Érdeklődéssel
olvastam Ujváry Gábor történész tanulmányát a Rubicon c.
történelmi magazin 2015/4. számában Hóman Bálint1
egykori vallás- és közoktatásügyi miniszter rehabilitálásáról.
2015. március 6-án a Fővárosi Törvényszék elsőfokú, jogerős
döntésében bűncselekmény hiányában felmentette Hóman Bálint
egykorii vallás- és közoktatásügyi minisztert a háborús
bűntett vádja alól, s egyben hatályon kívül helyezte az ellene
1946-ban meghozott népbírósági ítéleteket. Ujváry Gábor - a
per-újrafelvételi eljárás kirendelt történész szakértője -
ezúttal a rehabilitációhoz vezető érveket s azok történeti
hátterét vázolja fel.
A
Népbíróságok Országos Tanácsának
„1946.
augusztus 17-én kihirdetett határozata sem hagyott kétséget
afelől, hogy - az elsőfokú végzést megerősítve - nemcsak
háborús bűntettért ítélték szótöbbséggel, jogerősen
életfogytiglani fegyházbüntetésre Hómant, hanem azért is, hogy
- akárcsak Bárdossy László perének esetében - az egész
Horthy-korszakot s egyúttal annak kulturális politikáját is
megbélyegezzék. „Háborús cél alatt
pedig itt azt érti az Országos Tanács -
hangzott az indokolásban - hogy a vádlott
egész politikai működését az az irányvonal határozta meg,
amely Magyarország fejlődését, belső politikai, gazdasági és
kulturális emelkedését, továbbá mindezek által determinált
külpolitikáját nem a népi erők, mind fokozottabb
érvényesülésében, a politikai, gazdasági és szellemi elnyomás
határozott ütemű felszámolásában, a szabadságjogok
biztosításában, ezekkel párhuzamosan a nagyhatalmak felé való
gravitálásában, hanem abban kereste, hogy évszázados és
történelmi fejlődés rég idejét múlta előjogokat fenntartson
egészségtelenül konzerváljon olyan társadalmi berendezkedést,
amelyen a fejlődés rég túlment, és mindennek érdekében
hozzákösse az ország sorsát a világ népei ellen merényletre
készülő tengelyhatalmakhoz.
Kényszerű
németbarátság
Eltekintve
attól, hogy az erős szociális érzékkel rendelkező Hóman nem
kívánta a „népi erők” érvényesülésének akadályozását
és a társadalmi berendezkedés konzerválását, sőt éppen
ellenkezőleg: a paraszti és részben a munkás tehetségek
középosztályba emelését sürgette az ország „determinált
külpolitikája” sem elsősorban miatta - vagy a korszak
kormánytagjainak kívánságára - alakult 1941 nyarán úgy, ahogy.
Hanem elsősorban azért mert:
1. A
trianoni békekötés utáni magyar közvélemény teljes spektruma a
szélsőjobbtól a szélsőbalig a szerződés korrekcióját
követelte, így a revízió - társadalmi nyomásra is - nyíltan
hirdetett kormányzati törekvéssé vált az 1920-as évek végére.
2. Ehhez
viszont az 1930-as évek végétől már kizárólag az Olasz
Királyság és az annál nemzetközi téren sokkalta erősebb Német
Birodalom adhatott - és végül 1938-1941 között adott is -
segítséget.
3.
Akkoriban, amikor már az összes környező ország - beleértve a
Szovjetuniót is –szövetségese volt a Német Birodalomnak, az
ellene egyedül fellépő Jugoszlávia pedig 1941. április 10-én
megszűnt létezni, Magyarország geopolitikai helyzete nem tette
lehetővé a különutas politikát. Annál inkább sem, mert
hagyományosan, külpolitikai, gazdasági és kulturális szempontból
is a német nyelvterülethez kötődött a leginkább.
Ezt
nemcsak Hóman, de a korabeli politikai vezetés is így látta.
Teleki Pál 1941. április 3-i öngyilkosságában is döntő
szerepet játszott, hogy képtelen volt, hogy képtelen volt
feloldani azt az ellentmondást, amely a Jugoszláviával 1940
decemberében kötött örökbarátsági szerződés betartása, a
nemzetiszocialista Németországtól való távolságtartás, illetve
a magyar társadalom szinte egésze által várt délvidéki revíziós
igények kielégítése között feszült.
Hóman
Bálint már
a
harmincas évek második felében és a negyvenes évek elején is
úgy képviselte a kényszerűnek érzett német barátságot, hogy
az semmiképpen se befolyásolja Magyarország - éppen a nemzetközi
meghatározottságok miatt csak viszonylagos - belpolitikai
függetlenségét. A nemzetiszocialista berendezkedést ugyanis maga
is élesen elítélte, ám a szovjet rendszert még annál is
veszélyesebbnek vélte. Azt gondolta, hogy az 1939 őszére a két
nagyhatalom harapófogójába került Magyarország csak a szovjet
vagy a német szövetség közül választhat, s a kettő közül az
utóbbit - sok társához hasonlóan - még mindig szerencsésebbnek
tartotta. Ugyanakkor a külpolitikai együttműködés fejében
Magyarország belső önállóságának legalább részbeni
megőrzésében bízott. Utólag ezért könnyű őt elítélni, a
saját korában azonban ez legitim, bár - mint 1944. március 19.
következményeként ma már tisztán látjuk - végső soron
eredménytelen törekvés volt.
Hadiállapot
a Szovjetunióval
Hómannak
ehhez a gondolatmenetéhez kapcsolódott a Szovjetunió elleni hadba
lépés támogatása is. Az 1941. június 26-án késő délután
összehívott rendkívüli minisztertanács tagjai kész helyzet elé
kerültek, hiszen a katonai visszacsapásról és a hadiállapot
beálltának kimondásáról azt követően kellett szavazniuk, hogy
Horthy Miklós – államfői jogával élve - már határozott
erről. A kabinet végül - kisebb vita után - osztozott a
felelősségben, és jóváhagyta a kormányzó döntését. Mindezt
annak tudatában, hogy a miniszterelnök-külügyminiszter, Bárdossy
László és a honvédelmi miniszter, Bartha Károly arról
tájékoztatta a minisztereket, hogy szovjet repülők provokálatlan
támadást hajtottak végre egy magyar gyorsvonat és Kassa városa
ellen. Mint ma már tudjuk: az előbbi akciót bizonyíthatóan, a 32
halálos áldozatot, számos sebesültet és komoly anyagi kárt
okozó kassai bombázást pedig valószínűleg - eltévedt, Kassát
a szlovákiai Eperjessel összetévesztő - szovjet gépek hajtották
végre.
Mivel
- mint azt Hóman perének 2015-ös újratárgyalásakor az ügyész,
a védő és a bíró is kifejtette - háborús bűntettet csak
szándékosan lehet elkövetni, Hóman 1946-os elítélése
jogszerűtlen volt. A szándékosságot
ugyanis Hóman és mások esetében sem lehetett - ma még kevésbé
lehet - megállapítani. A Szovjetunió elleni német hadjárat
június 22-i megindulása ugyanis a kormánytagok Bárdossy László
ésszerű, kiváró taktikáját követték. Ennek lényege az volt,
hogy a diplomáciai viszony Szovjetunióval való - német nyomásra
történt - megszakítása (június 23) után sem szükséges belépni
a háborúba, lehetőleg nem hadviselő félként kell megőrizni az
ország fegyveres erejét, amely amúgy sem készült még föl
komolyabb hadműveletekre. Egyedül a honvédelmi miniszter osztotta
a Honvéd Vezérkar főnökének, Werth Henriknek a véleményét,
hogy Magyarországnak a németek oldalán azonnal be kell
kapcsolódnia a harcokba.
Bár a német
katonai vezetők
többször
is jelezték, hogy szívesen vennék Magyarország részvételét a
hadjáratban, a magyar kormány kizárólag a határozott német
politikai kívánságnak lett volna hajlandó engedni. A magyar
honvédség irányítói és a kabinet tagjai közötti, egyébként
már hónapok óta tartó feszültséget végül a kassai bombázás
oldotta föl. Kétségtelen, hogy a háborúba sodródásról hozott
döntés később Magyarország sorsára nézve végzetesnek
bizonyult, ebben azonban elsősorban nem Hómant vagy a kormány
többi tagját, hanem az államfőt Horthy Miklóst terhelte
felelősség. Az ő akaratával csak a kormány lemondásával
lehetett volna szembeszegülni, ám Bárdossy - és minden bizonnyal
a többi miniszter is - úgy vélte, hogy ez esetben olyanok
kerülnének a helyükre, akik teljesen kiszolgáltatnák a magyar
haderőt a német szövetségeseknek.
Mindezek
alapján
a Hómant
felmentő 2015-ös ítéletet senki sem vitatta, hiszen Hóman
háborús bűntette az 1946-os érvekkel sem volt (ma pedig különösen
nem) igazolható. Az ítélet kihirdetése során a bíró külön
kihangsúlyozta, hogy a tényállás alapján döntött, s egyáltalán
nem szeretne a történészi vitákba beleszólni.
Ugyanakkor
rögtön hallatszottak
olyan
hangok is, amelyek az 1946-os népbírósági eljárás okfejtéseinél
is tovább mentek Hóman megbélyegezésében. Közülük
legmarkánsabban Révész Sándor újságíró nyilvánított
véleményt. Kijelentette, hogy „Hóman
Bálintot a bíróság rehabilitálhatja, az élet soha. Tudniillik
sokkal többet tett ő honfitársai haláláért, mint életéért.”
Ezért Hóman becsületét „csak a náci
birodalom, Hitler, a nyilasok és a tömeggyilkosok becsületével
együtt lehet” visszaállítani. Révész
Hómant a németbarátsága mellett antiszemita „idegenellenes”
nézetei miatt, illetve azért kárhoztatta,
mert „a nyilasokkal bezárólag a legutolsó
pillanatig mindenki mellé oda állt, aki kitartott Hitler mellett.”
Érvekkel nem alátámasztott, ám többek által osztott markáns
minősítését, mindenképpen árnyalni szükséges, hiszen - ahogy
arra Kosáry Domokos számos alkalommal fölhívta a figyelmet - már
1946-ban is nagy hiba volt Hómant olyan tömeggyilkosokkal közösen
emlegetni, akik valóban háborús bűnöket követtek el.
Napjainkban ez még kevésbé indokolt.
HÓMAN
ANTISZEMITIZMUSA
Hóman
antiszemitizmusa már az 1946-os első fokú eljárásban is
vádpontként szerepelt. Pedig bizonyos, hogy ifjú korában nemhogy
antiszemita, de inkább filoszemita volt. Olyan gimnáziumba, a
„Barcsayba” járt, ahol az intézményben és az osztályában is
többségben voltak az izraelita diákok, akik egyik vezetőjükként,
mintegy osztálybizalmiként tartották őt számon. 1904-ben részt
vett a jórészt zsidó művészekből álló, főleg Lukács György
és Benedek Marcell – Hóman gimnáziumi padtársa és egyik
legjobb barátja- ismeretségi köréből toborzott, a modern
darabokat új felfogásban és közönségszervezési elvekkel, mai
szóhasználattal élve „alternatív színház”, az 1908-ig
fennállt Thália Társaság szervezésében. (A társaság tagjai
között volt Bánóczi László, Hevesi Sándor, Kodály Zoltán és
Balázs Béla is )
Hóman
az 1910-es években is
számos
zsidóval állt szoros kapcsolatban. Csak a sokak által
„zsidóuralomnak” tartott Tanácsköztársaság reakciójaként,
1919 után vált antiszemitává, oly sok a zsidókkal szemben
teljesen toleráns és befogadó értelmiségi kortársához
hasonlóan, akik mindnyájan meggyőződéssel vallották, hogy a
gazdasági és a kulturális kulcspozíciók részbeni megszerzését
követően a zsidóság 1919-ben a politikai hatalmat is
megkaparintotta. A friss tapasztalatok és az ezek nyomán túltengő
érzelmek miatt azt már nem mérlegelték, hogy a Tanácsköztársaság
vezetőinek többsége az internacionalizmus jegyében a saját hitét
és a zsidóságát is megtagadta.
Hóman
antiszemitizmusa azonban teljesen más volt,
mint amit
a holokauszt utáni ismereteink alapján az antiszemitizmusról
gondolunk. Szándéka a - magyar társadalom többsége szerint a
gazdasági és kulturális életben létrejött - túlzott zsidó
befolyás részbeni visszaszorítására irányult, így nem sok köze
volt a teljes kirekesztéshez vezető - általa is kárhoztatott -
1944-es zsidóüldözésekhez. A nemzetiszocialista fajelméletet
amúgy is számos alkalommal bírálta. Ezt leginkább „szelektív
antiszemitizmusnak” lehetne nevezni, amely az asszimiláció - nem
a vallási, hanem a magyarsághoz való hasonulás - mélysége
szempontjából ítélte meg az egyébként korántsem egységes
társadalmi, vallási és kulturális szempontból is erősen tagolt
zsidóságot. Hóman ezért maga is óvott az általánosítástól.
Amúgy
is ritkán, ám sohasem harsányan,
a
nyilasokat jellemző útszéli stílusban - és semmiképpen sem a
német birodalmi faji törvények szellemében - szól a
„zsidókérdésről”. Nem gondolt erőszakos, súlyos jogfosztást
jelentő megoldásra. Ugyanakkor vallotta, hogy a szerinte is
szükséges szociálpolitikai intézkedések végrehajtása csak a
nagy vagyonok részbeni megadóztatásával lehetséges. Mivel azokat
a zsidók - társadalomtörténeti okokra visszavezethetően -
lakosságon belüli arányszámukhoz képest sokszorosan
felülreprezentáltan birtokolták, a kisajátítás kétségtelenül
érzékenyebben érintette volna őket, mint a keresztény nagytőkét.
Hóman
azonban
a zsidó
vagyonok teljes, 1944 tavaszán és nyarán bekövetkezett
kisajátítására álmában sem gondolt. Elismerte a zsidók kiváló
gazdaságszervező képességeit, sőt kulturáltságuk magasabb
fokát, egyben a magyarokat is kárhoztatta azért, mert nem mennek
elegen gazdasági pályára, és nem fordítanak kellő figyelmet
gyermekeik nevelésére és művelődésére.
Hóman
már a harmincas évek közepétől
szorgalmazta
az egyetemeken és a főiskolákon a zsidók - 1910-es évekhez
képest kevesebb, mint a felére apadt, de még mindig viszonylag
magas - arányszámának csökkentését, amit részben az egyetemi
ifjúsági egyesületek és a szélső jobboldali nyomásának
engedve, az állampolgári jogegyenlőséget sértve hajtott végre.
A kiesett zsidók helyébe elsősorban szegény sorsú főleg
paraszti tehetséget kívánta a felsőoktatásba - majd szerinte is
megújulásra érett középosztályba - emelni. Megszavazta az első
és a második zsidótörvényt (1938, 1939) is: kormánypárti
képviselőként és miniszterként aligha cselekedhetett volna
másként. Mindkettőt a németeknek tett kényszerű engedménynek
tartotta. Azt gondolta - megint csak tévesen és komoly sérelmeket
okozva - hogy ezzel a német igényeket kielégítik, illetve a
kultúrális területen az arányszámához képest erősen
felülreprezentált zsidóság háttérbeszorításával (úgymond az
esélyegyenlőség nevében) a keresztény értelmiséget hozhatják
helyzetbe.
Ám
ezt követően is
is
következetesen képviselte, hogy a „zsidókérdést” csakis
törvényes intézkedésekkel a magyar gazdaság érdekeit mindig
szem előtt tartva nem drasztikusan és - 1938. márciusi sokat
idézett és később részben méltatlanul a fejére olvasott
szentesi beszéde szerint - „nem bunkóval” szabad megoldani. E
tekintetben a mérsékelt politikusok közé tartozott. Esze ágában
sem volt túl menni a törvények szabta kereteken, hitt benne, hogy
ezekkel a zsidóságot is megvédhetik a németek által 1942-től
egyre erőszakosabban követelt, brutális intézkedésektől.
Népbírósági perében is többen tanúskodtak amellett, hogy a
zsidótörvényeket minisztersége után, a Nemzeti Múzeum és a
Teleki Intézet elnökeként a lehető legenyhébben hajtotta végre
az irányítás alatt álló intézményekben. 1944 tavaszán és
kora nyarán pedig sikerrel kezdeményezte számos zsidó tudós és
művész mentesítését. A deportáltak sorsáról szóló híreket
nem hitte el és teljesen irracionálisnak vélte: az
Auschwitz-jegyzőkönyvek valódiságában
komolyan kételkedett.
A NÉMET MEGSZÁLLÁS
UTÁN
Az 1944.
március 19.-i megszállás azonban nemcsak a zsidók helyzetében
bekövetkező változások, a gettósítás, majd a deportálás
embertelensége miatt keserítette el. Mélyen csalódott a
németekben, s addigi politikai pályáját minden bizonnyal
önmagában is felülvizsgálta. Ezért - bár nagyon szerette a
hatalmat - a felkínált kultuszminiszteri tárcát határozottan
visszautasította, s ő volt az egyetlen a szabadlábon maradt magyar
politikusok közül, aki egy igen erélyes kemény hangú levélben
tiltakozott a megszállás után Edmund Veesenmayer teljhatalmú
birodalmi megbízottnál és követnél. Ezt a perében is enyhítő
körülménynek vették, mint ahogy március 19. utáni mérséklő
szerepét is.
A
népbíróság elsőfokú, 1946. március 23-i ítélete is
megállapította: A népbíróság előtt egy
pszichológiai rejtély áll Hóman Bálint tevékenységével
kapcsolatban. Ugyanis az egyik oldalon, kifelé, a legteljesebb
németbarátságot, a németek legteljesebb kiszolgálását
hirdette, és politikai ténykedése is erre irányult, a másik
oldalon pedig nagyon sok embernek segítségére sietett, a hozzá
közelállóknak, akik többek közözött az üldözöttekhez
tartoztak, továbbá akik a baloldali gondolat képviselői voltak,
semmi tekintetben nem ártott, sőt maga körül ezeket az embereket
meghagyta, és rajtuk minden vonatkozásban segíteni akart.”
Minderre
Hóman 1945. május 20-án még szabadlábon befejezett
följegyzésében (Magyarország szerepe a
világháborúban) - igazságnak megfelelően
- így emlékezett: „Több ízben
közbenjártam mint képviselő s a magyar tudományos élet egyik
vezető egyénisége a német befolyásra kiadott sérelmes
intézkedések módosítása, különösen a közigazgatási és
egyházi sérelmek orvoslása, a zsidósággal szemben alkalmazott
embertelen üldözési módszerek megszűntetése s a keresztény
hitű, valamint a magyar tudomány, művészet, irodalom terén
érdemeket szerzett zsidóknak mentesítése ügyében.”
Ugyancsak Hómannak köszönhető, hogy Székesfehérvár és Fejér
megye 1944. április végén kinevezett szélsőjobboldali,
végletesen antiszemita főispánját, Toldi Árpádot, négy és fél
hónapnyi áldatlan tevékenysége után - megfosztották
tisztségétől.
Hóman
ez irányú ténykedése
feltétlenül
és egyértelműen pozitívan értékelendő. Ugyanakkor kétségtelen,
hogy székesfehérvári mandátumának megtartása - az általa is
elítélt német megszállás, sőt a nyilas hatalomátvétel után
is - rendkívüli politikai hiba volt. Még akkor is, ha a parlament
munkájában alig vett részt, ritka felszólalásaiban fölhívta a
figyelmet a túlkapásokra, melyeket igyekezett megakadályozni. Bár
tekintélyét és széles körű összeköttetéseit jó célok
szolgálatába állította, 1944 márciusának, majd különösen
októberének közepétől mégiscsak olyasmihez adta a nevét,
amitől egyébként részben maga is irtózott.
Végzetes ballépését
ha későn
is, de ő is belátta, s 1946 nyarán a Népbíróságok Országos
Tanácsához írott fellebbezésében őszintén állította: „Lehet,
hogy közéleti és kormányzati működésem során hibákat és
tévedéseket követtem el. Lehet, hogy a nemzetpolitikai irányzat
és a kormánypolitika, melyet kultuszpolitikai vonalon követtem el,
mai szemszögből nézve elhibázottnak és tévesnek látszik,
hiszen a politikust csakúgy, mint a hadvezért a kortárs szemében
csak a siker igazolhatja. Emelt fővel és tiszta lelkiismerettel
állíthatom azonban, hogy négy évtizedes közhivatali, tanári,
tudományos és kormányzati működésem mindig magyar érzésem,
tiszta szándékaim, lelkiismeretes kötelességtudásom
irányították, s minden pozícióban, ahová sorsom állított,
mélységes magyar meggyőződéssel igyekeztem népemet s hazámat
szolgálni.”
PERÉNEK
TOVÁBBI VÁDPONTJAI
1946
márciusában az elsőfokú tárgyaláson Hóman ellen megfogalmazott
további vádak nem kultuszminiszteri tevékenységére vonatkoztak,
hanem politikai megnyilvánulásait bírálták. Igaztalanul vetették
szemére „következetesen népellenes
fasisztabarát működését”, és, hogy
összeköttetésben állt a szélsőjobboldallal és a nyilasokkal.
Másodfokon már - a most következő pontokkal együtt - vissza is
vonták ezeket a vádakat.
Mindezeken
túl egyéb „gyanúokokat” is megfogalmaztak vele szemben.
Közöttük néhány teljesen alaptalan vagy legalábbis erősen
vitatható volt. Például:
-
munkatársait politikai szempontok alapján válogatta;
-
tudományos munkásságában politikai szempontokat érvényesített
(mindkét állításnak éppen az ellenkezője volt érvényes);
-
Bernhard Rusttal a Német Birodalom tudományos, nevelési és
népoktatási miniszterével barátságot ápolt (mindössze két
alkalommal találkoztak; a hivatalos kulturális kapcsolatokat az
egymással valóban barátságba kerülő államtitkáraik - Szily
Kálmán és Werner Zschintzsch útján tartották fenn és
intézték);
- a
Volksbund vezetőinek folyamatosan engedményeket tett;
- már a
Szovjetunió megtámadása előtt hirdette a háború szükségességét;
-
Szálasinál a nyilas hatalomátvétel után tisztelgő látogatást
tett (utóbbi vádak megint csak légből kapottak voltak).
Akadtak
olyan „gyanúokok” is, melyeknek ugyan valós alapjuk volt, ám
egy tárgyilagos perben aligha szerepeltek volna vádpontokként.
Többek között amiatt kárhoztatták Hómant, hogy:
-
1936-ban a berlini egyetem a díszdoktorává avatta (ekkoriban ezt
még sok más a nemzeti-szocializmussal egyébként nem igazán
szimpatizáló tudóssal is megtették.);
- 1936-os
németországi tárgyalásairól hazatérve elismerően nyilatkozott
Hitlerről (miközben ebben az időben még számos nyugat-európai
politikus is kedvezően vélekedett róla;
- A
Magyar középkor című, német nyelven
kiadott művét - amely a Hóman-Szekfű féle Magyar
történet általa írt fejezetének kis
részben módosított változata volt - Hitlernek is megküldte
(mindez kötelező udvariassági gesztusnak tekinthető);
- 1940.
december 13-án előadást tartott Berlinben a német-magyar
sorsközösségről (önmagában ezt a tényt semmiképpen sem
lehetett volna háborús bűncselekményként értékelni);
-
helytelenítette a Kállay-kormány kétkulacsos politikáját, és
ezért lépett ki a kormányból (valóban helytelenítette, ám nem
emiatt vált meg miniszteri bársonyszékétől; amúgy is kérdéses,
hogy indokolt-e bárkit is - mégoly helytelen-politikai szimpátiáért
elítélni.)
Mindezen
túl még olyasmiben is Hóman felelősségét firtatták, amihez az
égvilágon semmi köze sem volt. Kifogásolták ugyanis, hogy Edmund
Veesenmayer 1944. március 19. után -kultúratasséja tanácsára -
először őt jelölte kultuszminiszternek. E vád azért is volt
abszurd, mert Hóman azonnal visszautasította az ajánlatot, sőt
hangot adott annak, hogy mélyen helyteleníti Magyarország német
megszállását.
KIZÁRÁSA
AZ AKADÉMIÁRÓL
Hóman
politikai felelősségre vonását megtelőzte a Magyar Tudományos
Akadémia határozata a tudós testület tagjai közül történő
kizárásáról. Az Akadémia 1945. március 7. és október 29.
közötti elnöke, a Hómannal korábban feszült viszonyban álló
Kornis Gyula már az 1945.május végi nagygyűlésen- mindenki által
érthetően Hómanra célozva kijelentette: „Akadémiánktól
egyesek valami bűntudatot, meaculpát követelnek. Az Akadémia
azonban nem érezheti magát valami külön bűnösnek (…) Vajon
tehet-e az Akadémia arról, hogy harminc egynéhány éves korában
megválaszt egy kiváló fiatal történészt, aki azonban később a
politika terére lép és szélsőséges jobboldalivá torzul?”
Ekkor
már ismert volt
a
Hómannal 1936-ban, majd 1943-ban is komoly konfliktusba került Moór
Gyula 1945. május 20-i javaslata egyes tagok - köztük Hóman
kizárására. Mivel azonban az Akadémia alapszabályai nem tették
lehetővé a tagok kirekesztését, az egyébként kiváló - ám
Hómant gyűlölő és már korábban is igaztalanul támadó -
jogfilozófus Moór ötlete csak úgy volt megvalósítható, ha
módosítják azokat.
Miután
ez július 20-án
megtörtént,
a II. osztály ülésén – még ugyanezen a napon- Moór mellett a
Hómannal szemben szintén sértett neves középkorász, Váczi
Péter, illetve az 1947-től a magyar kultúrpolitika szovjetizálását
levezénylő kriptokommunista kisgazda Ortutay Gyula kérte Hóman
eltávolítását az az Akadémiáról. Hamis és rosszindulatú
indokolásuk szerint Hóman „a
nemzetiszocializmusnak Németországban történt uralomra jutása
után szálláscsinálója volt hazánkban a horogkeresztes eszméknek
s hosszú vallás- és közoktatásügyi minisztersége alatt az
ország szellemi életét minden erejével a német érdekek
szolgálatába törekedett állítani. Ezáltal egyik legfőbb
okozója lett az országot ért történelmi katasztrófának.”
A
javaslatot
az
osztály tíz igen, egy nem és egy érvénytelen, majd az „összes
ülés” tíz igen és két nem szavazattal elfogadta. Hómannal
együtt - ugyanilyen arányú voksolással - a már a saját korában
is vállalhatatlan politikai kijelentéseiről ismert nemzetközi
patológust, Orsós Józsefet, illetve, az Akadémia 1936 és 1944
között, tudományos érdemekkel nem igen rendelkező elnökét,
József (Ágost) királyi főherceget kizárták a tagok sorából.
Hármuk közül egyedül Hóman ellen folyt népbírósági eljárás:
a Nyugatra menekült József főherceg és Orsós a Német Szövetségi
Köztársaságban éltek 1962-ben bekövetkező halálukig.
Bár
az Akadémia
a
rendszerváltás idején valamennyi 1949-ben kizárt vagy tanácskozó
státuszúvá visszaminősített tagjának elégtételt
szolgáltatott (többségüknek - köztük a Hóman kizárását
kezdeményező, a tagságáról 1948-ban lemondó Kornisnak és az
attól 1949-ben megfosztott Moórnak már csak posztumusz), Hómant,
Orsóst és József főherceget nem rehabilitálták. Ennek fő oka
az lehetett, hogy kirekesztésükről még 1949-es
„gleichhscaltolása” előtt elvileg szabad és autonóm
testületként hozta meg döntését az Akadémia.
Az
utóbbi években
több
kezdeményezés szorgalmazta, hogy állítsák vissza Hóman
akadémiai tagságát. Bár tudományos érdemeit ma már senki sem
vitatja, erre mindeddig azért nem volt mód, mivel az ellene jogerős
népbírósági ítélet érvényben maradt, büntetett előélettel
pedig - teljesen érthetően - senki sem lehet az Akadémia tagja.
Miután azonban 2015. március 6-án Hómant felmentették, lehetőség
nyílik akadémiai rehabilitálására is. Számosan úgy érvelnek:
ha 1990-ben az akkori elnök Kosáry Domokos2
- egyébként bölcsen és megfontoltan - kijelentette, hogy az
Akadémián nem lesz boszorkányüldözés, s emiatt a pártállambeli
politikai érdemeik jutalmaként az akadémikusok közé kerülteket
nem távolították el a tudós testületből, éppen ideje lenne,
hogy a 20. század egyik legnagyobb magyar historikusát visszavegyék
oda.
Hóman
politikai működésének
értékeléséről
ugyan hosszan vitatkozhatnak még a történészek, ám őt nem
kultuszminiszteri vagy kormánypárti képviselői tevékenységéért,
hanem nemzetközileg is elismert tudományos tevékenységéért
választotta tagjának az Akadémia. S ha politikusként vétkezett
is, az egyik legkiválóbb magyar középkorászként mindig is a
legnagyobb történészeink között fogjuk őt emlegetni.”
Forrás:
Rubicon történelmi magazin 2015/4
HÓMAN
BÁLINT UTOLSÓ LEVELE A BÖRTÖNBŐL 1950.február 27
„Hála
Istennek én is jól érzem aránylag magamat, bár a napokban
egyszer rosszul voltam. Ez a szívroham azonban - úgy látom, már
életem végéig kísér, s nem kell nagyobb súlyt tulajdonítani
neki, hiszen ha a gondviselés úgy rendelte, egyszer úgyis vége
szakad s ez ellen nincs orvosság.
Letétben
van 2-3 meleg ruhadarab. Ezekért be lehet jönni, s akkor tán
megkísérelhető a sárga betétes, vastag talpú cipő beadása is
csereképpen. Ezt egyidejűleg kiadnám. Egyébként ez mind nem
fontos. Megvagyok e nélkül is (…) Vigyázzatok Magatokra Édeseim,
és gondoljatok sokat Titeket nagyon szerető öreg Bálintotokra.
Százezer csókkal B„
Forrás:
Rubicon történelmi magazin 2015/4
Szövegmagyarázat:
2015.
május
Szerkesztette:
Dr. Temesvári Tibor
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!