Érdekes tanulmányra
bukkantam a Rubicon történelmi magazin 2016/5-6 számában.
Ablonczy Balázs Teleki Pál haláláról ezt írja: „ A haláleset
után április 3-án délelőtt fél órára a kormányzót is magára
hagyták a holttesttel. Horthynak alkalma lehetett elgondolkodni, úgy
is mint Teleki két búcsúlevelének címzettjének. Az első levél
a mára legendássá vált sorokat tartalmazta. A másik levélben
Teleki azt közölte Horthyval, hogy ha életben maradna kísérlete
után lemond a kormányfői posztról. A kormányzó még aznap
Bárdossy Lászlót nevezte ki a kormány fejének. A magyar
hírközlés egy ideig habozott, eleinte „ tragikus hirtelenséggel
„ bekövetkezett halált emlegettek, csak a délutáni adta közre
az MTI hivatalosan is a halál okát.
„A történettudomány
mai álláspontja:
A németeket zavarba
hozta Teleki halála, az angolszász sajtóban pedig egyértelműen
a németek áldozatát látták benne, és az újságok is ilyen
értelemben írtak róla. Nagy-Britannia néhány nappal később
megszakította diplomáciai kapcsolatait Magyarországgal, és
követe elhagyta Budapestet, ám a hadüzenetre csak később, az év
decemberében került sor Teleki halála érthetően enyhébbé
tette a magyar katonai akció elbírálását.
A temetésre április
7-én került sor. A gyászünnepség után az Országház elöl
induló menet a Kerepesi temetőig kísérte a miniszterelnök a
koporsóját. Az útvonal mentén végig cserkészek álltak
sorfalat.
A történelem iránt
fogékony magyar közvélemény jelentős része, végigtekintve a
rejtélyekben és tragikus halálesetekben bővelkedő histórián,
hajlamos össze-esküvéseket, orgyilkosságokat látni ott is, ahol
ilyenek nincsenek. Az alternatív történeti olvasatok nem
függetlenek ugyan a korszaktól , amelyben születnek, ám a Teleki
Pál halálával kapcsolatos legendakör szívósságot mutat Bár a
korban a hivatalos értelmezés az „áldozat”, a „mártír”
toposzait használta, a politikai közvélemény perifériáján már
a halál időpontjában megjelentek olyan nézetek, amelyek
gyilkosságnak tulajdonították a miniszterelnök halálát.
A gyilkossági teóriát
általában figyelmen kívül hagyják: Teleki családtagjai (fia,
Géza, veje Zichy Nándor; menye , Mikes Hanna), közeli munkatársai
(Rónai András, Fodor Ferenc, Incze Péter, Kozma Miklós, Hóman
Bálint és mások) soha nem kételkedtek abban ,hogy a
miniszterelnök öngyilkos lett. Se szeri, se száma azoknak a sötét
jóslatoknak, amelyekkel saját idő előtti halálát jövendölte
meg.
Az öngyilkosságot
kétségbe vonók általában azokra a személyes motívumokra építik
fel érvelésüket , amelyek közismertek,vagy amelyeket vélelmeznek
Telekiről. Állításuk szerint Állításuk szerint a mélyen hívő
Teleki nem lehetett öngyilkos. A gróf ifjú korában egyáltalán
nem volt hívő, s depresszív, szuicid hajlamai közismertek voltak
a hozzá közel állók előtt. Tudunk öngyilkossági kísérletéről
és mély depressziójáról is a két világháború között.
Voltak és vannak
olyanok,akik szerint a búcsúlevélben említett „hullarabló”
és a „legpocsékabb nemzet” kifejezések nem származhatnak
tőle, mert egy gróf nem beszél így. Nos Teleki szerfelett
kedvelte a rusztikus négy betűs szavakat. Férfi társaságban
gyakran használta, sőt néha leírni sem szégyellte őket.
Életé-nek utolsó időszakában pedig számos olyan beszéd maradt
fenn, amelyben a nemzet mulasztásairól, vétkeiről értekezett.
A katolikus egyház
valóban megtagadhatja az öngyilkosok temetését ugyanakkor
Bakay Lajos orvosprofesszor által az esztergomi érsekség számára
kiadott szakvélemény, amelyben a koponyában kifejlődött vérrögről
és az ennek nyomán fellépő gyötrő fájdalomról írt
kifejezetten arra a célra készült ,hogy Teleki a kánonjog
tökéletes figyelembevételével juthasson halotti szentségekhez.
Ép-pen a halál neme miatt nem véletlen,hogy Telekit nem Serédy
Jusztinián hercegprímás, esztergomi érsek, hanem gyóntatója,
Witz Béla a bazilika plébánosa búcsúztatta.
Arról,hogy a németek
gyilkolták volna meg (esetleg Himmler, Keitel, Ribbentrop, /Göring
személyesen/, eddig semmiféle forrás nem került elő. Ha
előkerülne , természetesen alapvetően módosíthatná a képet.
Berlinnek azonban, sem érdeke, sem oka nem volt meggyilkoltatni
Telekit. Az összes vallomás , amely német katonák /hivatalosságok
feltűnését taglalja a miniszterelnökségen, kivétel nélkül
másod-vagy harmadkézből merített.
Életének utolsó két
évtizedében Teleki súlyos vesebajban szenvedett a hosszan
elhúzódó súlyos betegség magányosság, hozzátartozók súlyos
betegsége (Teleki feleségéről és édesanyjáról ezekben a
hónapokban derült ki,hogy gyógyíthatatlan betegek),magas életkor
megannyi az öngyilkosságot valószínűsítő tényező. Nem is
szólva iratokról, az irattárakban őrzött dokumentumok
tanúságáról és az orvosok megállapításairól, amelyek mind az
öngyilkosság irányába mutatnak. A nyolcvanas évek közepén
írásszakértők is megvizsgálták Teleki búcsúlevele-it, és
megerősítették,hogy azok a miniszterelnök kezétől származnak.
Mindazok a vizsgálatok,amelyek ebben a témában azóta születtek
és a kételyekre játszottak , logikailag is nehezen tartható
gondolatmenetet követnek vagy olyan mondvacsinált tudományok
nevében szólnak, mint a pszichografológia, amelyet a tudományos
vélekedés után 2016 márciusa óta a bíróságok sem ismernek el
érvényes módszerként.
1945 és különösen
1947, a kommunista hatalomátvétel után a gyilkosságot propagáló
nézetek már nem kaptak nyilvánosságot, ám a magánszférában
szájról-szájra terjedtek. Ezt az orális hagyományt gyűjtötte
össze Mindszenty bíboros egykori titkára, az egyébként
gépészmérnök végzettségű és a sumér kutatásba is
belekóstoló Zakar András 1983-ban Bécsben megjelentetett
könyvében . A szerényen műhelytanulmányoknak nevezett mű
erénye,hogy számos olyan szereplő nyilatkozatát közli, aki a
hetvenes években még életben volt s az események szemtanújaként
értékes részinformációkat adott a miniszterelnök halálának
körülményeiről (például Leviczki Károly rendőrorvosét ,aki a
halott-szemle egyik lefolytatója volt.)
A sok irányba mutató
és igen vegyes forrásértékű kötet azonban világos
prekoncepciót követett. Eszerint Teleki szövetséget akart kötni,
az angolokkal, futárát elfogták, s megtorlásképpen még
ugyanazon az éjszakán meggyilkolták s Sándor-palotában, majd
átszállították a József nádor térre (vagy fordítva). Ami
ennek a prekoncepciónak nem felelt meg, azt a szerző kihagyta
következtetéseiből.A forrásokkal nem alátámasztható, ámde
tücsköt-bogarat felvonultató fantasztikus történet kiinduló
pontja lett a gyilkossági verzióknak a mai napig,sőt
2oo9 újrakiadása újabb lendületet adott ezeknek.
Vannak természetesen
kérdések a halállal kapcsolatban: miért nem hallotta meg a lövést
a Sándor-palota személyzete? Mi is volt a miniszterelnök utolsó
napjának pontos naprendje? És a mai napig nem került elő a halott
szemle, sem a boncolási jegyzőkönyve. Ha az utóbbi nem is
létezett, az előbbinek mindenképpen lennie kellett valahol.Van
még tennivaló bőven.
Az utolsó nap
április 2
Délelőtt 11 óra
Náray Antal ezredes a
Legfelső Honvédelmi Tanács vezértitkára jár a
miniszterelnöknél a Sándor-palotában
Dél
Teleki a parlamentbe
megy, de nem megy be az ülésterembe.-
Déli egy óra körül
Ebéd a
miniszterelnökségen.
Ebéd után
Meglátogatta feleségét
a János Szanatóriumban (Városmajor út 68)
Délutáni látogatók
Talán Tildy Zoltán
kisgazda politikus és Németh Kálmán a bukovinai székelyek papja.
Délután
Gyors látogatás a
külügyminisztériumban (Disz tér), ahol elolvassa Barcza György
londoni magyar követ táviratát.
Este
Lelki gyakorlat a
bazilikában cserkészekkel,utána hosszú beszélgetés Witz Béla
plébánossal.
Késő este
Visszatérés a Sándor
palotába
Kora éjjel
Ujpéteri Elemér
áthozza számára a külügyminisztériumból Barcza György
táviratának tisztázatát
Éjjel kettő és félhárom között
Következett be a
halál. Reggel hat és félhét között találja holtan az
ébresztésére érkező inas.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!