Érdeklődéssel
olvastam Hornyák Árpád írását a Rubicon történelmi magazin
2015/5-6 számában. Jugoszláviában a második világháború
végére meghatározó erővé vált a Tito-féle kommunista párt.
Titóék a királyi Jugoszláviához képest gyökeres fordulatot
hajtottak végre a kisebbségi politika területén. Az ország a
huszadik század második felében a délszláv és nem délszláv
népek boldog hazájaként tüntette fel magát. A fényes jövőre
az 1944-45-ös esztendő sötét árnyéka vetült, itt még nem volt
bizonyos, hogy a kisebbségekkel később oly sokat magasztalt utat
fogják járni. Ezt a szerkesztést feleségem
és szülei emlékére készítettem, akik
annak idején Jugoszláviában kisebbségben éltek és egy ócska
bőrönddel két gyerekkel menekültek 1944-ben Pécsre.
A háború után
>az ország nemzeti
és kisebbségpolitikájának alapja a partizánmozgalom csúcsszerve,
a Jugoszlávia Népfelszabadító Antifasiszta Tanácsa (AVNO)
1943. november 29-30-án megtartott második ülésén elfogadott
határozat volt, „amely deklarálta, hogy az új állam biztosítja
valamennyi délszláv nemzet egyenjogúságát és a nemzeti
kisebbségek jogait. Nem sokkal ezt követően azonban pontosították,
igaz nem ilyen deklaratív módon, hogy bizonyos nemzetiségeket
mégsem illetnek meg azonos jogok , pontosabban egyeseket ,
semmilyen jogok nem illetnek meg azonos jogok , pontosabban
egyeseket semmilyen jogok nem illetnek meg. Az AVNOJ titkára
Rodoljub Colakovic ugyanis szűk körben, a Szlovén
Népfelszabadító Bizottság mellett működő tudományos
intézetben bejelentette,hogy határozat született a németek
kiűzéséről az országból. A magyarokat azonban ekkor nem
kívánták kiűzni. Sőt, 1944 januárjában , majd később is a
Jugoszláv Kommunista Párt (JKP) vezette partizánmozgalom
folyamatosan röpiratokban szólította fel a Vajdaság „becsületes”
magyarjait, hogy álljanak a partizánok oldalára.”Hiszen
az egyetlen remény a megmenekülésre, hogy ne osztozzanak a bűnös
gonosztevő magyarok sorsában, ha az ellenállást, a fegyveres harc
útját választják.”
Radikális megoldási
kísérletek
A németek tervbe vett
kiűzésére 1944 őszén érkezett el az idő, a Vajdaság
Népfelszabadító Bizottságának főparancsnoksága már október
9-én megfosztotta a németeket minden joguktól. Hat nappal később
pedig a helyi népfelszabadító bizottságoknak elrendelte azoknak
a döntően német-magyar – és román lakta településeknek az
összeírását, amelyek segítették a megszállókat. Az új
hatalom minél sikeresebb és gyorsabb megszilárdítása érdekében
1944.október 17-én e heterogén lakosságú területen, a
Bácskában, Bánátban és Baranyában bevezették a katonai
közigazgatást, amelynek hármas funkciója volt. Egyfelől
előmozdítani a hatalom megszilárdítását és az új rendszerre
való átmenet mielőbbi sikeres befejezését, másfelől
biztosítani az ország balkáni területeihez képest jóformán
sértetlen gazdasági erő-források (elsősorban élelmiszer) minél
optimálisabb kiaknázását, és végül, de korántsem utolsósorban
erősíteni a terület szláv jellegét.
Ez utóbbi deklarált
szándék nevében, amelyet a legfelsőbb katonai és politikai
vezetés hagyott jóvá, a kisebbségekkel szemben számos korlátozó
intézkedést léptettek életbe, a szabad mozgás, az
anyanyelvhasználat stb. tilalma, bevezették a kényszermunkát,
megkezdődtek az internálások, nem is beszélve az eufemisztikusan
csak „atrocitásoknak” nevezett kegyetlenkedésekről és
vérengzésekről, amelyek magyar áldozatainak száma elérte a
tíz-ezres nagyságrendet.
A föderatív alapon
újjászerveződő Jugoszlávia, mint láthattuk, a nemzetek és
nemzetiségek egyenjogúsága alapján kívánta rendezni a
kisebbségi kérdést, a háború során azonban szá-mos olyan
elképzelés is napvilágot látott, amelyek a probléma radikális
megoldását szorgalmazták, s a háború vége felé közeledve
ezek sajnálatos módon a gyakorlati megvalósítás fázisába
léptek. E tekintetben az etnikailag vegyes területek voltak
leginkább kitéve a túlkapásoknak. Így a mai Vajdaság nagy
részét kitevő Bácskában és Bánátban, valamint a mai
Horvátországhoz tartozó baranyai területeken különleges
igazgatási rendszer bevezetésére, katonai közigazgatás
megszervezésére került sor.
A katonai
közigazgatás
lehetőséget kínált
a már korábban részletezett célok elérése mellett arra is, hogy
eltávolítsák e nem kívánatos elemeket a területről.
Eltávolítás alatt persze az elüldözésüket vagy likvidálásukat
értették. A feladat megvalósítását a Jugoszláv Kommunista Párt
és a partizán moz-galom „ ökle”, az 1944 májusában szovjet
mintára megalakult belbiztonsági szolgálat, az OZNA (Odelenje
zestitu naroda –Népvédelmi Osztály ) vezetése mellett a
területre bevonuló partizán csapatok hajtották végre a helyi
lakosság egy részének aktív asszisztenciája mellett. Nagyobb
földbirtok, nyilas párttagság, a bevonuló magyar hadsereg
üdvözlése 1941-ben, hálaadó misén való részvétel, vélt vagy
valós sérelem-vita a magyar éra alatt elegendő ok volt arra, hogy
kivégzőosztag elé kerüljön valaki.
A magyar áldozatok
döntő többségének
nem volt más „vétke”, mint az, hogy magyar volt. Azok a
magyarok, akik az 1941-1944 közötti időszakban ilyen vagy olyan
módon részt vettek a szerbek elleni atrocitásokban és
visszaélésekben, értelemszerűen nem várták meg a bevonuló
partizán egysége-ket. A helyben maradóknak nyugodt volt a
lelkiismeretük:” Nem követtünk el semmit, miért bántanának
minket?” Tévedtek. 1944 októbere és novembere a délvidéki
magyarság történetének legsötétebb időszaka lett, amikor
ezrével lelték halálukat embertelen kínzások, brutális
kivégzések által, különösen Bácskában.
1944 őszén
kimondatlanul, bár de
lényegében kollektív bűnösökként tekintettek a magyarokra –ez
három település esetében deklaráltan is megnyilvánult. Csúrog,
Zsablya és Mozsor magyar lakosságát érte a legkegyetlenebb
bosszúállás, a megmaradottakat pedig kitelepítették,
internálták, vagyonukat elkobozták, s 1945 második felében
történt szabadon engedésük után is megtiltották, hogy
visszatérjenek falvaikba. A magyarokkal szembeni egyedi eset
hátterében az állt, hogy e területek szerb lakossága 1942-ben
kérte Titót, alkalomadtán engedélyezze a bosszút és a magyarok
kiűzését, mivel az 1942. januári események után ( a Sajkás
kerületben és lefolytatott razziának több mint háromezer szerb
és zsidó áldozata volt ) nem tudnak többé együtt élni a
magyarokkal. A z engedélyt megkapták. A három település magyar
lakosságára kirótt kollektív bűnösséget csak 2014 őszén
helyezte hatályon kívül a szerb kormány rendelete.
A háború utolsó
esztendejében
lezajlott
vérengzéseknek csak egyik eleme volt a magyarellenes megtorlás. A
kétségtelenül jelen lévő és sok esetben domináns bosszúvágy
mellett szerepet játszott benne az új hata-lom törekvése
rendszerének bebiztosítására és az új társadalmi rend
kialakítására, illetve a térség etnikai képének
megváltoztatására. Sokszor azonban ezeknél is prózaibb ok, az
önös, gyarló és alantas emberi érdek volt a meghatározó.
Mindezek fényében
1944 őszén
úgy tűnhetett, hogy a
korábbi nyilatkozat, az AVNO) említett határozata és a rendre
megismétlődő felhívások dacára, melyekkel a magyarokat az új
délszláv állam rendjébe kívánták bevonni, a magyarokra a
németekre kiszabott sors vár. Annál is inkább tartani lehetett
ettől a lehetőségtől, mert a kérdés ilyen módon történő
rendezésének elméleti megalapozottsága is volt.
A kisebbségek
kisöprése
A kisebbségi kérdés
radikális megoldásának tudományos szószólója egyfelől Vaso
Cubrilovic történész, későbbi földművelésügyi miniszter,
másfelől a második világháború után telepítési miniszter
Sreten Vukosavljevic, a jugoszláviai szociológia megalapozója
volt. Mindketten szerb származásúak és elismert tudósok voltak
már a királyi Jugoszláviában is, ám szolgálataikat
felajánlották az új hatalomnak, amely azt szívesen fogadta.
Kettejük közül az előbbi volt a jelentősebb, aki 1944.november
3-án kelt memorandumában a JKP vezetése számára kész
forgatókönyvet dolgozott ki,melyben a jugoszláviai kisebbségi
kérdés egyszer s mindenkorra történő rendezésére tett
javaslatot kitelepítés, elüldözés és kisebb mértékben
tisztogatások révén.
Cubrilovic a
kitelepítésnél
a németek, magyarok,
albánok, olaszok és románok sorrendet kívánta alkalmazni. Úgy
vélte,hogy miután e kisebbségek a háború alatt bűnöket
követtek el a jugoszláv nemzetek ellen, lényegében valamennyien
rászolgáltak , hogy elveszítsék állampolgári jogaikat.
Politikai okokból azonban szükségesnek látta különbséget
tenni közöttük.”Azok után a
szörnyűségek után , amelyeket a németek nálunk és egész
Európában elkövettek,minden jogukat elveszítették, és emiatt
könyörtelenül mindannyiukat el kell üldözni. A magyarok azonban
úgy nálunk, mint Magyarországon – a bácskai öldöklés és a
németek oroszországi kiszolgálása ellenére-mégis némi
körültekintést érdemelnek.Velük szemben nem kellene mindazokat
az intézkedéseket alkalmazni, amelyeket a németek ellen
foganatosítunk. Ugyanez vonatkozik az ó-szerbiai és a macedoniai
arnautákra is.A kisebbségi kérdés megoldása során viszont
mindenáron el kell foglalnunk etnikailag is a Bácskát,Koszovót
és Metohíját, néhány százezer magyart és arnautát
eltávolítva az országból.
Cabrilovic számára
nem az volt a
legfontosabb,hogy mennyi kisebbségit kell elküldeni, hanem az,hogy
honnan. A szórványban élő kisebbségieket nem tekintette
veszélyesnek Jugoszláviára nézve. A veszélyt a stratégiailag
és gazdaságilag fontos határ menti tartományokban lévő nagy
létszámú kisebbségi tömbökben látta, különösen h azok saját
nemzetiségekkel határosak. A kisebbségeket nem számarányuk,
hanem geopolitikai elhelyezkedésük miatt tartotta veszedelmesnek
Jugoszláviára nézve, s e veszély kiküszöbölésére a
kitelepítést látta a legcélszerűbbnek. „
E problémáknak a megoldására az ilyen háborúk a
legalkalmasabbak, melyek mint a vihar söpörnek végig az
országokon,gyökereket tépnek ki, és szétszórják a népeket.
Amihez béke-időben évtizedek vagy századok kellenének., háború idején pár hónap vagy év is elegendő. Nem szabad áltatnunk
magunkat: ha megakarjuk oldani ezt a kérdést, addig tehetjük, amíg
a háború tart.”
A testvéri
Szovjetunió
példáját említette,
amely elsőként alkalmazta a kisebbségi kérdés megoldására a
kitelepítéseket. E példára hivatkozva Jugoszlávia is joggal
kérheti a szövetségesektől, hogy a kisebbségi kérdést ilyen
módon oldhassa meg. Hiszen a háborúban nyújtott teljesítmény
alapján joggal remélhette,”hogy a testvéri
Szovjetunió segíteni fog , hogy a kisebbségi kérdést úgy oldjuk
meg , ahogy ő tette és teszi.” Arról nem
is beszélve , hogy a háború kiváló pszichológiai teremtett a
kitelepítésekre.”Kisebbségeink tudatában
vannak annak, hogy mit követtek el, ezért nem fognak sokáig
ellenkezni, ha elüldözzük őket.(…) Talán soha nem kínálkozik
ilyen alkalom, hogy országunkat etnikailag teljesen a magunkénak
tudhassuk.Napjaink összes problémája, amely jelen van
országunkban, akár nemzeti-politikai , társadalmi vagy gazdasági
jellegű, várhat rövidebb-hosszabb ideig a megoldásra. Azonban a
kisebbségi kérdést, ha most nem rendezzük, akkor sohasem
fogjuk.”
A kisebbségi kérdés
megoldásának másik
apostola , Sreten Vukosavljevic számára ugyancsak a vajdaság
szláv, elsősorban szerb karakterének erősítése volt az
elsődleges, s e célból szorgalmazta az etnikai alapú represszió
folytatását,, a németekről a magyarok ellen forduló éllel. A
bácskai magyarok erőszakos kitelepítésében látta a tartós
megoldást, miáltal „arányos viszonyok” alakíthatók ki
Jugoszlávia ezen részében. A kolonizációt nemcsak a térség
mezőgazdasági-szociális, hanem történelmi-politikai problémáira
is megoldásnak látta. A kívánt cél eléréséhez több
megoldási javaslattal élt: felvetette minden magyar kitelepítését,
a belső széttelepítést a határövezetből és azokból a
körzetekből, ahol a magyarok többségben vannak, végső
megoldásként a területi engedmények lehetőségét is
megemlítette, javasolva,hogy a magyarok egy részének
Észak-Bácskába történő áthelyezését követően engedjék át
Magyar-országnak.
Telepítési
miniszterként
két legyet kívánt
ütni egy csapásra. A magyarok kiűzésével remélte növelni a
felosztható mezőgazdasági birtokok számát, hogy megoldást
kínáljon a jugoszláv falvak túlnépesedési problémájára,
ezzel is csillapítva a földéhséget. Ugyanakkor a gazdasági
nyereséghez jelentős politikai nyereség is társult volna-
hiszen,ha a magyarok eltűnnének Jugoszláviából, megerősödne
az etnikai kohézió, stabilizálódna a helyzet az északi
államhatáron, s egyúttal az ottani magyarosításnak is véget
vethetnének. Ez a megoldás arra is alkalmasnak látszott, hogy
hosszú távon megalapozza a jószomszédi viszonyt Jugoszlávia és
Magyarország között, hiszen kisebbség híján konfliktusforrás
sem lenne. Ezeket a téziseket Vukosavljevic tudományos érveléssel
és erkölcsi igazolással kísérte, Cubrilovichoz hasonlóan
rámutatva a történelmi pillanat fontosságára a határozott,
gyors cselekvés szükségességére.
A magyarok mégis
maradhattak
A magyarokra- dacára
az imént részletezett elképzeléseknek, amelyek eljutottak a
legfelsőbb politikai döntéshozókig- végül is a németekétől
eltérő sors várt. 1944 novemberében a katonai közigazgatás már
különbséget tett a szlávokhoz való viszonyulás alapján a „jó
magyar” és a „ rossz magyar” között. A Jugoszláv Kommunista
Párt vezetésében érvényesülő kisebbség-politikai koncepció
jegyében 1945 tavaszától megkezdődött a magyarság integrálása
az új rendszerbe, ők is helyet kaptak a népfelszabadító
bizottságokban, megszüntették az internáló táborokat stb.
Ennek hátterében kettős motiváció állt. Egyfelől belpolitikai
érdekek vezérelték a párt-és államvezetést, amely
tulajdonképpen egy és ugyanazon társaság volt, másfelől
külpolitikai szempontból is célszerűnek tűnt a jugoszláviai
magyar kisebbséggel szembeni politika radikális megváltoztatása.
Mindkettő
hátterében
a Szovjetunió állt.
A „testvéri Szovjetunió” ugyanis nem kívánta a jugoszláviai
kisebbségi kérdés szovjet modell alapján történő megoldását
a magyarok tekintetében, hiszen ekkor már eldőlt, hogy
Magyarország a szovjet blokk része lesz. A testvériség jegyében
pedig nem lehet kollektív repressziót folytatni az egyes
nemzetiségek ellen. 1945 tavaszától meghírdett új jugoszláv
kisebbségpolitikában a magyar lakosság lélekszámának
csökkentésére irányuló erőfeszítéseket felváltotta a
magyarok integrálásának igénye az új rendszerbe. A magyarok
közül egyre többen léptek be a Jugoszláv Kommunista Pártba,
1945 júliusában megalakult a Magyar Kultúrszövetség, magyar
iskolákat nyitottak, földet kaptak az agrárreform keretében, és
a magyarok is részt vettek a választásokon 1945 novemberében
–igaz, az általuk lakott vidékeken feltűnően nagy volt a JKP
vezette népfronttal szemben leadott szavazatok aránya.
A hirtelen jött
fordulat
hátterében több ok
állt: a magyaroknak a németeknél kevésbé bűnös kategóriába
sorolása; az a tény, hogy Magyarország soha nem lehet olyan
veszélyes , mint Németország; végezetül a legmeghatározóbb ok,
hogy a szovjetektől értesülhettek: Magyarország Jugoszláviához
hasonlóan szocialista állam lesz. Csak miután a lakosság egy
részének bosszúvágya teljesült, s a kisebbségek létszáma
(főleg a németeké, de a magyaroké is ) csökkent, társadalmi és
gazdasági súlyuk pedig jelentősen meggyengült,kezdte el a JKP a
nemzetek „valódi” egyenjogúságán alapuló politikáját. Ez
azonban jórészt kirakatpolitika volt , amely szakított a korábbi
időszakok erőszakos asszimilációs gyakorlatával, s helyette a
burkolt asszimilációra helyezte a hangsúlyt. A titói
Jugoszláviában elismerték az egyén kisebbségi jogait,de
megakadályozták a jelentősebb kisebbségek közösséggé
szerveződését. A jugoszláviai magyar kisebbség 1945 tavaszán
kezdődő integrációjának folyamata nem volt sem könnyű, sem
gyors, s alsóbb szinteken még évek múltán is érezhető volt a
bizalmatlanság a magyarokkal szemben, s talán nem tévedünk
nagyot, ha azt mondjuk, hogy a bizalmatlanság sohasem szűnt
meg teljesen.
A magyarországi
délszláv kisebbség
A kisebbségi
kérdésnek azonban a Jugoszláv Kommunista Párt politikájában
volt egy másik vetülete is, a jugoszláv határon túl élő
délszláv kisebbségekhez való viszony kérdése. Ebben gyökeres
változás állt be a korábbi időszakhoz képest. Míg a két
világháború között a magyar országi délszláv kisebbség
teljesen elhanyagolható szerepet töltött be a jugoszláv
külpolitikában – elvétve foglalkozott a kérdéssel egy-egy
memorandum, az is inkább lexikon jellegű összeállítás
formájában a harmincas években -, addig a világháború utáni
Jugoszlávia határozott érdeklődést mutatott az északi
szomszédságában élő nemzetrészei iránt. Hogy ez mennyire
fakadt a nemzeti összetartozás érzéséből és mennyire volt
reálpolitikai megfontolás, azt nehéz teljes biztonsággal
megítélni Akkor járunk talán a legközelebb az igazsághoz, ha
azt mondjuk, hogy ezek súlya a körülményektől függött.
Ahogy a két háború
közötti időszakban
Magyarország
elsősorban külpolitikai céljai elérésében szánt fontos
szerepet a kisebbségi kérdésnek, úgy a második világégés
utáni első években Belgrád is elsősorban külpolitikai céljai
elérését elősegítő eszközként tekintett a határain kívül
maradt nemzettársaira. Ebben a kontextusban a délszláv kisebbség
kérdése 1944 végétől 1946-ig a határmegvonás
problematikájának részeként jelent meg mint az esetleges
jugoszláv területi követelések eléréséhez potenciálisan
felhasználható eszköz. Alátámasztják ezt a jugoszláv
partizánok „határon átívelő” tevékenysége miatti magyar
panaszok mellett a vonatkozó jugoszláv iratok is.
Obrad Cicmil
ezredes,
a Szövetséges
Ellenőrző Bizottsághoz delegált jugoszláv misszió vezetője
Titónak szóló jelentésében 1945 májusában ezt írta: „A
bajai háromszög délszláv lakossága a Vörös Hadsereg és a
partizán egységeink megérkezése után antifasisztának deklarálta
magát, és kinyilvánította szimpátiáját Jugoszlávia iránt. A
falvakban népfelszabadító bizottságokat ,lényegében partizán
őrségeket hoztak létre, egyszóval átvették a hatalmat. Ezeket a
bizottságokat és őrségeket időközben megszüntették és a
hatalmat átvették a magyar állam hivatalos szervei. Ám ez nem
ment zökkenőmentesen. Komoly nehézségek voltak, miután egyes
bizottságok nem kívánták beszüntetni tevékenységüket,
miközben az államhatalomnak a Szövetséges Ellenőrző Bizottság
által minden tekintetben támogatott Ideiglenes Kormány utasítására
át kellett vennie az igazgatást.”
A Magyarországon
tartózkodó
jugoszláv delegáció
arra az álláspontra helyezkedett, hogy már nem lehet ilyen
„partizán módszerekkel” dolgozni, és az illegálisan működő
nemzeti bizottságok támogatása helyett javasolta, hogy forduljanak
a Magyarországi Szlávok Antifasiszta Frontjához, amelynek
működését a magyar belügyminisztérium hallgatólagosan
jóváhagyta. Ennek a szervezetnek a vezetése azonban főleg
szlovákok kezében volt, s a jugoszlávok több okból sem tudtak
vezető szerephez jutni: nem volt megfelelő számú emberük, akik
kulturálisan és politikailag felnőttek volna ehhez a feladathoz,
másfelől hiányoztak az anyagi forrásaik, míg a csehszlovákok
rendelkeztek mindkettővel.
A jugoszláv vezetés
úgy látta, és aligha
rosszul, hogy a magyar hatóságok nem folytattak kellően
kisebbségbarát politikát nemzetrészeikkel szemben. Ezeket a
Magyarország részéről mutatkozó hibákat visszaéléseket
Belgrád kiválóan felhasználhatta- és fel is használta-
arra,hogy nyomást gyakoroljon Budapestre. Tisztán mutatja ezt a
jugoszláv külügyminisztérium politikai osztályának vezetője,
Brilej 1946.február 9-i utasítása a delegációnak: „Tekintettel
a közelgő békekötésre Magyarországgal, számunkra nagy
jelentősége van a vele szembeni
kívánságaink teljesülése szempontjából
a jugoszláv kisebbséggel folytatott munkának. E tekintetben a
Külügyminisztériumnak van szerencséje megkérni a delegációt,
hogy azonnal lépjen kapcsolatba a Szlávok Antifasiszta Frontjával,
hogy erősítse aktivitását a tekintetben, hogy a délszláv
kisebbségek mind gyakrabban és határozottabban fejezzék ki
kívánságukat, hogy Jugoszláviához kívánnak tartozni.”
A magyarországi
délszlávok
azonban nem vették a
lapot. Míg egy évvel korábban kis túlzással mindennaposak voltak
a magyarországi délszlávok elcsatolást kérő folyamodványai és
küldöttségeik felbukkanása Belgrádban, 1946 tavaszán-nyarán
ilyen lépésre nem került sor. Ennek magyarázata vélhetően
az,hogy a magyar államhatalom ekkorra már kellő mértékben
megszilárdult, s nem mellékesen nem voltak partizán egységek sem
a határövezetben.
Ezzel véget ért
az az időszak, amikor
a jugoszláv kormány a magyarországi délszláv kisebbségeket
nyomás
gyakorlásra igyekezett
felhasználni, ám elmondható, hogy Belgrád nem tért le az
1943-44-ben megtalált útról, s a két világháború közötti
időszak gyakorlatától eltérően továbbra sem lankadt a figyelme
a Magyarországon élő délszlávok iránt. <
Forrás: Rubicon
történelmi magazin 2015/5-6
Szerkesztette:
Dr.Temesvári Tibor
2015. július
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!