Mottó: „Itt egyedül Sztálin tudja, mit akar.”
Anthony Eden
Sorskérdések Jaltában
1945.febr.4-11.
A
szövetségesek, a „három nagy”: W.S.Churchill1 angol miniszterelnök,
F.D.Roosevelt2 az Egyesült Államok elnöke, és J.V.Sztálin3
a Szovjetunió első számú vezetője - már közel a háború végéhez - 1945 telén a
Krim-félszigeti Jaltában a Livadia* kastélyban tartották nagy jelentőségű
konferenciájukat. Az első ülésre február 4-én az utolsóra - a nyolcadikra
1945.febr.11-én került sor. A konferencia a szovjetek szempontjából igen
kedvező történelmi pillanatban kezdődött. A Vörös Hadsereg már száz kilométerre
volt Berlintől, fegyverzete, a katonai vezetés eredményessége sokkal hatékonyabb
volt, mit annak előtte bármikor. Mindez nemcsak a jaltai konferencia
határozataira, hanem azok szovjet részéről történő „elszabotálására” hívják fel
a figyelmet.
Miről
esett szó az egyes üléseken, milyen döntések születtek, illetve azok szovjet
részről, hol kaptak „farsot”?
Szerkesztésemben
erre keresem a válaszokat.
*A Livadia kastély ma már Ukrajnában található, a Krim
félszigeten. Az épületegyüttest II. Sándor cár 1861-ben vásárolta feleségének a
hesseni származású Mária hercegnőnek. A cári párt az üdülőhelyen Mark Twain is
meglátogatta. Az épület főszárnya: a „Márvány palota 1911-ben készült el.
Tizennyolcezer szó Lengyelországról….
A megbeszélések középpontjában,
a lengyel kérdés szerepelt…
Churchill emlékiratai szerint
„Lengyelországról a jaltai értekezlet nyolc plenáris ülésén, nem kevesebb, mint
hét alkalommal esett szó, s a brit jegyzőkönyv majdnem tizennyolcezer szóban
rögzíti azokat a megbeszéléseket, amelyeket e tárgyban Sztálin és Roosevelt és”
az angol miniszterelnök folytatott. A konferencián a külügyminiszterek és a
vezérkari főnökök is részt vettek.
Első ülésnap a Livadia kastélyban - február 4.
Az ülést Roosevelt nyitotta meg.
Leszögezte, hogy „sem törvény, sem történelmi hagyomány nem írja elő, hogy
éppen ő nyissa meg az ülést. Csak véletlen volt, hogy ezt Teheránban is ő tette
meg….” Az elnök azt kérte, hogy valaki szovjet részről adjon tájékoztatást a
„szovjet-német front helyzetéről”.
Sztálin javaslatára Antonov4
hadseregtábornok a vezérkar helyettes főnöke tartott beszámolót.
Előadásában arról beszélt, hogy a
szovjet csapatok január közepén a
„Nyeman-folyótól a Kárpátokig terjedő 700 kilométer
hosszú fronton” indítottak támadást. „Kisegítő hadművelet indult
Kelet-Poroszország ellen, és folytatódott a budapesti irányú magyarországi
támadás” is.
A főparancsnokság által kitűzött
célokat sikerült elérni….Antonov szólt az ellenség várható tevékenységéről is
Hozzátette: „A németek védeni fogják Berlint, s ezért igyekeznek majd az Odera
vonalán feltartóztatni a szovjet csapatok előnyomulását…”
Marshall tábornok elmondta, hogy
a „nyugati fronton felszámolták az Ardennekben indított német támadás
következményeit….A nyugati fronton a hadműveletek egy ideig hajótér hiányában
lassan bontakoztak ki….” Majd megkezdődött a vita, illetve a beszélgetés az
elhangzottakról.
Lengyelország még nem volt napirenden…..
Második ülés a Livadia kastélyban - február 5.
Az elnöklő Roosevelt
bejelentette: „hogy a mai ülésen politikai ügyekkel kívánnak foglalkozni.”
Sztálin javasolta, hogy beszéljék meg: „a Németország széttagolására vonatkozó
javaslatokat.” Megengedhető-e, hogy Németországban: „valamiféle központi
kormány alakuljon…A harmadik kérdése arra vonatkozott: „vajon meghagyják-e a
szövetségesek, avagy nem hagyják meg Hitler5 kormányát, ha az
feltétel nélkül kapitulál.”
Az ülés napirendjén legnagyobb részt
„a Németország által fizetendő kártérítésnek, e kártérítés mértékének a kérdése
szerepelt. Roosevelt Németország decentralizálását még „utópiának” tartotta,
Churchill azonban kijelentette, hogy „a brit kormány kész elfogadni Németország
széttagolásának elvét” és javasolta bizottság kiküldését „a követendő eljárás
tanulmányozására…”
Sztálin közölte: „hogy
fontosabbnak tartja a jóvátétel kérdésének megtárgyalását.” Szólt arról, hogy „a
szovjet kormány tervet készített az anyagi jóvátételre voatkozólag.” Majszkíj6
a szovjet kormány képviseletében részletesen ismertette a - a nyolc alapelvből
álló - szovjet tervet. A jóvátétel
lényege abban foglalható össze: „hogy Németországnak a jóvátételt nem pénzben
kell teljesítenie, mint az első világháború után, hanem természetben.”
Időtartamát pedig „10 évben kell megállapítani.”
Lengyelország még itt sem volt
napirenden…..
Harmadik ülés a Livadia
kastélyban - február 6.
Roosevelt kijelentette: „hogy ma
hozzá kellene fogni a nemzetközi biztonsági szervezet kérdésének
megtárgyalásához. Véleménye szerint feladatunk legalább 50 esztendőre biztosítani
a békét.”
Stettinius7 amerikai
külügyminiszter részletesen ismertette az amerikai elképzeléseket. Közölte: „Dumbarton
Oaksban* úgy állapodtak meg, hogy bizonyos kérdéseket későbbre halasztanak
további tanulmányozás és döntés céljából. E kérdések közül az a legfontosabb,
hogy a Biztonsági tanácsban a szavazás milyen rendjét alkalmazzák.”
*1943
októberében a moszkvai konferencián Nagy-Britannia, a Szovjetunió, az Egyesült
Államok és Kína képviselői elhatározták, hogy a háború után a nemzetközi béke
és biztonság megteremtése érdekében nemzetközi szervezetet létesítenek. Ezt
követően 1944 augusztusában Washington egyik külvárosában, Dumbarton Oaksban
ismét összegyűltek, és kidolgozták a nemzetközi szervezet alapokmányának első
tervezetét.
Churhill aztán javasolta elővenni a lengyel-kérdést. Sztálin és
Roosevelt elfogadta a miniszterelnök javaslatát.
Roosevelt kijelentette, hogy a
„maga részéről a Curson-vonal mellett van. Ezzel lényegében egyetértett a
lengyelek többsége….” - mondta
Sztálin megkérdezte: „Milyen
lengyelekről van szó: az igaziakról vagy az emigránsokról.” Majd hozzátette, „Az
igazi lengyelek Lengyelországban élnek…”
A lengyel kérdés lényegesebb
része - Roosevelt szerint - „az állandó lengyel kormány megalakítására
vonatkozik magában Lengyelországban. Nézete alapján Amerika nincs abban a
helyzetben, hogy elismerje a lublini kormányt** „mivel ez a lengyel népnek csak
egy kis részét képviseli.”
** Az
ún. „londoni emigráns kormány” ellenlábasa a szovjetek által támogatott
kommunistákból és szocialistákból álló „Lublini Bizottság”, majd az ebből
szerveződő „lublini kormány” volt. Lublin Lengyelország keleti részében fekvő
jelenleg 9-dik legnépesebb városa.
Roosevelt ideiglenes kormány
megszervezését „kisebb számú tekintélyes személyiség”-ből álló „Elnöki
Tanácsra” bízná. Ezzel az angol miniszterelnök is egyetértett. Úgy fogalmazott,
hogy őt jobban érdekli Lengyelország szabadsága és függetlensége, mint
határainak pontos megvonása. Jelenleg két lengyel kormány van, s ezeket
illetően eltér a szövetségesek véleménye.
Sztálin szerint: „Lengyelország
kérdése nemcsak becsületbeli ügy”, mint ahogy a brit kormány gondolja, „hanem
biztonsági kérdés is.” Hozzátette: „az oroszok a múltban sokat vétettek
Lengyelország ellen. A szovjet kormány igyekszik jóvátenni ezeket a vétkeket…”
Azt fejtegette, hogy a volt lublini - a konferencia idején már varsói-kormány
tagjai „hallani sem akarnak „a mostani londoni lengyel kormányról.” Roosevelt
megjegyezte: „a lengyel kérdés öt évszázad óta okoz gondot a világnak.” A
lengyel vitát másnapra halasztották.
Negyedik ülés a Livadia
kastélyban - február 7.
A tanácskozás elején Roosevelt
kijelentette, hogy őt „elsősorban a lengyel kormány problémája érdekli.”
Sztálin azt mondja, hogy „másfél
órával ezelőtt üzenetet kapott Roosevelttől a következő javaslattal: hívjanak
meg Lengyelországból két embert a lublini kormány részéről, és hívják meg a
második táborhoz tartozó társadalmi erők két képviselőjét is.” Hozzáfűzte,
addig is, amíg ez technikailag lehetséges vitassák meg a „Dumbarton Oaksban
kidolgozott” javaslatokat. Ezután a szovjet küldöttség javaslatot terjesztett
elő a lengyel kérdésben. Ennek főbb megállapítása, „hogy Lengyelország keleti
határának a Curson-vonalat* kell követnie, bizonyos szakaszokon 5-6 kilométer
mélységű eltérésekkel Lengyelország javára.” Nyugati határának pedig „Stettin
városától (amely Lengyelországnak jut) dél felé az Odera, majd a Neise (a
nyugati Neise) mentén kell húzódnia. Kívánatos lenne az ideiglenes lengyel
kormány kiegészítése néhány demokrata politikussal az emigráns lengyel
körökből”…. Az így kiegészített kormányt a szövetségeseknek kell elismerni-
* A
„Curson-vonal, a brit Curson külügyminszter által az első világháború végét
lezáró békékben javasolt az etnikai szempontokat figyelembevevő határvonal
Oroszország és Lengyelország között. Az 1921.márc.18-án aláírt írt rigai
békeszerződés azonban Oroszország számára ennél kedvezőtlenebb határvonalat
rögzített. A Curson-vonallal a www.historiamozaik.blogspot.com,
illetve a www.historiamozaik.atw.hu
honlap több helyen részletesen is foglalkozik.
Roosevelt megállapította, hogy a
szovjet javaslatok „bizonyos mértékű haladást jelentenek.” Egyelőre „csak azt
szeretné megjegyezni, hogy nem tetszik neki a szovjet javaslatban az >> emigráns
lengyelkörök<< kifejezés. Úgy vélte, hogy a „lengyel kormányba nem kell
okvetlenül bevonni az emigrációhoz tartozó személyeket.”
Szálin helyeselt erre a
felvetésre. Churchill „azt ajánlja, hogy az >> emigránsok<< szó
helyett használják a >> külföldön tartózkodó lengyelek<<
kifejezést. Sztálin elfogadta a miniszterelnök javaslatát.
Ötödik ülés a Livadia kastélyban -
február 8.
Eden brit külügyminiszter
beszámolt a külügyminiszterek által elvégzett munkáról. Közölte, „hogy a
külügyminiszterek (Stettinius amerikai, Eden brit8, Molotov9
szovjet -– a Szerk.) megvizsgálták a konferencia időpontjának és a nemzetközi
szervezet (a jövendő ENSZ-ről volt szó - a Szerk.) tagságának kérdését,
valamint azt a kérdést, hogy két-három szovjet köztársaságot* is
felruházzanak-e a kezdeményező tagok jogaival, továbbá, hogy milyen országokat
hívjanak meg az alapító konferenciára. Azt javasolják, hogy a konferenciát
1945. április 25-re hívják össze az Egyesült Államokban.”
* Belorusszia,
Ukrajna….
Ezután a „három nagy” között vita
kezdődött a meghívandó országok listájáról. Roosevelt ezután „áttért” a lengyel kérdésre.
Közölte, hogy az „Egyesült
Államok küldöttségének nincsenek ellenvetései a lengyel határokat illetően. „Azzal
is egyetértett,” hogy Lengyelországot Németország rovására kell kárpótolni, még
meddig Kelet-Poroszország Königsbergtől délre eső részével és Észak-Sziléziának
az Oderáig terjedő részével. Azt viszont kevéssé látja indokoltnak, hogy a
lengyel határt a nyugati Neisséig vigyék.”
Az Elnök azt javasolta, hogy a
lengyel kormány problémáját illetően a szovjet külügyminiszter, továbbá az
Egyesült Államok és Anglia szovjetunióbeli nagykövetei Moszkvában folytassanak
tárgyalásokat” Bieruttal10, Osóbka-Morawskival, Sapiehával,
Witosszal, Mikolajczykkal11 és
Grabskival, egy új kormány megalakításával.” Először alakuljon egy háromtagú
tanács, amely az elnöki hatalmat gyakorolná. Ez a tanács alakítaná meg a
kormányt „a varsói kormányban részt vevő emberekből, valamint lengyelországi és
külföldön élő lengyel demokratikus személyiségekből.” Az így létrejővő kormány
„ígéretet tenne arra, hogy megrendezi az országgyűlési választásokat, az
országgyűlés pedig megválasztja Lengyelország állandó kormányát.
Sztálin megkérdezte: „úgy
gondolják, hogy ebben az esetben megszűnne a londoni kormányt?”
Churchill és Roosevelt igenlő
választ adott. Churchill hozzátette, hogy mihelyt megalakult az ideiglenes
lengyel nemzeti egységkormány, a brit kormány nem ismeri el többé a Londonban
működő kormányt….”
A miniszterelnök közölte azt is,
hogy módosításai vannak Roosevelt
javaslatához….le kell szögeznünk, hogy nézeteink eltérőek az alapvető tényeket,
vagy legalábbis néhány alapvető tényt illetően: a varsói kormány nem olyan
kormány, amelyet a lengyel nép túlnyomó többsége elismerhetne….Ha megtagadnánk
a londoni kormányt, és a lublini kormányt támogatnánk, az egész világ
tiltakozna, tiltakozna kivétel nélkül minden külföldön tartózkodó lengyel.”
Majd így folytatta: „Van egy
lengyel hadseregünk, amely Lengyelországon kívül tartózkodó lengyelekből áll….Ő
Churchill azt hiszi, hogy ez a lengyel hadsereg megbékülne a lublini
kormánnyal. Árulásnak tekintené, ha a brit kormány elismerné a lublini
kormányt, s ugyanakkor megtagadná a londoni lengyel kormány további
elismerését….Véleménye szerint a szovjet javaslatok nem eléggé előrelátóak. Meg
kell győződnie arról, hogy az új kormány valóban elégséges mértékben
képviseli-e a lengyel népet….”
Roosevelt azt mondja,
hogy Lengyelországban minél
hamarabb meg kell tartani az általános választásokat…”
Sztálin hosszasan védelmébe vette
a varsói (korábban lublini)
kormány vezetőit. Hozzátette: „Ismeretes, hogy a lengyelek nem szerették az
oroszokat, mivel az oroszok három ízben vettek részt Lengyelország
felosztásában….Most a lengyelek örülnek, hogy az oroszok kiűzik a németeket,
hogy a lengyel lakosság felszabadul, s ennek nyomán javul a viszonyuk az
oroszokhoz….A helyzet nem olyan tragikus, amilyennek Churchill rajzolja…”
Roosevelt megkérdezi,
„hogy mikor lehet majd
Lengyelországban szabad választásokat tartani?”
Sztálin azt feleli,
hogy a választásokat egy hónap
múlva megrendezhetik, ha nem következik be a fronton valamilyen katasztrófa….”
Churchill kijelenti,
„hogy a szabad választások
természetesen megnyugtatnák a kedélyeket Angliában…”
Roosevelt azt ajánlja,
„hogy ezt a kérdést utalják át
megvizsgálásra a külügyminiszterekhez.”
Churchill egyetért ezzel. Sztálin
megállapítja,”hogy ez helyes lenne.”
Hatodik ülés a Livadia kastélyban
- február 9.
Roosevelt azt ajánlotta, hogy
Stettinius számoljon be a három külügyminiszter tanácskozásáról.
Stettinius a külügyminiszterek
nevében rövid jelentést tett. „Az amerikai küldöttség memoranduma alapján
részletesen megtárgyalták a lengyel kérdést. A szovjet küldöttség javaslatának
megfelelően már nem szerepelt az elnöki tanács kérdése…” A lengyel kormány
megalakításával kapcsolatban tovább folytatják a tárgyalásokat….”
Churchill azt mondja,
„hogy akkor talán először a
lengyel kérdéssel foglalkozhatnának.”
Roosevelt: ezzel egyetértett.
Majd
rövid vita kezdődött
az amerikai formulát kedvezően
módosító szovjet javaslatokról. Ennek egyik kulcsmondata: „A mostani ideiglenes
lengyel kormányt szélesebb, demokratikus alapon át kellene szervezni mind Lengyelországban
élő, mind külföldön tartózkodó demokratikus személyiségek bevonásával. Ezt az
új kormányt ennek megfelelően ideiglenes lengyel nemzeti egységkormánynak
kellene nevezni.”
A bekezdés végén a szovjet
küldöttség a „nem fasiszta és antifasiszta pártok” szavak betoldását javasolja,
úgy hogy az egész mondat így hangozzék:>> E választásokon minden nem
fasiszta és antifasiszta demokratikus pártnak joga lesz részt venni és
jelölteket állítani.”
Churchill örömmel látja,
„milyen nagy lépéssel jutottak
előbbre a lengyel kérdésben….Véleménye szerint azonban nem szabad elhamarkodva
dönteni….Jó lenne egy kicsit elgondolkodni a szovjet küldöttség javaslatain.
Igaz, hogy a tanácskozás résztvevőinek már csak 48 óra áll a rendelkezésére.”
Roosevelt azt ajánlja,
„hogy Stettinius fejezze be
jelentését, aztán tartsanak félórás szünetet, hogy tanulmányozhassák a szovjet
küldöttség javaslatait.”
Sztálin és Churchill elfogadják a
javaslatot. Stettinius ezt követően rátért a jóvátétel, az Egyesült Nemzetek
konferenciájának összehívására, és a jugoszláv kérdésre. Ezt követően szünet
következett.
A szünet után
Roosevelt kijelentette, hogy
„alaposabban megismerkedett a szovjet küldöttségnek a lengyel kérdésre
vonatkozó javaslataival, és eszmecserét folytatott az angol féllel. Úgy látja, hogy
most már csak a szavakban van némi különbség.”
Churchill „egyetért az elnökkel
abban, hogy ma jelentősen előre haladtak a szövetséges hatalmaknak a lengyel
kérdésre vonatkozó egységes nyilatkozat kérdésében. Nincs kifogása az ellen,
hogy az ügy végleges kidolgozását a három külügyminiszterre bízzák.” Hangsúlyozta,
hogy a Lengyelországról szóló nyilatkozatot így kellene kezdeni:
„Lengyelországnak a Vörös Hadsereg által történt teljes felszabadítása folytán,
ebben az országban új helyzet állott elő. Ez megköveteli egy olyan ideiglenes
lengyel kormány megalakítását, amely szélesebb alapra támaszkodik, mint az
Nyugat-Lengyelország nemrégen történt felszabadulása előtt lehetséges volt,”
majd további kisebb módosításokat javasolt.
Hetedik ülés a Livadia kastélyban
- február 10.
Eden felolvasta „a
Lengyelországról szóló nyilatkozat szövegét, amelyet a külügyminiszterek
tanácskozásán egyeztettek össze február 9-én este és február 10-én reggel.”
Roosevelt kijelenttette,
„egyetért az Eden által
felolvasott nyilatkozat szövegével.”
Churchill leszögezte,
„hogy megállapodásra jutottak
Lengyelország keleti határait illetően, és megegyeztek abban, hogy a
lengyeleknek meg kell kapniuk Kelet-Poroszországot és az Oderáig terjedő
területet.
Abban viszont már kételkedik,
hogy a lengyel határnak a Neisse (nyugati Neisse) mentén kell húzódnia.
Táviratot kapott a háborús kabinettől, s az aggodalmát fejezi ki a Németrszágba
való tömeges áttelepítésekkel kapcsolatos nehézségek miatt.”
Roosevelt megjegyezte,
„jó lenne tudni, mi az új lengyel
kormány álláspontja a nyugati határt illetően.”
Sztálin megjegyezte,
„a nyilatkozatban konkrétan
kellene szólni a határról…”
Churchill fontosnak tartotta,
hogy „közleményt adjanak ki a keleti határ (Curson-vonal) kérdésében elért
megállapodásról….Úgy véli, hogy figyelembe kell venni maguknak a lengyeleknek a
nyugati határra vonatkozó véleményét, s ezt a kérdést a békekonferencián kell
eldönteni.”
Roosevelt úgy vélte, „jobb lenne semmit
sem mondani Lengyelország határairól, mivel ezt a kérdést meg kell még
tárgyalni a szenátusban.” Neki most nincs felhatalmazása, hogy ebben döntést
hozzanak.
Churchill kijelentette, „valamit
mégis csak kell mondani a nyugati határról…..Valami olyan formulát kellene
találni, amely szerint Lengyelország területe nyugat és észak felé növekszik, s
a kérdés eldöntésénél figyelembe veszik majd a lengyel kormány véleményét.”
Sztálin szintén szükségesnek
tartja, „hogy a határozatban szóljanak Lengyelország határairól.”
A lengyel ügy megvitatása után. A
Francia Köztársaság ideiglenes kormányának esetleges csatlakozásához a
nyilatkozathoz. Roosevelt javaslata után Sztálinnak nem volt kifogása, hogy a
franciák részt vegyenek Németország „ellenőrzési mechanizmusában.” Ismét került
Jugoszlávia és Németország jóvátételi kötelezettsége.
Nyolcadik ülés a Livadia
kastélyban - február 11.
Az utolsó ülést Roosevelt
nyitotta meg. Azt ajánlotta, „hogy munkájukat kezdjék a nyilatkozat
tervezetének megvitatásával.”
Sztálin azt javasolta, hogy az
amerikai nyilatkozat-tervezetet „vegyék vitaalapnak.” Churchill egyetértett
ezzel.
Majd a „három nagy” (Churchill,
Roosevelt, Sztálin) kisebb módosításokat javasolva megvitatta a tervezetet.
Ezt követően Roosevelt
megállapította, „hogy a nyilatkozatot a kormányfőknek kell aláírniuk, s azt
ajánlja, hogy Sztálin lássa el elsőként kézjegyével.”
Sztálin ellenvetést tett.
„Rámutat arra, hogy az Egyesült Államoknak epés sajtója van, amely úgy tüntethetné
fel a dolgot, hogy Sztálin magával rántotta az elnököt és a miniszterelnököt.
Éppen ezért azt javasolja, hogy a nyilatkozatot írják alá alfabetikus
sorrendben, tehát elsőként Roosevelt, másodiknak Sztálin, harmadiknak
Churchill.”
Churchill közbevetette, „hogyha
az angol ábécét veszik, akkor az ő aláírása lesz az első.”
Sztálin azt válaszolta, „kész
elfogadni Churchill javaslatát.”
A kormányfők megállapodtak abban,
hogy a nyilatkozatot a villásreggeli után írják alá.
Visszatérve a németországi
jóvátételről szóló jegyzőkönyv kérdésére, Roosevelt megállapította, hogy a
szovjet küldöttség által javasolt jegyzőkönyvet elfogadhatónak tartja.
Churchill kijelenti, „hogy
szeretné újra elolvasni a jegyzőkönyv tervezetének szövegét, mert úgy
emlékszik, hogy szükség van bizonyos stiláris módosításokra.” A tervezetet
elolvasása után közölte „egyetért a jegyzőkönyv tervezetével.”
Javasolta „állapodjanak meg a
nyilatkozat nyilvánosságra hozatalának időpontjában.”
A kormányfők úgy döntöttek, „hogy
a szöveget rádió útján hozzák nyilvánosságra moszkvai idő szerint február 12-én
23 óra 30 perckor Moszkvában, Londonban és Washingtonban egyidejűleg…”
1. Nyilatkozat*
a három szövetséges hatalom, a Szovjetunió, az Egyesült Államok és
Nagy-Britannia
vezetőnek krimi konferenciájáról
*A
Nyilatkozat teljes terjedelmével nem, csak a fejezet címek felsorolásával
foglalkozom
I.
Németország szétzúzása,
II.
Németország megszállása és ellenőrzése,
III.
A Németország által teljesítendő jóvátétel,
IV.
Az Egyesült Nemzetek konferenciája,
V.
Nyilatkozat a felszabadított Európáról,
VI.
Lengyelország,
VII.
Jugoszlávia,
VIII.
A külügyminiszterek értekezletei,
IX.
Egység a béke megszervezésében, akárcsak a háború
viselésében.
1945. február 11. Winston Churchill,
Franklin D.Roosevelt
I.Sztálin
2. Jegyzőkönyv a krimi konferencia munkájáról
amely a Világszervezettel,
meghívók a Világszervezet első tanácskozására, a területi gyámsággal, a francia
megszállási övezettel és a németországi Ellenőrző Tanácscsal foglalkozik.
3. Jegyzőkönyv a jóvátételekről, a háborús főbűnösökről,
a szövetséges államok egyezményeiről
(hadifoglyok, és
polgári személyekről), egyezmény a távol-keleti kérdésekben.
1945. február 11.
I.Sztálin
Franklin D.Roosevelt
Winston Churchill
Jalta után Sztálin „keresztbe tesz”…..
Teltek múltak a
hetek….
Ahogy Churchill az emlékirataiban
írja: „nyilvánvalóvá vált, hogy a szovjet kormány semmit sem tesz azoknak a
megállapodásainknak a végrehajtására, amelyek értelmében ki kellett volna
bővíteni a lengyel kormányt és munkájába be kellett volna vonni az egymással
szemben álló lengyel feleket. Molotov sehogyan sem volt hajlandó véleményt
nyílvánítani azokról a lengyelekről, akiket mi hoztunk szóba, s egyiküknek sem
tették lehetővé, hogy akár csak előzetes jellegű kerekasztal-értekezleten is
megjelenjen.
Felajánlotta viszont, hogy
megfigyelőket küldhetünk Lengyelországba, s megrökönyödéssel vette tudomásul,
hogy javaslatát a legnagyobb készséggel és igen gyorsan elfogadtuk. Amikor
aztán nagyköveteink szóba hozták a dolgot, ő különféle kibúvókat keresett,
többek között azzal érvelt, hogy árthatnánk a lublini ideiglenes kormány
tekintélyének. A moszkvai tárgyala sok a legcsekélyebb eredménnyel sem jártak.
Az idő az oroszoknak és lengyel
híveiknek dolgozott: a legkülönfélébb rendszabályokkal egyre inkább markukba
kaparintották az országot, és ezt persze nem kívánták külső megfigyelők elé
tárni. Ezeknek az elszánt erőknek minden egyes nap nyereség volt…”
Keresztezések…..
„Az oroszok Romániában sértették
meg első ízben megállapodásainknak mind a betűjét, mind a szellemét, mégpedig
éppen aznap este, amikor az alsóházban jaltai fáradozásaink, eredményeit
ismertettem” - írja a miniszterelnök. Majd így folytatja: „Alig néhány nappal
előbb írtuk alá a felszabadított Európáról szóló nyilatkozatot, amelyben
köteleztük magunkat, hogy a szövetséges seregek által megszállt országokban
szabad választások lesznek, és demokratikus kormányok jönnek létre. Február
27-én Visinszkíj12, miután az előző napon bejelentés feltűnt
Bukarestben, kihallgatást kért Mihály királytól, és azt követelte tőle, hogy
bocsássa el az 1944 augusztusában végrehajtott királyi államcsíny után
alakított többpárti kormányt, amely kiutasította a németeket Romániából. A
fiatal uralkodó, külügyminiszterének, Visoianunak támogatásával másnapig
ellenállt. Ekkor Visinszkíj ismét felkereste, figyelemre sem méltatta a királynak
azt a kérését, hogy hadd tanácskozzék legalább a politikai pártok vezetőivel, öklével
az asztalra verve és kiabálva azonnali engedelmességet követelt, majd becsapva
maga után az ajtót, kiment a teremből.
Ezzel egy időben szovjet
harckocsik és csapatok vonultak fel a főváros utcáin és március 2-án hivatalba
lépett a szovjetek által kinevezett kormány…
Nagy megrázkódtatás volt nekem ez
a hír, s mint később kiderült, másutt is ez volt az események menete. Az
oroszok erőszakkal és félrevezetéssel kommunista kisebbséget juttattak
hatalomra. Tiltakozásunknak gátat vetett, hogy amikor Edennek októberben
Moszkvában jártam, beleegyeztünk, hogy Romániában és Bulgáriában Oroszországé
legyen a döntő szó, Görögországban viszont mi vesszük kezünkbe az irányítást.
Az alatt a hat hét alatt, amíg Athénben a kommunisták és az ELASZ ellen
harcoltunk, Sztálin igen szigorúan tartotta magát ehhez az egyezséghez, pedig
őt és környezetét rendkívül kedvezőtlenül érintették a fejlemények……
Sztálin viszont ezzel
homlokegyenest ellentétes politikát követett a fekete-tenger partján fekvő két
balkáni országban, olyan politikát, amely teljesen összeegyeztethetetlen volt
minden demokratikus elképzeléssel. Papíron elfogadta a jaltai elveket, de most
lábbal tiporta őket Romániában.
Ha azonban túl erélyesen lépek
fel ellene, könnyen azt mondhatta volna:>> Én sem avatkoztam be az önök
görögországi akciója idején; miért ne kaphatnám meg én is ugyanazt a cselekvési
szabadságot Romániában?<< …Tekintettel kellett lennem Sztálinhoz fűződő
személyes kapcsolatomra is, és bizonyos voltam benne, hogy hiba volna efféle
vitába bocsátkozni.
Ezenkívül nem téveszthettem szem
elől az ennél jóval fontosabb lengyel kérdést sem, s nem akartam semmi olyat
tenni Románia miatt, ami ronthatná a lengyel rendezés kilátásait. Ezért azt
javasoltam Rooseveltnek, kérjük fel Sztálint a beavatkozásra, nehogy az új
kormány, a jaltai nyilatkozatra hivatkozva, nyomban tisztogatási akciót
indítson minden antikommunista ellen.”
Kiábrándító hírek Moszkvából.
Churchill: „Moszkvából a
legkiábrándítóbb hírek érkeztek Lengyelországról is. Britanniában a kormány többsége
még nem osztozott abban a mélységes gyanakvásban, amellyel valamennyi párt és
osztály viseltetett a Szovjetunió lengyelországi uralma iránt…. Mihelyt
kiderült, hogy becsaptak bennünket, s hogy az oroszok részint közvetlenül,
részint lublini bábjaik útján, a színfalak mögött a jól ismert kommunista machinációt
alkalmazzák Lengyelországban, a brit közhangulatot súlyos válság fenyegette…..
Az ígéretes kezdet után….
Molotov immár hajthatatlanul
elutasította a krimi javaslatok minden olyan értelmezését, amely nem esett
egybe az ő rendkívül merev és szűk felfogásával. Gyakorlatilag mindenkit ki
akart zárni a tárgyalásokból, akit mi jejöltünk. Arra hivatkozott, hogy
kénytelen alkalmazkodni Bierutnak és társainak nézeteihez. Végül azt az
ajánlatát is visszavonta, hogy megfigyelőket küldhetünk Lengyelországba. A
>> nem lublini<< lengyelekkel folytatandó tárgyalásokat
nyílvánvalóan puszta komédiává akarta silányítani, amikor arra törekedett, hogy
az új lengyel kormány egyszerűen a jelenlegivel legyen azonos, csak váltson
köntöst, hogy a tájékozatlanok tiszteletreméltóbbnak lássák. Meg akarta
akadályozni továbbá, hogy tanúi lehessünk a likvidálásoknak, a deportálásoknak
és mindazoknak a csalárdságoknak, amelyekkel még a választások előtt, sőt már
az új kormány beiktatása előtt totális rendszert teremtsenek. Tudtam, hogy ha
nem hozzuk egyenesbe a dolgot, a világ csakhamar meg lesz győződve, hogy
Roosevelttel egy csalárd iromány társszerzőiül szegődtünk, amikor aláírtuk a
krimi megállapodást.
Én mindenesetre megígértem
a parlamentnek, hogy tudomására
hozom, ha lehetetlen lesz olyan lengyel kormányt alakítani, amely megfelel
Jalta szellemének. Meggyőződésem volt, hogy Molotov taktikázásának csak úgy
vethetnek véget, hogy személyes üzenetben fordulok Sztálinhoz, és világosan
elébe tárom, milyen lényeges feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy ne
kényszerüljek bevallani a parlamentnek a kudarcunkat. Lengyelországnál jóval többről
volt szó. Most kellett elválnia, hogyan értelmezzük mi, s hogyan az oroszok az
olyan fogalmakat, mint demokrácia, szuverenitás, függetlenség, képviseleti
kormány, szabad és korlátozásmentes választás.”
A miniszterelnök Roosevelt elnöknek 1945.márc.27.
1.) Nem közölhetnénk-e
mind a ketten vele (Sztálinnal), mennyire elkeserít bennünket, hogy a jaltai
döntések értelmezésében támadt félreértések megakasztják a lengyel bizottság
munkáját? Megegyezésünk értelmében a határozatoknak az volt a céljuk, hogy a
lublini és az egyéb demokratikus lengyelek képviselőivel való tanácskozások
után, olyan új nemzeti kormány jöjjön létre, amelyet a brit és az amerikai
egységkormány egyaránt elismerhetne. Hiába terjesztettünk elé különféle lengyel
neveket, egyszerűen nem kaptunk választ úgymond, értesülések híján. Nagyon is alapos tájékoztatást adtunk
pedig.
Nem volna
megengedhető, hogy egyetlen hatalom valamennyi jelölttel szemben vétót emeljen.
Véleményünk szerint mi a szövetségesekhez illő bizalommal tettünk javaslatot a
tárgyalás résztvevőire, és természetesen nem szabad megengedni, hogy Lublin
egyszerűen elvesse őket. Mi az ő jelöltjeit egytől egyig elfogadjuk, mert
szintén bízunk benne, hogy a szovjet kormány nem jelöl nácibarát vagy
demokráciaellenes lengyeleket.
Ha majd a
lengyelek összeülnek, egymással kell megtárgyalniuk az új kormány
megalakítását. A bizottságnak a döntőbíró szerepét kellene ellátnia, hogy
gondoskodjék az eljárás tisztaságáról. Molotov azt akarja, hogy előbb a
lubliniak véleményét kérjük ki. A közlemény ezt nem írja elő. Nem kifogásoljuk
azonban, hogy előbb velük tárgyaljon, de a magunk képviselőit nem
hatalmazhatjuk fel erre, mert akkor a közlemény szellemével ellentétesen
járnánk el. Molotov ezenkívül,
meglepetésünkre és legnagyobb sajnálatunkra, most visszavonta azt a korábbi
ajánlatát, hogy megfigyelőket küldhetünk. Sőt a jelek szerint azt állítja, hogy
soha nem is tett ilyen ajánlatot, és azt javasolja, kérjünk engedélyt a
jelenlegi varsói kormánytól. Sztálin
meg fogja érteni, hogy a jaltai döntésnek egyetlen értelme az volt, hogy olyan
lengyel kormány jöjjön létre, amelyet elismerhetünk, s hogy következésképp nem
fogadhatjuk el a jelenlegi kormányt. Biztosra vesszük, hogy elfogadja a
megfigyelők küldésére tett ajánlatunkat, s ha varsói barátai vonakodnának
beleegyezni, ő könnyen meggyőzheti őket, hiszen nagy a tekintélye előttük.
2.) Sztálin
azt is bizonyosan megérti, hogy addig is, amíg a nagy szövetségesek az új nemzeti
egységkormány létrehozásán munkálkodnak. Lengyelország mai kormányzóinak nem
szabad előre megszabniuk a jövőt.
Felkértük a
szovjet kormányt, vesse latba befolyását pillanatnyilag hatalmon lévő ottani
barátainál. Bízunk benne, hogy Sztálin intézkedni fog ennek érdekében.
3.)
Sztálinnak rendelkezésére áll az a március 19-i feljegyzésünk, amelyben
(nagyköveteink útján) mindezt igen józanul kifejtettük. Vajon hajlandó lesz-e
egy pillantást vetni rá, hogy eldöntse nem a jaltai döntés szellemében fogant-e
minden javaslatunk, s nem kellene-e szövetségesünknek mindegyiket elfogadnia, hogy
aztán minden további késedelem nélkül megvalósulhasson a Lengyelországról szóló
jaltai megegyezés, az tudniillik, hogy olyan kormány jöjjön létre, amely
képviseli a lakosságot, s amelyet Britannia és az Egyesült Államok elismerhet?”
Mint válaszában az Elnök
kifejtette, ő is >> aggodalommal és gondterhelten<< figyelte,
>> hogyan alakul a Szovjet magatartása a krimi értekezlet óta<<.
Ismertette nagyköveteink további tárgyalására vonatkozó javaslatát, végül így
összegezte véleményét: >> Egyetértek azonban Önnel abban, hogy ideje
egyenest Sztálin elé tárni a szovjet magatartás szélesebb összefüggéseit
(különös tekintettel Lengyelországra), s közvetlenül eztán küldendő táviratom
tartalmazni fogja tervezett üzenetem szövegét is. Remélem, hamarosan tudatja
majd, mi a véleménye róla.<<
Természetesen nagy
megkönnyebbüléssel töltött el, hogy mindketten készek vagyunk egyenest
Sztálinhoz fordulni. Kezdettől fogva biztos voltam benne, hogy csakis így
érhetünk el gyakorlati eredményt. >> Örülök –táviratoztam az Elnöknek
március 30-án, hogy az Ön megítélése szerint is ideje, hogy mindketten egyenest
Sztálinhoz forduljunk. Az Ön tervezete súlyos meggyőző irat, s ha nem fejti ki
teljes mértékben a nézeteinket, szívből magunkévá tesszük. Magam is támogatom
abban az üzenetben, amelyet egyidejűleg küldök Sztálinnak.<<
Április 1-jén személyes üzenetben
fordultam magam is Sztálinhoz:
A miniszterelnök Sztálin marsallnak 1945.ápr.1.
1.) Remélem,
most már megkapta az Egyesült Államok elnökének üzenetét, amelyet ő elküldés
előtt szíveskedett nekem megmutatni. Kötelességemnek tartom Önnek Őfelsége
kormánya nevében és a háborús kabinet kívánságának megfelelően tudomására
hozni, hogy mi tökéletesen egyetértünk az Elnöknek ezzel az üzenetével, s
teljes mértékben csatlakozunk hozzá.
2.) Van két
vagy három kérdés, amelyet szeretnék különösen aláhúzni. Először nekünk az a
véleményünk, hogy a moszkvai tárgyalások folyamán nem ragaszkodtunk a jaltai egyezmény
szelleméhez, sőt néhány kérdésben a betűjéhez sem. Sohasem feltételeztük, hogy
a bizottság, amelyet mindhárman igen nagy készséggel neveztünk ki, ne tudná
munkáját a kölcsönös engedmények alapján gyorsan és könnyen elvégezni. Persze,
mi akkor feltételeztük, hogy >>új<< és
>>újjászervezett<< lengyel kormány most már meglesz, és az Egyesült
Nemzetek mind elismerik. Ez az egész világnak bebizonyítaná, hogy képesek
vagyunk ls el vagyunk szánva együtt dolgozni a jövőjéért. Még nem késő elérni
ezt.
3.) A
bizottság azonban olyan megállapodásra jutott, hogy még ennek az új és
újjászületett lengyel kormánynak a megalakítása előtt neves lengyel személyeket
hívnak meg mind magából Lengyelországból, mind pedig külföldről, nem
feltétlenül a kormányba való belépés végett, hanem csupán kötetlen és őszinte
tanácskozásokra.
Csakhogy még
ezt az előzetes lépést sem lehet megtenni, mert vétójogot követelnek minden
olyan meghívás, esetében is, amelyeket a szovjet kormány vagy a lublini kormány
nem hagy jóvá. Semmiképpen sem egyezhetünk bele abba, hogy hármunk közül
bármelyikünknek is ilyen vétó joga legyen. E vétó felhasználásának legszembetűnőbb
példája Mikolajczyk úr esete, akit pedig a brit és amerikai világban
Lengyelország határain kívül élő tekintélyes lengyel államférfinak tekintenek.
4.) Csodálkozással
és sajnálkozással értesültünk továbbá arról, hogy visszavonták Molotov úrnak
azt a saját kezdeményezéséből tett javaslatát, amely szerint megfigyelőknek
vagy misszióknak engedélyezni kell Lengyelország meglátogatását. Így most semmi
módunk nincs rá, hogy magunk ellenőrizzük azokat a gyakran rendkívül kínos
természetű értesüléseket, amelyeket a londoni lengyel kormány csaknem naponta
küld nekünk. Nem értjük, miért a lengyelországi helyzetet illetően annyira
titkolózni. Mi minden lehetőséget megadunk a szovjet kormánynak arra, hogy
missziókat, vagy egyes személyeket küldjön az általunk katonai megszállás alatt
tartott bármely területre. A szovjet szervek néhány esetben elfogadták ezt az
ajánlatot, s a látogatások kölcsönös megelégedésre szolgáltak. Kérjük, hogy ezekben az ügyekben tartsák be
a kölcsönösség elvét, mert ez előmozdítaná tartós együtt működésünk szilárd
alapjának megvetését.
5.) Ez a pont
nem szerepel a források között (576. old.)… a Szerk.
6.) Ha
kudarcra vannak kárhoztatva azok az erőfeszítéseink, hogy Lengyelországot
illetően megegyezésre jussunk, akkor én kénytelen leszek ezt nyíltan megmondani
a parlamentnek, amikor a húsvéti szünet után újra összeül.
Senki sem
állt ki Oroszország ügye mellett szenvedélyesebben és nagyobb meggyőződéssel,
mint ahogy én igyekeztem ezt megtenni. Én voltam az első, aki 1941. június
22-én felemeltem szavam. Több mint egy év telt el azóta, amikor a világ nagy
ámulatára kijelentettem, hogy Oroszország nyugati határaként igazságosnak
tartom a Curson-vonalat, s ezt a határt most már elfogadja mind a brit
parlament, mind az Egyesült Államok elnöke. Mint Oroszország őszinte barátja ,
személyesen fordulok Önhöz és kollégáihoz azzal a felszólítással, hogy jussanak
tartós megegyezésre Lengyelország kérdésében a nyugati demokráciákkal, s ne
taszítsák el a baráti kezet, amelyet mi most a világ jövendő irányítása ügyében
nyújtunk Önöknek.”
Churchill emlékirataiban nem
közölte Sztálin válaszlevelét. A teljesség kedvéért egy másik forrásból azonban
idézem a szovjet diktátor válaszát.
418.sz.
.Személyes és bizalmas I.V.Sztálin
miniszterelnöktől
W.Churchill miniszterelnök Úrnak
A lengyel kérdésre vonatkozó április 1-i
üzenetét megkaptam. Az Elnökhöz ebben a kérdésben intézett üzenetemben, amelyet
Önnek is megküldök, válaszolok a Lengyelországgal foglalkozó Moszkvai Bizottság
munkájával összefüggő valamennyi főbb kérdésre. Ami az Ön üzenetében érintett
többi kérdést illeti, a következőket kell mondanom:
1.) Az Angol és
Amerikai Nagykövet, akik tagjai a Moszkvai Bizottságnak, nem akarnak tudomást
venni az Ideiglenes Lengyel Kormányról, s ragaszkodnak ahhoz, hogy hívjanak meg
tanácskozás céljából lengyel politikusokat, tekintet nélkül arra, hogy milyen
álláspontot foglalnak el a krimi értekezlet Lengyelországról szóló határozatai
és a Szovjetunió tekintetében. Ragaszkodnak ahhoz, hogy feltétlenül meg kell
hívni Moszkvába tanácskozás céljából például Mikolajczykot, s ráadásul ezt
ultimátum formájában teszik, nem törődve azzal, hogy Mikolajczyk nyíltan
fellépett a krimi értekezletnek Lengyelországról szóló határozata ellen.
Egyébként, ha Ön ezt feltétlenül szükségesnek tartja, én hajlandó lennék
latbavetni befolyásomat az Ideiglenes Lengyel Kormánynál annak érdekében, hogy
vonja vissza Mikolajczyk meghívása ellen emelt kifogásait, feltéve, hogy
Mikolajczyk nyilvános nyilatkozatot tesz, amely szerint elismeri a krimi
értekezletnek a lengyel kérdésben hozott
határozatait és kívánja baráti kapcsolatok létesítését Lengyelország és a
Szovjetunió között.
2.) Önök nem
értik, miért kell a lengyel hadműveleti területet illetően titkolózni.
Valójában nincs itt semmiféle titkolózás. Ön szem elől téveszti azt a
körülményt, hogy brit megfigyelőknek vagy más külföldi megfigyelőknek
Lengyelországba utazását a lengyelek sértőnek tekintik nemzeti önérzetükre,
különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Brit Kormánynak az Ideiglenes Lengyel
Kormánynyal szemben jelenleg tanúsított magatartását ez a kormány nem tekinti
jóindulatúnak.
Ami a Szovjet
Kormányt illeti, nem teheti meg, hogy ne számoljon azzal az elutasító
állásponttal, amelyre az Ideiglenes Lengyel Kormány külföldi megfigyelők
Lengyelországba utazásának kérdésében helyezkedett. Ezenkívül Ön tudja, hogy az
Ideiglenes Lengyel Kormány , ha más magatartást tanúsítanak vele szemben, nem gördít
akadályokat más államok képviselőinek Lengyelországba utazása elé, és nem állít
fel számukra semmiféle korlátot, ami például a Csehszlovák Kormány, a Jugoszláv
Kormány és más kormányok képviselőinek esetében világosan kitűnik.
3.) Kellemes beszélgetésem
volt Mrs. Churchil-lel. Mély benyomást tett rám. Átadta nekem az Ön ajándékát.
Engedje meg, hogy szívből jövő
köszönetet mondjak Önnek az ajándékért.
1945. április 7.”
F.D.Roosevelt
elnök sem maradt Sztálin adósa:
„284.sz.
Az érkezés
ideje 1945.április 1.
Személyes és szigorúan bizalmas
Roosevelt elnöktől
Sztálin marsall részére
Nem titkolhatom el Ön elől a
nyugtalanságot, amellyel a jaltai eredményes találkozásunk óta bekövetkezett, és
mindkettőnket érdeklő eseményeket figyelem. Jaltában hozott határozataink jók
voltak, s nagy részüket lelkesedéssel fogadták a világ népei, amelyek abban,
hogy meg tudtuk találni a közös alapot a kölcsönös megértésre, a jelenlegi
háború utáni világbéke és világbiztonság legjobb garanciáját látták. Azt a
roppant érdeklődést, amellyel az emberek Jaltában hozott határozataink
megvalósítását figyelik, éppen az e határozatok szülte remények és várakozások
váltották ki. Nincs jogunk megengedni, hogy csalódjanak. Az értekezleten hozott
politikai határozatok, különösen a lengyel kérdésről hozott határozatok
világszerte várt megvalósítása terén mind a mai napig sincsenek eredmények, ez
pedig elkedvetleníti az embereket. Őszintén szólva, ez gondot okoz nekem, s meg
kell mondanom Önnek, hogy sok tekintetben nem egészen értem kormányuk látszólag
közömbös magatartását. Biztos vagyok benne, hogy mi hárman, akik Jaltában olyan
jól megértettük egymást, ki tudjuk és egytől egyig ki is fogjuk küszöbölni az
azóta felmerült akadályokat.
Ezért ebben az üzenetemben teljesen nyíltan szándékozom kifejteni Önnek, hogy
hogyan látom én a problémát.
Habár mindenekelőtt a lengyel kérdéssel
kapcsolatos tárgyalások során felmerült nehézségekre gondolok, röviden meg kell
emlékeznem arról a megegyezésünkről, amely a>> Nyilatkozat a felszabadított
Európáról<< című okiratban öltött testet. Őszintén szólva, nem tudom
megérteni, hogy a közelmúltban Romániában bekövetkezett eseményeket, miért kell
úgy tekinteni, mint amelyekre nem érvényes ez a megegyezés. Remélem Ön időt fog
találni arra, hogy személyesen megismerkedjék kormányainknak ezzel a kérdéssel
kapcsolatos üzenetváltásával.
Egyezményeinknek legszélesebb körű
érdeklődést kiváltott és legaktuálisabb része azonban az, amely a lengyel
kérdésre vonatkozik. Ön természetesen tud arról, hogy az általunk létesített
Bizottság munkája nem haladt előre.
Véleményem szerint ez azzal a móddal
magyarázható, ahogyan Kormányuk a krimi határozatokat értelmezi. Félreértések
elkerülése végett az alábbiakban kifejtem, hogyan értelmezem én az egyezménynek
a Moszkvai Bizottság munkájában felmerült nehézségekkel kapcsolatos pontjait.
Az eddigi tárgyalások folyamán az önök
Kormánya nyilván arra az álláspontra helyezkedett, hogy az új Lengyel Ideiglenes
Nemzeti Egységkormánynak, amelyet megállapodásunk értelmében meg kell
alakítani, csak kevéssé kell különböznie a jelenlegi Varsói Kormánytól. Szerintem
ez sem egyezményünkkel, sem pedig tárgyalásainkkal nincs összhangban.
Igaz ugyan, hogy a Lublini Kormányt újjá
kell szervezni, s hogy tagjainak tekintélyes szerepet kell betölteniök, de
ennek úgy kell történnie, hogy új kormányt hozunk létre. Ezt a körülményt az
egyezmény szövegének több pontja világosan kiemeli. Világosan tudomására kell
hoznom Önnek, hogy minden olyan döntés, amely a jelenlegi varsói kormányzati rendszer
valamelyest álcázott további fennállására vezetne, elfogadhatatlan lenne, s az
Egyesült Államok népét annak a következtetésnek a levonására késztetné, hogy a
Jaltában kötött egyezmény kudarcot vallott.
Hasonlóképpen világos, hogy ugyanezen
oknál fogva a Varsói Kormány az egyezmény értelmében nem formálhat jogot arra,
hogy kiválassza vagy visszautasítsa azokat a lengyeleket, akiket a Bizottság
tanácskozás céljából Moszkvába meghívásra kijelöl. Nem egyezhetnénk-e meg
abban, hogy a Bizottságdolga azoknak a lengyel politikusoknak kiválasztása,
akiknek elsősorban tanácskozás céljából Moszkvába kell utazniuk, és hogy a
meghívókat ennek megfelelően kell elküldeni?
Ha
ezt megtehetnénk, nem lennének nagyobb kifogásaim az ellen, hogy először a
lublini csoport utazzék Moszkvába, annak érdekében, hogy teljesen
megismerkedhessen az erre a kérésre vonatkozó jaltai határozatoknak a
megállapodás szerinti értelmezésével. Magától értetődik, hogy amennyiben
először a lublini csoport érkezik, a tanácskozásra meghívott többi lengyel
politikus megérkezése előtt egyedül a lublini csoporttal semmiféle egyezményt
nem lehet kötni. A Bizottság a megegyezés megkönnyítése érdekében először
kiválaszthatna egy kis, de reprezentatív csoportot a lengyel politikus közül,
akik azután más jelölteket javasolhatnának a Bizottságnak megvizsgálásra. Mi
nem akadályoztuk és nem akadályoznánk egyetlen olyan jelölt kiválasztását sem, akinek
meghívását a tanácskozásra Molotov úr javasolhatná s az ilyenek tekintetében
nem emeltünk, s ezután sem emelnénk vétót, mert biztosak vagyunk benne, hogy
Molotov úr nem javasol olyan lengyel politikust, ki ellenséges szemmel nézi a
krimi határozat célkitűzéseit. Véleményem szerint nem túl nagy kérés részemről,
ha azt kérem, hogy az én Nagykövetem iránt ugyanilyen bizalmat tanúsítsanak, s
hogy a tanácskozáson való részvételre a Bizottság bármelyik tagja által
javasolt bármelyik jelöltet a többi tag bizalommal fogadja. Szerintem világos, hogy
amennyiben a Bizottságnak a meghívandó lengyelek kiválasztásához való jogát
korlátozzák, vagy a Bizottság megosztja ezt a jogát a Varsói Kormánnyal, akkor
éppen az az alap semmisül meg, amelyen egyezményünk nyugszik.
A
fentebb elmondottak képezik azokat a fő akadályokat, amelyek véleményem szerint
útjába állottak annak, hogy Bizottságunk eredményeket érjen el ebben az igen
fontos ügyben. Ugyanakkor van két javaslat, amely nincs benne az egyezményben,
mindamellett igen nagymértékben befolyásolja a mindannyiunk által elérni kívánt
eredményeket. Az Önök kormánya e két javaslat közül eddig még egyiket sem
fogadta el. A következőkre gondolok.
1.)
Lengyelországban politikai szempontból a lehető legnagyobb nyugalomnak kell
lennie, s az egymással ellenségesen szemben álló csoportnak be kell szüntetni
minden olyan intézkedés és ellenintézkedés életbeléptetését, amely egymás ellen
irányul. Feltétlenül ésszerűnek tartom, hogy mindkét részről felhasználjuk
befolyásunkat ebben az irányban.
2.)
Egészen természetesnek tartom azt is, hogy a Bizottság amerikai és brit
tagjainak, tekintettel az egyezmény által rájuk rótt kötelezettségekre - megengedjék,
hogy ellátogassanak Lengyelországba. Ön is emlékszik arra, hogy maga Molotov úr
javasolta ezt a Bizottság első üléseinek egyikén, és csak később vonta vissza
javaslatát.
Szeretném,
ha megértene engem abban a kérdésben, hogy mennyire fontos ennek a lengyel
kérdésnek igazságos és gyors megoldása nemzetközi együttműködési programunk
sikeres megvalósítása szempontjából. Ha ez nem történik meg, akkor mindazok a
nehézségek és veszélyek, amelyek a szövetségesek egységét fenyegetik, s
amelyeknek oly világosan tudatában voltunk, amikor a krimi határozatainkat
kidolgoztuk, még élesebb formában merülnek majd fel előttünk. Ön minden
bizonnyal tudja, hogy az Egyesült Államokban a Kormánynak a kül- és belpolitika
terén egyaránt szüksége van a nép őszinte támogatására. Az amerikai nép
önállóan jut erre vagy arra a véleményre, s ezen a véleményen a Kormány
semmiképpen sem változtathat. Azért említem meg ezt a körülményt, mert annak
azüzenetének utolsó mondata, amelyet Molotov úrnak a San-Franciscó-i
értekezleten való részvételével kapcsolatban intézett hozzám gondolkodóba ejt,
hogy vajon Ön teljes mértékben figyelembe veszi-e ezt a tényezőt.”
Sztálin miniszterelnök visszavág….
„Személyes és bizalmas
I.V. Sztálin miniszterelnöktől F.Roosevelt úrnak.
Április
1-i üzenetével kapcsolatban Lengyelország kérdését illetően szükségesnek tartom
a következő megjegyzéseket:
A
lengyel kérdéssel kapcsolatos ügyek valóban zsákutcába jutottak.
Mi
ennek az oka?
Az
az oka, hogy az Egyesült Államok és Anglia moszkvai nagykövetei, akik tagjai a
Moszkvai Bizottságnak eltértek a krimi értekezleten elfogadott irányelvektől, s
a krimi értekezleten szóba sem került új dolgokkal hozakodnak elő.
Nevezetesen:
a.)
A krimi értekezleten mindhárman úgy tekintettük az Ideiglenes Lengyel Kormányt,
hogy az Lengyelország jelenleg működő, újjáalakításra szoruló kormánya,
amelynek az új Nemzeti Egységkormány magát kell képeznie. Ezzel szemben az
Egyesült Államok és Anglia moszkvai Nagykövetei eltérnek ettől az irányelvtől,
nem vesznek tudomást az Ideiglenes Lengyel Kormány létezéséről, nem méltatják
azt figyelmükre, s a legjobb esetben egyenlőségi jelet tesznek egyes
lengyelországi és londoni magánszemélyek és Lengyelország Ideiglenes Kormánya
közé. Emellett véleményük szerint az Ideiglenes Kormány újjáalakítása úgy
értelmezendő, hogy azt teljesen fel kell számolni és tökéletesen új kormányt
kell létrehozni. A dolog odáig fajult, hogy Harriman újra Moszkvai Bizottságban
kijelentette: lehetséges, hogy az Ideiglenes Kormány egyetlen tagja sem kerül
be a Lengyel Nemzeti Egységkormányba.
Érthető, hogy az Amerikai és az Angol
Nagykövet ilyen állásfoglalása szükségképpen felháborítja a Lengyel Ideiglenes
Kormányt. Ami a Szovjetuniót illeti, természetesen ugyancsak nem érthet egyet,
az ilyen állásfoglalással, mert az a krimi értekezlet határozatainak egyenes
megszegését jelenti.
b.)
A krimi értekezleten mindhárman abból indultunk ki, hogy tanácskozás céljából
öt személyt kell meghívni Lengyelországból és három személyt - de nem többet -
Londonból. Az Egyesült Államok és Anglia moszkvai Nagykövetei viszont eltértek
ettől az állásponttól, s azt követelik, hogy a Moszkvai Bizottság minden egyes
tagja korlátlan számban hívhasson meg lengyelországi és londoni személyeket.
Érthető, hogy a Szovjet Kormány ezzel
nem érthetett egyet, hiszen az emberek meghívása a krimi értekezlet határozata
értelmében nem a Bizottság egyes tagjainak, hanem a Bizottság egészének - mint
Bizottságnak - a feladata. Az a követelés pedig, hogy korlátlan számú személyt
hívjanak meg tanácskozásra, ellentmond annak, amit a krimi értekezlet előírt.
c.)
A Szovjet Kormány abból indul ki, hogy a krimi értekezlet határozatainak értelmében
olyan lengyel politikusokat kell meghívni tanácskozásra, akik először,
elismerik a krimi értekezlet határozatait, a Curson-vonallal kapcsolatos
határozatot is beleértve, és másodszor, ténylegesen törekszenek arra, hogy
baráti kapcsolatokat létesítsenek Lengyelország és a Szovjetunió között. A
Szovjet Kormány ragaszkodik ehhez, mert a szovjet csapatoknak Lengyelország
felszabadításáért bőségesen kiontott vére és az a tény, hogy a legutóbbi 30 év
folyamán az ellenség kétszer is felhasználta Lengyelország területét az
Oroszországba való betörésre - mindez kötelezi a Szovjet Kormányt annak
elérésére, hogy a Szovjetunió és Lengyelország között baráti viszony álljon
fenn.
Az
Egyesült Államok és Anglia moszkvai Nagykövetei viszont ezt nem veszik
figyelembe, s arra törekednek, hogy lengyel politikusokat a krimi értekezlet
határozataival és a Szovjetunióval kapcsolatban elfoglalt álláspontjukra való
tekintet nélkül hívjanak meg tanácskozásra.
Véleményem
szerint ezek azok az okok, amelyek akadályozzák a lengyel kérdésnek a kölcsönös
egyetértés szellemében történő megoldását.
Ahhoz,
hogy a zsákutcából kijussunk és egyetértő megoldást találjunk szerintem a
következő lépéseket kell tenni:
1.) Ki kell mondani, hogy az Ideiglenes Lengyel Kormány
újjáalakítása nem felszámolást jelent, hanem a kor mánynak kibővítés útján történő
újjáalakítását jelenti, s a Lengyel Nemzeti Egységkormány magvát az Ideiglenes
Lengyel Kormánynak kell alkotnia.
2.) Vissza kell térni a krimi értekezleten körvonalazott
irányelvhez, s be kell érni nyolc lengyel politikus meghívásával, akik közül
ötöt Lengyelországból, hármat Londonból kell meghívni.
3.) Ki kell mondani, hogy minden körülmények között
tanácskozni kell az Ideiglenes Kormány képviselőivel, s elsősorban ezt a
tanácskozást kell megtartani, mert az Ideiglenes Lengyel Kormány
Lengyelországban a legnagyobb erő - azokhoz az egyes személyekhez képest,
akiket Londonból és Lengyelországból fognak meghívni, és akiknek a befolyása
Lengyelország lakósságára semmiképpen sem mérhető ahhoz a hatalmas befolyáshoz,
amelynek a Lengyel Ideiglenes Kormány örvend Lengyelországban.
Felhívom a figyelmé erre a pontra, mert véleményem
szerint ennek a kérdésnek bármilyen más megoldását Lengyelországban esetleg úgy
fogadnák, mint a lengyel nép megsértését, és mint olyan kísérletet, hogy a
lengyel közvélemény figyelmen kívül hagyásával létrehozott kormányt
kényszerítsenek Lengyelországra.
4.) Csakis olyan politikusokat kell meghívni a
tanácskozásra Lengyelországból és Londonból, akik elismerik a krimi
értekezletnek Lengyelországgal kapcsolatban hozott határozatait, s ténylegesen
törekednek arra, hogy baráti kapcsolatokat létesítsenek Lengyelország és a
Szovjetunió között.
5.) Az Ideiglenes Lengyel Kormány újjáalakítását úgy kell
végrehajtani, hogy az Ideiglenes Kormány jelenlegi minisztereinek egy részét az
Ideiglenes Kormányban eddig részt nem vett lengyel politikusok közül kikerülő
új miniszterekkel váltsák fel.
Ami a Lengyel Nemzeti Egységkormány régi és új
minisztereinek számarányát illeti, körülbelül ugyanolyan arányt lehetne
megállapítani, mint a Jugoszláv Kormány esetében.
Úgy gondolom, hogy a fent kifejtett megjegyzések
figyelembevétele esetén rövid idő alatt egyetértő határozatra juthatunk a
lengyel kérdésben.
1945. április 7.
Felhasznált irodalom:
Teherán, Jalta Potsdam
Dokumentum gyűjtemény
második bővített kiadás
Kossuth Könyvkiadó Bp. 1972
A Szovjetunió az Egyesült Államok
és Nagy-Britannia kormányfőinek
üzenetváltása 1941-1945 I-II. kötet
Kossuth Könyvkiadó - Kárpáti
Könyvkiadó
Budapest –Uzsgorod 1981
Winston S.Churchill
A második világháború 2. kötet
Európa Könyvkiadó Bp. 1995
Szövegmagyarázat
1. Winston Spencer Churchill (1874-1965) angol politikus, államférfi, 1940-1945,
és 1951-1955 között miniszterelnök. Életével a www.hitoriamozaik.atw.hu, valamint
a www.historiamozaik.blogspot.com részletesen is foglalkozik.
2. Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) amerikai demokratapárti politikus.
Pályáját az egyetem elvégzése után ügyvédként kezdte New-Yorkban. New-York
állam kormányzója is volt 1910-1913 között. 1913-1920 között haditengerészeti
miniszterhelyettes. 1920-ban a Demokrata Párt alelnök jelöltje. 1924-1933
között ismét ügyvédként tevékenykedett, majd a harmincas évek elején másodszor
is New-York állam kormányzója.
1933-1945
közötti időszakban az Egyesült Államok elnöke, egyben a fegyveres erők
főparancsnoka.
3. Joszif Visszarionovics Sztálin Dzsugasvili (1879-1953) grúz származású szovjet pártvezető,
diktátor. A Szovjetunió első számú vezetője lett V.I.Lenin halála után.
Életével a www.historiamozaik.atw.hu,
valamint a www.historiamozaik.blogspot.com
is részletesebben is foglalkozik.
4. Alexej Innokentyijevics Antonov szovjet tábornok, a második világháború vége felé
vezérkari főnök helyettes. 1944. okt. 14-én három pontból álló ultimátumot
küldött a magyar kormányhoz, azzal, hogy az 48 órán belül teljesítse a
fegyverszüneti feltételeket.
5. Adolf Hitler
(1889-1945) a német náci párt egyik
alapítója (NSDAP). 1933.jan.30-tól az ország kancellárja.
Hindenburg
elnök halála után a német nép führere egészen 1945.ápr. végén bekövetkezett
haláláig.
6. I. M. Majszkíj szovjet diplomata 1939-1943 között a Szovjetunió londoni nagykövete. A
krimi tárgyalások Idején a Külügyminisztérium munkatársa.
7. Eward Riley Stettinius (1900-1949) üzletember,
politikus. 1934-1940 között a US Steel elnöke. 1940-től a Nemzetvédelmi Tanács
Tanácsadó Bizottságának tagja. 1941-1943 között Roosevelt különleges tanácsadója
(a hadiipari termelés és a kölcsönbérleti szerződések végrehajtásának
szerezője). 1943/1944-ben külügyminiszter-helyettes. Amerikai részről részt
vett az „Egyesült Nemzetek” létrehozásának előkészítésében.
8. Sír Robert Anthony Eden (1897-1977) brit konzervatív politikus. 1923-tól már
a parlament tagja. 1936-1938 között külügyminiszter. A második világháború
kezdetekor gyarmatügyi miniszter. 1940-1945 között ismét külügyminiszter az ún.
„háborús kabinetben.” 1940 májusától decemberéig hadügyminiszter is volt.
Külügyminiszterként
sokat utazott. Nagy munkabírásáról, és kiváló politikusi erényekről tett
tanúbizonyságot. Eden Churchill egyik legközelebbi munkatársa volt. A háború után
1951-1955 között ismét külügyminiszter, majd 1955-1957 között az ország
miniszterelnöke.
9. Vjacseszlav
Mihajlovics Molotov (1890-1986)
vezető szovjet kommunista politikus. Hosszú közéleti pályája során Sztálin
leghűségesebb harcostársa. Életével a www.historiamozaik.atw.hu és a www.historiamozaik.blogspot.com több
helyen részletesen is foglalkozik (pl. „Molotov a kőseggű” c. szerkesztés).
10. Boleslaw Bierut (1892-1956) lengyel kommunista politikus. A háború után az ország
elnöke.
11. Stanislaw Mikolajczyk a londoni „emigráns” lengyel kormány tagja, annak
1943.júl.14-1944.nov.24 között miniszterelnöke.
12. Andrej Januarjevics Visinszkíj (1883-1954) lengyel nemzetiségű szovjet jogász,
politikus, diplomata.
Már
1902-ben csatlakozott az orosz forradalmi mozgalomhoz, majd az Orosz Szociáldemokrata
Munkáspárt (OSZDMP) szakadása (1903) után a mensevikekhez csatlakozott. A bolsevikok hatalomra kerülése után
egész életpályáját az ebből fakadó „megfelelési kényszer” motíválhatta. A
kijevi egyetemen szerzett jogi diplomát. 1920-ban már a bolsevikokhoz
csatlakozott. 1931-től az Orosz Föderáció főügyésze, ill. az igazságügyi
népbiztos helyettese. 1933-tól a Szovjetunió főügyészének lett a helyettese,
1935-től Főügyész.
Ebbéli
minőségében a sztálini tisztogatások egyik főszervezője és végrehajtója (Kamenyev-Zinovjev,
Pjatakov-Radek, ill. a Buharin perekben koholt vádak alapján halálos büntetések
kiszabását kérte) 1947-ben „munkásságát” (amelyhez a szovjet büntetőjog
„továbbfejlesztése” is tartozott) „Sztálin-díjjal” ismerték el. A háború után
külügyi népbiztos helyettes, külügyminiszter-helyettes, majd a szovjet az ENSZ
delegáció vezetője, az ENSZ székhelyén bekövetkezett haláláig.
Szerkesztette:
Dr. Temesvári Tibor
Kelt. 2012. március 12.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!