcsak a csoport magváról
mondható el, hanem a többiekről a >>kintiek<<
legnagyobb részéről is - egy-két kivétellel (Szabó Zoltán például azonnal
elhatárolta magát a többiektől.) A csoport kinti nyúlványai folytatták az
ellenállást, részint legális részint pedig illegális eszközökkel. Legális
kísérlet volt a Magyar Értelmiség
Forradalmi Tanácsának működtetése, ahol Markos György és mások próbáltak
bizonyos vívmányokat megvédelmezni. Újjáalakult a Petőfi Kör is egy rövid
időre, persze nem sok eredménnyel. A kintiek kemény magját Gimes Miklós hívta
és tartotta össze, méghozzá abban a minden illúziótól mentes meggyőződésben,
amely sem a nyugati beavatkozásban sem a fegyveres ellenállás hatékonyságában (az
orosz tankok ellen) sem a békés kibontakozás lehetőségében nem hitt. Az egyetlen lehetőség - mondta nekünk
akkor Gimes - az illegális szervezkedés
és a szocializmusnak valamilyen becsületmentése, a történtekkel szembeni egyet
nem értés íly módon való kinyilvánításával. Így kezdődött el az illegális
szervezőmunka, amelynek
állomásai címszavakban
a következők voltak.
Az első a Magyar Demokratikus Függetlenségi Mozgalom megalakítása volt, Gimes
Miklós, Bíbó István és Ádám György részéről, amelybe
néhány koalíciós partnert is igyekeztek bevonni. Ott volt aztán az Október 23-a című lap kiadása, amelyet
Pozsár István, Kende Péter és mások indítottak, amelyhez mi is csatlakoztunk
egy sokszorosító géppel. Bizonyos értelemben idesorolnám az Életünk című másik illegális lapot,
amely ha szervezetileg nem is, de szellemileg nem is, de szellemében sok
tekintetben idetartozott. Végül meg kell említeni a Hungaricus csoportot, amelynek lelke és igazi vezéregyénisége Fekete Sándor volt. Minden
későbbi fejleménytől függetlenül, tárgyilagosan meg kell állapítani, hogy akkor
Gimes Miklós mellett Fekete Sándor volt az illegális ellenállás legkoncepciózusabb
és legelszántabb figurája Ő írta azt a bizonyos Hungaricus című vitairatot, és nagyrészt az ő ötletei alapján
készült akkoriban a röplapok - például Maléterék
tervezett kivégzése ügyében, a régi párttagokban az új pártba való belépése
ellen stb. Ezenkívül valamiféle szolidaritás megőrzésére irányult a fő
tevcékenység, beleértve a bebörtönzöttek családtagjainak segélyezését - ebben
például Lukács György is részt vett, aki ebben az időben emberileg politikailag is igen emberségesen és szolidárisan
viselkedett -, kétségtelen, hogy ez a szolidaritás egyre szűkölő bázisra
támaszkodott.
Jöttek egymás után a perek,
a megfélemlítési
és terrorakciók - így az íróperek Kériék és Fekete
Gyuláék ellen, majd Tánczos Gábort, Fazekas Györgyöt és Haraszti Sándort ítélték
el az Ádám-per, Kardos László és társainak pere, a Mérei-per ugyancsak két
felvonásban kb. kilenc szereplővel, és mások Lőcsei Pál, Katona, radó György
stb.elleni perek-, amelyek elég nyomatékos figyelmeztetést jelentettek a volt
pártértelmiség még szabadon lévő részének
az ellenzéki tevékenység abbahagyására. Az utóvédharc tehát közvetlenül nem
vezetett, mert nem vezethetett eredményre.
Történelmileg az utóvédharc
mégsem volt értelmetlen,
mert hozzájárult
ahhoz, hogy az 56-os eszmék fennmaradjanak, folytonosságuk fenntartható legyen,
és ahhoz is,hogy a Nagy Imre-csoport életben maradt tagjai, bekapcsolódva az új
demokratikus ellenzék tevékenységébe - különösen a 77-es,79-es aláírások során
a Charta* melletti szolidarítási akciókba-, úgy léphessen fel - emigrációban és
itthon egyaránt - mint ezeknek az 56-os eszméknek egyik jogos örököse.”
*A „Charta 77”
eszmei előkészítője Vaczlav Havel cseh író, a későbbi köztársasági elnök volt.
A politikai nyilatkozatot, amelyet kezdetben 243 - főleg értelmiségiekből álló
magánszemély írta alá. A Chartát a kormánynak címezték és adták át. A
dokumentum a kommunista Csehszlovákia részvételével lefolyt helsinki EBEÉ konferencia
(1973-1975), a Helsinki Záróokmány és az ENSZ által is garantált emberi jogok
csehszlovákiai megsértése ellen tiltakozott. Az okmányt tíz év alatt több ezer
értelmiségi írta alá. Szervezőit 1979 októberében súlyos börtönbüntetéssel
sújtották. Ugyancsak ebben az évben (1977) 34 magyar értelmiségi szolidaritási nyilatkozatot
adott ki a Csehszlovák Charta aláíróival.
Felhasznált irodalom:
Litván György
Magyar gondolat-szabad gondolat
Válogatott
történelmi tanulmányok
Osiris Kiadó Bp.2008
Internet-wikipedia
Szövegmagyarázat:
1. Haraszti
Sándor (1897-1982) újságíró,
politikus, aki a Baranya megyei Czinderibogádon, a
mai Bogádmindszenten született és Pécsett 1917-ben a főreálban érettségizett.
1956.okt.31-től az új pártlapnak a „Népszabadságnak” lett főszerkesztője. A
forradalom leverése után a romániai Snagovba internálták. 1958-ban hatévi börtönre
ítélték, 1960-ban amnesztiával szabadult.
2. Losonczy
Géza (1917-1957) újságíró, politikus,
Nagy Imre 1956-os kormányának államminisztere, az 1956-os Forradalom és
szabadságharc mártírja. Életével részletesebben a www.historiamozaik.blogspot.com
c. honlap részletesebben is foglalkozik
Képet
nem találtunk 3. Jánossy Ferenc, a második világháború alatt a magyar hadsereg egyik
tábori lelkésze. Később Nagy Imre veje.
4. Szilágyi
József (1917-1958) jogász, rendőralezredes, forradalmár. Az 1956-os forradalom és
szabadságharc alatt folytatott tevékenysége miatt a Nagy Imre-perben halálra
ítélték és kivégezték.
5. Gimes
Miklós (1917-1958) újságíró,
politikus, az 1956-os forradalom és szabadságharc utáni megtorlások egyik
vérttanúja, akit Nagy Imrével és Maléter Pállal együtt 1958.június 16-án
kivégeztek.
6. Vásárhelyi
Miklós (1917-2001) újságíró, 1956-ban
a második és harmadik Nagy Imre kormány sajtófőnöke. Őt is a forradalom
leverése után a romániai Snagovba internálták. A Nagy Imre-perben ötévi
szabadságvesztésre ítélték, 1960-ban amnesztiával szabadult.
7. Heltai
György (1914-1994) eredetileg jogász,
1945-1948 között a Külügyminisztérium politikai osztályának vezetője. 1949-ben
koholt vádak alapján a Rajk-perrel összefüggésben letartóztatták, tíz évre
ítélték. Rehabilitálása után csatlakozott Nagy Imre köréhez. 1956.nov.1-től a
nagy Imre kormány külügyminiszterhelyettese. 1956. nov.
végén családjával előbb Bécsbe, majd az Egyesült Államokba távozott.
8. Újhelyi
Szilárd 1915-1996) eredetileg jogász,
majd újságíró, a Márciusi Front létrehozásának egyik kezdeményezője. Részt vett
a baloldali ellenállási mozgalomban.1945 után több felelős beosztást is
betöltött.1951-ben koholt vádak alapján letartóztatták és nyolcévi börtönre
ítélték, 1954-ben rehabilitálták. Újhelyi 1955-től a Nagy Imre köré
csoportosuló pártellenzékhez csatlakozott. A forradalom bukása után a romániai Snagovba internálták, ahonnan 1958-ban térhetett haza. Ezt
követően elsősorban a filgyártás és filmforgalmazás területén töltött be
felelős beosztásokat.
9. Fazekas
György (1914-1984) író, újságíró. A
második világháború idején munkaszolgálatos. A hadifogságból való hazatérése
után az MDP lapjánál a „Szabad Népnél” tevékenykedett. 1953-tól a reformkommunisták Nagy Imre köré gyülekező csoport tagja.
Ebben az időben az „Irodalmi Újság”-nál publikált. A forradalom leverése után a
romániai Snagovba internálták. A Nagy Imre-perben tízévi börtönre ítélték.
1968-tól a „Magyar Hírlap” munkatársa lett.
10. Lőcsei
Pál (1922-2007) Eredetileg: Lerner.
Újságíró, szociológus 1945 után különböző napilapoknál dolgozott. A „Szabad Nép”
(az MDP pártlapjáról van szó - a szerk.) ún. újságíró-lázadásának
egyik szervezője. Határozottan kiállt Nagy Imre reform törekvései mellett.
1956. nov.4.-e után letartóztatták. A Legfelsőbb Bíróság egyedüli vádlottként
titkos perben nyolcévi szabadságvesztésre ítélte, 1958-ban szabadult. Később az
MTA (Magyar Tudományos Akadémia) Szociológiai Kutató Csoportjában dolgozott,
mint családszociológus. Részt vett a Történelmi Igazságtétel Bizottság (TIB)
létrehozásában.
11. Kende
Péter (1927 -) szociológus, politikai
esszéista. A Pázmány Péter Tudományegyetemen végezte tanulmányait.1949-1954
között a „Szabad Nép” külpolitikai szerkesztője. 1956-os forradalom bukása után
elhagyta az országot. 1962-1988 között a párizsi „Irodalmi Újság” egyik cikkírója.
Több franciaországi felsőoktatási intézményben is oktatott.
12. Déry
Tibor (1894-1977) Kossuth-és Baumgarten-díjas író, több külföldi akadémia tiszteletbeli
tagja. (Berlin, Hamburg, Mainz stb.) Életével a www.historiamozaik.blogspot.com
c. honlap több szerkesztése is foglalkozik.
13. Aczél
Tamás (1921-1994) Kossuth-és Sztálin-díjas író, újságíró. Eredetileg magyar-angol szakos középiskolai
tanár. Életével részletesebben a www.historiamozaik.atw.hu c. honlap több szerkesztése is
foglalkozik.
14. Zelk
Zoltán (1906-1981) Baumgarten-díjas,
József Attila és Kossuth-díjas költő, prózaíró. A kommunista rendszerben
ünnepelt költő. Több verset is írt Sztálin és Rákosi dicsőítésére. Ennek
ellenére az 1956-os forradalom és szabadságharc lelkes híve lett. A forradalom
bukása után perbe fogták háromévi szabadságvesztésre ítélték, amnesztiával
szabadult.
15. Kardos
László (1918-1980) közíró, 1942-ben
végzett a Bp.-i Pázmány Péter Tudományegyetem magyar- olasz, néprajz, szociológia
szakon. Az 1943-as B.szárszói konferencián a kollégista fiatalok nevében
beszélt. 1942-1948 között a Györffy István Kollégium igazgatója.1946-tól a
NÉKOSZ nevelési osztályának vezetője. 1947-től országgyűlési képviselő. Az
1956-os eseményekben való részvételéért közel hatévi szabadságvesztésre
ítélték, 1963-ban amnesztiával szabadult. Ezt követően „illeszkedik” a
Kádár-rendszerhez,1980-ban hunyt el.
16. Szervánszky Endre (1911-1977)
Erkel- és Kossuth-díjas zeneszerző, zenepedagógus. A Zeneakadémiát 1922-ben
kezdte. A harmincas évek közepétől az illegális kommunista mozgalomban is részt
vett. 1941-től 1948-ig a Nemzeti Zenedében tanított zeneszerzést, és
zeneelméletet. Ezt követően egészen haláláig a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán zeneszerzést tanított.
Szerkesztette:
Dr. Temesvári Tibor
2012 októbere
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!