Élvezettel olvastam
Németh István tollából „A csodafegyver” c.tanulmányát a
Rubicon történelmi magazin 2015/11 számában. A bevezetőben ez
olvasható: „Miután Albert Speer 1942 tavaszán fegyverkezési
miniszter lett, új fegyverek fejlesztését szorgalmazta, hogy az
ellenfél számszerű fölényét kiegyenlítse. Rakéták,
sugárhaj-tású vadászgépek, tengeralattjárók,, távirányítású
bombák, nehézpáncélosok, nagy erejű robbanóanyagok
fejlesztését forszírozta. Valamennyi területen úttörő jellegű
projektek kezdődtek . A legnagyobb problémát azonban az időhiány
jelentette, mivel az új fegyverek sorozatgyártásáig hosszú út
vezetett. A frontokon elszenvedett csapásokat a náci vezetés
kitartásra buzdító jelszavakkal és új, titkos fegyverek
bevetésének igéretével igyekezett ellensúlyozni.
Goebbels
propagandaminiszter
tisztában volt
azzal,hogy a rendszernek a helytállás erősítése érdekében
szüksége van a csodafegyver propagandájára, de azzal is, hogy a
megtorlás fogalmát nem lehet lejáratni. Ezért
propaganda-apparátusának fékezésére kényszerült. Speer 1944.
szeptember közepén egyenesen Hitlerhez fordult, aki óvott a
túlhajtott propagandától. Hitler állítólag négyszemközt
igazat adott neki, de mégsem akart lemondani a csodafegyver
propagandájáról. Mivel a repülőbombák és rakéták bevetésük
során csak korlátozott sikert értek el, a náci hívek újabb
fegyverekre vártak.
Hitler a rakéták
bevetését szorgalmazta, ám pontosan felismerte korlátozott
katonai jelentőségüket, amíg azokat hagyományos robbanófejekkel
szerelik fel. Ezért a rakétafegyver és az újonnan kifejlesztett
>szuper-robbanóanyag< kombinációjában reménykedett. 1944
közepétől különféle ködös kifejezésekkel beszélt erről.
1944.július 20-án az ellene elkövetett merénylet után néhány
órával Mussolininak a V-2 elnevezésű rakétát említette,
amellyel >Londont a földdel teszi
egyenlővé< A magyar Miklós Béla
tábornoknak is új megtorló fegyverekről beszélt: a V-1
repülőbombáról, a V-2 rakétáról, a V-3 szuperágyúról, és a
V-4-ről. De vajon mit értett utóbbi alatt? 1944. augusztus elején
szintén az > új robbanó anyagról< be-szélt a román
Antonescu marsallnak. Ezt csak akkor alkalmaznák- mondta- , ha egy
csapásra véget vetne a háborúnak, mert fennáll a veszély, hogy
az ellenség 8-10 hónapon belül rendelkezhet ezzel az anyaggal.>
A négy fegyver egyikének olyan erős a hatása, hogy a becsapódási
helytől 3-4 kilométeres körben minden emberi életet megsemmisít<
- folytatta.
Az SS beavatkozik
Miután 1943. augusztus
18-án éjjel az angol légierő (RAF) közel 600 bombázója
megtámadta a peenemündei rakétakísérleti telepet, a
Führer-főhadiszálláson megállapodás született a rakétagyártás
jövőjéről, s munkamegosztás jött létre a fegyverkezési
minisztérium és az SS között. A műszaki kérdésekért továbbra
is Speer felelt, a koncentrációs táborok foglyainak
foglalkoztatását a rakétagyártásban pedig Himmlerre bízták,
aki az >A4 program< (vagyis a rakétaépítés) külön
megbízottjának nevezte ki Hans Kammler építőmérnököt, a
Waffen-SS tábornokát. A porosz tiszt típusát megtestesítő,
kíméletlen, fanatikus, hideg, számító Kamm-ler kiváló szervező
tehetséggel rendelkezett, s korábban a föld alatti gyárak
építését irányította.
A rakéták tervezése
és gyártása a továbbiakban három helyszínen folyt: fő gyárát
Nordhausen közelében építették ki (álcázása: Mittelwerk, más
néven KZ Dora) föld alatti sziklajáratokban, ahol a 80 km-re fekvő
buchenwaldi koncentrációs tábor foglyait dolgoztat-ták embertelen
körülmények között. A rakétafejlesztés Ebensee közelében,
Salzburgtól 100 km-re keletre, szintén föld alatti műhelyekben
folyt (álcázása: Zement, Südwerk). A kísérleti sorozatgyártás
(Ostwerk) pedig a Lengyel Főkormányzóságban, a Bliszna melletti
földfelszíni rakétatesztelési területen zajlott.
Az 1944.július 20-án
elkövetett Hitler ellenes merénylet után Himmler lett a tartalék
hadsereg főparancsnoka és a szárazföldi hadsereg
fegyverkezésének főnöke. Augusztus 6-án Hans Kammlert bízták
meg a >V-2 bevethetőségének elérésével<
s ő felelt a rakéták gyártásáért is,
de Speer tiltakozása miatt utóbbi megbízását Himmlernek vissza
kellett vonnia. Jóllehet a V-2 rakéta gyártása már 1943
decemberében megkezdődött,műszakilag még nem volt kifogástalan állapotban. A tesztelés során kétharmaduk a repülés utolsó
szakaszában szétesett, robbanófeje pedig mélyen befúródott a
földbe, s ezzel gyengítette a robbanás hatását. Hitler
elvesztette türelmét, s a V-2 helyett a V-1 repülőbomba bevetését
szorgalmazta. A V-1 első bevetési kísérlete azonban kudarcba
fulladt: a szövetségesek invázióját követő héten, 1944 június
13-án 63, állásból elindított repülőbomba közül csupán 10
hagyta el az indítóállványt, s ezek közül is négy közvetlenül
a földbe fúródott. Ezért 1944. augusztus végén le kellett
állítani a London elleni bevetéseket. Hitler reményei ismét a
V-2 felé fordultak, s a Dóra tábor teljes gőzzel dolgozott.
Himmler, aki tapasztalta a >csodafegyverek< gyengeségeit,
kinevezte Kammlert a > sugárfegyverek< megbízottjának is, de
ő azokat jelentéktelennek látta, s alig foglalkozott velük.
Rakéták-atomfegyverek
hordozójaként?
A hadsereg Kummersdorf
helyett rövidesen Usedom szigetén építette ki új kísérleti
telepét. 1943-tól sorozatban készültek a birodalom egyes részein
az Aggregat 4-ek, melyeket londoni bevetésük után V-2-nek (
2.számú megtorló fegyver-Vergeltungswaffe-2) neveztek el. A
folyékony hajtóanyaggal működő föld-föld rakéta egyik
technikai újdonsága volt, hogy az erős tolóerejű hajtóművet
kipörgés gátló rendszerrel látták el. 1942-ben először 80 km
magasra, 1945-ben pedig már 200 km magasra emelkedett. Hitler a
rakétáról tartott film-bemutató után az eszköz tervezőjét,
Wernher von Braunt professzornak nevezte ki.
Peenemündében 1943
júniusában külső koncentrációs tábor működött, amelynek
pincéjében 500 ember összezsúfolva gyártotta a V-2 középső
és farok részét. A karlshageni és a trassenheidi
hadifogolytáborban összesen 1400 fogoly és 3000 >keleti munkás<
élt, akik Lengyel-országból és a Szovjetunióból érkeztek. A
britek 1943,augusztus 17-18. éjjelén a >Hydra akció<
keretében megkísérelték lebombázni a telepet – a légitámadást
von Braun egy bun-kerben vészelte át. Ezután a németek a
rakétagyártást a föld alá telepítették, s berendezték a
Harzhegységben lévő Nordhausen melletti Dora koncentrációs
tábort. A Dora körül 40 külső tábor alakult. 1944 késő nyarán
ide érkezett Wernher von Braun testvére, Magnus von Braun is, aki a
giroszkóp, a szervomotorok és a turbószivattyúk fejlesztésével
foglalkozott.
Az SS iratai szerint a
V-2 gyártása során 12000 kényszermunkás halt meg – újabb
számítások szerint majdnem 20000 fő -, a bevetése pedig 8000
áldozattal járt. A rakétafegyver előállítá-sa-amelyet találati
pontatlansága miatt csak a polgári lakosság ellen lehetett bevetni
–így több emberéletet követelt, mint az alkalmazása. Összesen
3000 rakétát indítottak; egyhar-madát Londonra , a többit
Antwerpenre és Párizsra. Robbanóerejük alig haladta meg egy
közepes bombatámadásét, így katonai-stratégiai jelentőségük
meglehetősen szerény volt. Inkább lélektani hatásuk lehetett
jelentős, mert a légvédelem nem tudta előre jelezni és
elhárítani a rakétákat.
Himmler befolyást
akart szerezni a V-2 fejlesztésében is , von Braun azonban
elutasította ,ezért 1944 márciusában a Gestapo letartóztatta. A
tudóst hazaárulással vádolták, s csak Speer és Dornberger
tábornok közbenjárására engedték szabadon. 1944 októberében,
a V-2 nyugati fronton történt bevetését követően viszont a
Vaskereszt kardokkal díszített lovag-keresztjével tüntették ki.
Az amerikai csapatok
–messze benyomulva a közösen meghatározott szovjet megszállási
övezetbe- 1945. április 11-én elfoglalták a Dora tábort. A
zsákmányolt 100 darab V-es rakétát az Egyesült Államokba
szállították, s ezek alkották később az amerikai rakétaprogram
alapját. Néhány nappal korábban von Braun és Dornberger tábornok
csoportja Hans Kammler parancsára Dél-Németországba, majd az
oberammergaui laktanába költözött. Később a csoport szétvált
von Braun a testvérével együtt a felső bajorországi Weilheimben
keresett menedéket. Mivel útközben gipszkötése kilazult,
felkeresték a sonthofeni magánklinikát. Dornberger a francia
hadsereg megérkezése előtt Oberjochba vitette, ahol a peenemündei
vezetők cso-portját az Ingeburg sporthotelben szállásolták el.
Itt töltötték kellemes idő és jó ellátás közepette a háború
utolsó napjait.
Felső-Bajorország
amerikai megszállása után az angolul beszélő Magnus von Braun
1945. május 2-án néhány tudóstársával együtt jelentkezett az
amerikaiaknál, mivel számíthattak érdeklődésükre a német
rakéták iránt. Az amerikaiak Garmisch-Partenkirchenbe internálták
és kihallgatták a német szakértőket. A nyár folyamán Braunék
segítették a nyolctonnányi irat és a rakétarészek
elszállítását, nehogy azok a szovjetek kezébe kerüljenek, majd
1945 szeptemberében kisebb csoportjuk az Egyesült Államokba
repült. Új hazájuk a Texas állambeli Fort Bliss lett, ahol az
amerikai hadsereg felügyelete alatt álltak. 1945-1946 fordulóján
még több száz peenemündei rakétaszakember érkezett Fort
Blissbe. Első feladatuk az amerikai szakértők tájékoztatása
volt a V-2 működéséről és építéséről. A szakértők
amerikai jelenléte csak 1946 decemberében került nyilvánosságra.
A V-2 működése
A V-2 a korabeli
mérnöki tervezés csúcsát és a legmagasabb technikai színvonalat
jelentette. Műszaki paraméterei önmagukért beszéltek. Üresen (
a 750 kg-os robbanófejjel együtt) 4.5 tonnát, feltöltött
állapotban 12.9 tonnát nyomott.. Ebből a főhajtómű üzemanyaga
mintegy 8.7 tonnát tett ki –a 75%-os etilalkohol 3.8 tonnát, a
folyékony oxigén 4.9 tonnát nyomott. A rakétamotor tolóereje
kb.20 kN, maximális sebessége 5400 km/h, üzemanyag fogyasztása
kb.130 kg/s, gyorsulása az induláskor 0.9-1 g. Maximális repülési
magassága 80-100 km, hatótávolsága meghaladta a 320 km-t. A 14
méter magas rakéta a robbanófejből, az irányító-és
elektronikus rendszerből, az alkohol-és víztartályból, a
folyékony oxigén tartályból, a turbinából, a
hidrogén-peroxid-és kálium-permanganát-tartályból, az
üzemanyag-szivattyúból, az égési kamrából, fúvókákból és
terelőlapokból állt.
Az indításhoz fel
kellett tölteni a rakétát a szükséges folyadékokkal (
alkohol,folyékony oxi-gén, hidrogén-peroxid, permanganát),
továbbá az akkumulátorokat. A két darab 27 V.fe-szültségű,
egyenként 20 Ah teljesítményű főakkumulátornak fontos szerepe
volt, hiszen az indítás után ezek vezérelték az elektromos
berendezéseket. A következő lépés a turbina indí-tása volt.
Itt nyolc db. hét liter űrtartalmú tartályt alkalmaztak 32 bar
nyomású sűrített leve-gővel. A turbinába befecskendezték a
peroxidot , majd a nagy nyomású levegő a szűrőn, a
nyomáscsökkentőn és a biztonsági szelepen keresztül a
permanganátot a turbinába juttatta ,az így létrejött reakció
révén a turbina percenkénti 3800-as fordulatszámra gyorsult,
eköz-ben a teljesítménye 580 lóerő volt. Az égésterméket két
nyíláson vezették ki. A turbina az alkoholt 23, a folyékony
oxigént pedig 17.5 bar nyomással préselte az égési térbe, ahol
a kettő keveréke 15 bar nyomáson és kb. 2000 Celsius- fokos
hőmérsékleten meggyulladt. Az égés következtében létrejövő
mintegy 2000m/s sebességgel kiáramló gázok tolóereje emelte
magasba a rakétát. Az alkoholt nem rögtön és direkt módon
fecskendezték be, hanem az üreges részben cirkuláltatták. Ennek
a hőcsere miatt volt fontos szerepe, így hűtötték a tüzelőteret
és melegítették elő az alkoholt.
A rakéta irányítását
négy belső –a kiáramló gáz vezetésére a fúvóka alatt- és
négy külső tere-lőlap végezte. A vízszintes irányítást végző
belső és külső lapok egyszerre, a függőleges repülést
vezérlők pedig egymástól függetlenül működtek. A rakétákba
giroszkópot építettek be a hossztengely körüli forgás
megakadályozására és a vízszintes irányszög beállítására
és a víz-szintes irányszög beállítására, némelyiknél ezt
segédberendezésekkel egészítették ki. Az égé-si idő
szabályozására rádiós vezérlést és/ vagy gyorsulásmérőt
használtak. A rakétafejbe 750 kg robbanóanyagot építettek be. Az
amatol nevű anyag 60%-ban ammónium-nitrátból,40%-ban TNT-ből
állt. Az amatol begyújtásáról több módon is gondoskodtak. Két
elektromos gyújtót alkalmaztak –a burkolat elején és a
gyújtószerkezet végén –tehetetlenségi szerkezetekkel,
valamint az elülsőhöz elektromos érintkezőket is kötöttek. Az
egész rendszert pedig akkumulátorral működtették. A kialakítás
biztosította a működést gyakorlatilag bármilyen módon és
szögben történő becsapódás esetén. Beszereltek még biztonsági
kapcsolókat is, ezek célja a rakéta felrobbantása volt üzemzavar,
például a hajtómű leállása esetén.
A V-2 szerkezeti
felépítése
Az indítóeszköz
tervezésénél a legfőbb szempont a mobilitás volt. Ehhez mintegy
30-32 járműre volt szükség. Miután a területet megfelelően
elrendezték, következett az indítás előkészítése. Első
lépésként felállították az indítóállványt és a
lángterelőt, majd rögzítették a szállító járművet..
Levették a takaró ponyvát , csatlakoztatták a szükséges
kábeleket, beszerelték az orrgyújtót, egy kivételével a
rögzítő szíjakat leoldották, és elkezdődött a rakéta
függőleges helyzetbe állítása emelőmotor és hidraulikus
rendszer segítségével. Ez utóbbi művelet 12 percet vett igénybe.
Ennek végeztével kioldották az utolsó szíjat is, és
ellenőrízték a rendszert. Amennyiben nem találtak hibát,
elkezdődött a rakéta feltöltése a szükséges anyagokkal. A
feltöltés után a rakétát irányba állították úgy,hogy az
indítóállványt elforgatták, majd a fúvókához helyezték a
pirotechnikai gyújtót, ehhez pedig elektromos összeköttetést
biztosítottak.
Ezzel tulajdonképpen
elő is volt készítve az indítás. Következő lépésként a
személyzet biztonságos távolságba vonult. Fülkeként általában
páncélozott járműveket használtak; ezekben alakították ki a
starthoz szükséges elektromos és rádiós rendszert. Az első
kapcsoló megnyomásával megkezdődött a turbina ellátása
üzemanyaggal, a turbina beindult, s elkezdődött a hajtóanyag
befecskendezése az égéstérbe. Ebben a pillanatban bekapcsolták a
pirotechnikai gyújtót, amely begyújtotta az alkohol és folyékony
oxigén keverékét, az A4.es pedig meg-kezdte repülését.
Közvetlenül az indítást követő másodpercekben a rakéta
sebessége alacsony volt ahhoz, hogy a külső légterelők
irányítsák, ezért volt szükség a belső terelő lapokra,
amelyek a kiáramló gázt vezették. Miközben a rakéta elhagyta az
indítás helyszínét, a giroszkópos rendszer elvégezte az
irányszög beállítását.
A célpont elérést
úgy oldották meg, hogy kiszámolták a röppálya hosszát, majd a
megfelelő pillanatban leállították a hajtómű
üzemanyag-ellátását, így a rakéta a kijelölt területre
zu-hant. A motor leállítását rádiós vezérléssel és /vagy
gyorsulásmérő alkalmazásával végezték. A repülés ezen
időszakában történt a robbanófej élesítése is. Ezután minden
kapcsolat meg-szűnt a kiszolgáló személyzet és a rakéta között
az A4-es haladt a maga útján.
Az A4-es kétségtelenül
a német rakétaprogram csúcsa volt., amely Wernher von Braun
vezetésével vált valóra. Bár találati pontatlansága
viszonylag nagy volt –maximális hatótávolság-ban 50%-os
eséllyel találta el a célpont 17 kilométeres körzetét-, ám
technikatörténeti szem-pontból mégis úttörő, egyedülálló a
maga korában.
A források szerint
6000-nél több készült belőle, ebből mintegy 3200 került
bevetésre. Egy rakéta előállítási ideje előállítási ideje
4000 munkaóra volt, költsége 119600 birodalmi márka. A rakétákon
többféle festést használtak. A kezdeti, elsősorban kísérleti
példányokra két fajta fekete-fehér mintát festettek a
követhetőség érdekében. Később ezt kiegészítették a zöld
színnel. Ezután három-négy szín együttes használatával négy
különböző terepszínű mintát alkalmaztak. Semmilyen
felségjelzés nem került a rakétákra, viszont egyes példányokon
voltak rajzolt képek, illetve az alsóbb részeken sorozatszámok.
A Dora-középszárny
Az új létesítmény
felépítéséért a a gátlástalanságáról ismert Hans Kammler
SS-vezérőrnagy felelt. Himmler törekvései ellenére a program
főfelelőse továbbra is Albert Speer maradt. Már egy héttel a
Hitler- Himmler megbeszélés után kijelölték a föld alatti gyár
helyét: a türingiai Nordhausen melletti Kohnstein-hegység alagút
rendszerét, amelyben korábban olajat és vegyi fegyvereket
raktároztak. A raktár ekkor még mindössze két, egyenként másfél
kilométeres alagútból állt, amelyekben sínpárok húzódtak. Az
egyik alagút átszelte az egész hegyet.
Az első,107 fős
fogoly-szállítmány
már 1943.augusztus
28-án megérkezett, hogy a másik alagutat is meghosszabbítsák és
a két alagutat kisebb alagutakkal kössék össze. Lebetonozták az
alagutat, utat építettek, vágányokat fektettek, újabb kamrákat
alakítottak ki, és felállították a nagy gyártósorokat. Minden
munkát a foglyokkal végeztettek, többnyire szállító eszközök
nélkül. Hat héten belül összesen hatezer férfi foglyot
irányítottak az építkezésre, nagyrészt oroszokat, lengyeleket
és franciákat. Novemberben már nyolcezren dolgoztak a Dorában.
Zsidó foglyok csak 1944 nyarán érkeztek a létesítménybe.
A kezdeti időszakban
az SS pokoli
körülmények között, éjjel-nappal dolgoztatta a foglyokat. Az
alagutat állandóan robbanások rázták meg, mert a sziklákat
dinamittal robbantották ki.. A levegőt sűrű por töltötte meg ,
s a levegővétel kínzó gyötrelmekkel járt. Mivel
mellékhelyiségek és mosdók nem voltak, a foglyok félbevágott
olajos hordót használtak latrinának. A kíméletlen munkától
többen összeomlottak, s még a latrináig sem tudtak elmenni. Az
alagút építésének első hét hónapjában hatezer fogoly halt
meg.
Az egymással
párhuzamosan futó A és
B alagút végül
egyenként 1,8 km hosszúságban, 30 méteres magassággal készült
el. A két alagutat 46 kisebb járat kötötte össze, amelyek teljes
hossza elérte a 20 km-t, összterületük pedig meghaladta a 250
ezer négyzetmétert.
1943 decemberében
Albert Speer
meglátogatta a középszárnyat, s megdícsérte Kammlert rendkívüli
teljesítményéért >a földalatti
létesítményt két hónap alatt gyárrá alakította, amely
példátlan Európában, s még amerikai fogalmakkal sem lehet
túlszárnyalni.<
Időközben
a peenemündei
rakétagyár kutatási és fejlesztési részlegeit széttelepítették
az országban, hogy >a föld alatti
létesítményt két hónap alatt gyárrá alakította, amely
példátlan Európában, s még amerikai fogalmakkal sem lehet
túlszárnyalni<
Időközben a
peenemündei rakétagyár kutatási és fejlesztési részlegeit
széttelepítették az országban. A szélcsatornát a bajor Alpokban
fekvő Kochelban építették fel. Az egyes telepek közötti
kommunikációs nehézségek ellenére – s a kényszermunkásokkal
szembeni példátlan brutalitás közepette – elkezdődött a az A4
rakéta további fejlesztése. A Dora 160 méter hoszszú
szerelőcsarnokában a V-2 rakéták sorozatgyártása 1944
januárjában indult be, majd nyáron megkezdődött a V-1
repülőbombák gyártása is. A Heinkel és a Junkers cég pedig
repülő-gépeket, illetve repülőgépmotorokat gyártott az
alagútban. A foglyoknak csak 1944 tavaszán állították fel a
kinti tábort, amellyel életkörülményeik némiképpen javultak.
Hosszabb távon a
rakéták valóban forradalmi fegyverek voltak, de néhány ezer
darab elenyé-sző hatással járt volna. Hitler; felismerve ezt
kijelentette; >Ha bevetésre kerül, akkor
évente százezret kellene készíteni és kilőni.<
A mérnökök tanulmányai azonban kimutatták,hogy ezek a tervek és
számok teljesen abszurdak.
Az egy tonna
robbanóanyaggal ellátott rakéták ugyan erős lélektani hatást
váltottak ki, de nem lehetett háborús fordulatot elérni velük.
Így kézenfekvő módon a katonák körében felmerült, hogy a
rakétákat tömegpusztító fegyverek hordozó eszközeként kellene
alkalmaz-ni.
Mivel az
atomfizikusoktól semmiféle jelzés nem érkezett, hogy túljutottak
volna az alapkutatásokon, 1944-ig a rakéták atomrobbanófejekkel
való ellátása nem jött szóba. Diebner folyamatosan informálta
a rakétamérnököket az >urángéppel< kapcsolatos
munkálatokról. Már nukleáris hajtású repülőgépekről és
rakétákról vitáztak, sőt kutatási megbízásokat is kiadtak. A
rakétamérnökök kezdettől fogva nagy dimenziókban gondolkodtak,
s a későbbi űrhajózás Rudolph Schubert főmérnök a peenemündei
telepen az ötezer kilométeres ható-sugarú >Amerikarakétának<
33 méter magas csarnokot akart építeni. A pénz nem számított.
A harmadik birodalom
katonai helyzetének drámai romlásával Hitler a távolsági
rakéták kísérleti periódusának lerövidítését s gyártásának
mielőbbi megkezdését sürgtette. Bevethető vagy nagy hatósugarú
rakéták sorozatgyártása azonban kiterjedt tervezést és hosszas
tesztelést igényelt; nem hónapokra, hanem évekre volt szükség.
Wernher von Braun és Dornberger rakétamérnökök tudták ezt,
mégis igent mondtak az >Amerika-rakétára<, amelynek
projektje 1944 őszétől teljes gőzzel folyt.
Fantáziatervek
Az SS lazítani akart a
két rakétamérnök csoportjától való függésen, ezért a
Rheinmetall-Borsig cég által épített, Rheinbonte típusú rakétát
is kipróbálta, amelyet 1-5 kg-os kisbombák hordozójának szántak.
A projekt sorsáról az amerikai hírszerzés sem tudott többet
kideríteni. Von Braun később azt mondta: sohasem akarta az
atombombát irányított rakétával kombinálni; az atomreaktort
csak a V-2 hajtóművének tervezte. De ejtették a tervet, mivel
Német-országban hiányzott az ehhez szükséges nyersanyag, ez
azonban féligazság volt.
Az SS a Skoda-művekben is
saját rakétaprojektet
épített fel. V-101 típus jelzéssel 1800 km-es közepes
hatótávolságú rakétát fejlesztettek ki. Amikor mindinkább
kirajzolódott,hogy a pomerániai és a Keleti-tenger partján lévő
kísérleti telepek a Vörös Hadsereg előrenyomulása miatt
elvesznek, Kammler előkészítette a kísérletek türingiai
folytatását. Az új rakéták kipróbálásának csúcs-pontjaként
1945.március 16-án egy nagy rakétát lőttek ik a Rudisleben
melletti lőszergyár területéről.
Miközben az SS
saját rakétaprogrammal
kísérletezett, 1944 őszén Peenemündében ismét elővettek egy
korábban félretett projektet, az úszó kilövőbázisról
indítható rakéták tervét. A Próbapad XII. kódnevet viselő
projekt keretében tengeralattjáróval a célterület közelébe
kívántak vontatni egy speciálisan erre a célra készített
úszóalkalmatosságot. A rakéta indításához a
tengeralattjárónak a felszínre kellett emelkednie,l ezért
rendkívül sebezhetővé vált. A sürgősség és a titkosság
magas fokát az magyarázta,hogy a projekt az amerikai keleti partok
elleni támadásra irányult.
1944 végén ismét
felbukkantak
a szövetséges
fővárosok elleni támadások fantáziatervei., amelyekben döntő
szerepet játszottak volna a tömegpusztító fegyverekkel
felszerelt rakéták. Végül is ezek a tervek nem jutottak túl a
kísérleti és tervezési szakaszon: a tengeralattjárók
átfegyverzését nem lehetett befejezni, a nagy hatósugarú rakéták
legjobb esetben is a kipróbálás kezdeti szakaszában voltak; az
FBI pedig 1944 decemberében letartóztatta a két német ügynököt,
akik a New York elleni támadásra koordinálták volna.”
Forrás: Rubicon
történelmi magazin 2015/11
Szövegmagyarázat:
Wernher Magnus
Maximilian von Braun báró (1912-1977) apja
kelet-porosz nagybirtokos, későbbi birodalmi ellátásügyi
miniszter volt. Miután anyjától kapott egy csillagászati
távcsövet, hamar az ég felé fordult érdeklődése, amelyet
Hermann Oberth >Rakétával a viálgűrbe< c. könyve is
táplált. Figyelemmel kísérte a rakétakísérleteket, csodálta
az Opel rakétaautóját, s viszonylag korán csatlakozott az
Űrutazási Társasághoz, amelynek legfiatalabb tagja volt.
Kivételes kreativitása és érdeklődése hamar megmutatkozott,
rövid időn belül Hermann Oberth aszisztensévé lépett elő. Az
érettségin fizikából és matematikából kimagasló eredményt
ért el. A berlini és zürichi főiskolán tanult. 1932-ben diplomát
szerzett, s polgári alkalmazottként bekapcsolódott a
Hadsereg-fegyverzeti Hivatal rakétaprogramjába. 1934-ben doktorált
Berlinben. Von Braun 1937-től a hadsereg peenemündei kísérleti
telepének műszaki igazgatója lett. 1937-ben kérte felvételét
az NSDAP-ba, 1940-ben az SS –be, ahol a Sturmbanführer rangig
emelkedett. Wernher von Braun 1946 végén eljegyezte unokahúgát,
majd 1947 februárban hajóval –katonai felügyelet mellett- aa
megszállt Németországba utazott, s Landshut lutheránus
templomában feleségül vette Maria von Quistorpot. Szülei a
feleséggel együtt követték fiukat az Egyesült Államokba. A
hadsereg leszerelése miatt csak 1950-ben, a koreai háború kezdetén
aktivizálták őt és csoportját. 1953 nyarán került sor a V-2-re
épülő, de erősebb Redstone rakéta kísérletére. Egymást
követték a különböző rakétafejlesztések és az űrhajózási
programok, amelyek a szovjet Szputnyik 1957.októberi fellövése
után felgyorsultak. Az amerikai Apolló-programon hamarosan
hamarosan 400 ezren dolgoztak.1960-ban a NASA tervezési irodájának
igazgatója lett. Részt vett az amerikai űrprogram
megvalósításában, legnagyobb eredménye a Saturn-V
hordozórakéta megalkotása, amellyel az Apolló űrhajókat
juttatták a Hold térségébe. Az ő érdeme volt,hogy meggyőzte
Kennedyt a Holdra szállás megvalósíthatóságáról. Mivel az
amerikai szenátus az elhúzódó vietnami háború miatt
megkurtította az űrhajózási programot, otthagyta a NASA-t, s egy
űrhajózási konszern alelnöke lett.1973-ban egy rutinszerű orvosi
vizsgálaton vesedaganatot diagnosztizáltak nála, majd sikeres
műtétje után két évvel vastagbélrákkal operálták.1976
novemberétől már nem tudta elhagyni a kórházat; 1977.június
közepén halt meg a virginiai Alexandriában.
Szerkesztette:
Dr.Temesvári Tibor 2016. január
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Legegyszerűbben a Név/URL cím használatával szólhat hozzá!